DSC_1148.JPG-923563365

Top 10 nejlepších aut pro (zábavné) denní použití

5. 1. 2013 • Novinky, Zajímavosti

Rok 2012 nebyl z hlediska naší redakce zaplněn pouze sportovními auty a supersporty. I když jsme všichni ti praví benzínoví nadšenci, občas se prostě hodí nějaké to praktičtějši auto například pro převoz několika věcí z domu, uspořádání výletu s partou čtyř kamarádů v relativním pohodlí či jen jako pomocníka při odvozu nějakěho většího nákupu. Jaké auto si ale zvolit, pokud chcete využívat tyto praktické vlastnosti, ale zároveň se nechcete ochudit o zábavu za volantem a skvělé jízdní vlastnosti? Jako odpověď tu máme pro vás několik tipů…

Protože by ale bylo těžké (až skoro nemožné) postavit jedno auto na lepší příčku před druhé, nebudeme tedy toto shnutí brát jako chronologicky uspořádanou statistiku od “nejhoršího” po nejlepší. Uspořádání v tomto žebříčku je čistě náhodné a věřte, že všechna zmíněná auta si zde skutečně zaslouží být. Aby to ale mělo nějaký smysl, začneme rovnou od těch největších.

10. Range Rover Vogue TDV8

Tento adept by zde mohl někoho možná překvapit. Aby byl 2,8 tunový luxusní offroad zábavný? Nebojte, nejsme opilí ještě ze Silvestru, ani nebereme žádné omamné látky. Range Vogue je ideálním synonymem praktičnosti, která se zde kloubí s neobvyklou dávkou zábavy. Dvojitě přeplňovaný naftový osmiválec zahýbe s tímto obývakem s dostatečnou dynamikou a na silnici i přes svou hmotnost překvapí i v zatáčkách. Ta pravá zábava s tímto korábem nastane ale teprve v tu chvíli, kdy ze silnice sjedete a vydáte se do pořádného terénu. Cestu na chatu si můžete zkrátit (nebo prodloužit :D ) přes les či pořádné kopce, kde se s tímto vozem pobavíte nejvíce. Překoná (téměř) každou překážku, přitom odveze pět dvoumetrových lidí a v kufru dalších 400 kg nákladu.

9. BMW X5 M50d

Toto mnichovské SUV s trojitě přeplňovaným über dieselovým motorem se dostalo do naší redakce teprve chvíli před Vánoci. Byl zrovna čerstvě napadlý sníh a za jeho volantem jsme se neskutečně bavili. Maniakální točivý moment zvládal pohon xDrive na jedničku a jak jistě víte, i do zatáček je stále X5 jedno z nejlepších SUV na trhu. BMW prostě podvozky a motory umí, takže pokud chcete rychlou X5, která má na druhou stranu vynikající spotřebu paliva, je X5 M50d ideální volbou. Na její test se těšte již brzy…

8. Mercedes-Benz GLK 250 BlueTec

Je sice pravdou, že se GLK řadi do segmentu kompaktních SUV – tedy crossoverů a tudíž není tak velké, jako dva zmínění adepti výše, ale ruku na srdce… kdo vlastně dnes opravdu potřebuje tak velká auta? S faceliftovaným GLK jsme odvezli celý byt (vyjíma nábytku) a jeho vznětový čtyřválec s dvojicí turbodmychadel přitom poskytoval výkon přes 200 koní a točivý moment rovných 500 Nm. Dokonce i přes časté využivání těchto parametrů málokdy překročila průměrná spotřeba 7 litrů. Snížený a tužší podvozek (pouze s AMG paketem) navíc předváděl v zatáčkách obstojnou zábavu a překvapivě držel stopu, přičemž nabídl i dostatečný kus pohodlí při klidné jízdě.

7. Subaru Forester 2.0i XS

 

YouTube Preview Image

Začínáte si myslet, že jsme naplno podlehli naftové módě a naše petrolheadské hlavy byly vykouřeny zapáchajícím, tmavým kouřem plným sazí? Nebojte, stále milujeme (a vždy milovat budeme) benzínové motory nade vše, jen uznáváme, že pro některé vozy je vznětová motorizace prostě ideálnějším řešením. Subaru Forester můžete samozřejmě mít i s plochým dieselovým Boxerem, jenže atmosférický benzínový Boxer byste měli chtít víc. Na úkor spotřeby se opravdu neskutečně pobavíte, poslechnete si skvělý zvuk motoru a přitom se v zatáčkách budete cítit jako pilot poněkud vyšší Imprezy.

6. BMW X1 xDrive25d

Pokud vyloženě nepotřebujete velkou X5 nebo na ni prostě nemáte, máme tu pro vás menší kompromis. A to slovo “menší” myslím samozřejmě doslovně. X1 je totiž nejmenším zástupcem řady X a navíc byla postavena na podvozku BMW řady 3, což už samo o sobě dost vypovídá. V kombinaci s nejsilnějším dieselem v nabídce, skrývajícím se pod označením 25d, je to ideální rodinné auto se skvělými jízdními vlastnostmi a dostatečným prostorem uvnitř. Jenom pozor, aby se pasažéři vzadu při tom sportovnějším stylu nepozvraceli.

5. Range Rover Evoque eD4 2WD

 

YouTube Preview Image

Evoque znáte díky naší redakci už pomalu lépe, než své vlastní auto a vlastně jediným exemplářem, který jsme ještě nevyzkoušeli, je benzínový dvoulitr s turbem, o kterém se u nás v průběhu tohoto roku samozřejmě dozvíte. Evoque si troufáme označit jako SUV roku 2012, a to hlavně díky jeho schopnostem na silnici i v terénu, kvalitnímu a patřičně luxusnímu interiéru, dokonalému designu, skvělému manuálu i automatu ZF (od BMW) a neméně dobrému turbodieselu – ať už v jeho slabší či silnější variantě. Přesto jako ideální “daily car” doporučuji slabší verzi s manuální převodovkou a pohonem pouze přední nápravy. Spotřeba se vejde do 7 litrů na 100 km jízdy a přitom dynamika motoru postačí na předjíždění skoro v každé rychlosti nebo ke svižnému vystartování ze semaforu.

4. Porsche 911 Carrera (991)

 

YouTube Preview Image

Ne, nezbláznil jsem se a není mi blbé sem do výběru zařadit právě tento vůz. Nepopíratelným faktem sice je, že v 911 neodvezete 4 kamarády, ovšem označení “daily car” nemusí nutně zahrnovat stejný prostor uvnitř auta jako ve Vašem obývacím pokoji. Carrera by jako ideální vůz na každodenní použití posloužila nejlépe v tom případě, pokud vzadu v autě vozíte jen své děti. Na režim Comfort je zcela pohodlně odvezete do školy a cestou zpět se po zmáčknutí čudlíku neuvěřitelně pobavíte. A pak se vsaďte, že jim budete hledat novou školu, která bude, pokud možno, co nejdále od Vašeho bydliště. :D Ale 911 je v tomto výběru pouze taková vsuvka, prostě je to pohodlný supersport, který se dá používat každý den. TEČKA! A my se už pojďme vrhnout na sedany!

3. Subaru WRX STi

 

YouTube Preview Image

V loňském roce jsme otestovali také jednu rally legendu. Ta nová, s klasickou zádí a starým dobrým křídlem na víku kufru, se sice už nejmenuje Impreza, ale stále má něco do sebe. Nové STi údajně vyměklo, což je pravda tak z poloviny. Pravdou je, že je sedan tvrdší, než hatchback a pokud Vás opustí závodní choutky, prostě přepnete ovladačem SI-Drive ze zběsilého módu Sport Sharp na režim Inteligent, díky kterému se z STi stane normální, rodinné a pohodlné auto. Spotřeba se v takovém režimu dá stáhnout někde k 9 l/100km, ale stojí to za to!

2. BMW F30 335i

 

YouTube Preview Image

Další BMW? Není jich tu nějak moc? Víte… přiznám se, že jsem dodnes nepochopil módu všemožných SUV a crossoverů. 90% lidí, kteři si takový vůz koupí, jej stejně dostatečně nevyužijí a je to jednoduše proto, že takové auto vlastně ani nepotřebují. Tím samozřejmě nechci tyto vozy nijak shazovat, ale pokud o autech opravdu přemýšlíte a máte všech pět pohromadě, bohatě Vám na denní ježdění postačí obyčejný sedan. I když zrovna v případě BMW řady 3 není slovo “obyčejný” to pravé pojmenování. Ve verzi 335i s benzínovým třilitrem, který navíc přeplňuje dvoukomorové turbo TwinScroll, se rozhodně obyčejně cítit nebudete. Výkon přesahující 300 koní, skvěle fungující elektronický diferenciál, návykový zvuk a geniální automatická převodovka ZF s pádly pod volantem, to vše vytváří i přes nepřehlédnutelnou elektrifikaci nezapomenutelnou zábavu. Trojka sice měkne každou generací, ale to vše jde opět na bedra komfortu – který samozřejmé oceníte v případě, pokud Vám už je přes 30. :D

1. Jaguar XF S (3.0D)

 

YouTube Preview Image

I když jsem na samotném začátku zmiňoval, že očíslování jednotlivých automobilových položek v tomto seznamu TOP 10 není přímoúměrné skvělosti vozu, Jaguar XF S by si prvenství v tomto žebříčku bezpochyby zasloužil. Pokud Range Rover Evoque chceme označit za SUV roku, tak Jag XF S musíme označit za sedan roku! Nejmenší hmotnost ve své třídě, perfektní jízdní vlastnosti, 275 koní a 600 Nm – navíc při neuvěřitelné spotřebě paliva, to dohromady hraje u nejsilnějšího dieselového XF dokonalou kombinaci zábavy, zkombinovanou s každodenním použitím. Navíc ten naprosto dokonalý design. Stručně a jasně, XF S je prostě lepší, než BMW řady 3, což jej právem řadí na neporazitelnou špičku v segmentu.

 

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz