skoda-octavia-iv-2

V bazarech je nejvíc Octavií za poslední roky. Královstvím ojetých škodovek je Královéhradecký kraj

19. 3. 2025 • Novinky, Zajímavosti

V únoru na trhu s ojetými osobními vozy stoupaly jak ceny, tak celkový počet vozů na prodej. Podle TipCars Indexu se na tom podílel zejména nejpopulárnější model v tuzemsku – Škoda Octavia, u které oproti lednu stoupl počet nabízených kusů o 4 %. Bylo jich tak nejvíc za poslední čtyři roky. Na vozy značky Škoda celkově v českých autobazarech narazíte zdaleka nejčastěji. V Královehradeckém kraji tvoří největší podíl, a to 34 % všech nabídek. Podle statistik motoristického inzertního portálu TipCars se skladba nabízených ojetin napříč regiony výrazně liší.

Podle TipCars Indexu, který popisuje nabídku deseti nejvyhledávanějších modelů na trhu s ojetými osobními vozy, v únoru jejich nabídka v tuzemských bazarech vzrostla oproti lednu o 2,2 %. To se projevilo i na celkové hodnotě TipCars Indexu, který díky tomu dále klesal. V únoru došlo k meziměsíčnímu poklesu o 5 % na aktuálních 911 bodů, což indikuje zlepšení podmínek pro nákup. Stalo se tak i navzdory tomu, že u většiny sledovaných modelů vzrostla průměrná nabídková cena.

„Celkové zdražení nabízených ojetin bylo v únoru vykompenzováno poměrně výrazným nárůstem počtu nabízených vozů na trhu. Díky tomu mají kupující na výběr z více možností a zvyšuje se tak šance, že najdou přesně takové auto, které chtějí, za tu správnou cenu,“ vysvětluje únorový vývoj na trhu s ojetými vozy Marek Knieža, ředitel TipCars.

Co do počtu dostupných vozů se o únorové rozšíření nabídky nejpopulárnějších modelů nejvíce zasloužila Škoda Octavia. Množství nabízených kusů ve srovnání s lednem vzrostlo o 4 % a aktuálně je jich na trhu dostupných nejvíce za poslední čtyři roky. Procentuální přírůstek byl však ještě vyšší v případě Volkswagenu Passat, u nějž meziměsíčně stoupl počet nabízených kusů dokonce o 6 %. Naopak výraznější pokles počtu nabídek zaznamenaly pouze vozy BMW řady 5, kterých bylo v únoru v nabídce meziměsíčně o 5 % méně.

Nárůst průměrné nabídkové ceny zaznamenal portál TipCars u devíti z deseti nejvyhledávanějších modelů na trhu. Ve většině případů však ceny stouply pouze o jedno nebo dvě procenta. Nejvýrazněji vzrostly ceny v případě vozů Mercedes-Benz třídy E. Oproti lednu za něj prodejci požadovali o 34 tisíc korun více. Jediným modelem, u nějž došlo k poklesu průměrné ceny v bazarech, je BMW řady 5, které se aktuálně nabízí v průměru za 944 tisíc korun, což je o 41 tisíc korun méně než v lednu.

V únoru bylo přes motoristický portál TipCars mezi deseti nejvyhledávanějšími modely nabízeno celkem 15 932 vozů.

Trhu s ojetinami dominují lokální značky

V rámci aktuálního vydání TipCars Indexu se motoristický inzertní portál detailněji zaměřil na to, jaké značky prodejci v jednotlivých regionech nejčastěji nabízejí. Asi nikoho nepřekvapí, že se ve všech krajích na první příčce umístily vozy značky Škoda. Ve všech krajích pochází alespoň pětina vozů v autobazarech právě z mladoboleslavské automobilky. Jsou však i regiony, kde je jejich zastoupení o poznání vyšší.

Jako pomyslné „království škodovek“ by se dal označit Královehradecký kraj. Logo okřídleného šípu tam má hned 34 % nabízených ojetin. Z koncernu Volkswagen, do kterého vedle Škody spadají i vozy značek Volkswagen či Audi, pochází na Královéhradecku přes polovinu nabízených ojetin. Za Královehradeckým krajem příliš nezaostávají kraje Ústecký a Olomoucký, kde Škoda tvoří 30 % nabídek bazarů. Na opačném konci spektra pak stojí Jihomoravský a Liberecký kraj, kde má Škoda jen 21% zastoupení.

„Není žádným překvapením, že trhu s ojetými vozy dominují automobilky z regionu střední Evropy. Kromě domácí Škody u nás má velmi silnou pozici i Volkswagen, BMW či Mercedes-Benz, které se v naprosté většině regionů umisťují mezi pěticí nejčetnějších značek. Složení vozového parku v autobazarech se však výrazně liší kraj od kraje. V některých regionech tak má velmi výrazné zastoupení třeba Ford, Peugeot nebo Toyota,“ vysvětluje Marek Knieža.

Druhou nejčastěji nabízenou značkou je ve většině regionů Volkswagen. Obvykle tvoří asi desetinu nabídek ojetých osobních automobilů. Existuje však jedna výjimka, a to Liberecký kraj, kde je druhou nejčastěji nabízenou značkou BMW. To ve většině krajů doplňuje trojici nejčastěji nabízených značek ojetých vozů. Třetí příčku na pomyslném stupni vítězů obsazuje hned v sedmi regionech. Ve čtyřech krajích třetí místo ovládá Ford, ve dvou pak Mercedes-Benz.

Na dalších příčkách se již zastoupení jednotlivých výrobců začíná výrazněji promíchávat a objevují se i další automobilky, které mají výraznější zastoupení na trhu s ojetými osobními vozy jen v některých regionech. Čtvrtou nejčastěji nabízenou značkou na Ústecku, Olomoucku a Vysočině je tak Peugeot, na Karlovarsku Toyota, na Liberecku Volvo, ve Středočeském kraji pak Hyundai. Do pětice nejčastějších značek se dostalo i Audi, které je páté v Olomouckém kraji, nebo Opel, který tuto příčku obsadil na Vysočině.

Nejčastěji nabízené značky v regionech
První Druhá Třetí Čtvrtá Pátá
Praha Škoda Volkswagen BMW Mercedes-Benz Hyundai
Středočeský Škoda Volkswagen BMW Hyundai Ford
Jihočeský Škoda Volkswagen BMW Mercedes-Benz Ford
Plzeňský Škoda Volkswagen Mercedes-Benz Ford BMW
Karlovarský Škoda Volkswagen Mercedes-Benz Toyota BMW
Ústecký Škoda Volkswagen Ford Peugeot Hyundai
Liberecký Škoda BMW Volkswagen Volvo Hyundai
Královehradecký Škoda Volkswagen BMW Ford Mercedes-Benz
Pardubický Škoda Volkswagen Ford BMW Hyundai
Vysočina Škoda Volkswagen Ford Peugeot Opel
Jihomoravský Škoda Volkswagen BMW Ford Mercedes-Benz
Zlínský Škoda Volkswagen Ford Mercedes-Benz Hyundai
Olomoucký Škoda Volkswagen BMW Peugeot Audi
Moravskoslezský Škoda Volkswagen BMW Ford Mercedes-Benz

 

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz