Test Volkswagen Golf I Cabriolet: mechanická radost a poctivost s větrem ve vlasech. Tohle auto se vám dostane pod kůži
V časech, kdy byla auta ještě jednoduchá, lehká a postrádala přehnanou bezpečnostní přetvářku, se zrodil kabriolet, který se stal ikonou: Volkswagen Golf I Cabriolet a rovnou říkám, že tohle otevřené autíčko z 80. let si zaslouží mnohem víc respektu, než jaký obvykle dostává. Je to kus opravdové automobilové historie a také nečekaně zábavná a upřímná mašina na radost.
Když Volkswagen v roce 1974 uvedl první Golf, byl to sám o sobě revoluční počin – první hatchback, který nahradil legendárního Brouka. Ale lidé pořád toužili po větru ve vlasech. A tak se už v roce 1979 objevil Golf Cabriolet, vyvinutý ve spolupráci s Karmannem, který měl s přestavbou aut na kabriolety bohaté zkušenosti.

Zatímco původní Golf I se přestal vyrábět v roce 1983, kabriolet žil dál až do roku 1993 – to je více než dekáda života pro techniku ze 70. let. Mezi lidmi se mu říkalo „Erdbeerkörbchen“, tedy košík na jahody. A právě v tom je jeho kouzlo – trochu kýč, trochu jednoduchost, ale hlavně ten nefalšovaný, hravý styl starých časů.
Testovaný model je zapůjčený od společnosti Mototechna Classic a byl vyroben v roce 1990. Na odometru mu svítí něco přes 212 tisíc kilometrů, ale na karoserii to nejde vůbec poznat. Má krásný lak, nikde “nekvete” a vše je přísně originální. Dlouho jsem neviděl youngtimer, v tak dobré kondici. Platí to i o interiéru. Nějaká známka používání se tady najde, ale jako celek je to velmi zachovalý exemplář i přes vyšší nájezd. Někdo si ho evidentně hýčkal.

Jaký je za volantem? Upřímný. Zábavný. Nebeský
Usednout do Golfu Cabrio znamená vstoupit do automobilového minimalismu. Tvrdé plasty, tenké plechy, mechanické ovládání oken – a přitom ten pocit, že je všechno přesně tam, kde má být. Čtyřramenný volant, jednoduché budíky, nízké čelní sklo. Všechno je syrové a přímočaré. Tady nic nepředstírá sportovnost, přesto vás to bude bavit každým kilometrem.

Základní motory? Malé čtyřválce s objemy od 1.1 do 1.8 litru, s výkonem mezi 50 a 110 koňmi. Ale nebojte – díky váze kolem jedné tuny a jednoduché konstrukci je i těch 70 koní dost na svižné tempo. A když přidáte legendární GTI verzi, dostanete opravdu nečekané zážitky. Není to rychlé auto – ale je lehké, čitelné, a díky jednoduchému podvozku má radost z jízdy v DNA.
Testovaný kousek byl druhý nejsilnější po GTI. Pod kapotou měl atmosférický čtyřválec o objemu 1,8 litru s výkonem 72 kW. To je na tunovou krabičku opravdu solidní porce a můžu říct, že auto s ním slušně uhánělo. Navíc má motor příjemný zvuk a naprosto špičkovou odezvu na plyn. jo, kde jsou ty časy, kdy motor neměl žádné emisní vymoženosti a škrtítka, které jej naprosto otupí. Zcela upřímně. Tento staroučký Golf má lepší odezvu na plyn než třeba BMW M3… Manuální převodovka s pěti stupni pracuje bez výhrad. Má přesnou kulisu, poměrně dlouhé dráhy a krásný mechanický chod. Líbí se mi i zvuk od výfuku, auto celkem hutně bručí nízkým tónem. Pod plynem se hezky rozezpívá. A to řízení, to je slast. Cítíte v něm naprosto všechno a přední kola si s vámi povídají. Auto reaguje na volant vlastně okamžitě. Jo, tohle mě sakra baví!

Nejvíc ze všeho ale dává smysl složit plátěnou střechu, pustit rádio a jet… kamkoli. Tenhle kabriolet vás nenutí spěchat. Naopak – vybízí k tomu, abyste zvolnili a užívali si každý pohled (tolik zvednutých palců jsem nikdy za volantem ničeho nezažil), každé mávnutí, každý kout slunce.
V čem je jiný než dnešní kabriolety? V úplně všem
Dnešní otevřená auta jsou těžká, složitá a často přehnaně luxusní. Golf Cabrio? To je naprostý opak. Žádná elektrohydraulika, žádné bezpečnostní prvky, žádné 150 kilo vážící skládací mechanismy. Plátěná střecha se skládá ručně – rychle, snadno a hlavně bez řečí. Sedíte prakticky na zemi, výhled je skvělý, aerodynamika neexistuje – a přesto to všechno dohromady funguje.

Je to auto, které vás přenese do doby, kdy bylo řízení o řidiči a radosti, ne o software. Každá zatáčka je opravdová, volant mluví jazykem silnice, a i když nebudete nikdy nejrychlejší, budete se usmívat nejvíc.
Na co si dát pozor? Když retro kouše
Jak už to tak bývá, Golf I Cabriolet není bezúdržbová hračka. Především rez – to je jeho největší nepřítel. Podběhy, prahy, nosníky za předními koly, zadní lemy – všechno rádo kvete. Plátěná střecha musí být v dobrém stavu a správně napnutá, jinak poteče nebo bude hučet. Mechanismus sklápění je ale jednoduchý a zpravidla spolehlivý.
Podvozek je velmi základní – McPherson vpředu, vlečená ramena vzadu – ale pokud je vše v pořádku, je to auto mechanicky odolné a levné na servis. Interiér trpí UV zářením a stárnutím plastů. Hodně kusů už má vyměněné díly za neoriginální – což je na jednu stranu pochopitelné, na druhou škoda, pokud chcete zachovat autenticitu.

Pozor taky na neodborné úpravy – spousta Golfů Cabrio skončila v rukou tunerů, kteří měli víc fantazie než technických schopností.
Kdo si ho dnes má koupit?
Golf I Cabrio není investiční auto v klasickém slova smyslu – přesto jeho ceny v posledních letech rostou. Dobrý kus už dnes stojí přes 200 000 tisíc a GTI verze nebo limitované edice (např. Etienne Aigner nebo Classic Line) už začínají být sběratelsky zajímavé. Testovaný kus si Mototechna Classic cenila na 170 000 korun.

Kupte si ho ale hlavně pro sebe. Pro tu atmosféru, pro tu jednoduchost. Pro ten pocit, že i s málo koňmi můžete zažít víc radosti než v moderním autě se 400 plnokrevníky.

Technika bez přetvářky: co bylo pod kapotou?
Podobně jako u běžného hatchbacku, ani kabriolet nezačínal jako žádná bestie. V nabídce bylo několik zážehových čtyřválců, z nichž většina dnes působí téměř směšně – papírově. Jenže díky váze kolem 900–1000 kg dokázaly nabídnout překvapivou svižnost.
| Motor | Objem | Výkon | Poznámka |
|---|---|---|---|
| 1.1 | 1 093 cm³ | 50 k | základní verze, velmi pomalá, ale spolehlivá |
| 1.3 | 1 272 cm³ | 60–70 k | svižnější a oblíbený u začátečníků |
| 1.5/1.6 | 1 471–1 588 cm³ | 70–85 k | střed nabídky, ideální kompromis |
| 1.8 | 1 781 cm³ | 90–112 k | silnější modely, včetně GTI |
| 1.8 GTI | 1 781 cm³ | 112 k | špička nabídky, vstřikování Bosch K-Jetronic |
Převodovka byla většinově manuální – čtyřstupňová u základních verzí, pětistupňová u silnějších variant. Automat existoval, ale byl vzácný a dnes ho raději obejděte obloukem – bere výkon i radost.
Podvozek je jednoduchý: vpředu McPherson, vzadu vlečená ramena s torzní příčkou, což znamená čitelnost, ale i značné náklony v zatáčkách. Nicméně právě tahle mechanická „čistota“ dává Golfu ten charakter, kvůli kterému si ho zamilujete.

Brzdy? Vpředu kotoučové, vzadu bubnové – jen u silnějších verzí kotouče i vzadu. ABS? Airbagy? Zapomeňte – tady se brzdí s citem a žije s respektem.
Verze a výbavy: víc, než byste čekali
I když to na první pohled vypadá jako jednoduchý lidový kabriolet, Golf Cabrio měl postupem času víc verzí, než si mnozí pamatují. Některé byly ryze praktické, jiné stylové a několik z nich i sběratelské.
GL / CL / GLi
Standardní označení podle výbavy. CL byla základní, GL měla lepší výbavu a u některých ročníků i elektrická okna nebo rádio. GLi byla prakticky GTI s lepší výbavou, většinou 1.8i s 112 koňmi.
GTI Cabriolet
Ano, opravdu existovalo GTI i jako kabrio. Stejný motor jako u hatchbacku, tedy 1.8i se vstřikováním a výkonem 112 koní. Bylo to rychlé auto? Ne úplně. Ale pružné, hravé a překvapivě kultivované – a rozhodně nejostřejší verze, jakou jste si mohli pořídit se skládací střechou.
Classic Line / Young Line / Acapulco / Quartett
Během let Volkswagen pravidelně nabízel tematické limitky, které se lišily barvami, polepy, interiérem nebo výbavou. Mnohé z nich byly určeny pro mladé zákazníky a šlo spíš o styl než o výkon.
Limitované edice, které dnes stojí za pozornost
Etienne Aigner
Patrně nejznámější sběratelská série. Designér Etienne Aigner dodal vlastní kožený interiér (vínový nebo tmavě zelený), exkluzivní barvy karoserie a loga značky. Výbava byla tehdy velmi bohatá, včetně elektrických oken a hliníkových kol BBS.
Dnes se tahle série stala vyhledávanou sběratelskou raritou – zachovalé kusy mohou přesáhnout i 20 000 €.
Wolfsburg Edition
Série s decentními doplňky a štítky, typická hlavně pro americký trh. Golfy Cabrio se totiž hojně vyvážely do USA, kde měly trochu jinou specifikaci – větší nárazníky, jiná světla a někdy i odlišné motory.
All White / All Black
Speciální verze v čistě bílé nebo černé barvě, včetně kol, interiéru i doplňků. Dnes působí trochu jako módní výstřelek, ale na srazech mají svoje místo.
Sběratelský tip: Na co si dát pozor při koupi
– Koroze: To je největší nepřítel. Prohlédnout auto ze všech stran, pod koberečky, v kufru, za prahy.
– Stav střechy: Nová stojí i přes 1 000 € – pokud je poškozená, můžete vyjednávat.
– Originalita: Originální ráfky, volant, sedadla – dnes už se hodně kusů bastlí. Hledejte zachovalý stav.
– GTI a edice: Pokud narazíte na skutečnou GTI nebo edici Etienne Aigner, zvažte investici – jejich cena poroste.
– VIN a štítky: Mnoho kusů bylo přestavěno ze standardních modelů na „GTI look“ – ověřte VIN kód a typ motoru.
Opravdový kabriolet pro lidi
Dnes už se taková auta nedělají. Volkswagen Golf I Cabriolet je jednoduchý, hravý, lehký a mechanicky poctivý. Ať už vás láká GTI pro radost, Classic Line pro styl nebo obyčejná verze na víkendové výlety, tohle je pořád auto, které dává smysl i po 40 letech. Nečekejte výkon. Čekejte charakter. A pořádný úsměv po každé projížďce.

Jeho recept na štěstí je jednoduchý: minimum váhy, minimum izolace, maximum radosti. Není dokonalý. Ale právě v těch nedokonalostech je to kouzlo – žádné filtry, žádná přetvářka, jen čistá řidičská nostalgie s větrem ve vlasech.
Pokud někdy narazíte na zachovalý kus, vezměte ho na projížďku. A nebo rovnou domů.
« Auto nestartuje? Pomůže vám trik, který zvládnete i bez kabelů nebo pomoci druhých Škoda válí: Zvýšila čtvrtletní odbyt skoro o 19 %, nejvíce ze značek Volkswagenu »









































