volkswagen-golf-mki-cabriolet-23

Test Volkswagen Golf I Cabriolet: mechanická radost a poctivost s větrem ve vlasech. Tohle auto se vám dostane pod kůži

10. 7. 2025 • Historické vozy, Novinky, Ojeté vozy

V časech, kdy byla auta ještě jednoduchá, lehká a postrádala přehnanou bezpečnostní přetvářku, se zrodil kabriolet, který se stal ikonou: Volkswagen Golf I Cabriolet a rovnou říkám, že tohle otevřené autíčko z 80. let si zaslouží mnohem víc respektu, než jaký obvykle dostává. Je to kus opravdové automobilové historie a také nečekaně zábavná a upřímná mašina na radost.

Když Volkswagen v roce 1974 uvedl první Golf, byl to sám o sobě revoluční počin – první hatchback, který nahradil legendárního Brouka. Ale lidé pořád toužili po větru ve vlasech. A tak se už v roce 1979 objevil Golf Cabriolet, vyvinutý ve spolupráci s Karmannem, který měl s přestavbou aut na kabriolety bohaté zkušenosti.

volkswagen-golf-mki-cabriolet-24 volkswagen-golf-mki-cabriolet-27

Zatímco původní Golf I se přestal vyrábět v roce 1983, kabriolet žil dál až do roku 1993 – to je více než dekáda života pro techniku ze 70. let. Mezi lidmi se mu říkalo „Erdbeerkörbchen“, tedy košík na jahody. A právě v tom je jeho kouzlo – trochu kýč, trochu jednoduchost, ale hlavně ten nefalšovaný, hravý styl starých časů.

Testovaný model je zapůjčený od společnosti Mototechna Classic a byl vyroben v roce 1990. Na odometru mu svítí něco přes 212 tisíc kilometrů, ale na karoserii to nejde vůbec poznat. Má krásný lak, nikde “nekvete” a vše je přísně originální. Dlouho jsem neviděl youngtimer, v tak dobré kondici. Platí to i o interiéru. Nějaká známka používání se tady najde, ale jako celek je to velmi zachovalý exemplář i přes vyšší nájezd. Někdo si ho evidentně hýčkal.

volkswagen-golf-mki-cabriolet-2

Jaký je za volantem? Upřímný. Zábavný. Nebeský

Usednout do Golfu Cabrio znamená vstoupit do automobilového minimalismu. Tvrdé plasty, tenké plechy, mechanické ovládání oken – a přitom ten pocit, že je všechno přesně tam, kde má být. Čtyřramenný volant, jednoduché budíky, nízké čelní sklo. Všechno je syrové a přímočaré. Tady nic nepředstírá sportovnost, přesto vás to bude bavit každým kilometrem.

volkswagen-golf-mki-cabriolet-17

Základní motory? Malé čtyřválce s objemy od 1.1 do 1.8 litru, s výkonem mezi 50 a 110 koňmi. Ale nebojte – díky váze kolem jedné tuny a jednoduché konstrukci je i těch 70 koní dost na svižné tempo. A když přidáte legendární GTI verzi, dostanete opravdu nečekané zážitky. Není to rychlé auto – ale je lehké, čitelné, a díky jednoduchému podvozku má radost z jízdy v DNA.

Testovaný kousek byl druhý nejsilnější po GTI. Pod kapotou měl atmosférický čtyřválec o objemu 1,8 litru s výkonem 72 kW. To je na tunovou krabičku opravdu solidní porce a můžu říct, že auto s ním slušně uhánělo. Navíc má motor příjemný zvuk a naprosto špičkovou odezvu na plyn. jo, kde jsou ty časy, kdy motor neměl žádné emisní vymoženosti a škrtítka, které jej naprosto otupí. Zcela upřímně. Tento staroučký Golf má lepší odezvu na plyn než třeba BMW M3… Manuální převodovka s pěti stupni pracuje bez výhrad. Má přesnou kulisu, poměrně dlouhé dráhy a krásný mechanický chod. Líbí se mi i zvuk od výfuku, auto celkem hutně bručí nízkým tónem. Pod plynem se hezky rozezpívá. A to řízení, to je slast. Cítíte v něm naprosto všechno a přední kola si s vámi povídají. Auto reaguje na volant vlastně okamžitě. Jo, tohle mě sakra baví!

volkswagen-golf-mki-cabriolet-9

Nejvíc ze všeho ale dává smysl složit plátěnou střechu, pustit rádio a jet… kamkoli. Tenhle kabriolet vás nenutí spěchat. Naopak – vybízí k tomu, abyste zvolnili a užívali si každý pohled (tolik zvednutých palců jsem nikdy za volantem ničeho nezažil), každé mávnutí, každý kout slunce.

V čem je jiný než dnešní kabriolety? V úplně všem

Dnešní otevřená auta jsou těžká, složitá a často přehnaně luxusní. Golf Cabrio? To je naprostý opak. Žádná elektrohydraulika, žádné bezpečnostní prvky, žádné 150 kilo vážící skládací mechanismy. Plátěná střecha se skládá ručně – rychle, snadno a hlavně bez řečí. Sedíte prakticky na zemi, výhled je skvělý, aerodynamika neexistuje – a přesto to všechno dohromady funguje.

volkswagen-golf-mki-cabriolet-19

Je to auto, které vás přenese do doby, kdy bylo řízení o řidiči a radosti, ne o software. Každá zatáčka je opravdová, volant mluví jazykem silnice, a i když nebudete nikdy nejrychlejší, budete se usmívat nejvíc.

Na co si dát pozor? Když retro kouše

Jak už to tak bývá, Golf I Cabriolet není bezúdržbová hračka. Především rez – to je jeho největší nepřítel. Podběhy, prahy, nosníky za předními koly, zadní lemy – všechno rádo kvete. Plátěná střecha musí být v dobrém stavu a správně napnutá, jinak poteče nebo bude hučet. Mechanismus sklápění je ale jednoduchý a zpravidla spolehlivý.

Podvozek je velmi základní – McPherson vpředu, vlečená ramena vzadu – ale pokud je vše v pořádku, je to auto mechanicky odolné a levné na servis. Interiér trpí UV zářením a stárnutím plastů. Hodně kusů už má vyměněné díly za neoriginální – což je na jednu stranu pochopitelné, na druhou škoda, pokud chcete zachovat autenticitu.

volkswagen-golf-mki-cabriolet-14

Pozor taky na neodborné úpravy – spousta Golfů Cabrio skončila v rukou tunerů, kteří měli víc fantazie než technických schopností.

Kdo si ho dnes má koupit?

Golf I Cabrio není investiční auto v klasickém slova smyslu – přesto jeho ceny v posledních letech rostou. Dobrý kus už dnes stojí přes 200 000 tisíc a GTI verze nebo limitované edice (např. Etienne Aigner nebo Classic Line) už začínají být sběratelsky zajímavé. Testovaný kus si Mototechna Classic cenila na 170 000 korun.

volkswagen-golf-mki-cabriolet-30 volkswagen-golf-mki-cabriolet-32

Kupte si ho ale hlavně pro sebe. Pro tu atmosféru, pro tu jednoduchost. Pro ten pocit, že i s málo koňmi můžete zažít víc radosti než v moderním autě se 400 plnokrevníky.

volkswagen-golf-mki-cabriolet-39 volkswagen-golf-mki-cabriolet-35

Technika bez přetvářky: co bylo pod kapotou?

Podobně jako u běžného hatchbacku, ani kabriolet nezačínal jako žádná bestie. V nabídce bylo několik zážehových čtyřválců, z nichž většina dnes působí téměř směšně – papírově. Jenže díky váze kolem 900–1000 kg dokázaly nabídnout překvapivou svižnost.

Motor Objem Výkon Poznámka
1.1 1 093 cm³ 50 k základní verze, velmi pomalá, ale spolehlivá
1.3 1 272 cm³ 60–70 k svižnější a oblíbený u začátečníků
1.5/1.6 1 471–1 588 cm³ 70–85 k střed nabídky, ideální kompromis
1.8 1 781 cm³ 90–112 k silnější modely, včetně GTI
1.8 GTI 1 781 cm³ 112 k špička nabídky, vstřikování Bosch K-Jetronic

Převodovka byla většinově manuální – čtyřstupňová u základních verzí, pětistupňová u silnějších variant. Automat existoval, ale byl vzácný a dnes ho raději obejděte obloukem – bere výkon i radost.

Podvozek je jednoduchý: vpředu McPherson, vzadu vlečená ramena s torzní příčkou, což znamená čitelnost, ale i značné náklony v zatáčkách. Nicméně právě tahle mechanická „čistota“ dává Golfu ten charakter, kvůli kterému si ho zamilujete.

volkswagen-golf-mki-cabriolet-15

Brzdy? Vpředu kotoučové, vzadu bubnové – jen u silnějších verzí kotouče i vzadu. ABS? Airbagy? Zapomeňte – tady se brzdí s citem a žije s respektem.

Verze a výbavy: víc, než byste čekali

I když to na první pohled vypadá jako jednoduchý lidový kabriolet, Golf Cabrio měl postupem času víc verzí, než si mnozí pamatují. Některé byly ryze praktické, jiné stylové a několik z nich i sběratelské.

GL / CL / GLi

Standardní označení podle výbavy. CL byla základní, GL měla lepší výbavu a u některých ročníků i elektrická okna nebo rádio. GLi byla prakticky GTI s lepší výbavou, většinou 1.8i s 112 koňmi.

GTI Cabriolet

Ano, opravdu existovalo GTI i jako kabrio. Stejný motor jako u hatchbacku, tedy 1.8i se vstřikováním a výkonem 112 koní. Bylo to rychlé auto? Ne úplně. Ale pružné, hravé a překvapivě kultivované – a rozhodně nejostřejší verze, jakou jste si mohli pořídit se skládací střechou.

Classic Line / Young Line / Acapulco / Quartett

Během let Volkswagen pravidelně nabízel tematické limitky, které se lišily barvami, polepy, interiérem nebo výbavou. Mnohé z nich byly určeny pro mladé zákazníky a šlo spíš o styl než o výkon.

Limitované edice, které dnes stojí za pozornost

Etienne Aigner

Patrně nejznámější sběratelská série. Designér Etienne Aigner dodal vlastní kožený interiér (vínový nebo tmavě zelený), exkluzivní barvy karoserie a loga značky. Výbava byla tehdy velmi bohatá, včetně elektrických oken a hliníkových kol BBS.

Dnes se tahle série stala vyhledávanou sběratelskou raritou – zachovalé kusy mohou přesáhnout i 20 000 €.

Wolfsburg Edition

Série s decentními doplňky a štítky, typická hlavně pro americký trh. Golfy Cabrio se totiž hojně vyvážely do USA, kde měly trochu jinou specifikaci – větší nárazníky, jiná světla a někdy i odlišné motory.

All White / All Black

Speciální verze v čistě bílé nebo černé barvě, včetně kol, interiéru i doplňků. Dnes působí trochu jako módní výstřelek, ale na srazech mají svoje místo.

Sběratelský tip: Na co si dát pozor při koupi

– Koroze: To je největší nepřítel. Prohlédnout auto ze všech stran, pod koberečky, v kufru, za prahy.
– Stav střechy: Nová stojí i přes 1 000 € – pokud je poškozená, můžete vyjednávat.
– Originalita: Originální ráfky, volant, sedadla – dnes už se hodně kusů bastlí. Hledejte zachovalý stav.
– GTI a edice: Pokud narazíte na skutečnou GTI nebo edici Etienne Aigner, zvažte investici – jejich cena poroste.
– VIN a štítky: Mnoho kusů bylo přestavěno ze standardních modelů na „GTI look“ – ověřte VIN kód a typ motoru.

Opravdový kabriolet pro lidi

Dnes už se taková auta nedělají. Volkswagen Golf I Cabriolet je jednoduchý, hravý, lehký a mechanicky poctivý. Ať už vás láká GTI pro radost, Classic Line pro styl nebo obyčejná verze na víkendové výlety, tohle je pořád auto, které dává smysl i po 40 letech. Nečekejte výkon. Čekejte charakter. A pořádný úsměv po každé projížďce.

volkswagen-golf-mki-cabriolet-20

Jeho recept na štěstí je jednoduchý: minimum váhy, minimum izolace, maximum radosti. Není dokonalý. Ale právě v těch nedokonalostech je to kouzlo – žádné filtry, žádná přetvářka, jen čistá řidičská nostalgie s větrem ve vlasech.

Pokud někdy narazíte na zachovalý kus, vezměte ho na projížďku. A nebo rovnou domů.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz