Z druhé ruky: Mazda MX5 V8

26. 9. 2011 • Novinky, Tuning, Zajímavosti

Internet se již před mnoha lety stal prokletím i spásou automobilových nadšenců. Skýtá totiž neskutečné množství pokušení, možností jak zabít čas, zadlužit se na 115 let a to vše jen kvůli nějaké nepraktické šílenosti na čtyřech kolech. Mnozí z vás to jistě znáte, v deset večer si řeknete, že se na chvíli kouknete po budoucím autě a půjdete spát. Najednou jsou však dvě hodiny v noci a máte otevřených třicet záložek s vehikly, které byly vašimi nejtajnějšími sny a stejně na ně nemáte peníze ani čas na údržbu. Nebo to je aspoň můj případ. Občas však jde v hloubi internetu najít něco opravdu výjimečného a zajímavého. A právě o takových strojích vás budeme informovat v této rubrice.

Začínáme s nejprodávanějším sportovním roadsterem světa, Mazdou Mx5. Tuto dostupnou legendu mezi auty pro nadšené řidiče si pořídilo a jistě i oblíbilo již přes 800 tisíc lidí. Precizní řízení, hravý podvozek a dokonalé spojení řidiče s autem zaručují obrovské množství zábavy, když ženete Miatu, jak se Mx5 jmenuje v USA, po oblíbené okresce. Jednou z mála slabin tohoto spolehlivého a zábavného Japonce je však nabídka motorů. Čtyřválce 1.6 a 1.8 u prvních dvou generací nebyly silné ani nepotěšily charakterním projevem. Takže co s tím udělá průměrný Američan? Vymění motor za osmiválec!

Ano, je to tak, tato červená Mx5 NA z Californie, která je mimochodem zrovna na prodej za 15 tisíc dolarů, v sobě ukrývá pětilitrový osmiválec Ford. Není to zase takový nesmysl, jak se zdá. Často se k podobným swapům používá celohliníkový osmiválec LSx (místo  “x” patří číselné označení motoru) od Chevroletu, který je údajně jen o 20 kg těžší, než původní litinový čtyřválec. Výrazně se tak nezmění vyvážení auta, ani jeho hravost a ovladatelnost, zato výkony a projev motoru ano. Této Miatě bylo vyměněno srdce již v první polovině 90. let a má svůj osmiválec legálně zapsán v technickém průkazu. Je třeba říci, že motor Ford váží trochu více, ale i tak je to zajímavá nabídka. Převodovka je manuální pětistupňová a celé auto má najeto 85 tisíc mil.

Samozřejmostí je mnoho funkčních úprav vozu, tohle je projekt dotažený do posledního detailu a majitel k autu nabízí i mnoho dalších dílů. Nepodařilo se nám zjistit, jaký výkon má pětilitr pod kapotou, ale s jistotou víme, že překypuje charakterem. Prodávající totiž ke svému inzerátu přidal rovněž video. Můžeme se tak kochat zejména prvotřídním zvukem výfuků a praskáním po ubrání plynu. Vruuuum, prásk prásk. Už jen kvůli lahodné árii, která se mění v hardrockový koncert, stojí za to zajímat se o takto netypickou Mx5.

http://www.vimeo.com/29333942

Kombinace surového výkonu a projevu motoru s lehkostí tohoto roadsteru v anglickém stylu se mi jeví jako nekonečná studnice zábavy, zejména když moc dobře vím, jak okouzlující a návyková je Mx5 již s čtyřválcem. Je to jedno z nejdokonalejších sportovních aut, ačkoliv vypadá jako služební vozidlo Barbie. Znovu jsem se ujistil, že tuto malou Mazdu musím mít. Osmiválec je již jen třešnička na dortu.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz