mg-002-outdoor-hero-final

Zkusili jsme MG4: Přichází elektrický převrat trhu?

17. 5. 2023 • Novinky, Videa, Zajímavosti

Peklo zamrzlo, dlouho slibované se stává realitou. Dorazil k nám bateriový vůz, který stojí méně než jeho spalovací alternativa – a ne o málo. Vyrazil jsem se na něj podívat, abych zjistil, jestli je na co se těšit.

MG po svém uvedení na český trh rozhodně nezahálí a přiváží již třetí model. Tentokrát poprvé čistě elektrický a má s ním velké plány. MG4 je se svými rozměry (4287/1836/1516) přímou konkurencí Volkswagenu ID.3 a nemůžu se zbavit dojmu, že i designem jsou si trochu podobní. Z části za to jistě může stejná filozofie při vývoji – kompaktní hatchback na čistě elektrické platformě s pohonem zadní nápravy a maximalizací prostoru pro kabinu. Ale například i ve tvaru a umístění světlometů nacházím jistou podobnost. Zadní partie s tou přední příliš nekoresponduje, ale je pěkně ostře řezaná a například prodloužení střechy a spoiler v jednom vypadá opravdu skvěle a dává to „čtyřce“ jistý sportovní šmrnc. Celkově ale asi budu potřebovat víc času, abych design vstřebal a udělal si finální názor. Jak se líbí Vám? Dejte nám vědět v komentářích.

Vůz je postavený na modulární platformě z vlastního vývoje, která umožňuje délky rozvorů až přes 3 metry. MG si na ní dalo extrémně záležet a ve velkém použilo hliník a vysokopevnostní ocel, čímž dosáhlo lehké konstrukce. Čtyřka váží jen lehce přes 1600 kilo. Zástupci automobilky se nám taky pochlubili pokročilou architekturou podvozku se zadním pětiprvkovým zavěšením vlastní konstrukce. To má společně se zadním náhonem zajistit zábavné jízdní vlastnosti. Sportovní naturel má pak ještě podpořit strmý převod řízení a unikátní „brake-by-wire“ řešení brzd od Continental, která dosáhne plného brzdného tlaku za 150 milisekund (to je třetinový čas dnešních běžných řešení). Prý se mámě těšit na skvělé jízdní vlastnosti. Na zkušenosti za volantem MG-4 si ale ještě musím chvíli počkat.

Oproti výraznému interiéru je kabina dokonalý protiklad. Je velice prostá –  téměř strohá – a nesnaží se vás nijak přesytit vjemy. Jednoduché horizontální linie, dobrý výhled ven a dva displeje (opět ne nepodobné tomu z ID.3). Kufr nabízí 363 litrů, respektive 1177 po sklopení sedaček, což odpovídá průměru třídy. Neměl jsem příliš času pohrát si s infotainmentem, nebo vyzkoušet ergonomii – opět, prosím, vydržte do týdenního testu – rovnou vám ale můžu říct, že kvalita materiálů je skutečně na úrovni a skoro mě až překvapilo, jak skvělý posaz auto nabízí. U bateriových hatchbacků většinou sedíte příliš vysoko. Tady je to přesný opak.

To má své opodstatnění. Pod zadkem se vám totiž ukrývá nejtenčí baterie na trhu – pouhých 11 centimetrů na výšku. Baterii samotnou můžete mít ve dvou verzích, ale neliší se jen jejich kapacita, ale také chemie. Menší baterie s využitelnou kapacitou 50.8 kWh, který slibuje WLTP dojezd 350 kilometrů – ta se pojí vždy s motorem o výkonu 125 kW a 250 Nm – využívá technologii LFP, což přináší jisté výhody i jisté nevýhody. Nevýhoda je především ve vyšší váze kvůli menší energetické hustotě. Poté je to taky pomalejší dobíjení – maximum u MG4 117 kW (palubní nabíječka 7 kWh). Výhody ale jistě v očích mnoha převáží. Baterie totiž nepotřebuje kontroverzní kobalt, je levnější, není tolik náchylná na přebíjení a především – zvládne víc cyklů. Dle dodavatele CATL minimálně 2000. Pokud budete tedy počítat s dojezdem cca 300 kilometrů, měla by baterie zvládnout minimálně 600.000 kilometrů.

Větší baterie je vyrobena technologií NMC a nabídne využitelných 61.7 kWh a vyšší výkon – 150 kW a stejných 250 Nm (u elektromobilu jsem zvyklí na vyšší hodnoty).  V obou případech směřuje všechen výkon na zadní kola, maximální nabíjecí výkon je 135 kW (10-80 % za 35 minut), palubní nabíječka má v tomto případě 11 kWh. Nabíjecí výkon není papírově vysoký, ale automobilce se podařilo dosáhnout poměrně agresivní nabíjecí křivky a za 15 minut dobíjení jste schopni „nasát“ přes 220 kilometrů dojezdu. V obou případech se bavíme o prismatických článcích, u kterých si MG dalo extrémně záležet na bezpečnosti. Jednotlivé články jsou oddělené a mají propracovaný termo-management. V případě porušení článku by nemělo dojít k rozšíření požáru do zbytku packu. Během testování byly baterie zahřívány na 360 stupňů a propichovány, k požáru nedošlo ani jednou. Pro všechny případy je ale vybavena bezpečnostním přepouštěcím ventilem a sama se v případě problému odpojí.

Ještě jednou technickou zajímavostí je samotný elektromotor. Jde opět o vlastní konstrukci,a  využívá svařované spony. Tuto technologii zatím použilo jen Porsche Taycan a vyniká kompaktností a nízkou váhou. V případě MG4 váží motor i s převodovkou jen 50 kilogramů.

Jako každý moderní vůz je MG4 samozřejmě vybaveno armádou asistentů. Umí vám asistovat při řízení, držet v pruzích, samo brzdí – a to i při couvání – můžete jej vzdáleně ovládat přes aplikaci. Můžete z něj nabíjet elektrické spotřebiče, a to výkonem až 2.2 kW, a sám si hlídá stav 12V baterie. V nárazových testech Euro NCAP získalo plných 5 hvězd, a v Británii vyhrálo titul auta roku. Je vidět, že MG bere přechod k elektromobilitě skutečně vážně, a fakt, že jde o nejlevnější auto kategorie, nemusí znamenat, že je ošizené.

A co tedy ta cena? Základní provedení se bude prodávat za 779.960 Kč, silnější verze s větší baterií  za 884.960, tedy o něco dráž. Dieselový Golf v automatu startuje na 877.900. Skutečně jsme se tedy dostali do bodu zlomu, kdy se dá elektromobil s odpovídajícím výkonem, rozměry a kvalitou pořídit levněji než spalovací vůz. Zatím bych to nenazval vítězstvím, ale jistým příslibem do budoucna. Jestli ale MG4 za svojí cenu skutečně stojí, si zatím soudit nedovolím. Finální verdikt si nechám až po klasickém testu. Na první dobrou je to ale sympatický elektromobil, který možná pár zákazníků převede k zamyšlení nad stylem pohonu jejich budoucího nového auta.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz