mercedes-benz-b-exterior-2

Test ojetiny Mercedes-Benz B 180 CDI. Drahé a luxusní MPV s průměrným prostorem

29. 12. 2017 • Novinky, Ojeté vozy

Řada B od mercedesu není příliš častým zjevem na českých silnicich. Lid ze zdejších luhů a hájů zkrátka není příliš majetný a pokud zrovna potřebujete MPV, znamená to, že máte rozrůstající se rodinu a v tom případě většinou ne moc peněz nazbyt. Přidejte k tomu vzrůstající oblibu SUV jako náhrady za rodinné vozy, stabilní zájem o praktické kombi, fakt, že většina aut je pořízena z druhé ruky a výsledkem jsou tragické prodeje kategorie, která zde nikdy neměla pořádné kořen. Na trhu s ojetými vozidly je pak situace velmi podobná a modelů této generace je na prodej minimum. Většinou narazíte na první generaci, která je už poměrně rozšířena.

Většina zástupců současného modelu je tedy spáše zánovní a za solidní ceny kolem půl milionu korun. To je téměř polovina původní ceny vozidla. Jaké konkurenty “Béčko” vlastně má? Když se podívám do segmentu prestižnějších značek vyrábějících alespoň nějaké praktické vozy, tak jedině novinku od BMW s názvem 2 Active Tourer, který na trhu ojetin ještě není téměř zastoupen.

b1

Nyní jsem však měl tu čest vyzkoušet zánovní vůz od společnosti AAA Auto ve verzi se vznětovým motorem o objemu 1,5 litru. A slovo zánovní je tady bezpochyby namístě, protože na přístrojové desce svítila velmi příjemná hodnota 39 tisíc kilometrů. Díky tomu, že byl tento vůz de facto nový, je takřka nemožné jej hodnotit z pohledu ojetiny a budu se proto věnovat spíše celkovému zhodnocení dané testované verze. Jednoznačným překvapením byl nový model po designové stránce. Ne že by byla předchozí verze obzvlášť ošklivá, ale byla rozhodně spíše funkční než sexy a i v kompaktním segmentu se nyní setkáváme s auty, které si mohou dovolit řídit i chlapi, aniž by museli kamarádům vysvětlovat, že to auto vlastně není tak úplně jejich.

Designovou devizou současného béčka však není pouze exteriér, ale konečně se Mercedes vzpamatoval i v oblasti interiéru, a to nejen v případě třídy B, a vytvořil perfektně zpracovanou a útulnou kabinu, která vás příjemně obklopí, což ocení především řidiči, kteří se i v malém béčku chtějí cítit jako ve „sporťáku“. Co tedy ostatní stránky věci, jako například u rodinného vozu nutná praktičnost? Žádná výhra, kufr má celkem solidní objem 488 litrů a je perfektně čalouněný, konkurence ale nabízí víc. Zadní sedačky mají poměrně krátký sedák, dospělý si tak vzadu moc nepohoví, dětem to však stačit bude. Stejně jako prostor před koleny, pokud jste vyšší rodiče, vaše ratolesti odvezete jenom do určitého věku.

b6

Vepředu si na nic stěžovat nebudete, místa je tu dostatek do všech směrů. Vyšší stavba střechy zajistí hodně místa nad hlavou i cestujícím vzadu, tady má klasická koncepce navrch před tradičními kombíky. V interiéru také najdeme spoustu praktických řešení, například si z místa vepředu můžete zapnout osvětlení nad zadními sedadly, což je v noci při hledání něčeho na zadní lavici velmi šikovné. Při couvání vám nad zadním oknem ukazatel parkovacích čidel naznačuje, jak daleko jste od překážky za vámi, stejný je pak i pod předním sklem. Palubní deska je v podstatě převzatá z menšího “Áčka” s typickými výdechy klimatizace a multimediálním systémem Command trčícím na její horní hraně. Jde pouze o displej, elektronika je ukrytá v útrobách vozu, nemusíte se tak bát zlodějů a její pevné uchycení vás tak nebude dráždit. Všchno je zpracovány velmi kvalitně a z prvotřídních materiálů, tady se mercedes drží svého kopyta a jde mu to velmi dobře.

Pod kapotou

Mnou testovaný model byl, jak jsem již uváděl, vybaven vznětovou patnáctistovkou vytvořenou v kooperaci s Renaultem. Tento motor jsem současně miloval i nenáviděl. Jeho necelých 110 koní se na papíře zdá být velmi průměrnou hodnotou, ale dejte jej do relativně malého béčka a veškerá průměrnost okamžitě zmizí. V akceleraci a pružné rychlosti nejen drží krok se zbytkem českého provozu, ale snadno jej i překonává, což mě velmi příjemně překvapilo zejména na dálnici, kde jsem přece jen očekával, že se menší výkon projeví jako hlavní slabina. Stejně tak je radost do tohoto Mercedesu tankovat, bude to pro vás takový svátek, jelikož se u čerpacích stanic moc často objevovat nebudete. Při klidných dlouhých cestách není problém atakovat i hodnoty pod čtyřmi litry na 100 km. Ve městě ale počítejte spíše se šesti.

b5

Proč tedy říkám, že jsem jej nenáviděl? Dvěma slovy – hlučnost a ještě jednou hlučnost. Ihned po prvním nastartování poznáte, že tato pohonná jednotka nebude z dílny Mercedes. Ano, její chod je plynulý a klidný, takže žádné výrazné vibrace nebo dokonce třesení se bát nemusíte, ale hlasitost a zvuk jsou bezpochyby neméně důležité parametry. Zvukový projev má jako každý čtyřválcový diesel nevalný a díky naprosto neomluvitelné úrovni jeho hlasitosti si vychutnáte každé vznícení nafty zvlášť. Při rychlostech nad 70 km/h se naštěstí tento nepodařený industriální koncert vytrácí, ale v městském provozu se jej jen tak nezbavíte. Motor v našem případě spolupracuje se sedmistupňovou automatickou převodovkou, kterou musím jednoznačně doporučit. Zlepšuje mdlý projev motoru ve spodních otáčkách, eliminuje turbo efekt a řadí plynule a logicky.

Na silnici

Zezačátku vás možná trochu zamrzí o něco tvrdší naladění, u rodinného vozu jde přeci jenom i o pohodlí na palubě, nejde však o žádnou tragédii. Auto se v zatáčkách skoro nenaklání a odhlučnění podběhů zamaskuje nejeden výtluk. Podvozky v Mercedesu už pár let umí, a třída B je toho důkazem, jenom musíte vědět jak na ni. Rovnou předesílám, že pokud byste se rádi přece jen občas svezli rychleji i v zatáčkách, testovaná verze pro vás nejspíš nebude to pravé. Když se snažíte auto trochu více „tlačit“, odmění se vám značnou nedotáčivostí vzhledem k měkkému odpružení v kombinaci s relativně těžkým dieselovým motorem.

Na druhou stranu se však určitě nejedná o ryze nebezpečnou jízdu. Áčko se silnice drží velmi dobře a poradí si bez problémů i s ostrými úhybnými manévry, jen váš pocit z takové jízdy nebude možné označit za sportovní. Automatická dvouspojková převodovka se sedmi stupni řadí většinu času bezchybně, plynule a její ovládání již nemůže být jednodušší. Navíc díky umístění pod volantem ušetřila místo na středovém tunelu, kde je nyní více místa ne všechny ty nezbytné serepetičky, bez kterých by vaše malé děti nepřežily jediný den.

b2

V případě, že ale potřebujete elegantní „hltač“ dálničních kilometrů anebo pohodlné městské vozítko, v obou případech bude béčko sloužit velmi dobře. Zmiňované měkké naladění podvozku vám dovolí se s grácií přenést i přes nehezké části našich silnic, aniž by vaše ledviny přemýšlely o emigraci a i přes svou velikost je díky delšímu rozvoru a především širšímu rozchodu kol výborným společníkem i na dlouhých cestách.

Doporučujeme

Při výběru je třeba se vážně zamyslet, jak moc potřebujete šetřit pohonné hmoty vzhledem k tomu, kde plánujete jezdit. Verze 180 CDI dokáže pracovat s až směšně nízkou spotřebou, což je také bezpochyby jejím velkým lákadlem. Nicméně pokud se budete pohybovat spíše po městě a tedy v nižších rychlostech, budete se muset smířit se značně hlučným projevem motoru.

Určitě bych doporučoval svézt se i ve verzi se zážehovou šestnáctistovkou, která nabízí srovnatelný výkon, ale s podstatně příjemnější hlasitostí. Život je otázkou priorit a to při výběru béčka platí dvojnásob.n U ojetých vozů se také dobře seznamte s úrovní výbavy. Je v dnešní době velmi překvapivé, že si někdo připlatí dešťový senzor, který bych osobně oželet dokázal, a naprosto zapomene na tempomat, bez kterého si život už představit neumím. I toto ovšem souvisí s tím, kde bude auto trávit většinu svého času a v centru Prahy přece jen tempomat asi příliš nevyužijete.

b4

Doporučit tedy třídu B ke koupi? Těžká otázka. Cena rozhodně není příznivá, alespoň ne s přihlédnutím k jiným MPV na trhu, jinak jde ale o čistokrevný Mercedes. Široká škála příplatků vám umožní udělat z něj luxusní povoz pro každodenní přepravu ratolestí a ve chvílích volna potěší i náruživé řidiče. Existují pravděpodobně praktičtější vozy za méně peněz a budou tak rozumnější volbou. Nicméně pokud se chcete trochu odlišit, dopřát si luxusu a máte na to, vedle rozhodně nešláplnete.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz