20141124_111927

TEST Škoda Octavia Scout 1.8 TSI DSG – Král

5. 12. 2014 • Škoda, Novinky, Testy

Motor: 90%

Převodovka: 95%

Podvozek: 90%

Zpracování: 90%

Praktičnost: 90%

Scout je sice drahý, ale je to nejlepší Octavia, se kterou jsem za poslední dobu jel. Pokud hledáte komfortní cestovní stroj s lepší průchodností a kvalitním pohonem všech kol, neuděláte s ním chybu.

Verdikt:

Nová Octavia Scout posouvá své DNA ještě dále a umocňuje aktuální trend crossoverů zaměřených na maximální komfort. Používá k tomu jednoduchou a přitom tolik efektivní recepturu – pohon všech kol, ochranu podvozku, o 33 mm vyšší podvozek, výrazný bodykit a nový design kol. Ochranné plasty karoserie podtrhují design a líbí se mi i spodní stříbrná lišta předního nárazníku, stejně jako ta zadní. Výsledkem je robustní a draze působící auto. Teda působící, Scout se základní cenou 690.000 Kč na české poměry drahý opravdu je.

Škoda dále navýšila exkluzivitu modelu o nabídku pouze těch lepších motorů, a tak tady můžete mít třeba 135 kW diesel z modelu RS nebo jeho slabší variantu se 110 Kw a benzínovou 1.8 TSI se 132 Kw. Navíc jen nejslabší motor můžete kombinovat s manuální převodovkou, k ostatním dostanete pouze DSG. Scout je vyhraněný model pro zákazníky, kteří chtějí od Škody to nejlepší a nutno podotknout, že to funguje. Auto vypadá na první pohled zcela jinak a daleko exkluzivněji, konkurovat mu v rámci modelu Octavia může pouze RS.

scout2

V interiéru už tolik změn čekat nelze a výrobce sází především na bohatou základní výbavu. Je tu nový dekor palubní desky a prahů, několik štítků a také hezké vyšívání loga Scout na sedadlech. V této konfiguraci interiéru moc vytknout nelze. Je prostorný, kvalitně zpracovaný z měkčených materiálů a nadprůměrných plastů. Infoteinment systém Columbus patří k tomu lepšímu a vytknul bych mu jen dotykový display, který při stlačení prstem problikává a celý je umístěný moc nízko na středovém tunelu, takže stahuje pozornost od silnice a je hůře dostupný. Jinak je vše v naprostém pořádku. Současný tříramenný volant je hezký a dobře se drží, ergonomie tlačítek je skvělá a na pohled vypadá interiér velmi dospěle a hodnotně.

scout1

Sedadla jsou pohodlná a na své nesportovní ambice dokáží i dobře podržet tělo v zatáčkách. Kolem sebe mám navíc dostatek místa, výhled z auta je také dobrý, pozice za volantem ideální, a tak nezbývá už nic jiného, než nastartovat. Testovaný Scout je vybaven benzínovou jednotkou 1.8 TSI s výkonem solidních 132 Kw a točivým momentem 280 Nm. Spolu s dvouspojkovou šestistupňovou převodovkou DSG vůz slibuje slušnou dynamiku a kultivovanost. To druhé se projeví hned po nastartování, motor si jen tak tiše přede a je prostý jakýchkoli vibrací. Po zahřátí se ještě více umírní a spolu s kvalitním odhlučněním interiéru nabídne opravdu výborný akustický komfort na palubě. Scout nabízí volbu několika jízdních režimů, v tom defaultním reaguje tak nějak akorát, Eco režim vůz absolutně umrtví a ve Sportu ukáže pravý potenciál pohonného ústrojí.

scout4

Pokud autu pošlete plynový pedál do podlahy, můžete čekat výrazný zátah a nepolevující sílu až do konce červeného pole. Motor sice nemá znatelnou špičku, ale ve srovnání s dieselem neztrácí dech a naopak nabídne gradaci výkonu. Navíc má i příjemný zvuk ve vysokých otáčkách a reakce na pedál je okamžitá. To ostatně platí i pro převodovku DSG, která je s motorem sladěná ukázkově. Pryč je dřívější cukání, teď je vše naprosto plynulé, rychlé a logické. Pokud využijete pádel pod volantem, překvapí Vás rychlá odezva i tady. Jo, tohle se moc povedlo. Scout nabídne opravdu výbornou rezervu výkonu, fantastickou dynamiku a absolutní kultivovanost. Zrychlení z klidu na stokilometrovou rychlost za 7,9 sekundy mluví jasně. Nějak mi schází kritika, což? Tady však není o čem!

Problém nastane pokud budete od silného benzínu, pohonu všech kol a automatu očekávat i hospodárnost. To bohužel není možné, i když Vám Scout zrovna účet nevysaje a většinou bude kombinovaně jezdit kolem 8 litrů. Pod tuto hranici to moc dobře nejde, chce to hodně sebezapření a konstantní jízdu. Na dálnici budete jezdit lehce pod 9 a ve městě kolem 11. Pořád to není hrozivá hodnota a pokud pár litrů spotřeby oželíte, dostanete na oplátku daleko kultivovanější vůz, než s dieselem.

scout5

Zvýšený podvozek nemá negativní vliv na jízdní vlastnosti. Scout se vrhá s nadšením do zatáček a nenaklání se o mnoho více, než běžná Octavia. Naopak se mi zdá, že lépe filtruje nástrahy českých komunikací a horké chvíle mu způsobí až opravdu ostrá příčná nerovnost. Za volantem jsem se cítil maximálně pohodlně, nenuceně a celkově příjemně. Vlastnosti v podobě zvýšeného rozhledu a lepšího tlumení si mě dokázaly získat. Pokud Scoutu začnete šlapat na krk, odmění se Vám dlouhou neutralitou a na limitu začne pomalu přecházet do smyku všech kol. Haldex páté generace je tady nastavený opravdu dobře a nedochází k žádnému trhanému připojování zadní nápravy. Elektronika počítá s prokluzem předních kol, ještě dříve, než se tak stane a díky tomu jsou průjezdy naprosto plynulé.

Mimo zpevněné cesty oceníte o 33 mm vyšší světlou výšku a ochranu podvozku, ta Vám umožní jet i v hlubších kolejích zcela bez obav. Výbornou trakci zajišťuje vektorování točivého momentu a také elektronické uzávěry diferenciálů. V zimě nebo blátě to rozhodně oceníte, trakce je vážně dobrá. Jediným limitem tak pochopitelně je světlá výška a silniční gumy.

scout3

Scout je sice drahý, ale je to nejlepší Octavia, se kterou jsem za poslední dobu jel. Pokud hledáte komfortní cestovní stroj s lepší průchodností a kvalitním pohonem všech kol, neuděláte s ním chybu. K dobru Vám přidá bohatou výbavu, cool vzhled a pokud zvolíte osmnáctistovku, tak i fantastickou dynamiku s gradací výkonu, dokonalou kultivovanost a lepší obratnost.

Plusy

  • Vnitřní prostor a praktičnost
  • Kvalitní interiér
  • Silný a kultivovaný motor
  • Jízdní vlastnosti
  • Pohon všech kol
  • Tlumení nerovností
  • Průchodnost

Minusy

  • Vyšší cena
  • Zvýšená spotřeba

Cena v základní výbavě: 694 900 Kč

Cena v testované výbavě: 1 060 400 Kč

Základní výbava:Sedm airbagů, ESP, litá 17″ kola, dvouzónová klimatizace Climatronic, palubní počítač Maxi DOT (barevný), vyhřívání předních sedadel, autorádio Swift, tempomat, MDI s USB, elektricky ovládaná boční okna atd.

Výbava testovaného vozu:Paket Simply Clever (+1.500,-), mlhovky s funkcí Corner (+2.500,-), bixenonové světmolety (+21.000,-), Traveller Assistant (+59.800,-), panoramatické střešní okno (+32.000,-), SunSet (+4.700,-), nezávislé přídavné topení (+24.500,-), adaptivní tempomat (+17.000,-), samočinné parkování (+31.400,-), bezklíčové odemykání (+10.000,-) atd.

Technické údaje

Motor Škoda Octavia Scout 1.8 TSI DSG
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1350 – 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 216
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 7.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.9 / 6.9
Emise CO2: 156
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 610 / 1740
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1447 / 630
Rozměr pneu: 225/50 R 17
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz