CorrisGrey_119

První jízda: Land Rover Discovery Sport

28. 1. 2015 • Land Rover, Novinky, Testy

Vyrazil jsem do zasněžených rakouských Alp zjistit, jak je na tom první zástupce nové řady Discovery s přídomkem Sport. Nenechte se ale zmýlit, s tradičním velkým Discovery nemá nic společného. Jedná se totiž o nepřímého nástupce Freelanderu, jehož výroba byla koncem loňského roku ukončena. Novinka se však nese ve zcela jiném duchu a má za úkol uspokojit jinou a náročnější klientelu. I proto se Land Rover distancuje od svého předchůdce.

Jen o kousek větší SUV, než dosluhující model Freelander, přináší spoustu nových technických inovací a líbivý design po vzoru veleúspěšného modelu Evoque. Zákazníci si mohou vybrat z několika typů motorů. Zážehové varianty využívají celohliníkový motor Si4 o objemu 2,0 litrů s výkonem 240 koní a přímým vstřikováním paliva. Další možností může být diesel o objemu 2,2 litru, který je k dispozici ve specifikaci TD4 o výkonu 150 koní nebo SD4 o výkonu 190 koní. Motory TD4 a SD4 nabízí stejný točivý moment 420 Nm a řidiči mohou počítat se spotřebou paliva kolem 5,6 l/100 km.

Během roku 2015 bude uveden vznětový motor ED4 s ještě nižší spotřebou paliva v kombinaci s pohonem jedné nápravy. Nový model nabízí celkem tři druhy pohonu – pohon dvou kol, stálý pohon čtyř kol nebo systém Active Driveline. Ten přepíná mezi pohonem dvou a čtyř kol. To zaručuje kombinaci skvělé agility na silnici, schopností v terénu a celkové hospodárnosti. Geometrie karoserie modelu Discovery Sport byla pochopitelně optimalizována i pro ten nejdrsnější terén. Nabízí vysokou světlou výšku 212 mm, nájezdový úhel 25 stupňů i přechodový úhel 31 stupňů a schopnost brodění vodou do hloubky 600 mm.

DS4

Vůz lze kombinovat i s devítistupňovou převodovkou ZF. Tu jsem vyzkoušel už v Evoque a byl jsem nadšený. Zajímavostí je také víceprvková zadní náprava nové generace, vyspělá technologie airbagu pro chodce, zcela nový multimediální systém s osmipalcovým dotykovým displejem a moderní, vysoce pevná karoserie z oceli a odlehčeného hliníku. Spolu s tradičním systémem Terrain Response a magnetickým podvozkem MagnaRide se tak na trhu kompaktních SUV jedná o bezkonkurenčního hráče, co do schopností na silnici i mimo ni.

Monokoková konstrukce kombinuje panely z vysoce pevné oceli, ultrapevné borem legované oceli a odlehčeného hliníku. To zajišťuje pevný, tuhý a lehký základ pro výborné dynamické vlastnosti a vysokou torzní tuhost. Zcela nová víceprvková zadní náprava zvyšuje agilitu, zvětšuje zdvih kol a společně s lehkými hliníkovými komponenty zavěšení a pečlivě nastavenými tlumiči zaručuje vysokou úroveň přizpůsobení bez ohledu na stav povrchu. Nová zadní náprava také snižuje hluk v interiéru a minimalizuje zásah horních uložení zadního zavěšení do zavazadlového prostoru. To bylo klíčové pro vytvoření velkého zavazadlového prostoru a uspořádání sedadel 5+2. Nejde tedy o plnohodnotné sedmimístné auto, ale dvě děti se úplně dozadu vlezou pohodlně. Zajímavostí je i teatrální uspořádání řad sedadel, kdy ty zadní jsou navýšeny před předními. Na výběr bude čtveřice výbav. Základní S, lepší SE, HSE a konečně špičková HSE Luxury. Sedmimístné uspořádání bude k dispozici od druhé úrovně SE.

ds7

Nový model však nejvíce poutá svým designem, který v reálném prostředí působí naprosto ojediněle. I přes zachování designové linie v profilu karoserie, odkazující na historii modelu Discovery, se jedná o dynamicky střižený celek.  Auto vypadá svěže, sportovně a zároveň si ponechává elegantní prémiový look. Tohle se povedlo a po modelu Evoque to bude další auto, na které se v Land Roveru budou stát fronty. Neméně dobře je na tom i interiér, tam je ten pokrok přímo do očí bijící. Kombinace designu z větších Range Roverů, kvalitních materiálů a funkční ergonomie posunula Discovery Sport mezi právoplatná luxusní auta. Klasický zvýšený posaz zaručuje výborný výhled do všech stran a interiér působí velmi útulně, čistě a funkčně. Za mě je to rozhodně krok správným směrem a auto tváří v tvář působí perfektně.

Jízda

Jelikož se v naší republice zima nechce přihlásit o slovo, vyrazil jsem na testování Discovery Sport do rakouských Alp. Konkrétně do okolí Salzburgu a zejména také na ledový okruh v Lungau. Prostě si představte ohromnou louku, do které je rolbou vytvořen okruh. Ano, to je přesně to místo, kde má smyl vyzkoušet nový systém pohonu všech kol. Aby vyhověl driftování a náročnému zatížení, tak musí být opravdu skvělý a rychlý. První ale vyzkoušíme okresky.

Menší SUV v alpských serpentínách poslouchá na slovo a každý povel okamžitě přenese na silnici s maximální přesností. Navíc jde cítit, že auto zatáčky vyloženě miluje. Podvozek je nastavený opravdu výborně a náklony karoserie jsou neznatelné. V zatáčkách, tak díky ideálně umístěnému těžišti, maskuje svou váhu a velikost. Výborná je i torzní tuhost karoserie a celkový komfort. Pozornost upoutá i odhlučnění kabiny za což může použití vyvažovací hřídele, chytré uložení a nově vyvinuté nápravy. Tady se opravdu nešetřilo a je to znát. V porovnání s menším Evoque je jízda pohodlnější a izolovanější, což je u zaměření tohoto auta jistě krok dopředu.

ds6

V Alpách zrovna probíhá sněhová kalamita a lepší podmínky jsem si asi přát nemohl. hustě sněží, silnice je absolutně pokryta do bílé peřiny a krásně se klikatí. Tarrain Response tedy putuje do režimu Snow a jde se na to. Discovery Sport s chutí akceleruje a vrhá se do kluzkých zatáček jako by byly zcela suché. Trakce je výborná a systém Haldex ve své aktuální generaci funguje až překvapivě dobře a ani jednou mu náročný povrch nepopletl hlavu. Líbí se mi i řízení, které je ideálním kompromisem mezi sportovním a komfortním. Výkonný motor SD4 navíc poskytuje skvělou pružnost i v náročných podmínkách. Užívám si každou další zatáčku a kochám se nádherným panoramatem kolem sebe.

Volba převodovky s devíti stupni se ukazuje jako velmi dobré rozhodnutí. Vůz má v zásobě vždy ten kvalt, který člověk aktuálně potřebuje a nedochází tak k čekání na to, než si převodovka vybere. Jednoduše šlápnete na plyn a vůz vystřeli vpřed. ZF je navíc ohromně rychlé a změny stupňů nejdou postřehnout jinak, než okem na otáčkoměru. Famózní! Vliv na spotřebu je výrazný – oproti předchozí stejné motorizaci se šestistupňovým automatem, nyní vůz odebírá o dva litry nafty méně. I v náročných zimních podmínkách, prudkých stoupáních a dynamického využíváni jsem se nedostal nad 8 litrů.

DS2

Později jsem absolvoval jízdu i s manuálně řazenou šestistupňovou převodovkou, která potěšila jednak tím, že ji vůbec Land Rover nabízí a také dobrou kulisou řazení. Je krátká a přesná. Jediným úskalím zůstává přítomnost turbodíry, protože převody jsou poskládané dlouze od sebe a není problém spadnout s vyšším kvaltem do spektra otáček, kde turbo nezabírá. Automat toto zcela eliminuje a navíc Vám dost zlehčí manipulaci v terénu. Ano, přesně tam, je to přeci Land Rover a tady se očekávají i schopnosti na nezpevněných površích.

A to, co Discovery Sport v terénu předvádí jde za hranice nejbouřlivějších představ budoucích majitelů. Průchodnost je naprosto neuvěřitelná a jediná limitace je světlá výška vozu a absence uzávěrek a terénních pneumatik. Na okruhu v Lungau mě tým Land Rover Experience provází offroadovou tratí, která je opravdu prvotřídní. Jsou tu strmé výjezdy a sjezdy, dropy, překážky na boční náklon a muldy pro křížení náprav. Do toho hustě sněží a na dráze je kolem čtvrt metru čerstvého sněhu…

ds5

Jenže Discovery Sport se zdá být nezastavitelné a i v těchto podmínkách to zdolává s přehledem. U bočního náklonu jsem si říkal, že už jdu na střechu a nic, 50 procentní sjezd dolů mi solidně pohnul žaludkem a stejně to pro auto nebylo žádné drama, prostě je to stále velmi chopný pravý Land Rover i přes svůj stylový look.

Umí i zábavu

Teď si asi říkáte, proč brát SUV na sněžný okruh a posílat ho do zatáček, jako Imprezu… No prostě, protože můžete! Na trhu není podobně jezdící SUV ( kromě těch z vlastních řad ) – Discovery Sport je agilní, poslušné, reaguje na každý podmět a je hravé. Zábavnější auto ze stejného segmentu mě nenapadá. A tak vypínám stabilizaci, převodovku posílám do sportovního režimu a plyn seznamuji s podlahou. Auto letí v před, první zatáčka a ostré brzdy. Vůz jde do smyku, pak plný plyn a přehození do driftu ve směru zatáčky a ven. Land Rover se sune velkým úhlem zatáčkou, kola hrabou, úsměv se zvětšuje a tak pořád dokola. Najednou si ani nepřipadám, jako v SUV. Prostě to tam pošlete a Discovery Sport prodriftuje celou zatáčku. Je tak jednoduché ho řídit!

ds3

Vektorování točivého momentu znamená naprosté potlačení nedotáčivosti a dokud auto nevyprovokujete, je ukázkově neutrální. Při prudkém rozjezdu z místa je vždy sepnuta čtyřkolka a to platí i při sportovní jízdě – víc plynu rovná se připojení pohonu. V dvoukolku se Land Rover mění jen v městském a dálničním režimu. Funguje to opravdu moc dobře a při celém dnu na okruhu jsem pohon nenachytal na švestkách. To platí i pro převodovku, při tvrdé zátěži a vytočeném motoru řadí hladce a inteligentně. To znamená, že vám uprostřed driftu nehodí vyšší kvalt a naopak.

Ve Velké Británii tak zase postavili auto, které dominuje svému segmentu. Kombinace uhlazeného moderního vzhledu, luxusního interiéru a naprosto ukázkově univerzálních jízdních vlastnosti tvoří výborný celek. Pokud hledáte praktické a schopné SUV, tak už nehledejte – Discovery Sport je jasná volba!

Land Rover Discovery Sport – technické údaje
Motor 2.2 TD4 2.2 SD4 2.0 Si4
Zdvihový objem [cm3] 2179 2179 1999
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 110/3500 140/3500 177/5800
Točivý moment [N.m/min] 400/1750 420/1750 340/1750
Převodovka 6M (9A) 6M (9A) 9A
Max. rychlost [km/h] 180 188 199
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,7 (10,3) 10,4 (8,9) 8,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,8 (6,2) 6,1 (6,3) 8,3
Základní cena [Kč] 979.253* 1.043.020** 1.109.570
Údaje v závorkách platí pro samočinnou převodovku
*Příplatek za automat číní 68.728 Kč, **příplatek za automat číní 68.244 Kč
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz