IMG_3745

Blog Dominika Valáška: Hybridy v praxi

24. 1. 2013 • Blogy, Novinky, Zajímavosti

Tak jak je to teda s těma hybridama a elektromobilama? Má to smysl začít je kupovat? Ne, nemá! Tak Vás tedy srdečně zdravím u prvního dílu mého blogu, který, když překonám svojí lenost, bude na těchto stránkách vycházet i nadále. První věc, které se budu v tomto seriálu článků věnovat jsou právě hybridy a elektromobily.

V současné době jsem měl rychle za sebou možnost vyzkoušet dva hybridy, které se liší nejen stavbou vozu a vnitřním prostorem, ale především koncepcí pohonu. Na první z vozů, Toyotu Yaris Hybrid, již vyšel plnohodnotný test zde a test nedávno vráceného Opelu Ampera bude v dohledné době. Zatímco Yaris je koncepce klasického aktivního hybridu, tedy benzínový motor podpořený elektromotorem s možností jízdy pouze na elektropohon, Ampera je novějšího střižení a lze ji označit za elektromobil s prodlouženým dojezdem. Teorie zní skvěle a čísla v technických specifikacích hovoří o pohádkových spotřebách a nízkých provozních nákladech. Jaká je ale praxe s těmito vozy?

Bohužel pravda je taková, že zájemci o vůz podobného ražení, budou muset ještě chvíli počkat. Můžete si nastudovat miliony stran textu a technických specifikací, ale nic z toho nevyváží realitu používání těchto aut. Uznávám, že moje zkušenosti za tak krátkou dobu jako jsou dva testovací týdny nelze ani omylem označit za plnohodnotné, ale i přesto jsem dosáhl některých, myslím, že i dost stěžejních zjištění. Vynechme Yarise, je to vůz určený především do města, kde jezdí se spotřebou o málo nižší než menší dieselové motory, jeho výkon je nevalný a jízda čistě na elektromotor se omezuje víceméně na popojíždění v těch nejpekelnějších kolonách a parkování. Potom je tu Ampera, jejíž pohonný systém se sestává z elektromotoru a spalovacího motoru ve funkci generátoru.

První věc je nabíjení. Nějakým zázrakem tu na okraji prahy vyrostla jedna z těch přeúžasných dobíjecích stanic, kterých jsou přece již v zahraničí spousty (k tomuhle se ještě vrátím) a kde si může každý nabít svůj elektromobil. Na informacích přilehlého nákupního centra mi bylo oznámeno, že bohužel nefunguje zásuvka na 380V a budu se tak muset spokojit pouze s běžnou, 230V zásuvkou, které jsou všude. Z nějakého mě neznámého důvodu je k tomuto slabšímu zdroji potřeba ještě nabíječka, kdežto u 380V si vystačíte pouze s kabelem. Nechávám tedy nabíječku viset ze stojanu (naštěstí ji nelze jen tak jednoduše vytáhnout) a odcházím, abych se vrátil po šesti hodinách a zjistil…že mi nějaký dobrák nelenil odpojit kabel z auta! Naštěstí se onomu dobrodějovi (tímto bych ho rád pozdravoval) nepodařilo odnést celou nabíječku.

Snimek 010

No tak tedy předpokládejme, že máme nabito a pokud budeme takhle poslušně denně nabíjet, můžeme každý den na baterie ujet 40-80 km, tedy spíše těch 40. Nevím, jak moc byl provoz ovlivněn nehostinným počasím panujícím v době testu, ale troufám si říci, že ne natolik, aby Ampera sotva překonala spodní hranici dojezdu určenou výrobcem. Každopádně těch 40 km jezdím tedy prakticky zadarmo. Super ne? Za cca 1 150 000 korun, co byste taky chtěli. Raději ani nezmiňuji případnou výměnu baterií, která v budoucnosti určitě nastane, jejich cena mě přímo děsí.

A co když potřebuji odjet dál, než jen do půlky Prahy a nazpátek? Absolvoval jsem jeden den s prodlouženým výletem do sousedních Drážďan. Na začátku byla plně nabitá Ampera s téměř plnou nádrží, na konci Ampera s najetými a většinou dálničními 580 kilometry, průměrnou spotřebou 6,8 a neustále běžícím, udýchaným motorem 1.4, který sotva stíhal generovat energii pro provoz vozu a který sál ze skoro prázdné, již jednou dotankovávané nádrže. Nemohu si pomoci, ale tohle není úplně to, co se psalo v prospektech. Nejdojemnější částí výletu byl navíc příjezd do obchodního centra přilehlého Drážďanům. Řekněte, kde jinde v EU, byste čekali víc dobíjecích stanic, než právě v Německu? Bohužel mi u tamních informací obřího nákupního střediska bylo sděleno, že tady budu dobíjecí stanici hledat jen opravdu velmi marně. Dobíjet jsem tedy mohl až v placených garážích v centru, kde jsem pouze Německy hovořícímu hlídači  anglicky vysvětlil, že si potřebuji nabít auto a ten mi vytáhl prodlužovák.

Tolik tedy k elektroautům a hybridům. Upozorňuji případné rýpaly, že se myšlence jezdit na elektriku ve smyslu přepravovat se, nijak nebráním, bohužel v současné době ještě nejsou technologie na úrovni, která by dovolovala jejich plnohodnotné použití a nahrazení spalovacích přepravovátek.

.

« »