Car exhaust pipe, which comes out strongly exhaust gases in Finl

Dýcháme v autech karcinogeny? Ano a nejen ty z výfuku. Týká se to i elektromobilů

17. 5. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Karcinogenům se v dopravě nevyhneme. Většina z nás se přitom domnívá, že pocházejí z výfukových zplodin. Jenže studie publikovaná v magazínu Environmental Science & Technology zjistila, že zdraví škodlivé chemikálie dýcháme vždy, když cestujeme autem. A to bez rozdílu pohonu. Tedy i v elektromobilech. V interiérech aut se totiž nachází množství plastů, které obsahují nebezpečné látky.

Výzkumníci analyzovali vzduch v kabině 101 elektrických, spalovacích a hybridních aut vyrobených mezi lety 2015 a 2022. Zjistili, že až 99 % z nich obsahuje zpomalovač hoření TCIPP, který je považován za potenciální karcinogen. Většina aut měla i další dva zpomalovače hoření TDCIPP a TCEP, které se považují přímo za karcinogenní. Vědci uvedli, že tyto chemikálie jsou spojovány s neurologickými a reprodukčními poškozeními.

„Vzhledem k tomu, že průměrný řidič stráví v autě asi hodinu denně, jde o závažný problém veřejného zdraví,“ řekla Rebecca Hoehn, vedoucí výzkumnice a toxikoložka na Duke University. „Týká se to zejména řidičů, kteří dojíždějí autem do práce ze vzdálenějších lokalit a tedy tráví za volantem hodně času a také dětských pasažérů, kteří dýchají více vzduchu v poměru k jejich hmotnosti než dospělí,“ dodala.

Studie zjistila, že hladiny toxických zpomalovačů hoření byly nejvyšší v létě, protože teplo zvyšuje uvolňování chemikálií z automobilových materiálů. Vědci uvedli, že zdrojem rakovinotvorných sloučenin ve vzduchu v kabině je zejména pěna používaná v čalounění sedadel. Výrobci automobilů přidávají chemikálie do pěny a jiných materiálů, aby splnili „zastaralý“ standard hořlavosti bez prokázaného přínosu z hlediska požární bezpečnosti, vysvětlili.

Patrick Morrison, ředitel pro zdraví, bezpečnost a medicínu Mezinárodní asociace hasičů, uvedl: „Hasiči mají obavy, že zpomalovače hoření přispívají k velmi vysokému výskytu rakoviny. Přitom používání těchto chemikálií má jen minimální vliv na snížení rizika požárů.“ Z tohoto důvodu Morrison vyzývá americké regulátory, zejména NHTSA (Národní úřad pro bezpečnost silniční dopravy USA), aby aktualizovali normy hořlavosti tak, aby byly splněny i bez použití zpomalovačů hoření ve vozidlech.

Také výzkumníci zdůrazňují, že tyto toxické zpomalovače nemají ve vozidlech žádný skutečný přínos. Lydia Jahl, autorka studie z Green Science Policy Institute, uvedla, že lidé by mohli snížit své vystavení toxickým zpomalovačům otevíráním oken auta a parkováním ve stínu nebo v garážích. „Co je však skutečně potřeba, je snížit množství těchto karcinogenů v autech. Dojíždění do práce by nemělo představovat riziko rakoviny a děti by neměly dýchat chemikálie, které mohou poškodit jejich mozek, cestou do školy,“ dodala.

Zdroj: Studie Environmental Science & Technology

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz