011421_vehiclefiremalta_em-01-1-940x940

Hoří elektromobily častěji než spalovací auta? Budete asi překvapeni, statistika uvádí opak

17. 5. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Požáry elektromobilů vyvolávají velké obavy. Statistiky však potvrzují, že jsou ke vzniku požáru méně náchylné než klasická spalovací auta. Pokud se ale už vznítí, hoří déle a intenzivněji.

Požáry elektromobilů jsou často medializovány. Jsou na to dva důvody. Jednak jde o novou technologii, takže tyto zprávy jsou zajímavější než zprávy o požárech aut na benzín či naftu. Druhým důvodem je nesporný fakt, že pokud se elektromobil vznítí, hoří velmi intenzivně a dlouho. Úplné uhašení elektromobilu s hořící baterií vyžaduje ponoření celého vozidla do kontejneru s vodou, jinak hrozí opětovné vznícení. Jsou případy, kdy se uhašený elektromobil vznítí i po několika dnech. Obavy vyvolávají hořící elektrická auta také proto, že teplota hoření je vyšší než u aut se spalovacím motorem. I proto mají v některých zemích či městech elektromobily zakázán vjezd do podzemních garáží, kde by k nim měli hasiči ztížený přístup. Dokonce se kvůli elektrickým autům mění normy na parkovací místa a také na nabíječky v uzavřených prostorách.

Jsou ale požáry elektromobilů opravdu tak časté, jak by se mohlo zdát na základě jejich frekvence v médiích? Statistiky to rozhodně nepotvrzují. Například americké zdroje uvádějí, že na 100 000 prodaných elektromobilů připadá jen 25 požárů. Zato u benzínových aut je to 1 530 požárů a u hybridů 3 475 požárů. Australský web EV FireSafe uvádí, že u elektromobilů prodaných mezi lety 2010 až 2020 došlo k požárům jen v 0,0012 % případů. Spalovací auta na tom byla s podílem 0,1 % mnohem hůře. Z nejnovější zprávy datových analytiků dále vyplývá, že od roku 2010 do 30. června 2023 bylo celosvětově potvrzeno 393 požárů trakční baterie v elektromobilech a plug-in hybridech. Dalších 74 případů je v analýze a 21 případů je neověřených.

Jde tedy o zanedbatelné množství, když si uvědomíme, že jen loni se na světě prodalo přes 13 milionů bateriových vozidel včetně plug-in hybridů. Nejčastější příčinou vznícení baterie je nehoda, tedy nikoli nějaká chyba samotného akumulátoru. Požár baterie může vzniknout také během nabíjení. Na tyto situace připadá 18 % požárů. Když všechna čísla shrneme, vyplývá z nich, že právě elektromobily jsou na požáry náchylné nejméně. Následují klasická spalovací auta a žebříček největšího rizika vedou hybridy a plug-in hybridy, tedy konstrukčně nejsložitější vozidla, která v sobě integrují spalovací i elektrický pohon.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz