Renault vyvinul spalovací motor pro elektromobily
Výrobci aut volili při vývoji elektromobilů dvě strategie. Tou první bylo vsadit na čistě elektrickou platformu, tak jako to udělal například Mercedes-Benz s třídami EQE a EQS nebo Tesla, a tou druhou použití multienergetických platforem, které umožňují v tom samém autě namontovat čistě elektrický i spalovací pohon. Dodnes se vedou spory o tom, co je lepší.
Jedni tvrdí, že z elektrického pohonu je možné získat maximum, jen pokud vyvíjíte elektromobil takříkajíc od podlahy, a ti druzí zase argumentují, že multienergetická platforma dává výrobcům i zákazníkům větší flexibilitu a větší výběr. Divize Horse Powertrain, kterou založily Renault, čínské Geely a petrolejářský gigant Aramco, však přichází s třetí možností, která by mohla způsobit doslova revoluci.
Na autosalonu v Šanghaji představí Horse takzvaný Future Hybrid Concept – nový typ pohonné jednotky, která by mohla změnit pravidla hry. Umožňuje totiž konverzi čistého elektromobilu na hybrid se spalovacím motorem. Doposud bylo něco takového nemyslitelné. Tento kompaktní systém kombinuje spalovací motor, elektromotor, převodovku, měnič, palubní nabíječku a výkonovou elektroniku do jednoho celku. Navržen je tak, aby se dal jednoduše zabudovat do existujících platforem elektromobilů, a to s minimálními zásahy do konstrukce vozidla. Výrobci by tak mohli nabízet hybridní modely bez potřeby drahých a zdlouhavých vývojových procesů. Zní to možná jako technologické sci-fi, jenže Horse Powertrain plánuje uvést první auta s touto technologií už do roku 2028.
Nový pohon je navržen jako modul, který nahrazuje přední elektrickou jednotku v bateriových autech. Díky ultrakompaktním rozměrům se vejde pod kapotu, připojuje se přímo na podvozek a bez problémů zvládá pohon všech kol. Díky předkomůrce umí také spalovat různé druhy paliv – od klasického benzinu přes etanol až po čistý metanol či syntetická paliva. To otevírá dveře flexibilitě, kterou elektromobily nabídnout nedokážou. „Více než deset let se hovořilo, že bateriové elektromobily jsou jedinou cestou k uhlíkové neutralitě. Ale svět není černobílý, různé regiony potřebují různá řešení,“ řekl šéf Horse Powertrain Matias Giannini.
Zajímavé je, že tento koncept může dát druhý dech spalovacím motorům v době, kdy se je mnozí snaží takříkajíc poslat do muzea. V kombinaci s elektrickým pohonem a moderními palivy mohou sloužit jako prodlužovač dojezdu – ideální zejména pro země s nedostatečnou nabíjecí infrastrukturou. Horse Powertrain si od konceptu slibuje opravdu hodně. Nejen technologický náskok, ale i reálnou možnost pro výrobce zefektivnit výrobu. Pohonná jednotka je navržena tak, že zjednodušuje celý výrobní proces. Odstraní množství specifických dílů a specializovaných výrobních kroků, které jsou dnes při hybridních systémech nutností. Systém je také vhodný na hybridizaci čistě spalovacích aut.
Pokud se všechno podaří, koncept Future Hybrid by mohl působit jako kompromis, který spojuje výhody elektromobilů s dostupností spalovacích technologií. A v přechodné fázi by mohl ochránit ty, kteří investovali do čistých elektromobilů, ale prodeje jejich bateriových aut se kvůli vysoké ceně či různým náladám na trhu nevyvíjejí tak, jak si představovali. Konverze by pro ně byla levná a rychlá. Horse se nebrání dodávkám spalovacích motorů zákazníkům mimo koncerny Renault a Geely.
.« Zahraniční taxikáři budou potřebovat průkaz z EU, zákon podepsal prezident Test ojetiny BMW 530d Touring G31: Má svůj svět jinak vymyšlený »