Test Alpine A 110 GTS: důkaz, že vášeň ještě nevymřela. Škoda, že brzy nebude
Pokusů o oživení dávno zaniklých značek už automobilový svět zažil celou řadu – a většina z nich dopadla bídně. Vzletná slova a nostalgie zpravidla nestačily. Jen pár jmen dokázalo vstát z popela důstojně. Když tedy Alpine oznámila svůj velkolepý návrat, očekávání byla spíše zdrženlivá. Jenže hned první testy ukázaly, že tentokrát nešlo o prázdné gesto – nový A110 zabodoval u novinářů i fanoušků a probudil nadšení poctivých sportovních aut, jaká už téměř zmizela. A bohužel brzy opět zmizí, A 110 se s námi rozloučí už příští rok, a to navždy.
Zázrak v době elektrických SUV
Je skoro neuvěřitelné, že v době, kdy automobilky pod tlakem ekologických regulací chrlí převážně SUV a elektromobily, se někdo odhodlal investovat nemalé peníze do vývoje lehkého, čistokrevného sporťáku. Už to samo o sobě zaslouží uznání. Tohle je segment, který se ekonomicky prostě nevyplácí. A přesto – první limitovaná série A110 Première Édition, čítající 1955 kusů (počet odkazující na rok vzniku značky), zmizela z nabídek během pouhých čtyř dnů. Od té doby se nabídka rozrostla o verze S, GT, R, R70 a nově GTS.

Skutečná alternativa k Porsche Cayman
Dnešní trh sportovních kupé je zoufale prázdný. Alpine A110 tak soupeří prakticky jen s Porsche Caymanem a Lotusem Emira, zatímco dvojčata Toyota GR86 a Subaru BRZ stojí o úroveň níž. A 110 tak vždy stála na pomezí čistokrevných sportovních vozů a u verze R s přesahem do těch supersportovních. Ne čistým výkonem motoru, ale svými schopnostmi. Alpine na to totiž šla správnou cestou, kterou kdysi ovládal Lotus. Pamatujete na slavný citát Colina Chapmana? “Zjednoduš a pak přidej lehkost.” A také “Přidávání výkonu tě zrychlí na rovinkách, ale ubírání hmotnosti tě zrychlí všude.”

Alpine A 110 tak je více Lotusem, než Lotus samotný. Pod kapotou sice najdeme malý čtyřválec 1,8 původem z Renaultu Mégane RS, ale klíč je ve váze vozidla pouhých 1100 kilo. Navíc těžiště je přímo uprostřed auta pod sedadlem řidiče a velmi nízko. Motor je uprostřed a vyvážení hmotnosti 44:56. Tohle je zcela ideální recept, který ukazuje starou pravdu, že výkon není vše. Honba za nízkou hmotností je patrná na každém detailu. Hliníková karoserie, oboustranné lichoběžníkové zavěšení, kovaná kola Fuchs i brzdy Brembo s unikátním zadním třmenem, který integruje ruční brzdu – všechno má svůj účel. Je až neuvěřitelné, že se to u takto moderního auta, vybaveného všemi nutnými asistenty, povedlo. Evidentně, když se chce, tak to jde.
Design, který si vás podmaní

A 110 vás zaujme ještě dřív, než do ní usednete. Její vzhled je totiž famózní. Retro linie dokonale navazují na původní model, přitom působí současně a svěže. Proporce jsou učebnicově vyvážené, záď široká a svalnatá, blatníky vystouplé, střecha úzká – výsledkem je elegantní, nízká silueta, která se v davu neztratí. Auto je zkrátka své a v tom je jeho největší kouzlo. Přitahuje pohledy, zvednuté palce i fotoaparáty kolemjdoucích. Modrá barva testovaného kusu (limitovaná edice Bleu Paon, čítající symbolických 110 kusů) jen podtrhovala jeho výjimečnost.

Kabina s francouzským šarmem
Interiér působí překvapivě luxusně. Kombinace kvalitních materiálů, pečlivého zpracování a nápaditých detailů ukazuje, že si Francouzi dali záležet. Vyvýšený středový tunel skrývá úložný prostor, mezi sedadly najdete startovací tlačítko i minimalistické ovládání převodovky tvořené třemi kulatými spínači. Dominantou palubní desky je elegantní dotykový displej s čistým skleněným povrchem, doplněný o letecká hliníková tlačítka.

Zvláštní pochvalu si zaslouží volant i skořepinová sedadla značky Sabelt, která váží jen 13 kilogramů včetně pojezdů. Vše korunují drobnosti, jako francouzské vlaječky ve dveřích nebo precizní zpracování odpovídající cenovce. A co je hlavní – interiér není jen efektní, ale i funkční.

Verze GTS: komfort i rychlost
GTS je novinkou v posledním modelovém roce. Nahrazuje předchozí verzi S a GT. A vlastně je pojí dohromady. Z luxusněji a cestovněji pojaté verze GT přebírá interiér v kombinaci kůže/Alcantara a ze sportovní S zase podvozek. Je to tedy jakýsi mix obou světů.

Pod kapotou se ukrývá známý čtyřválec 1.8 Turbo od Renault Sport. Nabízí 300 koní a 340 Nm, spolupracuje se sedmistupňovou dvouspojkou Getrag a má přesně ten charakter, který od malého sporťáku chcete – ochotu točit, lineární nástup výkonu a skvělou odezvu na plyn. Akcelerace na stovku trvá pouhých 4,2 sekundy a vůz se zastaví na rychlosti 260 km/h.

Motor se po startu ozve zlověstným zabubláním a díky aktivnímu výfuku dokáže být pěkně hlasitý. Při jízdě působí živelně, a když ho vytočíte, odmění vás výkonovou špičkou a syrovým zvukem. Čtyřválec, který zní dobře? Tady důkaz máte! Zvuk za vašimi zády je návykový – střelba při řazení, odplivnutí při ubrání plynu a vytí při akceleraci vytvářejí atmosféru, kterou dnešní auta často postrádají. Do toho si přimíchejte mocný projev sání a jste zamilováni. Z tohoto auta motoru charisma jen číší. Navíc je to léty prověřený motor, který dostával těžce zabrat v Méganech RS a netrpí žádnými nemocemi.

Převodovka má krátké první tři stupně, což výrazně pomáhá dynamice. Pádla řazení jsou pevně připevněna ke sloupku a jejich mechanický odpor působí jistě. Celkově přispívá k výbornému pocitu z jízdy, protože řadí bleskurychle jak v manuálním, tak automatickém režimu.
Podvozek jako z jiného světa
Největší překvapení ale přichází od podvozku. Bez adaptivních tlumičů, jen s jediným pevným nastavením, dokázala Alpine vyladit podvozek, který kombinuje precizní ovladatelnost s nečekaným komfortem. Auto pohlcuje nerovnosti s lehkostí, drží kontakt s vozovkou a do zatáček se vrhá s chirurgickou přesností.

Díky těžišti v ose řidiče je pocit za volantem těžko popsatelný. Je to jakoby jste byli s autem srostlí. V každém milimetru vašeho těla cítíte impulsy od podvozku, kol a volantu. Když zatočíte, auto ihned zareaguje. Jezdí tak, jak mu řeknete. Díky koncepci pohonu zadních kol, motoru uprostřed a ideální centráži totiž záleží čistě na vašem jízdním stylu. Prostě jedno tělo, jedna duše.

Budete v nájezdu rychlí a agresivní? Alpine půjde po předku. Budete jemní a precizní? Stejně tak A 110. Chcete hravost a znáte fyziku a přenos hmotnost? Potom můžete projíždět zatáčky táhlými drifty. Takhle neutrálně naladěné a především přizpůsobivé auto jsem dosud neznal. Na limitu přilnavosti, nebo v driftu je vůz nezáludný a dobře řiditelný. Pokud víte, co s rukama, tak vás nijak nepřekvapí. Za mě je mnohem lepším parťákem než slavnější Porsche Cayman.
Auto bez slabin

A110 GTS nemá zásadní chybu. Ano, řízení by mohlo být komunikativnější a pár tlačítek z Renaultu působí cize, ale jinak? Jednoduše paráda. Není to jen nekompromisní sporťák – je to i kultivované GT, které vás nebude obtěžovat hlukem, a přitom dokáže být zatraceně rychlé. Spotřeba? V klidu i pod 7 litrů, při ostré jízdě okolo 14. Je to prostě lehká 1,8 a navíc ten motor není ani drahý na servis. Za mě je tohle jedno z nejlepších sportovních aut planety a pro vás mám jednu radu. Jestli takové auto hledáte, kupujte, protože už brzy nebude.
Plusy
– nádherný vzhled a image
– kvalitní interiér s originálním designem
– charakterní motor
– úžasný zvuk
– precizní podvozek
– rychlá převodovka
– špičková sedadla
– rozumná spotřeba
– prostě je to Alpine
Minusy
– méně komunikativní řízení
– omezený výhled dozadu
– některé ovladače převzaté z Renaultu
« Luxus po česku: ojetý Superb III jako sázka na jistotu a nejlepší volba pro rozumné řidiče Číňané představili zázračný spalovací motor. Je účinnější než diesel »










































