audi-rs4-2022-14

Test Audi RS 4 Avant: Vlk v rouše beránčím

16. 6. 2022 • AUDI, Exkluzivní testy, Extrémní vozy, Luxusní vozy, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Motor: 100%

Převodovka: 95%

Podvozek: 95%

Zpracování: 100%

Radost z jízdy: 95%

Na denní bázi poslouží jako relativně komfortní osobák, který vás ale na okresce pobaví a na dálnici bude hrozivě rychlé. RS 4 je absurdně rychlá a stejně tak schopná v zatáčkách.

Verdikt:

Audi A4 v roce 2019 prošla decentním faceliftem a týká se to také vrcholného modelu RS 4. Pod kapotou se naštěstí stále nachází pořádný spalovací motor a buďte si jistí, že tento kombík je pořádně rychlý a efektivní.

Běžnou A4 jsme po modernizaci testovali v několika verzích, a tak si v rychlosti shrneme jen to nejzásadnější, co se změnilo. Nová je maska Single Frame, která je nižší, širší a ostřeji řezaná, přibyl otvor pod kapotou odkazující na Audi Sport Quattro. Přední nárazník má agresivnější tvarování výplní a nové jsou také světlomety s moderním světelným podpisem značky. Standardně jsou vybaveny LED Matrix technologií a dynamickými směrovkami. Také zadní světla mají pozměněnou grafiku a to je vlastně vše.

audi-rs4-2022-7 audi-rs4-2022-38

Nutno podotknout, že RS 4 oproti běžnému modelu vypadá mnohem agresivněji díky vytaženým blatníkům, nádechům vedle světel, obřím koncovkám výfuků a nebo kolům o rozměru 20 palců, ze kterých prosvítají červeně lakované třmeny brzd s pořádně rozměrnými kotouči. Testovaný vůz v šedé barvě Nardo dal vyniknout příplatkovým paketům s černým lakováním. Jo, je to krásné auto, které svou sílu dává dostatečně najevo, ale ne příliš okázale.

audi-rs4-2022-41

Uvnitř jsou změny také velmi decentní. Novinkou ve středové části palubní desky je multimediální systém MMI s obrazovkou o úhlopříčce 10,1 palce natočenou lehce na řidiče, s níž zmizel otočný ovladač ve středovém tunelu. Veškeré ovládání vozu je nyní přístupné dotykově. Jiná je i konzole pro ovládání klimatizace, která naštěstí nabízí stále tlačítka.

Ergonomie je, jak jsme u Audi zvyklí, perfektní a to platí i pro celkové zpracování interiéru a použité materiály. RS 4 přidává sportovní volant, který skvěle padne do rukou a anatomické sedadla, jež jsou pohodlná a zároveň nabídnou adekvátní boční oporu pro těla posádky. Tu budete potřebovat, protože tento “kombíček” je až hrozivě rychlý.

audi-rs4-2022-26 audi-rs4-2022-31

Dobrý zpráva je, že pod kapotou stále zůstal šestiválec 2.9 TFSI, který má pro každou řadu válců turbodmychadlo s plnícím tlakem 1,5 baru, nabízí výkon 331 kW (450 k) a točivý moment 600 Nm. Standardně je spojen s osmistupňovou automatickou převodovkou Tiptronic a výkon posílá na permanentní pohon všech kol quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem. Ano, tady není žádný Haldex s lamelovými spojkami, ale opravdový pohon všech kol.

Hned po nastartování začne šestiválec díky příplatkovým RS výfukům vydávat opravdu hutný zvuk. V klasickém režimu je však stále utlumený a auto se v něm pohybuje s grácií a rozhodně byste nečekali, co se stane po přepnutí do jednoho ze dvou RS módů. Zůstaňme ale ještě chvíli v komfortním nastavení, kde RS 4 dokazuje, že je použitelné na denní bázi.

audi-rs4-2022-34

Od podvozku sice cítíte tužší nastavení a velká kola, pohodlí je však velmi dobré a auto se pohybuje nenuceně. Ani spotřeba neni devastující, klasickým předpisovým tempem lze jezdit za 9 litrů. Ve městě pak zhruba za 13. Ano, cítíte ostré nerovnosti, ale filtrace ostatních nástrah je na dobré úrovni. Kabina je skvěle odhlučněná a RS 4 je tedy klasickým kombíkem od této prémiové německé značky. Můžete s ním jezdit denně do práce, vydat se na dovolenou a budete zahrnutí luxusem, moderními technologiemi a dostatkem místa.

Jenže pak sjedete na oblíbenou okresku a zmáčknete tlačítko RS na volantu a začnou se dít divy. Motor ze sebe vydá plný výkon, převodovka řadí bleskurychle a klapka nechá výfuky rozeznít v plné síle doprovázené burácením a střílením. Moc hezká kulisa! Zátah motoru nastupuje od nějakých 2000 otáček a celým spektrem je naléhavě lineární.

audi-rs4-2022-42

Sice mu chybí špička, ale hladkost a brutalita, s jakou auto nabírá tempo je silně návykovou záležitostí. Stovku RS 4 pokoří za 4,1 sekundy a pokud využijete funkci řízeného startu, připravte se na pořádnou katapultáž, která zarazí vaše tělo do sedáku s pořádnou razancí. Něco tak brutálního od kombíku nečekáte ani v nejdivočejších snech.

Čekáte háček po vzoru starších Audi, která měla silný motor, ale špatně umístěný, což způsobovalo nedotáčivost? Nebo snad nesmyslně tvrdý podvozek? Ty časy jsou už dávno pryč a současné vozy Audi, natož pak vrcholné RS, fungují špičkově i v zatáčkách. RS 4 mě naprosto odrovnala svou efektivností a chutí vrhat se do zatáčky a kroužit oblouk. Ale pozor, není to ta efektivita plná nudy.

audi-rs4-2022-37

Nutno podotknout, že schopnosti podvozku umocnil RS dynamický paket za 172.300 korun, který pohon všech kol doplnil o sportovní diferenciál, přidal dynamické servořízení a také sportovní podvozek s funkcí Dynamic Control. Maximální rychlost se navíc zvedla z 250 na 280 km/h.

Výsledkem je auto, které je agilní a hravé. Zvládá s prstem v nose přenosy váhy a pokud ji správně pošlete do zatáčky, umí vykroužit nesmyslný powerslide. Pohon navíc vertikuje výkon na potřebná kola, takže pomáhá stáčení do zatáčky a jakmile přidáte, zadní náprava krásně utáhne stopu. Ano, tohle se vážně povedlo a současná Audi ušla obrovský kus cesty kupředu. Nejsou to stroje na driftování na parkovišti a točení se v hloupých “donutech”, ale umí být neskonale rychlé a přitom i pobavit.

audi-rs4-2022-17

Spotřeba při řádění? Počítejte s nějakými 14 litry, svižně kombinovaně lze jezdit kolem 11. Opravdová palba pak vyžene odběr někam nad 20 litrů, ale s tím se přeci počítá, ne?

Daleko důležitější je, že za vaše nemalé peníze dostanete fantastické auto, které má široké spektrum použití. Na denní bázi poslouží jako relativně komfortní osobák, který vás ale na okresce pobaví a na dálnici bude hrozivě rychlé. To platí i pro zmíněné silnice, čísla, která na tachometru uvidíte vás budou děsit a řidičák zelenat strachy. RS 4 absurdně rychlá a stejně tak schopná v zatáčkách. Bravo!

Cena začíná na částce 2.234.900 korun, ale testovaný model se všemi příplatky končil sumou 3.065.000 Kč.

Plusy

– Vzhled a image
– Interiér a kvalita zpracování
– Motor a zvuk
– Převodovka
– Podvozek a jízdní vlastnosti
– Relativně dobrá spotřeba

Mínusy

– Slabší nástup brzd
– Řízení bez zpětné vazby
– Cena příplatků

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz