audi rs3 exterior (5)

TEST AUDI RS3 Sportback

16. 6. 2015 • AUDI, Exkluzivní testy, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Motor: 100%

Podvozek: 95%

Převodovka: 100%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 80%

Fantastická demonstrace současné techniky zabalená do obyčejného malého hatchbacku. Výsledkem je tak rychlé auto, že jeho rychlost v reálném světě nikdy plně nevyužijete a přitom máte stále pět míst k sezení, praktickou karoserii a obstojný kufr. No řekněte, není to krásný nesmysl? Supersportovní hatchback už není jen sci-fi pojem, je realitou a sakra dobrou!

Verdikt:

Ještě do nedávna kraloval těm nejrychlejším a nejsilnějším hothatchům jasný panovník z Affalterbachu, jenže to už dávno neplatí a A 45 AMG musí předat žezlo novému vládci – absurdně rychlé AUDI RS3. To totiž Mercedes-Benz trumflo o sedm koní s konečným výkonem šílených 367 koní a 465 N.m. Důležité je připomenout, že se stále bavíme o malém rodinném hatchbacku! Tohle je prostě regulérní úlet.

AUDI navíc trumfuje i v počtu válců – downsizing byl naštěstí ignorován, a tak pod kapotou zůstává skvostný pětiválec 2.5 litrů, který autu přidává podstatný kus charakteru. Ten zvuk je totiž naprosto brutální! Testovaný kus má navíc příplatkový sportovní výfuk, který si zapomenul vzít denní dávku antidepresiv a předvádí naprosto maniakální kanonádu. Pustíte plyn a ozvou se ohromné rány, přidáte a začne zničující jekot a plechové nabručené rytí pětiválce. Tohle auto se pořád musí točit, nejde s ním jezdit normálně, prostě ne, už jen kvůli tomu rachotu.

Ale nebojte se, RS3 není jen namachrovaný šampónek, který křičí do světa a ukazuje svaly. Je totiž i opravdu rychlé, šíleně rychlé! Stovku zvládne za 4.3 sekundy, což ho řadí do teritoria čistokrevných supersportů a maximální rychlost činí 280 Km/h. Takže až vedle zastaví týpek s Lamborghini a opovržlivě se na vás podívá, stačí poslat plyn do podlahy a bude se sakra divit! Tohle jsou ale pořád jen a jen čísla a nic vás nedokáže připravit na to, co zažijete po sešlápnutí plynového pedálu!

rs4

Zrychlení je totiž naprosto devastující, odezva okamžitá a těla posádky jsou doslova zatlačena do sedadel! RS3 letí vpřed jako balistická střela a příval síly neutichá v žádných otáčkách. Pak tam sedmistupňové DSG pošle další kvalt, auto cukne, výfuk vydá ohromnou ránu a vše začíná znova a znova. Během pár vteřin jedete dvě stě a vůz pořád zrychluje. Neuvěřitelný masakr! Zátah nemá žádné slabé místo a motor vyloženě žadoní, abyste ho točili a točili. A věřte, že podlehnout je velmi jednoduché. Řidičák mi bledl v peněžence strachy a spolujezdec prosil ať mu zastavím u příkopy. Toto není nic pro slabé žaludky. Projev celého motoru je naprosto špičkový a brutální. Odezva na plynový pedál je ukázkově okamžitá a nepolevující zátah s absencí turbodíry mě naprosto dostává. Tohle je jeden z nejlepších přeplňovaných motorů na trhu. A ono to nekazí ani automatická převodovka. DSG řadí rychle s decentním škubnutím ve sportovním režimu a nebo ukázkově sametově v automatickém komfortním nastavení. Pokud zvolíte pádla pod volantem, překvapí vás odezva i tady. Oproti A 45 navíc umí velmi rychle řadit i směrem dolů, což je největší slabina skříně v Mercedesu.

rs6

Jasně, takže rychlost autu nechybí, což se také od nákupní tašky s 367 koňmi dá čekat, ale co podvozek? RS3 a nová A3 celkově má jednu obrovskou výhodu proti předchozí generaci a vlastně i celé konkurenci – stojí totiž na platformě MQB, která je jednoduše skvělá. Vzniklo na ní už hodně rychlých aut, třeba Golf R nebo Leon Cupra, a tak není divu, že RS3 funguje i v zatáčkách. Vše navíc umocňuje pohon quattro, který tady není připojovatelný, ale jedná se o stálou čtyřkolku. Vždy! Navíc umí přeposílat točivý moment a na zadní nápravu dokáže poslat až sto procent výkonu. Pro představu, A 45 dokáže přenést dozadu maximálně padesát a to jen tehdy, je-li to nezbytně nutné.

RS3 to však aplikuje podle vašeho jízdního stylu a stává se díky tomu mnohem zábavnějším strojem. Ne, pořád to není drifterský sen ani maximálně zábavné auto, přeci jen je to precizní čtyřkolka s krátkým rozvorem. I tak však nabídne mnohem lepší naladění, než přímá konkurence. Na limitu ale umí být zákeřné. Nejprve si ponechává typickou nedotáčivost a pod plynem se neurvale urve do powerslidu. Je třeba být na pozoru a auto opravdu řídit a přemýšlet nad každým pohybem s ovládacími prvky. Při standardně rychlé jízdě však platí, že je chirurgicky rychlé a přesné. Ne však sterilní.

rs1

Grip v zatáčkách je při ostré jízdě ohromný a auto působí jako přilepené k silnici. Podvozek reaguje na strmé řízení okamžitě a karoserie se vůbec nenaklání. Naladění odpružení je tvrdé, ale nečekejte žádné naklepávání, je prostě sportovně tuhé a dokáže držet kontakt kol se silnicí i na opravdu špatném povrchu. To je zcela zásadní rozdíl oproti minulým generacím vlastně všech modelu AUDI. Ty byly totiž vždy prkénné, přehnaně tvrdé a odskakovaly na sebemenším výmolu. A to nemluvím o slavné nedotáčivosti za každým rohem.

Nemůžu si pomoct, ale tato značka za poslední léta ušla ohromný krok dopředu a staví auta, která dřív byla pod tímto logem nepředstavitelná. Podvozek tedy skvěle sekunduje výbornému motoru. Jedinou výtku mám vlastně jen k řízení, které je příliš lehké a nenabízí ani špetku zpětné vazby. Na druhou stranu je však příjemně strmé a auto na něj reaguje okamžitě.

rs2

Za příplatek můžete RS3 vybavit karbonkeramickými brzdy, ale testovaný model si musel vystačit s klasickými ocelovými. Nemějte však strach, jedná se o ústrojí s předním průměrem 370 milimetrů, vzadu pak 310 mm.  Vůz s nimi deceleroval naprosto bez problému a bylo je hodně těžké unavit. Klasické brzdy navíc nabízí i lepší dávkovatelnost.

Tohle auto se mi opravdu vrylo pod kůži. Je to fantastická demonstrace současné techniky zabalená do obyčejného malého hatchbacku. Výsledkem je tak rychlé auto, že jeho rychlost v reálném světě nikdy plně nevyužijete a přitom máte stále pět míst k sezení, praktickou karoserii a obstojný kufr. No řekněte, není to krásný nesmysl? Supersportovní hatchback už není jen sci-fi pojem, je realitou a sakra dobrou! Do toho si ještě přičtěte relativně umírněný vnější design a naprosto perfektní provedení a zpracování interiéru. Audi totiž vnitřky umí a to hodně dobře. Trochu mi to ještě připomíná klasického “sleepera”, protože potenciál vozu s takto decentním vzhledem opravdu nikdo neodhadne. No, jen ta cena… Ta je nesmysl také!

Plusy

– devastující dynamika

– podvozek a jízdní vlastnosti

– automatická převodovka

– pohon quattro

– image a design

– kvalita zpracování

– zvuk

– praktická karoserie

– skvělá sedadla

Mínusy

– vysoká spotřeba

Audi RS 3 Sportback: technické údaje

motor zážehový pětiválec, přeplňovaný
objem 2480 ccm
max. výkon 270 kW (367 k) při 5550 – 6800 ot/min
max. točivý moment 465 Nm při 1625 – 5550 ot/min
převodovka automatická, sedmistupňová
max. rychlost 280 km/h
zrychlení 0-100 km/h 4,3 s
kombinovaná spotřeba 8,1 l/100 km
cena testovaného vozu 1 786 800 Kč
Zdroj: http://www.denik.cz/autosalon/test-hatchback-s-vykonem-supersportu-audi-rs-3-je-spravne-potrhly-kus-auta-20150616.html
.

« »