audi-s5-sportback-2020-21

Test Audi S5 Sportback 2020

24. 6. 2020 • AUDI, Exkluzivní testy, Luxusní vozy, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Motor: 95%

Podvozek: 100%

Převodovka: 100%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 85%

Na první pohled nelichotící spojení sportovního auta a naftového motoru nakonec funguje vysoko nad očekáváním.

Verdikt:

Po Audi A4 a běžných modelech řady A5 se facelift týká samozřejmě i sportovně ladění verzi S5. Ta dostala modernizovaný vzhled a zásadní novinku pod kapotu. Začněme ale tradičně u exteriéru, který je ještě výraznější a dominantnější. Vidět to lze hned na masce chladiče Singleframe, která je plošší a nepatrně širší. Designéři však poupravili i vzhled prahů a v zadní části decentně pozměnili difuzor, díky čemuž by měl vůz vypadat širší.

Nová A5 je standardně osazena LED světlomety, ve vyšších výbavách se však lze setkat i s LED Matrix světlomety a zájemci o vrcholnou verzi se mohou těšit dokonce i na laserové světlomety. Zadní lampy jsou také standardně vybaveny LED technologií, ve vyšších verzích jim však nechybí ani dynamické blinkry a speciální světelná sekvence.

audi-s5-sportback-2020-25 audi-s5-sportback-2020-5

Automobilka navíc nabízí tři volitelné vzhledy exteriéru. Kromě základního je k dispozici ještě Advanced a S Line. Modely S5 a A5 kabriolet navíc dostanou své vlastní unikátní designové prvky, díky čemuž mají působit unikátněji. Zájemci se navíc mohou těšit i na 12 odstínů laku, mezi kterými se nově objevuje výrazná zelená metalická barva District Green. Model Sportback s karoserií typu fastback si ponechává všechny okna bez rámů a vůz je opravdu hezký. Oproti verzi před modernizací působí mnohem vyváženějším a dotaženějším dojmem. Dokonce se mi líbí více, než nedávno testované coupé. Vzhled ostrého modelu podtrhuje i rudá barva a opravdu nádherná kola spolu s černými doplňky karoserie.

Uvnitř kabiny se odehrály podobné změny, jako uvnitř faceliftované Audi A4. Zájemci se tak mohou těšit například na nový 10.1 palcový infotainment systém MMI s dotykovou obrazovkou, který nahradil starší otočný volič. Systém běží na platformě Volkswagen Group MIB 3 a díky vyššímu výkonu nabízí podstatně plynulejší chod. V kapličce přístrojů je ukryta 12.3 palcová obrazovka digitálního přístrojového štítu Audi Virtual Cockpit.

audi-s5-sportback-2020-14

Automobilka samozřejmě myslela na bohaté možnosti konektivity. Vůz je například vybaven systémem inteligentní navigace, která se učí z předešlých tras a současně je schopna získávat informace z online dopravního servisu. Ve výbavě vozu pak nechybí ani Wi-Fi hotspot a podpora aplikace myAudi app, díky které lze propojit vůz s chytrým telefonem. Uživatelé zařízení s OS Android navíc mohou proměnit svůj smartphone v klíč, se kterým půjde odemknout dveře i nastartovat.

Audi pěkné vnitřky prostě umí a nová A5 není výjimkou. Koncepce připomíná velké SUV Q7, takže hlavním designovým prvkem je lišta s výdechy klimatizace, jež se táhne po celé šířce palubní desky. S hliníkovým dekorem možná vnitřek působí trochu chladně, ale zase vypadá elegantně a nadčasově. Důležitější však je, že materiály jsou kvalitní a že si v Audi dali záležet také na zpracování. I to je perfektní. Středový panel je více natočen k řidiči, což samozřejmě přispívá k větší bezprostřednosti ve vztahu mezi autem a šoférem. Pomáhá i perfektně vymyšlené ovládání, ostatně jak je u aut koncernu Volkswagen obvyklé, kdy jsou všechny ovladače jakoby náhodou přesně tam, kde byste je očekávali. Náhoda ta pochopitelně není.

audi-s5-sportback-2020-8

Samotné zpracování je bezchybné a velmi precizní. Interiér je však možná až příliš moderní a technokratický. Trochu mi tu chybí hřejivý pocit útulna jako tomu je v současných mercedesech nebo BMW. Nepomáhá tomu ani ambientní osvětlení, které umí zobrazit celou RGB škálu barev a navolit si je můžete po různých zónách zcela individuálně. Další velký displej máte v podobě Audi Virtuál Cockpitu namísto klasických budíků za volantem. Ten umí zobrazit vlastně úplně vše, co ten hlavní mezi sedadly. Nechybí ani Head-Up Display v čelním okně. Pokud vám to přijde jako už příliš, tak takový E-Tron k tomu nabízí ještě displeje ve dveřích místo zpětných zrcátek. Celkově jich tak bude šest. Rozdíl uvnitř S6 je minimální a týká se vlastně jen sportovních sedadel s emblémem.

Pod kapotou je již zmiňovaná novinka, která sportovně orientované řidiče může zaskočit – jedná se o třílitrový šestiválec spalující naftu a zároveň jde o nejsilnější diesel v nabídce s výkonem 349 koní, kroutícím momentem 700 Nm a automatickou osmistupňovou převodovku Tiptronic.  Zajímavostí je, že všechny “šestihrnky” Audi jsou standardně doplněny o mild-hybridní technologii, která pracuje s elektrickou sítí o 48V a řemenem poháněným generátorem. Systém dovolí S5 plachtit až do rychlosti 160 km/h a ve městě motor vypíná už při příjezdu k semaforům. Výsledkem je především velmi nízká spotřeba, která ani při dálniční svižné jízdě nepřesáhne výrazně 7 litrů. To není vůbec zlé co, na auto s takovým výkonem a zrychlením na “stovku” za 4,9 vteřin. Pokud pojedete bez výrazných dynamických nároků, bude si říkat jen o 5 litrů. Ve městě pak o necelých 8.

audi-s5-sportback-2020-2

Hmotnost motoru V6 TDI je pouhých 190 kilogramů a ve všech oblastech konstrukce se může pochlubit koncentrovanou vyspělou technikou. Vstřikovací soustava common rail vstřikuje palivo do válců pod tlakem až 2500 barů. Požadavkům na vysoké výkony odpovídají klikový hřídel, písty, ojnice i mazací soustava. Tření snižují nákladná opatření v oblastech klikového mechanismu a ventilového rozvodu. Chladicí okruhy bloku a hlav válců jsou vzájemně odděleny, aby motorový olej dosáhl provozní teploty co nejdříve po spuštění studeného motoru. Hlavy válců mají navíc dvoudílný kapalinový plášť. V závislosti na potřebě jsou do chladicího okruhu připojovány chladič motorového oleje, EAV, RSG a skříň oběžného kola kompresoru turbodmychadla.

Výfukové turbodmychadlo, jehož oběhové kolo turbíny má průměr 50 milimetrů, vytváří relativní plnicí tlak až 2,4 baru. Proměnná geometrie rozváděcích lopatek (VTG) optimalizuje proudění tak, aby docházelo k minimálním ztrátám. Externí nízkotlaký systém recirkulace výfukových plynů (EGR) odvádí výfukové plyny až za filtrem pevných částic, a umožňuje tak pohon turbodmychadla nezmenšeným prouděním výfukových plynů, což výrazně zvyšuje jeho účinnost. Motor 3.0 TDI má velmi kultivovaný běh.

audi-s5-sportback-2020-9

Motor má opravdu mohutný zátah a hlavní vlna krouťáku se dostavuje už kolem 2000 otáček. Je také výborně odhlučněný a velmi kultivovaný. Současná S5 sice nebude nejrychlejší na dálnici, ale na nedostatek výkonu si stěžovat rozhodně nebudete. Umělý zvuk je uvnitř příjemný, pořád lepší než naftový klepot. Audi nainstalovalo reproduktor i zvenčí, někam do zadního nárazníku. S5 tak na okolí bublá a střílí jako osmiválcový benzínový motor.

Pochvalu si zaslouží především podvozek. Bál jsem se, že auto bude zbytečně tuhé a tradičně nedotáčivé, jenže Audi ušlo v oblasti jízdních vlastností opravdu velký kus cesty. S5 dostanete v základu s pohonem všech kol Quattro a se samosvorným diferenciálem na zadní nápravě rozdělující sílu mezi zadními koly. V běžném provozu rozděluje samosvorný mezinápravový diferenciál hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60 %. Při prokluzu kola je většina hnací síly přenášena na nápravu s lepší trakcí – v extrémním případě 70 procent dopředu, resp. 85 procent dozadu. Při sportovním stylu jízdy přispívá ke sportovní ovladatelnosti rozdělování hnací síly mezi jednotlivá kola. V tomto případě jsou odlehčená vnitřní kola v zatáčce nepatrně přibrzděna ještě dřív, než ztratí adhezi.

audi-s5-sportback-2020-26

Sériově dodávané progresivní řízení má sportovní převod, jehož strmost se s rostoucím otočením volantu zvyšuje. Speciálně pro nové modely S vyvinutý sportovní podvozek S je sériově vybaven adaptivními tlumiči, které umocňují sportovní charakter těchto vozidel. S5 je v zatáčkách opravdu zuřivě rychlá a vrhá se do nich s nebývalou chutí. Reakce na volant a celková agilita mě naprosto odrovnala. Pokud budete chtít, poskytne i zábavu. Schválně jsem auto vzal na letiště a zkusil jej poslat do powerslidu a světe div se, S5 se hrnula dveřmi napřed na požádání. Wow. Tohle se vážně povedlo. Silný motor a samosvorný diferenciál navíc krásně stáčí vůz do oblouku. Dovedu si představit, jaká legrace s autem bude na zasněžené okresce někde v horách. Od řízení pak příliš zpětné vazby nečekejte, vlastně ani nějaké tuhosti. Pochvalu si zaslouží i automatická převodovka, která je s motorem sametově sladěná a vždy řadí ukázkově.

Modely S5 nebo S4 nikdy nebyly vyloženě sportovní vozy. Aplikace dieselu tak vůbec nic nepokazila a autu především prospěla. Už tolik nežerou a zábavu poskytnou mnohem lepší díky správnému uložení motoru a přímo fantastickému pohonu. Díky naftovému motoru lze S5 Sportback používat na denní bázi i pro cestování. V běžném režimu totiž funguje jako tichý a komfortní společník.

audi-s5-sportback-2020-22

Na první pohled nelichotící spojení sportovního auta a naftového motoru nakonec funguje vysoko nad očekáváním. S5 Sportback je fantastické auto, které má jen jeden problém – opravdu ambiciózní cenovku. Startuje totiž na 1.864.900 Kč, ale testovaný model s příplatky vyšel na, ehmmm, brutálních 2.672.700 korun…

Plusy

– Vzhled a image
– Moderní a prostorný interiér
– Kvalita zpracování
– Odhlučnění kabiny
– Komfortní a schopný podvozek
– Výkon a práce laserových světlometů
– Nízká spotřeba

Minusy

– Ceny příplatků, které jsou u konkurence zdarma

.

« »