citroen-cactus-exterior-10

Test Citroën Cactus 1.2 PureTech 110. Reparát z extravagance

24. 6. 2018 • Citroen, Novinky, Testy

Motor: 85%

Převodovka: 75%

Podvozek: 85%

Zpracování: 80%

Radost z jízdy: 70%

Cactus po faceliftu změnil téměř vše, a troufnu si říct, že všechny změny jsou k lepšímu. Rozhodně nejde o auto bez chyb, ale má svojí osobnost a jde svojí cestou. Potěší komfortem i slušným motorem. Pokud jste rádi středem pozornosti a preferujete aktivní městský život, mohl by to pro vás být ideální parťák.

Verdikt:

Citroën přichází s novou generací extravagantního crossoveru Cactus která jde trochu opačným směrem, než zbytek trhu. Zatímco první generace byla čistokrevný crossover, generace druhá se více přibližuje klasickému hatchbacku, aby nekonkurovala rivalovi z vlastní stáje (C3 Aircross), který se v poslední generaci z běžného hatchbacku proměnil na crossover. Cactus nicméně dále hodlá být průkopníkem inovací a přichází s hydraulickými dorazy tlumičů, které slibují nadstandardní komfort jízdy. Pojďme se podívat, jak jsem si užil testovací týden v autě, které z některých detailů dává jasně najevo, že cílí mnohem více na dámskou část trhu.

Cactus byl, a stále je, extrovert. V běžné šedi městských vozítek si ho určitě nespletete a je to dobře. Čtveřice světlometů ihned upoutá pozornost: ostře řezané světlomety pro denní svícení kontrastují s baculatým zbytkem přídě a hned máte pocit, že potkáváte něco z jiné planety. Nejvýraznější poznávací znamení první generace – patentované ochranné plasty AirBumb – definitivně přechází z prvku funkčního na prvek estetický. Přesouvají se k prahům a svým tmavým odstínem navazují na oplastování karoserie. Osobně se mi toto provedení líbí mnohem víc, než předchozí. Opticky snižují karoserii a Cactus vypadá z boku vyváženě. Zadní svítilny se protáhly víc do kufru a auto již nevypadá jako bublina. Musím říct, že provedené změny v designu vedly rozhodně k lepšímu vyvážení auta jako celku, zároveň ale naštěstí neubraly nic na extravaganci.

cactus2

Odvázat se na tvarech karoserie umí kde kdo, ale po nastoupení do kabiny vás většinou čeká nuda a uniformní šeď. U Cactusu to rozhodně neplatí. Dvoubarevný interiér je bláznivý a hravý. Dlouho jsem přemýšlel, k čemu bych ho přirovnal, a nejvíc mi sedí vnitřek kabelky. Ano, v Cactusu jsem se cítil jako v kabelce. Místo madel dveří tu jsou kožená poutka, přes odkládací přihrádku u spolujezdce jsou natažené kožené přezky se sponami na konci. Už jenom takový detail, že ve stínítku má zrcátko pouze řidič, dává jasně tušit, že Cactus míří především na něžné pohlaví. Vše je naštěstí vyrobeno z kvalitních materiálů a celý interiér je dobře slícován. Je vidět, že se konstruktéři snažili, aby bylo v interiéru především příjemně. I spony bezpečnostních pásů jsou potaženy semišem. Jediné místo, kde kvalita trochu vázne, je spodní část palubní desky, kde je volič jízdních režimů. Plast je tvrdý jak beton a oku zrovna také nelahodí.

Dominantou interiéru je dotykový tablet, přes který k vám promlouvá palubní systém velice jednoduchý na ovládání. Líbí se mi, že v podstatě nemá domovskou obrazovku, takže se nemusíte neustále někam vracet. Celé ovládání je řešeno napevno nastavenými senzorovými tlačítky, kterými jen přepínáte požadované aplikace. Celý systém má svižné reakce a zvyknete si na něj během chvilky. Druhý displej se nachází za dvakrát zploštělým volantem a nahrazuje budíky. Perfektní je jeho čitelnost a přehlednost zobrazených funkcí. Díky minimalistické grafice vás nic nerozptyluje. Jen mě mrzelo, že zobrazuje jen přednastavené funkce. Chcete-li se například z palubního počítače dozvědět informace o spotřebě, budou se vám promítat na hlavní displej. Což není zrovna praktické, například když máte puštěnou navigaci.

cactus4

Posaz za volantem je takový, jaký od auta této kategorie čekáte. Sedí se o něco výš a vzpřímeně, najít dobrou pozici není problém. Jen jsem si chvíli zvykal na úzké přední okno a jeho vzdálenost od sedačky kvůli dlouhé palubní desce, ale výhled všemi směry je dobrý a interiér je díky panoramatické střeše krásně prosvětlený. Pro někoho může být překvapením nemožnost stahovat zadní okna – jdou pouze odklopit. Holt, pro Francouze je design všechno. Na zadních sedadlech je místa tak akorát. Děti nebudou mít problém, dospělí kratší cestu také zvládnou.

Pod kapotou je v případě námi testovaného exempláře dobře známá tří válcová dvanáctistovka PureTech. Motor má s výkonem 81 kW dostatek síly. Není se čemu divit, Cactus hmotností jen lehce přeleze 1100 kilogramů. Díky nízké váze příjemně překvapí spotřeba. Po městě jsem jezdil za rovných 7 litrů, dlouhodobě se spotřeba ustálila těsně nad 6 litry. Co bohužel nepřekvapí je převodovka. Má sice poměrně krátké dráhy, ale není kdovíjak přesná a má gumové dorazy. Délka jednotlivých rychlostí mi taky přišla zvláštní. Řadit dvojku pod nějakých 20 kilometrů v hodině znamenalo nepříjemné vrčení a pocukávání. Popojíždět v nízkých rychlostech tedy znamená buď poslouchat vytočený motor na jedničku, nebo podtočený na dvojku. Uvítal bych také šestý rychlostní stupeň. Navíc mi dost chyběl otáčkoměr. U automatické převodovky bych s tím dokázal žít, ale u manuálu jsem si za celý týden na jeho absenci nezvykl.

cactus3

Automobilka láká na jízdu jak na létajícím koberci a komfort prezentuje jako „new cool“. Vlastně je to pravda. Auto je opravdu komfortní a s městem si rozumí jako málo co. Hydraulické dorazy odpružení společně se sedadly Advance Comfort, které jsou potaženy patnáctimilimetrovou vrstvou strukturované pěny opravdu efektně filtrují veškeré výmoly. Zapracovalo se také na odhlučnění interiéru a překonávání retardérů je tak zcela nový zážitek. Měkčí odpružení má samozřejmě i své stinné stránky. Na okreskách se auto dost naklání, pohodlné sedačky nemají téměř žádné boční vedení a na hranice nedotáčivosti se dostanete opravdu snadno. Ale ruku na srdce. Cactus je opravdový pohodář a ani jednou mě nenapadalo ho vzít na nějakou ostřejší projížďku. Byl stvořen především k životu ve městě s cílem hýčkat posádku pohodlím a to dělá výborně. Trávíte-li tedy většinu času ve městě a chcete se přepravovat především pohodlně a stylově, bude Cactus slušná volba, jak utratit necelých 400 tisíc, což vzhledem k výbavě testovaného vozu velice přijatelná cena.

cactus1

Cactus po faceliftu změnil téměř vše, a troufnu si říct, že všechny změny jsou k lepšímu. Rozhodně nejde o auto bez chyb, ale má svojí osobnost a jde svojí cestou. Potěší komfortem i slušným motorem. Pokud jste rádi středem pozornosti a preferujete aktivní městský život, mohl by to pro vás být ideální parťák.

Plusy

Neokoukaný design
Komfortní podvozek
Motor
Cena

Minusy

Manuální 5st. Převodovka
Nestahovatelná zadní okna
Lacinější detaily v interiéru

.

« »

MENU