fiat 500 fire exterior (4)

TEST FIAT 500 1.2 FIRE

2. 10. 2016 • FIAT, Novinky, Testy

motor: 95%

podvozek: 90%

převodovka: 95%

zpracování: 95%

praktičnost: 80%

Asi to bude znít divně, ale toto auto se mi nikdy nechce vracet. Ne necítím se zle, ani nepochybuji o své mužnosti. Fiat 500 je prostě a jednoduše výborné auto, které potěší kvalitním a krásným interiérem a nádherným retro vzhledem exteriéru. No a navíc se s nim příjemně jezdí. Na trhu miniaut není lepší volba. Není!

Verdikt:

Fiat po letech omladil svůj veleúspěšný model 500, a tak nastal čas mrknout, zda-li se mu to povedlo.  Fiat 500 je legenda a na automobilovém trhu neexistuje roztomilejší věc, než právě toto miniautíčko. Ženy z něj odpadávají do kolen, tajně na něj doma šetří a ve městě se za ním ohlédne každý. Opravdu, neřídil jsem auto, které by budilo takovou pozornost v pozitivním slova smyslu. Když někam přijedete ve Ferrari, lidé se vás trochu bojí a vzbuzujete v nich závist. Pětikilo na to jde přesně naopak a rozdává radost a vyvolává v lidech úsměv. Je prostě neskutečně roztomilé! Fiatu se podařilo dokonale reinkernovat klasický design do moderního provedení a funguje to naprosto fantasticky. Zatím se to takto nepodařilo nikomu, ani novodobému MINI. Pětistovka je totiž absolutně nejprodávanější auto své kategorie.

Současnou „pětistovku“ si dosud pořídilo více než 1,5 milionu zákazníků, v Evropě jde o nejprodávanější minivůz, a jeho hvězda neustále stoupá. Konkurovat mu může pouze Panda, ze které vychází, a ostatní zástupci segmentu se mu ani neblíží. I proto se facelift stal velmi citlivou věcí a nikdo si v automobilce nemohl dovolit chybovat a měnit až příliš. Desin, zejména pak ten retro, je totiž velmi citlivou záležitostí.

5001

A musím hned podotknout, že to opět dopadlo na jedničku s hvězdičkou. Měnilo se jen pár detailů a tak jsou tady světla s LED denním svícením a také nová grafika LED provedení zadních světlometů. Decentně se upravila maska, nárazník a to je vlastně vše. Tak málo a tolik nové svěžesti. V interiéru se inovovalo technologicky a i “pětikilo” jde s dobou. Je tu kompletně digitalní přístrojový štít a vkusně zapuštěný panel navigace. Digitalizace naštěstí dopadla dobře a sdružený display má parádní a hravou grafiku.

Pětistovka sice není typickým zástupcem levného miniauta, je to trochu lifestylová záležitost, čemuž pochopitelně odpovídá vybavení, přesto poměrně dobře ukazuje, jak velký kus cesty Fiat urazil. Počínaje plasty palubní desky, přes výplně dveří, ozdobné dekory, chrom a konče ovládacími prvky, vše vypadá kvalitně a poctivě.

Plasty postrádají kdysi poměrně obvyklé otřepení, i tlačítka jsou precizně opracovaná, vytvarovaná a potištěná. Totéž platí o řadicí páce a vnitřních klikách dveří. Fiat samozřejmě dostál své pověsti a vyšperkoval interiér některými vzhledově originálními prvky. Atraktivně vypadají například originální tlačítka výstražných světel, mlhových světlometů a tlačítko Sport. Ve Fiatu 500 se vydařil volant s příjemně tlustým věncem a snadno dostupnými tlačítky audiosystému a telefonu, bohužel pohybovat s volantem můžete pouze nahoru a dolů. Přední sedačky skýtají docela vysoký komfort sezení i dobrou oporu těla. Celkově je interiér velmi nápaditý, barevně veselý a velkým plusem je možnost individualizace a nepřeberného množství barevných kombinací. Je to prostě styl, životní styl!

Najdou se navíc i vysloveně krásné detaily, jako je například plechový štítek se schématem řazení, všitý do kožené manžety řadicí páky. Ta je sama o sobě vynikající, neboť má nejlepší možný tvar, jaký může řadicí páka v autě mít – je prostě kulatá.

5004

Individualizace je téměř neomezená, a tak můžete mít prakticky jakoukoli barevnou kombinace a několik vnějších karosářských paketů. Testovaný model měl armádní maskování, ehhmmm cože? Ano, opravdu byla vrchní část karoserie poseta armádní kamufláží! Jedná se o jeden z mnoha polepů, které si můžete na pětistovku dopřát.

K minusům počítám možnost výškového nastavení pouze sedáku, řešení umožňující výškové nastavení celého sedadla by navíc vyřešilo problém se stísněným prostorem nad hlavou. Ve Fiatu 500 sedíte skutečně hodně vysoko a máte-li okolo 185 cm, hlavou se budete téměř dotýkat stropu. Situaci navíc v testovaném modelu zhoršovalo prostorově nenasytné střešní okno. O sezení vzadu asi nikdo dobrovolně bojovat nebude, a pokud snad ano, tak jedině proto, že má rád dobrodružství.

Dozadu se dva dospělí jedinci sice vměstnají, ale na nekvalitních vozovkách se budou muset hodně snažit, aby nedorazili domů s hlavou plnou boulí. U kolen sice také není místa nazbyt, ale pokud se řidič trochu uskromní, dá se vzadu strávit i zábavných 30 – 50 km. Delší trasy radím absolvovat raději ve dvou nebo ve složení dva dospělí, dvě děti.

Atmosférický čtyřválec o objemu 1,2 litru sice není žádný zabiják, když jej ale držíte ve vysokých otáčkách, dokáže svých skromných 51 kW použít velmi dobře a Fiat 500 s ním rozhodně není brzdou provozu. Naopak, jeho projev byl pocitově velmi dobrý a vůz s ním díky malé pohotovostní hmotnosti dokáže docela pěkně zrychlovat. Osmiventilová jednadvojka je do města či na kratší výlety ideální a plně dostačující motorizace.

5003

Abyste z motoru vymáčkli maximum, nesmíte se bát opřít do plynového pedálu. Benzinové jednotky od Fiatu vždy milovaly otáčky a tahle také není výjimkou. Pokud motor vytočíte, fiátek ožije a promění zdolávání klikatých okresek v zážitek, i proto, že auto výborně sedí na cestě a nemá tendenci se v každé zatáčce otočit o 360 stupňů. Vše je navíc doprovázeno hezkým a nečekaně hlasitým zvukem motoru. Když máte motor jen pár centimetrů od hlavy a na tlumicí hmoty nezbývá místo ani peníze, musíte jednoduše počítat s tím, že motor půjde uvnitř hodně slyšet. Reakce na plynový pedál jsou okamžité a pětistovka je příjemnou raketkou. A spotřeba? Po městě svižně kolem 6 litrů, mimo něj klidně za 4.

Velké překvapení je i samotný podvozek, který poskytuje výborný komfort a skvěle tlumí nerovnosti a to i příčné. Pokud však budete volit z ojetých “pětikil” mějte na paměti, že tomu tak je až poslední tři roky. Do roku 2013 měl tento model podvozek naopak tvrdý jako sporťák. Fiat vyslyšel nářky zákazníků a překalibroval odpružení tak, aby nejlépe fungovalo právě ve městě. Naštěstí neztratil nic z ochoty vrhat se do zatáček a kroužit oblouk za obloukem. Krátký rozvor a kola v rozích holt dělají své. Na limitu se samozřejmě dostaví nedotáčivost, ale to už musíte jet nepřiměřeně rychle. Na okresní silnici je však s tímto drobkem opravdu nečekaná legrace a jízda vás bude bavit. Jen trochu zamrzí přeposilované řízení bez jakékoli zpětné vazby.

Asi to bude znít divně, ale toto auto se mi nikdy nechce vracet. Ne necítím se zle, ani nepochybuji o své mužnosti. Fiat 500 je prostě a jednoduše výborné auto, které potěší kvalitním a krásným interiérem a nádherným retro vzhledem exteriéru. No a navíc se s nim příjemně jezdí. Na trhu miniaut není lepší volba. Není!

Plusy

  • stylový design karoserie
  • originální a kvalitně zpracovaný interiér
  • přesné řazení
  • ostré brzdy s rychlým nástupem
  • komfort
  • jízdní vlastnosti

Minusy

  • volant stavitelný pouze výškově
  • nepřehledný přístrojový panel
  • nekomunikativní řízení
  • málo místa na zadních sedadlech
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz