Test Ford Bronco Badlands: Poctivý offroad s pořádným motorem
Ford přivezl na evropský trh další americkou legendu – off-road Bronco, který se vyznačuje extrémní průchodností terénem a bude se dodávat výhradně s pohonem 4×4 a velkým benzínovým šestiválcem.
Již od roku 1966, kdy byl v USA představen první model, ztělesňuje Bronco dokonalou svobodu, zábavu a schopnost jízdy ve volné přírodě. Když Ford v roce 2020 po 25 letech znovu představil kultovní model Bronco v Severní Americe, zůstal věrný původní DNA a současně zavedl zcela nové, inovativní prvky zvyšující funkčnost vozu v terénu. Nyní Bronco přichází také do Evropy, a to v přísně omezeném počtu pro outdoorové nadšence.
Tým designérů Bronca začal s pomyslným čistým listem papíru. Nejprve vytvořil digitální sken modelu první generace ve skutečné velikosti, aby bylo zajištěno, že charakteristické proporce a okamžitě rozpoznatelný tvar se podaří přenést i na nový model. Krátké převisy, výrazné linie a nápadité funkční detaily udělují Broncu účelný a robustní vzhled, který zároveň přispívá i k jeho výjimečným terénním schopnostem.
Přídi dominuje široká maska s kruhovými světlomety a velkým nápisem. Hranaté tvary karoserie umožňují řidiči vidět, kde vůz „končí“, a výrazně tak usnadňují manévrování mezi překážkami v terénu.
Bronco má také mnoho jednoduchých, ale důmyslných detailů, jako jsou nacvakávací plastové lemy blatníků nebo terénní „mířidla“ – vyvýšené části na horní straně předních blatníků, které lze zároveň použít jako vázací body s nosností až 68 kg. To usnadňuje přepravu větších předmětů, například kánoí.
Bronco má odnímatelnou pevnou střechu s odhlučněným stropem, aby se v něm cestovalo pohodlněji. Pevná střecha je rozdělená na čtyři samostatné díly, z nichž dva lze uložit do speciálních vaků přímo ve voze. Všechny dveře lze s použitím jediného nástroje zcela demontovat za pouhých osm minut, aby si posádka mohla při jízdě v terénu dopřát ještě více svobody na čerstvém vzduchu a řidič měl ještě lepší výhled.
Díky bezrámovým oknům jsou dveře dost lehké na to, aby je mohli demontovat majitelé prakticky jakékoli tělesné konstituce. Zatímco zákazníci běžných vozů 4×4 s odnímatelnými dveřmi řeší otázku, co s nimi, Bronco nabízí speciální úložné vaky, které umožňují dveře bezpečně uložit na palubě a během několika minut je opět nasadit. Konstrukční tým také umístil zpětná zrcátka před čelní sklo, kde zůstanou na místě i po odstranění dveří.
Bronco má i několik dalších demontovatelných prvků, umožňujících přizpůsobit vůz pro ještě lepší výkony v terénu. Přední masku i nárazník lze sejmout a vyměnit za alternativní verze, zatímco plastové lemy blatníků se v případě nárazu v terénu oddělí bez poškození a lze je snadno a rychle vyměnit.
Po celém Broncu se nachází několik designových „Easter Eggs“ – skrytých detailů, které oslavují historii modelu a jsou navrženy tak, aby je majitel objevil při používání svého vozu. Příkladem jsou skrytá loga Bronco, grafika ilustrující původní modelovou řadu z roku 1966, otvírák na lahve v interiéru nebo skryté GPS souřadnice míst, na nichž se Bronco během vývoje testovalo.
Původní Bronco si díky svým pozoruhodným terénním schopnostem vysloužilo přezdívku G.O.A.T. a nic menšího než podobně vynikající výkony v náročných podmínkách nepřináší ani nová generace. Díky inteligentním technologiím pohonu jsou schopnosti Bronca přístupné jak začínajícím dobrodruhům, tak zkušeným off-road řidičům.
Základem off-road technologií Bronca je Terrain Management System™, který řidiči usnadňuje výběr nejvhodnějšího režimu pro aktuální podmínky. Vedle silničních režimů Normal, Eco, Sport a Slippery (kluzko) jsou zde také speciální G.O.A.T. režimy Mud/Ruts (bláto/vyjeté koleje), Sand (písek) a v některých specifikacích ještě režim Baja, inspirovaný pouštními závody. V závislosti na zvoleném režimu se mění odezva motoru, převodovky i řízení.
Bronco může být vybaveno dvoustupňovou elektronickou rozvodovkou s možností řazení za jízdy nebo dvoustupňovou mechanickou rozvodovkou se samočinným režimem, v němž systém přepíná mezi pohonem dvou a čtyř kol podle potřeby. Uzávěrka zadního diferenciálu se dodává standardně, na přání je k dispozici také uzávěrka předního diferenciálu a systém umožňující rozpojení předního stabilizátoru, který umožní dosáhnout maximální zkřižitelnosti náprav.
Dále Bronco nabízí Trail Toolbox, sadu sofistikovaných terénních technologií, které řidiče podporují a umožňují mu bez obav vyzkoušet možnosti vozu. Trail Control™ 2 funguje podobně jako tempomat; řidič může zvolit rychlost až do 31 km/h a vozidlo automaticky řídí akceleraci a brzdění tak, aby udržovalo zvolenou rychlost, zatímco řidič se soustředí na směrové vedení vozu v obtížném terénu.
Systém Trail Turn Assist zmenšuje poloměr zatáčení při manévrování v terénu až o 40 %. Využívá k tomu vektorování hnací síly pomocí brzdové soustavy. Systém Trail One-Pedal Drive umožňuje zrychlovat a zpomalovat pouze prostřednictvím plynového pedálu, což řidiči při jízdě v náročných podmínkách usnadňuje přesnou regulaci rychlosti. Součástí stabilizačního systému AdvanceTrac™ jsou také funkce ochrany před převrácením a stabilizace přívěsu.
Bronco stojí na ocelovém žebřinovém rámu se sedmi příčníky. Tato koncepce tvoří robustní základ a současně umožňuje použít velmi dlouhé zdvihy pérování, jimž Bronco částečně vděčí za fenomenální průchodnost terénem.
Přední náprava sestává z nezávislého zavěšení trojúhelníkovými rameny a z dlouhozdvihového odpružení vinutými pružinami. Zvolené řešení přináší oproti tuhé nápravě o 20 procent nižší neodpruženou hmotnost, lepší komfort odpružení a konzistentní kontakt pneumatik s povrchem. Vzadu se objevuje tuhá náprava s pětiprvkovým zavěšením a progresivními dlouhozdvihovými pružinami. Kola z lehké slitiny mají průměr 17 nebo 18 palců a jsou obuta do pneumatik typu All-terrain, jež vozu zajišťují dobré vlastnosti na silnici i jisté ovládání v terénu.
Zákazníci požadující maximální odolnost v terénu si mohou objednat robustní zakrytování spodních partií vozu od motoru přes převodovku a rozvodovku až po palivovou nádrž. Na přání dodávané boční nástupní lišty jsou natolik odolné, že se o ně může vůz při překonávání extrémních překážek opřít. Tažná oka vpředu i vzadu jsou dobře přístupná. Do střešního rámu z vysokopevnostní bórové oceli jsou integrované okenní airbagy, jež doplňují ochranu poskytovanou v případě nehody čelními a bočními airbagy.
Design interiéru nového Bronca je v souladu s odolným a účelným exteriérem vysoce funkční, nabitý technologiemi, ale zároveň robustní a navržený tak, aby dobře snášel používání v nepříznivých podmínkách. Palubní deska se ve svém designu inspiruje první generací Bronca, barvy jsou inspirovány přírodními paletami a outdoorovým vybavením a materiály jsou zvoleny s ohledem na odolnost.
Do palubní desky i středové konzoly jsou integrovaná madla, aby se měl spolujezdec při jízdě v terénu vždy čeho držet. Středová konzola je vybavena podložkou pro bezdrátové nabíjení, zkonstruovanou tak, aby udržela mobilní telefon na místě i v extrémních úhlech náklonu, povrchy jsou otíratelné a fyzické spínače v kabině jsou utěsněny silikonem a opatřeny pryžovými dotykovými ploškami, aby byly chráněny před povětrnostními vlivy a snadno se čistily.
Přestože je Bronco stavěno do těch nejtěžších podmínek, v oblasti komfortu nedělá žádné kompromisy. Přístrojový štít je částečně tvořen osmipalcovým TFT displejem a na 12palcové středové dotykové LCD obrazovce běží nejnovější generace komunikačního a zábavního systému SYNC 4, který se díky bezdrátovým aktualizacím Ford Power-Up bude v průběhu času dále zlepšovat. Bronco také nabízí na horní straně palubní desky úchyty pro držáky elektronických zařízení typu kamer a mobilních telefonů, pro něž jsou k dispozici i 12V a USB napájecí vstupy.
Bronco na český trh stupuje s dvojicí výbav. Outer Banks, která je zaměřena více na silnici, avšak pořád s nadprůměrnou terénní technikou a Badlands, což je čistě terénní specifikace navíc s bohatou vnitřní výbavou. Každé Bronco u nás bude vždy pětidveřové s hardtopem a k dispozici s jedním motorem. Benzínový šestiválec o objemu 2,7 litrů do V nabízí výkon celých 335 koní a kroutící moment 563 Nm. Vždy je spárován výlučně s desetistupňovou automatickou převodovkou s redukcí.
Začněme nejprve cestou po silnici a dálnici. Líbí se mi interiér a výhled z vozidla, je to prostě klasická pořádná kára, kde vidíte na hranatou karoserii před sebou, sedíte vysoko a cítíte se tu jako král silnic. Interiér je moderní, hezky postavený, ale díky snímatelnému hardtopu je tu zhruba od 100 km/h docela hukot od střechy. Není to však nic dramatického.
Podvozek je komfortní za všech okolností a je úplně jedno po jakém povrchu jedete. Bronco i poměrně dobře zatáčí a hmotnost subjektivně dobře maskuje i v oblouku. Nejvíce mě ale překvapil motor. Jednak má skvělý zvuk a potom s autem také solidně cvičí. Fakt je to na silnici rychlík a žene se kupředu jako vystřelená cihla. V rozletu vás ale zastaví omezovač rychlosti nastavený na 161 km/h. Spotřeba? 15 litrů. Možná to jde za méně, ale nepočítejte, že se podíváte pod 12. Řízení je klasicky offroadové s dlouhým převodem, ale třeba ve srovnání s Ineosem je to tady naprosto v pořádku a nemusíte si na nic zvykat. Přední náprava holt není tuhá.
Je čas vyrazit do pořádného terénu. Stačí zařadit redukci, příslušný režim a v opravdu náročné chvíli i zadní diferenciál a jste téměř nezastavitelní. Říkám téměř, protože největším limitem je tady vlastně jen světlá výška, díky které auto nedalo některé zlomy při výjezdu prudkých svahů.
Badlands je prostě jiná liga. Se světlou výškou 261 mm se nezalekne ničeho. Plusem jsou i terénní pneumatiky. Brodivost činí 800 milimetrech. Nejzásadnější rozdíl je tady ale v pohonu všech kol e-4WD (Oproti Outer Banks). Ten funguje kdykoli a kdekoli a vždy posílá výkon na obě nápravy. Navíc má přední závěrku a odpojitelné stabilizátory. 4×4 si napevno můžete v Outer Banks přiřadit pouze na nezpevněném povrchu. To k rozdílům v pohonu obou verzí.
Už podle popisu je jasné, že pro Badlands je třeba připravit opravdovou výzvu a v českých podmínkách je to skoro nemožné. Auto jednoduše zvládlo vše. Jasně, nebudu lhát, několikrát jsme zapadli v kluzkém bahně nebo opravdu hlubokém bahně, ale to byla limitní situace pro samotnou trakci ne pohon nebo auto.
Ford Bronco je prostě a jednoduše poctivý a navíc velmi stylový offroad. Oproti Grenadieru nabídne lepší jízdní vlastnosti na silnici a podobné výkony v terénu, kde má i několik vychytávek navíc a lepší nájezdové úhly.
« Takovou ojetinu domů nechcete: Test Škoda Fabia 1,4 TDI Test BMW X1 xDrive25e: Silný hybrid, nízká spotřeba a skvělý podvozek »