IMG_3698

TEST Hummer H3 – Malý, velký Američan

19. 11. 2015 • Exkluzivní testy, Novinky, Ojeté vozy, Testy

Hummer – v době modelu H1 nejslavnější vojenský automobil. Vznikl v roce 1992 a pomohl vyhrát nespočet důležitých válek, zachránit tisíce životů a desetitisíce naopak vzít. Brodil se bahnem, pískem, řekami, lesy a pouštními městy v Afghánistánu. Dá se považovat za jednu z nedůležitějších zbraní, jakou USA v bitvách moderní doby mělo. No a právě i díky tomu se stal obrovskou automobilovou legendou. Produkce byla přibližně tisíc těchto tří-tunových monster ročně, a to s motory 6.2-6.6 litru. Auto se vyrábělo celých 14 let, v roce 2006 byla produkce ukončena.

Rokem 2002 se do výroby dostala civilnější verze Hummer H2. Bylo to obrovské hmmm, NĚCO s obrovským osmiválcem pod kapotou. Tento gigant nebyl v terénu o moc méně schopný, než H1 a navíc k tomu přidal dávku amerického ”luxusu”. Stalo se milovaným autem drogových dealerů a ostatních grázlů, popřípadě mužů, kteří si potřebovali pořádně zvednout ego. Celkem se vyrobilo přes 150 000 kusů H2, avšak i navzdory tomu byla v roce 2009 poptávka tak nízká, že o rok později byla výroba zastavena. Ani o tomto velikánovi však není náš příběh a my se podíváme na zoubek tomu nejmenšímu z největších, Hummeru H3, který jsme si půjčili od společnosti AAA Auto.

IMG_3693

Hummer se s tímto modelem snažil vytvořit městský off-road, který se stále nezalekne terénu. Auto je menší ve všech směrech, ale abych Vás vyvedl z omylu, na silnici budete pravděpodobně stále největší. Dokonce pod jeho kapotou nedřímal žádný hřmící osmiválec, ale šestiválec 3.5, 3.7 a 5,3 litru. My v našem autě měli nejmenší, 3.5-litrový přeplňovaný šestiválec, který byl kombinován s TŘÍSTUPŇOVOU automatickou převodovkou. Jeho hmotnost je 2.2 tuny, a tak by s ním motor Vortec o výkonu 164 kW (220 koní)  nemusel mít žádný větší problém.

V době výroby jej Hummer řadil proti BMW X3, Mercedesu ML, Land Roveru Discovery apod. Což už asi tušíte, že je obrovský kus nesmyslu. Hummer, ať je to H1, H2 nebo H3 se nedá srovnat s ničím jiným na silnici. Interiér zaostává za vším, pro Evropany tu jsou nezvyklé materiály, nesmyslná tlačítka a raději to ani nebudu komentovat. V zatáčkách kvůli odporu off-roadových pneumatik neočekávaně zastavíte vždy, když zatočíte a pustíte plyn. Spotřeba je taková, až je skoro jedno jaká, přes 20 l/100 km, z kopce. :-)

IMG_3686

Vyjíždím z parkoviště a připadám si, jako v tanku. Úzké čelní okno alá poštovní schránka, boční okna o velikosti těch v letadle, a tak můžu pokračovat. Prostě je to extravagantní mastodont. Musíte si zvyknout na mírnou vůli v řízení, pomalé reakce na plyn a nejzajímavější posez za volantem. Auto na silnici hučí, skučí a při prošlápnutí plynového pedálu ječí, jako když zapálíte velblouda.

Jakmile však sjedete ze silnice, auto se úplně změní. Z neohrabaného burana je díky kratšímu rozvoru, než má třeba H2, velmi schopný stroj do terénu. Nejvíce  dominuje na kamenitém a suchém povrchu s všemožnými překážkami, brody a nebojí se ani menších skoků. Vyhnul bych se však hlubšímu bahnu, mokré trávě a lesu, kde je Hummer moc těžký a široký. Ale i na takových místech za sebou nechá většinu konkurentů a v terénu je tak H3 kategorie sama pro sebe, nepočítáme-li Defender a ostatní, se kterými však po městě jezdit nechcete.

IMG_3701

Vracíme se do města a je až k neuvěření, jaký mají ostatní účastníci provozu respekt. Řazení do plného pruhu, kde mě nikdy nikdo v obočejném autě nepustil… Máte Hummer? Žádný problém, hned první dědula ve Fabii s rozklepanýma rukama Vás při probliknutí světelnou rampou pustí a přitom se třese strachy v domnění, že jste vrah, mafián nebo drogový dealer s nabitou devítkou v ruce za dveřmi. Rádi balíte na auta slečny? Jste na správné adrese, protože holkám padají kalhotky a čísla se jim potí na čelo, jen Vás v tom autě uvidí. :-)

Takže ano, jízdní vlastnosti na silnici jsou na dnešní měřítka podprůměrné a strašlivé, ale koho to sakra u takové zvláštní věci zajímá? Jasně, provozní náklady Vás sežerou za živa a na benzín budete žebrat někde na Karlově mostě, ale za ten výjimečný pocit to jednou za čas stojí. Někomu přijde zbytečný, ale pro určitou cílovou skupinu lidí prostě neexistuje jiná volba. A za 300 000 Kč? Nebude to špatná koupě, zábava a milenky zaručeny!

Za propůjčení tohoto vozu bychom chtěli poděkovat společnosti AAA Auto.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz