lexus-lc-500-coupe-2021-3

Test Lexus LC 500: Zjevení z jiného vesmíru

2. 11. 2021 • Exkluzivní testy, Lexus, Luxusní vozy, Novinky, Sportovní vozy, Testy, Videa

Motor: 100%

Převodovka: 100%

Podvozek: 100%

Zpracování: 100%

Radost z jízdy: 100%

Lexus umí, to ostatně ukázal už s modelem LFA. Až tady se mu ale podařilo spojit dva rozdílné světy v dokonalé synergii. Ať žije LC, nejlepší auto poslední dekády!

Verdikt:

Během své kariéry jsem jel už ledačím a upřímně říkám, že už mě máloco nadchne nebo překvapí v pozitivním smyslu slova. Na Lexus LC jsem se před několika lety těšil, zejména kvůli skvostnému designu, ale chválu kolegů novinářů jsem bral s rezervou a byl skeptický. Jednoduše jsem si nedokázal představit, že značka, která hlásá konec tradičním pohonům a silně protlačuje hybridní technologie, postaví auto pro řidiče. Jenže ono se to opravdu stalo a Lexus LC 500 se hned stal mým vůbec nejoblíbenějším autem na trhu. Měl jsem ho v testu už třikrát a vrácení jsem vždy obrečel. Teď přijíždí znovu a navíc po decentním technickém faceliftu. Je pořád tak skvělý?

Toyotu však nyní, více než dříve, podezírám z lehčí formy schizofrenie nebo smyslu pro ironii. Na jednu stranu investuje ohromné množství financí do rozvoje autonomních a hybridních vozů a na té druhé vezme malý Yaris a udělá z něj nekompromisní rally auto s mechanickou čtyřkolkou. Ano, mluvím o verzi GR, v dnešní době něco neuvěřitelného. Stejný scénář se opakuje v případě luxusního coupé LC, které přebírá design z konceptu bez viditelných změn a k tomu stále nabízí atmosféricky plněný osmiválec o objemu pěti litrů a výkonem 341 kW a kroutícím momentem 530 Nm.

lexus-lc-500-coupe-2021-8 lexus-lc-500-coupe-2021-25

Dobře, po modernizaci výkon spadl o 10 kW a 10 Nm. za což může instalace filtru pevných částic, ale v dnešní době je to pořád neopakovatelná nabídka na evropském trhu. Všichni ostatní už mají turbobenzíny, které jsou sice silnější a vozy s nimi rychlejší, ale tady jde především o charakter a toho má LC 500 pořád na rozdávání.

Modernizovalo se však i jinde. Lexus upravil soustavu zavěšení kol LC ve prospěch snížení hmotnosti a zlepšení jízdních kvalit. Další specifické úpravy se týkaly desetistupňové automatické převodovky s přímým řazením Direct Shift. Modifikace zahrnovaly i soustavu řízení, dále byla odladěna brzdová soustava, která nyní řidiči nabídne přímější zpětnou vazbu.

Výsledkem modifikací systému zavěšení předních i zadních kol je pokles neodpružené hmotnosti cca o 10 kg, kterého konstruktéři dosáhli použitím spodních ramen z kovaného hliníku, tenčích dutých stabilizátorů a nového vysokopevnostního materiálu vinutých pružin. Samotné pružiny jsou nyní pevnější (nárůst tlakové síly z 1200 na 1300 MPa).

lexus-lc-500-coupe-2021-26

Snížení hmotnosti pozitivně přispívá k dynamickým schopnostem kupé, zatímco další úpravy podvozku zaměřené na měkčí a hladší zdvih přinášejí řidiči intenzivnější pocit vozidla pevně přilepeného k vozovce. Přeprogramované elektronické tlumiče přední nápravy pracují s delším zdvihem, optimalizace tuhosti dorazů propružení (na obou nápravách) přinesla celkově hladší chod s potlačením ruchů v důsledku nerovností povrchu vozovky. Úpravou torzní tuhosti stabilizátorů Lexus současně zlepšil manévrovatelnost při nájezdu do zatáček s lineárnější odezvou a intenzivnějším pocitem propojení řidiče s jeho vozem.

Lexus provedl analýzy velkých dat s cílem zlepšit charakteristiku hnacích sil desetistupňové automatické převodovky LC 500 s přímým řazením Direct Shift, aby zprostředkovala co nejvěrnější odezvu na pokyny od řidiče. Díky nárůstu hnací síly společně s otáčkami motoru řidič reálně pociťuje silný zátah a plynulé zrychlování. Konstruktéři se zaměřili na tzv. „aktivní zónu“ – pásmo od 50 do 70 % otevření škrticí klapky, využívané za jízdy nejvíce – kdy převodovka před přeřazením na další stupeň povoluje o něco vyšší nárůst otáček. Efekt je ještě zdůrazněn stoupajícím tónem agregátu V8. Výsledkem technickým úprav je dále hladší akcelerace s možností automatického podřazení na druhý stupeň (namísto třetího) při brzdění do zatáčky. Podobné vylepšení se týká i charakteru řazení při akceleraci na výjezdu ze zatáčky.

lexus-lc-500-coupe-2021-7

Lexus použil pro LC kupé větší brzdové obložení s vyšším koeficientem tření ve prospěch lepšího brzdného účinku a stability za vysokých teplot a rychlostí. Brzdová soustava i nadále zahrnuje ventilované kotouče na obou nápravách s šestipístkovými protilehlými třmeny (hliníkové monobloky) vpředu, resp. čtyřpístkovými třmeny na zadní nápravě. Černě lakované třmeny zkrášluje bílé logo Lexus. Z detailních úprav můžeme zmínit i větší kontaktní plochu brzdového pedálu s přirozenější zpětnou vazbou pro řidiče.

Doplněním dalších výztuh a konzol se zvýšila tuhost soustavy řízení ve prospěch stabilnějšího jízdního chování. Z provedených opatření jmenujme vyztužení přístrojového panelu a zvýšení tuhosti horních i spodních kloubů konzoly řízení, respektive úpravy výztuh v oblasti sedadla řidiče a kapoty motoru. K ostřejší odezvě přispěla i aktualizace softwaru řízení s proměnným převodovým poměrem, dynamického řízení kol zadní nápravy a elektrického posilovače řízení.

Požitek z jízdy je podmíněn i charakterem zvuku, který produkuje jednotka V8 modelu LC 500. Lexus proto přesunul ventil regulující proudění výfukových plynů v hlavním tlumiči, aby dosáhl ideální zvukové odezvy. Motor o sobě dává vědět při spuštění a za vysokých otáček (přibližně od 4000 ot/min), zatímco při plynulé jízdě je projev tichý. Zde musím uznat, že před modernizací bez filtru pevných částic znělo auto lépe, ale pořád je zvuk na dnešní dobu velmi dobrý a návykový.

lexus-lc-500-coupe-2021-21

Má bezmezná láska k tomuto vozu vzplanula téměř okamžitě. Stačil letmý pohled na křivky karoserie, doširoka vystouplé boky a zužující se zadní linie střechy, aby ještě více vynikla šířka pozadí. Klínovitý tvar s nízkým střešním pontonem a dlouhou kapotou je neuvěřitelně sexy. Přední světlomety se nepodobají ničemu na trhu a vůz strhává daleko větší pozornost než jakýkoli italský supersport.

Tolik vykroucených krků, mobilů fotících z okolních aut a zvednutých palců jsem ještě nezažil. Vzhled se tedy povedl, auto je originální a působivé. Je to vlastně studie, koncept chcete-li, který unikl na běžné silnice. V záplavě standardní automobilové šedi působí jako zjevení. Pokud něco o Lexusu víte, asi tušíte, že celkový tvar vozidla je jasným odkazem na model LFA a LC je tak jeho soudobým pokračovatelem. Jsem zamilován!

lexus-lc-500-coupe-2021-14 lexus-lc-500-coupe-2021-34

Náklonnost pokračuje i uvnitř. Troufám si interiér nazvat uměleckým dílem s bezchybnou precizností zpracování. Lexus daleko předběhl současnou produkci německé konkurence a věřím, že v Mercedesu při pohledu na tento interiér pláčou. Začíná to už skvostnými výplněmi dveří s odhalenou retro hliníkovou klikou zasazenou do vlnové linie z broušené kůže táhnoucí se napříč. Celá palubní deska je kombinací klasické kůže a alcantary s dokonalým slícováním a prošíváním.

Ovladače jsou hliníkové a například kaplička budíků je evolucí revolučního posuvného displeje představeného v hypersportu LFA. I tady navíc zůstává na chvíli ručička otáčkoměru na místě po přeřazení. Tak rychle převodovka řadí, že ani digitální obrazovka nedokáže včas reagovat. Úchvatný je i panel ventilace v hliníkovém designu nebo mohutné madlo oddělující prostor řidiče od spolujezdce. Interiér, navíc v testované béžové variantě, je nesmírně luxusní.

lexus-lc-500-coupe-2021-13 lexus-lc-500-coupe-2021-30

Právě tady se nachází i jedno mínus, zřejmě jediné na celém autě. Tím je samotný infotainment, který se Lexusu stále nedaří doladit. Ovládání pomocí touchpadu je strašlivé, odezva pomalá a celý systém vyloženě neintuitivní. Škoda, nebýt tohoto, nemá auto jedinou chybu.

Stačí nastartovat a vůz si vás podmaní ještě více. Osmiválec naskočí s mohutným zabručením do výfuků a ustálí se na hlasitém volnoběhu, lehké prošlápnutí plynu a výfuk vydá ohlušující baryton. Čistý, mechanický a hlavně ne umělý. Toto auto má jeden z nejlepších zvuků v automobilovém průmyslu a jeho osmiválec je jeden z nejlepších vůbec. Pokud čekáte klasický atmosférický projev typu dole vůbec nic a nahoře všechno, zklamu vás. Motor má krásný tah už od spodních otáček a během šplhání k výkonovému maximu v 7.100 otáčkách, lineárně narůstá a letí do otáček jako splašený. To ostatně můžete vidět na přiloženém videu, stovka je tam opravdu rychle, konkrétně za 4,4 sekundy. Takto pružný atmosférický motor si snad ani nevybavuji.

lexus-lc-500-coupe-2021-24

Motor má ten správný charakter, výbušnost a zvuk pod plynem je přímo neskutečný. Každé přeřazení je otázkou pár milisekund, ozve se rána do výfuku a vše začíná nanovo. Nejvíce jsem si zamiloval podřazování, převodovka sama dává meziplyny a z útrob se line naprosto skvostná symfonie. Můžete si toho užívat donekonečna, převodovka má totiž deset stupňů. Ano, deset! Řadí extrémně rychle, hladce a pustí vás do omezovače, aniž by sama odřadila! V automatickém režimu zase o její práci ani nevíte. Pro ty, které zajímá spotřeba uvedu, že je prudce závislá na jízdním stylu. Cestovní tempo po dálnici udrží odběr kolem 9 litrů, okrsky si řeknou o nějakých 11. Ve městě počítejte se 14 litry. Jízda na plný plyn znamená odběr kolem 30 litrů.

Gran turismo? Sport turismo!

Většina lidí Lexus LC staví na úroveň S Coupé (které už se nevyrábí) nebo třeba BMW řady 8, ale pravda je úplně jiná. Není to coupé odvozeno od luxusní limuzíny LS a ani nespadá do kategorie velkých cestovních coupé. Oproti Mercedesu, ale i BMW, totiž nabízí daleko agilnější a sportovnější jízdní vlastnosti při zachování vynikajícího komfortu. Zadní sedadla jsou navíc vyloženě nouzová a čtyři lidi do auta jednoduše nedostanete. Více než GT je tedy Lexus sportovním turismem a pocítíte to v první zatáčce.

lexus-lc-500-coupe-2021-1

Agilita a ochota s jakou se do nich LC vrhá bere dech. Od Lexusu byste to rozhodně nečekali, ale i řízení je strmé, komunikativní a nesmírně přesné. V kombinaci s řízenou zadní nápravou je pak změna směru a průjezd zatáčkami fenomenální. Je tu však ještě jedna věc, která činí tohle auto jedním z nejlepších, jaké si můžete dnes pořídit – hravost! Stačí vypnout (plně vypínatelnou) stabilizaci a LC se promění ve zběsilý driftovací stroj, který vám vykouzlí úsměv na tváři jako šleh čerstvé lajny…

Stačí zatočit, přidat a auto ihned přejde do pozice dveřmi napřed. Překvapilo mě, jak poslušné v této fázi je. Podvozek je totiž dokonale vyvážený a auto opravdu poslouchá na slovo. Na konci driftu dokonce chybí klasické zavlnění, kdy se kola chytnou a energie se vrátí na svou pozici, tak dobře odladěné je. Za volantem jsem si připadal jako král driftu. Připojte si k tomu ten fantastický řev, absolutní reakce motoru a najednou láska přerůstá v závislost.

lexus-lc-500-coupe-2021-23

Sport turismo je tedy to, co tento vůz vystihuje nejlépe. Můžete jet napříč kontinentem a užívat si nádherného luxusu, dokonalého odhlučnění a zpracování. Podvozek i na obřích kolech filtruje spolehlivě nerovnosti a cítíte se jako v luxusní limuzíně. Poté stačí odbočit na váš oblíbený alpský průsmyk a zažijete jízdu života. Ani jednou nebudete chtít sedět v něčem jiném.

lexus-lc-500-coupe-2021-4

Přesně toto je bod, kde se Lexus LC vzdaluje konkurenci. Pokud zabloudíte na okresku v S Coupé, zjistíte, že to není úplně ono a auto se snaží, ale marně. Jaguar F-Type? Ten umí být sportovní, ale jízdní komfort má velmi slabý a napříč Evropou v něm jet rozhodně nechcete. Lexus umí, to ostatně ukázal už s modelem LFA. Až tady se mu ale podařilo spojit dva rozdílné světy v dokonalé synergii. Ať žije LC, nejlepší auto poslední dekády!

Plusy

– Zvuk
– Motor
– Podvozek a jízdní vlastnosti
– Design
– Interiér a jeho zpracování
– Komfort na delších cestách
– Přijatelná cena

Minusy

– Ovládání infotainmentu
– Nemám jej v garáži

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz