DSC_0227

TEST Lexus LS600h F Sport – Yes, Sir!

23. 6. 2013 • Lexus, Novinky, Testy

Nové generace LS se ještě chvíli nedočkáme, ale Lexus výrazně inovoval tu stávající rozsáhlým faceliftem. Zvenčí tak LS zůstala jen základní architektura karoserie, jinak je vše nové v současném agresivním designovém trendu značky. Uvnitř pak nalezneme zcela přepracovaný interiér a nutno podotknout, že výsledek je skvělý. LS je vůz, který nabízí velké množství variant a dokáže tak pokrýt nároky většiny profilů svých zákazníků. Jsou tu komfortní varianty, prodloužené verze, hybridy a nebo sportovní F Sport.  My se dnes podíváme na kombinaci hybridu a sportovního paketu.

F Sport u Lexusu však neznamená jen agresivní nárazníky a prahy. Změny jsou daleko významnější a agresivní optikou vše jen začíná. Šasi je tužší, jsou zde aktivní stabilizátory a celý podvozek je o 10 mm nižší. Deceleraci  obstarává  šestipístková souprava Brembo s náporovým chlazením. Uvnitř je pak obligátní sportovní volant a stropnice vyvedena v černé Alcantaře. To vše zajišťuje zcela jiný jízdní projev, než komfortně laděné verze. LS600h F Sport je agresivní, dotažené do detailu a zároveň stále elegantní. Největší změnou je však pojetí interiéru a jeho luxus. Je šitý dle poctivé evropské školy a dojem kazí jen pár drobných detailů, které jsou pro japonská auta typické. Zajímavostí je obří centrální display s úhlopříčkou 12,3 palce, což jej staví do pozice největšího displaye na trhu. Lexus konečně také změnil grafické rozhraní, které konečně vypadá k světu a doladil ovládaní myší. Stále to však nestačí na systémy prémiové konkurence z Německa.

ls600_4

Sedadla však ohromí všechny! Jsou to vlastně křesla nastavitelná do 16 směrů, vyhřívaná, odvětrávaná a masážní… Sedí se v nich královsky a díky nastavení bočnic vás i skvěle podrží v zatáčkách. Jsou to jedny z nejlepších luxusních sedadel na trhu. Ve své podstatě je interiér velmi podobný právě BMW řady 7 a to zejména v ohledu rozmístění a tvarů ovladačů. Inspirace mnichovským modelem se tady opravdu nezapře. Mezi deklasující detaily v interiéru řadím zejména ovladač centrálního displaye, který má podobu počítačové myši a opravdu se nerovná geniálnímu kruhovému ovladači iDrive. Nehezký je i volič automatické převodovky, kostrbatá grafika head-up displaye a také pitomé ovládaní palubního počítače samostatnou páčkou. A také grafické rozhraní obrovské obrazovky nebo třeba ovládání tempomatu dole pod volantem. Jenže to je asi tak vše a jako celek je interiér prostě parádní, výborně zpracovaný a ze skvělých materiálů.

ls600_2

Jak typické je pro tuto značku to, že motor a hybridní pohon zůstal téměř beze změny. Maximální výkon 327 KW ( 445 koní) a 520 NM je výsledkem kooperace benzínového pětilitrového osmiválce s duálním vstřikováním ( 290 KW ) a elektromotoru ( 165 KW).  O přenos síly benzinového a elektrického motoru se stará hybridní planetová převodovka E-CVT, která výkon posílá na obě nápravy prostřednictvím mezinápravového diferenciálu Torsen. Ano, LS600h je stálá čtyřkolka. Bezestupňová převodovka v komfortním režimu drží vůz v nízkých otáčkách a na palubě panuje dokonalé ticho. Pokud bude chtít využít veškerou dynamiku, počítejte s vysokými otáčky a monotónním zvukem. Naštěstí u osmiválce tento skůtrovitý projev není tak zlý, jako u menších motorů. I tak považuji E-CVT za největší slabinu auta, která navíc brání využití dynamických schopností pohonné soupravy. LS600h je rychlé auto, ale při rozjezdu nevyužívá maxima schopností.

Až po dosažení 10 km/h začne plně zrychlovat a pružná akcelerace je solidní. Není to ale nic, co by vám vyrazilo dech nebo zamáčklo tělo do sedadla.  Dosažení stokilometrové rychlosti za 6.1 sekund není nic oslnivého a i konkurence bez hybridní soustavy je podstatně rychlejší. Třeba takové S500 4matic. Pokud se budu zabývat srovnáním hybridů, Infiniti M35h je mnohem slabší a ze svého šestiválce 3.5 litru a elektromotoru dostává výkon 265 Kw. Jenže díky sofistikovanému automatu s hydrodynamickým měničem a jednoduchému pohonu se na stovku dostane kolem 5 vteřin a pružné zrychlení je naprosto devastující. Ano, je to menší model a lehčí, jenže ne o tolik lehčí, než výrazně silnější LS. To jen tak pro srovnání ze soudku hybridů.

ls600_5

Pak je tu spotřeba. U hybridního auta je to velmi relativní pojem, protože se tvrdě odvíjí od způsobu jízdy. LS600h však kombinovaně jezdí v průměru lehce přesahující 11 litrů. To však znamená klidné svezení bez vyšších dynamických nároků. Pak spotřeba silně stoupá. Výhodu elektromotoru lze poznat do rychlosti 100 km/h a nebo v městském provozu, kdy se jezdí často na elektromotor. Krom města však platí, že hybrid žere zhruba o dva litry více než verze 460 bez elektromotoru. Pokud si řeknete, že na auto s výkonem 327 KW to není zlé, tak ano, není. Jenže za podmínky, že jezdíte pomalu a klidně. Stejné a dokonce lepší spotřeby dosahuje při daleko dynamičtější jízdě i takové Porsche Panamera 4S.

Lexus na podvozku zapracoval opravdu radikálně. V mnoha ohledech nové GS převyšuje i svého úhlavní rivaly. Je to až k nevíře, zejména když si vzpomenu, jak divná byla předchozí generace, která nevěděla, čím chce opravdu být. Současné LS však dokonale kombinuje komfort a sportovní chování podvozku. Je sice tuhý a vůbec se nenaklání, ale zároveň i kultivovaný a skvěle odhlučněný. Navíc neodskakuje a drží poslušně zvolenou stopu. Řízení je sice přeposilované, i když  jde pěkně ztuha, pořádnou zpětnou vazbu v něm však nečekejte. V rámci segmentu však patří mezi to lepší.   F Sport podvozek je daleko příjemnější než M paketový podvozek od BMW díky ideálnímu kompromisu. Sportovnosti však brzy zanecháte, protože převodovka a ani samotné auto k ní rozhodně nevybízí. V LS si bude rádi užívat dokonalého komfortu a ticha na palubě. Je to auto, do kterého sednete po těžkém dnu a budete se cítit zcela izolován od ruchu okolního světa. Prostě relax!

ls600_1

Zmínit musím i výkon FullLED světlometů, které svítí naprosto fantasticky. Navíc mají funkci automatických dálkových světel, které zůstanou aplikované i při dojetí automobilu v protisměru nebo před sebou a vůz stlumí pouze tu část, která bezprostředně oslňuje druhý vůz. Ostatní místa zůstanou pod plným výkonem dálkových světel. Zdá se to jako maličkost, ale viditelnost ve tmě to ovlivňuje razantně. Podobné systémy se už chystá zavést i třeba Mercedes-Benz.

Lexus LS díky faceliftu vyzrál do své nejlepší formy a díky paketu F Sport navíc umí oslovit i ty, kterým dosud vadil příliš usedlý vůz s komfortním podvozkem. Design se přiblížil evropským měřítkům a to se týká i zpracování interiéru. Na německou trojku to stále nestačí, ale jednoznačně se jedná o exotickou volbu pro ty, kteří se chtějí odlišit. Hru na efekt plní LS naprosto dokonale a stejně tak dobrá je i kvalita jízdy. Jen ten hybrid…

ls600_3

Plusy

  • Kvalita zpracování interiéru, odhlučnění
  • Vysoký standard výbavy
  • Zásadně vylepšená ovladatelnost bez velkých ústupků v komfortu
  • Výkon a dávkování brzd
  • Stálý pohon všech kol s diferenciálem Torsen
  • Výkon světlometů
  • Kvalita jízdy

Minusy

  • Baterie omezují velikost zavazadlového prostoru
  • Grafika a způsob obsluhy multimediálního systému
  • Vysoká provozní hmotnost
  • Spotřeba
Technické údaje
Motor Lexus LS 600h F Sport
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4969
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 290 / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 520 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 6.1
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 10.5 / 7.5 / 8.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 420 / -
Objem nádrže (l): 84
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2340 / 450
Rozměr pneu: 245/45 R19

Cena v základní výbavě: 2 839 000,- Kč

Cena v testované výbavě: 3 024 000,- Kč

Základní výbava:Pneumatické odpružení, čelní, kolenní, boční vpředu i vzadu a okenní airbagy, adaptivní světlomety, automatické dovírání dveří, dešťový senzor, Bluetooth, HDD navigační systém s 13,2‘‘ displejem, parkovací kamera, parkovací senzory vpředu a vzadu, multifunkční volant, kožené čalounění, elektricky nastavitelná a klimatizovaná přední sedadla, čtyřzónová klimatizace se samostatnou jednotkou pro zadní sedadla, vyhřívaná a odvětrávaná sedadla vpředu, vyhřívaná zadní sedadla, audiosystém Mark Levinson (19 reproduktorů, měnič na 6 CD), adaptivní LED světlomety, střešní okno, 19palcová kola, brzdy Brembo a další.

Výbava testovaného vozu:Metalický samoopravný lak (+35.000,-), elektronický kartový klíč (+10.000,-), přednárazový bezpečnostní systém PCS: adaptivní tempomat (ACC), mikrovlnný radar, přednárazové bezpečnostní pásy, přednárazový brzdový asistent, sledování slepého úhlu (+105.000,-), vyhřívaný volant obšitý perforovanou kůží F Sport (+10.000,-), paket pro interiér F Sport: sluneční clony, sloupky a strop potažené Alcantarou (+25.000,-), plnohodnotné rezervní kolo (+0,-).

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz