mercedes-amg-gla-45-exterior

Test Mercedes-AMG GLA 45. Zvýšený hatch nabízí extrémní rychlost a univerzálnost

25. 3. 2018 • Exkluzivní testy, Mercedes-AMG, Mercedes-Benz, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Motor: 100%

Převodovka: 95%

Podvozek: 95%

Zpracování: 95%

Radost z jízdy: 80%

GLA 45 dává smysl větší, než by jeden čekal. Zvýšená průchodnost pomáhá v reálném světě k jistějšímu pohybu a nijak neovlivňuje jízdní vlastnosti při rychlé jízdě. Univerzálnost tohoto AMG je jednoduše strhující stejně jako jeho rychlost, zvukový projev a teatrální vzhled.

Verdikt:

Crossover od AMG? Může se to zdát jako nesmysl, ale nalijme si čistého vína, GLA je odraz dnešní doby a navíc tato sportovní divize má na svědomí i regulérní offroady a velká SUV. Crossover v podobě GLA je tak vlastně jen mírně zvýšený hatchback s lepší propustností a ve výsledku je to překvapivě funkční kombinace.

GLA to má navíc poměrně jednoduché, v dnešní době jsou zvýšené automobily velmi oblíbené a o zájem zákazníků tak vůbec nemá nouzi. Oproti standardní třídě A nabídne vyšší stavbu podvozku i karoserie a rozměrnější interiér. Místa je navíc zejména nad hlavou a pro zadní pasažéry. Přidejte k tomu pohon všech kol a recept na úspěch je zaručen. A to nemluvím o designu – vypadá kompaktně, nepůsobí přerostle a hlavně vypadá hodnotně a sladěně.

Testované AMG pak vypadá jako z jiného světa. GLA 45 se absolutně vymyká klasickému sleeper pojetí ostatních AMG, ale nutno uznat, že také cílí na daleko mladší a hravější cílovou skupinu. Bohužel ne na méně majetnou, protože s konečnou cenou 1.9 miliónu opravdu není levný. Konkrétní specifikace přidává vyzývavý paket Yellow Night Edition s kontrastními žlutými polepy, Performance výfukový systém, zadní křídlo a nebo přítlakové křidélka v předním nárazníku. Kombinace ďábelsky černé karoserie, žlutých linek a obřích nádechů a žebrování je skutečně nepřehlédnutelná. Jen podotknu, že AMG typu 45 jsou už plnotučné produkty této divize a postaveny nad slabšími AMG 43, byť ty mají šestiválec.

Není to však nutné, můžete mít i decentní verzi bez obřího křídla a rychlých pruhů. Je to o vašich preferencích a vkusu jednotlivce. Pro někoho může být vzhled testované verze přehnaný jako okřídlená Octavia na tuningovém srazu. Někomu výrazný vzhled zase sedne. Za sebe tvrdím, že to vypadá dobře. Ostrý hatch by měl být vidět a slyšet. To totoAMG plní na jedničku.

gla2

Nutno podotknout, že tento model prodělal nedávno facelift, který jej ještě více přiblížil zbytku v portfoliu výrobce. Změna se tak týká tvarů světlometů vepředu i vzadu a také technologií. GLA si můžete konečně koupit s technologií Full LED namísto starých bi-xenonů. Uvnitř se modernizace projevila méně a poznáte ji podle nového přístrojového štítu a lepších materiálů. Interiér kompletně vychází z třídy A, což na škodu samozřejmě není, je totiž hezký a kvalitní, i když svůj věk už nezapře.

Ovládací prvky jsou přehledné a poměrně jednoduché, středový LCD displej s navigací je ovládán pomocí sdruženého otočného ovladače před loketní opěrkou a velkým plusem je jeho rychlost. Dokonce i přibližování a oddalování mapy probíhá v podstatě okamžitě. Stejně jako u všech nových Mercedesů dominují interiéru velké kulaté výdechy ventilace a v tomto případě také již zmíněný multimediální středový display ve tvaru tabletu. V případě verze AMG tu jsou výborná skořepinová sedadla, která vznikla ve spolupráci s výrobcem Recaro, ale AMG jim vetknulo naprosto fantastický design a špičkovou kvalitu obšití. Mimo to perfektně drží tělo a dá se v nich komfortně cestovat stovky kilometrů. Posed za volantem je tradičně výborný, nízký a krásně cítíte, co se s autem děje. Nechybí zploštělý volant se silnějším věncem obšívaným alcantarou a žluté prošívání nebo dekory výdechů klimatizace. Tou nejzásadnější změnou pak je přesunutí voliče převodovky od volantu zpět na středový tunel. Ten je navíc v klasickém AMG designu a je na něj radost pohledět.

gla4

Pod kapotou tluče dvoulitrový čtyřválec s turbem… To když řeknete na benzince motorkáři, kterému jste právě dali strašnou čočku, tak se na Vás bude dívat jako na blázna a pak se začnedlouze a přihlouple smát – než zjistí, že si z něho srandu neděláte. Tento motor je totiž naprostý šílenec a zároveň nejsilnější produkční čtyřválec na světě. Dává výkon 381 koní a krouťák 475 Nm. To už opravdu přejde humor každého, protože auto s ním letí jako nakopnutý schizofrenik, co si zapomenul vzít denní dávku prášků.

Stovku vůz pokoří už za 4,4 sekundy a zastaví ho až omezovač při 250! AMG si s agregátem M133 vyhrálo pořádně – speciální honování válců, stěny potažené Nanoslide, kované písty a kliková hřídel. Pak je tady také obří twinscroll turbo, které tlačí 1,8 bar! Nechybí proměnné časování sacích i výfukových ventilů, přímé vstřikování s tlakem 20 MPa nebo vícenásobné zažehnutí paliva. Turbo musí mít samostatný okruh vodního chlazení a to platí i pro převodovku. Uchladit motor pomáhají i obří funkční nádechy v nárazníku… AMG to prostě vzalo poctivě. Motor je pochopitelně stavěný ručně a na žádném nechybí štítek s podpisem a jménem konkrétního konstruktéra.

gla3

O přenos síly se stará dvouspojková sedmistupňová převodovka a pohon všech kol 4Matic. AMG Speedshift DCT tady zaznamenal několik úprav a výrazně se zrychlilo řazení a zlepšila kultivovanost, respektive se odbouralo nepříjemné cukání, které mě doprovázelo při testu prvních verzí modelů 45 AMG. Je tu ještě jedna zásadnější změna – převodovka konečně řadí bleskurychle a poslouchá vaše pokyny i při podřazování. Dokonce vás pustí do omezovače a nebude vůbec protestovat. Současná generace této modelové platformy působí o pořádný kus vyladěněji a nemám k fungování žádné výhrady. Zátah motoru je monstrózní, výbušný a převodovka střílí kvalt za kvaltem s pořádnou razancí. GLA 45 je ohromně rychlé auto, které občas nahání strach.

Pohon všech kol založený na elektrohydraulicky ovládané vícelamelové spojce připojuje dle potřeby zadní nápravu. Reakce se změní po přepnutí do režimu ESP Sport, kdy systém pracuje rychleji a maximálně využívá připojení obou náprav. Během všech jízdních režimů o procesu připojování nevíte a nemáte nejmenší šanci to rozpoznat. Jednoduše řečeno, GLA 45 je čtyřkolka vždy, když to zrovna potřebujete. S rychlou distribucí točivého momentu k těm správným kolům pomáhá při rozjezdech kontrola trakce 4ETS, v zatáčkách pak elektronický pomocník Curve Dynamic Assist , který přibrzďuje zadní vnitřní kolo a auto výrazně lépe a ochotněji zatáčí. S pohonem a převodovkou souvisí ještě jedna vychytávka, kterou GLA 45 nabízí – Race Start! Neboli launch control, tedy řízený start.

Stojíte na brzdě, plný plyn, motor zůstane ve 4.000 otáčkách, kde začíná jeho ideální síla, pustíte brzdu a AMG se katapultuje, zarve vaše tělo do sedadla a letí vpřed. Efektně při tom na okamžik protočí všechna kola a pak už jen devastuje vnitřní orgány posádky a sluch okolí. Řve, střílí, prská a chová se jako naprostý chuligán.

gla5

Pokud se zamyslíte nad faktem, že je to primárně předokolka, jež si připojuje zadní nápravu, musí vám už teď být jasné, že je auto na limitu nedotáčivé. Nedovolí jízdu, jako s STi nebo EVO. Na efektní průjezdy bokem, skandinávské smyčky a nebo průjezdy vracáky přes ruční brzdu ( kterou nemá ) rychle zapomeňte. Jeho podstata je rychlost a čistá stopa. Tady se tento model vymyká ostatním AMG asi nejvíce, postrádá totiž tu dávku nejistoty a nevybíravého chování v zatáčkách. U velkých AMG jednou špatně přidáte plyn a končíte, tady se nic nestane. Na suché cestě je auto přísně neutrální a sterilní.

Jsem moc rád, že v době testu napadl sníh a konečně jsem po těch letech mohl systém pohonu vyzkoušet i za špatných adhezních podmínek. Konečně to byla legrace! Na sněhu se GLA 45 proměnilo v hravý stroj, který krásně projíždí zatáčky dveřmi napřed. Čtyřkolka na sněhu fungovala brilantně hladce a předvídatelně.

Testovaný model byl vybaven příplatkovým podvozkem s nastavitelnou tuhostí tlumení a pozitivně se to projevilo na jízdním komfortu. Standardní AMG podvozek je až příliš tvrdý, tady máte na výběr a můžete tuhost upravovat nezávisle na zvoleném jízdním režimu. GLA 45 tak není problém používat na denní jezdění a nebo s ním vyrazit na dovolenou. Vyšší světlá výška má výhodu při rychlé jízdě na okresce, kde se nemusíte bát o splitery na předním nárazníku a výmolů na silnici. Navíc se mírně zvýšené těžiště neprojevilo na jízdních vlastnostech. Vůz krásně zatáčí, karoserie se nenaklání a vše funguje jako v normálním hatchi. Tohle bylo největší překvapení. Řízení je precizní, strmé a přesné. Výraznější zpětnou vazbu a tuhost nečekejte. Spotřeba? Dálniční tempo zvládá AMG za 10 litrů, město 14 a při ostré jízdě počítejte s odběrem kolem 40 litrů. Kombinovaně a slušně lze jezdit kolem 11 litrů.

gla1

Samotnou kapitolu si zaslouží zvuk linoucí se z příplatkového AMG Performance výfuku, který má navíc aktivní klapku ovládanou tlačítkem v interiéru. Ráno jej tak můžete uzavřít a nevzbudit celou ulici. Nebo v případě chuti otevřít i při zvoleném Eco režimu a užívat si řevu a prskání motoru. Pokud si myslíte, že čtyřválec nemůže znít dobře, pusťte si video nahoře. AMG zaměstnává dvě desítky lidí, kteří se starají o správné naladění zvuku každého modelu, a tak i 45 zní až neuvěřitelně dobře.

GLA 45 dává smysl větší, než by jeden čekal. Zvýšená průchodnost pomáhá v reálném světě k jistějšímu pohybu a nijak neovlivňuje jízdní vlastnosti při rychlé jízdě. Univerzálnost tohoto AMG je jednoduše strhující stejně jako jeho rychlost, zvukový projev a teatrální vzhled.

Plusy

  • Výkon motoru
  • Efektivní přenos hnací síly na kola
  • Čitelný podvozek
  • Výkonné brzdy
  • Zpracování
  • Vzhled
  • Image

Mínusy

  • Prostor vzadu
  • Malá palivová nádrž
  • Vysoká cena

 

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz