Test Mercedes-Benz GLS 450d: Absolutní pohodlí
Mercedes-Benz vyrábí prémiová SUV od roku 1997, kdy byla uvedena na trh Třída ML ve Spojených státech amerických, které jsou hlavním globálním trhem pro tato vozidla. Od roku 2006 je nabízena sedmimístná varianta GL v segmentu velkých automobilů. V roce 2015 umocnila modernizace luxusní charakter druhé generace velkého SUV, který dává od té doby najevo také nové označení GLS. A nejen to, GLS je stejně jako sedany Třídy S lídrem na trhu ve svém segmentu.
GLS je opravdu nepřehlédnutelné SUV, největší v nabídce Mercedesu-Benz. Na délku má přes 5,2 metru a k tomu nabízí impozantní rozvor 3,14 metru. Obrovský vnitřní prostor designéři využili k tomu, aby do něj zakomponovali 7 míst (už v základu), přičemž i při plném obsazení v autě zůstává ještě přes 300 litrů prostoru na zavazadla.
Extra velká SUV z našeho pohledu často působí až příliš okázale, jako by byla stavěna hlavně na to, aby zdůraznily sociální status jejich majitele, o praktičnost až tak nejde. Mercedes-Benz GLS je však výjimkou. Toto auto nám dává opravdový smysl, nehledě na to, že nabízí tak dobrý jízdní komfort, se kterým jsme se už dlouho nesetkali. Samozřejmě, musíte myslet i na to, kde ho budete parkovat, ale pokud si kupujete auto v této cenové relaci, tento problém už zpravidla máte vyřešený.
Než se dostaneme k tomu, proč tento model považujeme za výjimečný v kategorii velkých luxusních SUV, podívejme se nejdříve, co přinesl jeho decentní facelift, který se na trh dostal v první polovině uplynulého roku. Designové změny se u něj omezily na retuše. Novinku poznáte především díky nápadnějšímu chromovanému vzhledu masky chladiče. Čtyři lamely jsou totiž pozinkované ve stříbrném odstínu Silver Shadow. Nový je také přední nárazník s černým lesklým lemem sacích otvorů a spodním krytem. Vzadu upoutá pozornost 3D grafika světel se třemi moduly.
Rozhraní MBUX má inovovanou grafiku a nabízí tři styly – klasický, sportovní a decentní. Kromě toho jsou tu režimy zobrazení pro navigaci, asistenční systémy a servis. Obě obrazovky lze navíc sladit s barvou ambientního osvětlení. Hlasového asistenta infotainmentu lze aktivovat bez příkazu „Hey Mercedes“. Centrální displej přináší specifické off-roadové údaje – zobrazení bočního a podélného naklonění, natočení kol nebo kompas. Díky standardnímu balíčku Parking Package přibyla funkce průhledné kapoty. Funguje tak, že po zapnutí terénního jízdního programu se na centrálním displeji zobrazí virtuální pohled pod přední část vozidla. Zobrazení se skládá ze snímků 360stupňové kamery. Díky tomu lze lépe rozpoznat překážky, například velké kameny nebo hluboké jámy, které se nacházejí v jízdní dráze.
Další vlastností, kterou asi nikdo nechce v praxi zkoušet, ale občas může být neocenitelná, je schopnost auta vysvobodit se po uvíznutí v písku, sněhu nebo bahnu. Jde to aktivováním „režimu vysvobozování“, který lze použít jen v případě, že je zapnutý také terénní program a rychlost auta je do 15 km/h. Funguje naprosto jednoduše – po aktivaci tohoto režimu Mercedes automaticky využije aktivní podvozek k rozhoupání, které je synchronizované se záběrem kol. Navíc po faceliftu se – pokud jde o terénní schopnosti auta – zlepšila ochrana podvozku a světlá výška se zvětšila o 30 mm.
Nepředpokládáme, že s Mercedesem-Benz GLS bude hodně majitelů jezdit do terénu, i když jsou schopnosti auta, i s ohledem na celkovou hmotnost přibližně 2,7 tuny, opravdu překvapivě dobré. O mnoho více z nich si bude mít chuť zajet si do nějakých serpentýn. A s tímto kolosem to jde mimořádně dobře. GLS nás opravdu překvapilo dvěma věcmi, které na první pohled k sobě „nepasují“. Nabízí doslova neuvěřitelný jízdní komfort. Zároveň dokáže dynamicky a prakticky bez náklonů projíždět i ostrými zatáčkami.
Děkuje za to svému podvozku AIRMATIC s technologií vzduchového odpružení, adaptivních tlumičů a řízení náklonů E-Active Body Control. Díky němu se regulace tlumení automaticky nastavuje pro každé kolo zvlášť. Jeho výhodu oceníte například při již zmíněné jízdě serpentýnami, kdy můžete aktivovat jízdní režim „Zatáčky“. Při něm (při rychlostech od 30 do 160 km/h) funkce naklánění redukuje příčnou sílu působící v zatáčkách, takže auto se v nich prakticky nenaklání a je o mnoho stabilnější.
V komfortním režimu zase kamera neustále sleduje stav vozovky před autem a když detekuje nerovnosti a jámy, odešle okamžitě informaci inteligentnímu podvozku a tlumení se přizpůsobí tak, aby byl průjezd nerovností téměř neznatelný i na velkých 23palcových kolech v designu AMG. Kromě dvou zmíněných jsou k dispozici ještě programy pro sportovní jízdu a jízdu v terénu. O prací podvozku v podstatě nevíte a komfort je absolutní. Jakkoli rozbitou silnici GLS promění v hladký asfalt, zpomalovací pás ve městě ani nepocítíte a plavnost celého auta je až neuvěřitelná. V kombinaci s perfektně odhlučněnou kabinou je taková jízda silně návyková.
Pod kapotou jsme měli naftový agregát s označením 450d, což je aktuálně nejsilnější diesel v nabídce Mercedesu-Benz. Jde o šestiválcový třílitrový 48 V mild hybrid s integrovaným startér-generátorem (+17 kW/+205 Nm) v devítistupňové převodovce. Ten umožňuje autu snižovat spotřebu například plachtěním. Tento motor nahradil předchůdce s označením 400d, přičemž nabízí o 27 kW vyšší výkon a o 50 Nm větší kroutící moment. To znamená celkový výkon 270 kW, respektive 367 koní a impozantní maximální kroutící moment 750 Nm.
Tolik teorie a teď praxe. Naftový šestiválec je tichý a kultivovaný. Rozdíl oproti vidlicovým šestiválcům ve starších Mercedesech je přímo propastný. A to můžu říct i o spotřebě, která je u této vrcholné verze nižší než u dřívějšího modelu 350d. My jsme s tímto motorem a pohonem 4×4 i v chladném počasí dokázali jezdit s průměrnou spotřebou 9,6 l/100 km při přibližně rovnoměrném rozdělení jízd mezi město, okresky a dálnice. Je to sice o něco více než deklaruje výrobce, ale i tak to považujeme za vynikající hodnotu, nehledě na to, že agregát výborně zabírá už v nízkých otáčkách, je mimořádně dynamický (6,1 sekundy na stovku) a přitom ho v kabině v podstatě vůbec neslyšíte.
Změnil se také podvozek a pohon. Systém 4Matic již nezajišťuje diferenciál, ale mezinápravová spojka s transferem. V přenosu točivého momentu je plně flexibilní (0:100 až 100:0). Standardně preferuje kola zadní nápravy tak, aby přispěla k potlačení nedotáčivosti a zlepšila agilitu v zatáčkách. V režimu Lock pak dochází k výchozímu rozdělování 50:50, přičemž poměr se dále upravuje v závislosti na podmínkách a schopnosti trakce jednotlivých kol. V rámci terénního paketu dostanete ještě redukční převodovku (1:2,93).
Z našeho pohledu je Mercedes GLS i přes své obrovské rozměry mimořádně obratné a dynamické auto, nemá vysokou spotřebu a nabízí obrovský a variabilní vnitřní prostor. Jeho nejsilnější stránkou je však spojení opravdu výjimečného jízdního komfortu s maximálním důrazem na bezpečnost a schopnostmi skutečně sportovní jízdy, při které se chová i v ostrých zatáčkách spíše jako zábavné sportovní auto než jako mohutné SUV.
Už dlouho jsem neřídil takto pohodlné a vyklidněné auto, které vás dokonale izoluje od okolního světa. Díky nádhernému luxusnímu interiéru a veškere myslitelné výbavě rychle zapomenete na každodenní starosti. GLS vás vyloženě nutí jezdit klidně a užívat si té nebývalé pohody a ticha na palubě za doprovodu oblíbené hudby a kvalitních masážních sedadel. V kombinaci se skvělým potentním dieselem se jedná o skvělého parťáka pro každý den.
Plusy
– Příkladná stabilita
– Dynamika motoru
– Podvozek a komfort
– Zpracování interiéru a MBUX
– Rozsah bezpečnostní a komfortní výbavy
– Design a image
– Automatická převodovka
– Výkon světlometů
Minusy
– Astronomická cena příplatků
« Toyota testuje motor, který čistí vzduch Nejvíc patentů ze všech automobilek zaregistrovala Toyota »