toyota-fitre-na-zachytavanie-co2-2024_01-nestandard1

Toyota testuje motor, který čistí vzduch

1. 3. 2024 • Novinky, Zajímavosti

Toyota se nechystá opustit spalovací motory. Aktivně hledá řešení, jak je zachránit a zároveň udělat ekologičtějšími. Jednou z nadějných technologií jsou nové filtry, které mají schopnost zachytávat CO2 z atmosféry. Jejich účinnost však zatím není příliš vysoká.

Toyota pevně věří, že spalovací motory mají stále své místo v automobilovém průmyslu. Její CEO Akio Toyoda nedávno oznámil rozsáhlý program vývoje pokročilých spalovacích motorů. Tento krok je v rozporu s trendem, kdy většina automobilových výrobců směřuje k elektrickým vozidlům. Toyota se snaží objevovat nové perspektivy ve využití tradičních technologií. Toyoda tvrdí, že vnitřní spalovací motory stále mají potenciál přispět k redukci uhlíkových emisí a zároveň udržet pracovní místa a zachovat autentický zvuk a pocit, které milovníci automobilů oceňují. Společnost zkoumá spalování vodíku, syntetických paliv a dokonce i amoniaku, jelikož problémem není samotný motor, ale spíše fosilní paliva, která se spalují.

V současnosti Toyota přichází s technologií, která by mohla spalovací motory nejen udělat uhlíkově neutrálními, ale dokonce s negativní uhlíkovou stopou. Klíčovým prvkem je filtr, který zachycuje CO2 z atmosféry. Testy probíhají na sportovním modelu Toyota Corolla GR s výkonným tříválcovým motorem spalujícím vodík. Dva kulaté filtry umístěné v motorovém prostoru obsahují keramický katalyzátor a absorbent CO2 vyvinutý společností Kawasaki Heavy Industries. Jakmile filtry zachytí CO2, uvolní ho s pomocí tepla z motoru do kapaliny, kde se absorbuje a váže na roztok alkylaminu, který je poté možné zneškodnit.

Jeden filtr je instalován na vstupu čističe vzduchu, který každou sekundu nasaje 60 litrů venkovního vzduchu. Druhý filtr je umístěn v přední části motorového prostoru podél cesty, kterou cirkuluje olej. Tato technologie by mohla být aplikována na libovolný spalovací motor. Prototyp vozu již několikrát závodil na okruhu Fuji Speedway, který je vlastnictvím Toyoty. Automobilka tvrdí, že jeho filtrační systém zachytí přibližně gram CO2 každé kolo na 4,56 km dlouhé trati. Během dvaceti kol tak systém po projetí 91,2 km absorboval z atmosféry 20 gramů CO2.

Nicméně zde nastávají první problémy. Spalovací motory totiž produkují na kilometr minimálně 95 gramů CO2 a v případě výkonných modelů dokonce až 400 gramů. Systém tedy zatím není příliš účinný. Druhým problémem je, že filtry vyžadují pravidelnou údržbu. Během závodů musely být vyměňovány při každém zastavení v boxech. Přesto Toyota věří, že s časem by tyto filtry mohly vylepšit uhlíkovou stopu motorů a snížit emise CO2 během procesu spalování. Zatím by se mohly uplatnit alespoň v nákladních a užitkových vozidlech nebo v pozemních strojích. Přestože jsou filtry stále ve fázi vývoje, tento krok ukazuje na snahu Toyoty, největšího automobilového výrobce na světě, vytvořit čistší alternativu k současným spalovacím motorům na cestě k uhlíkové neutralitě.

„Stále potřebují nějaký motor jako přechod k čistým elektromobilům,“ uvedl Koji Endo, vedoucí analytik automobilového průmyslu ve společnosti SBI Securities Co. v Tokiu. „Měli by pokračovat ve zvyšování účinnosti vnitřního spalování, aby dosáhli uhlíkové stopy vozidla srovnatelné s elektromobily v celém životním cyklu,“ dodal. Větší filtry by sice zachytily více uhlíku, ale byly by dražší a potřebovaly by více místa. Jejich výměna by rovněž musela být automatizována. Toyota je však přesvědčena o jejich potenciálu. „Množství zachyceného oxidu uhličitého je zatím malé,“ přiznal Naoaki Ito, generální manažer projektu vývoje vozidel GR. Ale každý nový nápad začíná malým krokem.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz