mercedes-benz slc exterior (12)

TEST Mercedes-Benz SLC 200

19. 8. 2016 • Mercedes-Benz, Sportovní vozy, Testy

Motor: 100%

Převodovka: 90%

Zpracování: 95%

Podvozek: 100%

X-Factor: 100%

Mercedes-Benz SLC 200 je stylovým malým roadsterem, jenž svým projevem plně vyhovuje jak pro každodenní ježdění, tak pro víkendové dovádění na okreskách. Přes své kompaktní rozměry a na první pohled stísněnou kabinu nabídne dostatek prostoru dvojici cestujících, jenž může s klidným svědomím vyrazit na příjemný víkendový pobyt někam k jezeru.

Verdikt:

Mercedes-Benz SLK se světu poprvé představil v roce 1996, kdy byl na trh uveden coby kompaktní dvoumístný roadster s pevnou sklápěcí střechou, možností zabudování výkonných motorů a samozřejmě pohonem té správné nápravy. Letos se však z legendy stává nováček se jménem SLC. Mercedes-Benz totiž pokračuje v přejmenovávání svého portfolia. To však není jediná zásadní změna, vůz totiž dostal také výrazně osvěžený design karoserie.

Změny se týkají celé přední i zadní části, kde jsou nové světlomety, nárazníky a detaily, jako třeba “diamantová” maska chladiče. Původní verzi připomíná vůz jedině z profilu. V kombinaci s paketem AMG se jedná opravdu o naštvaně vyhlížející vůz, který nepostrádá chtěnou sportovní atmosféru. Otvory v nárazníku jsou obří a nechybí ani velké “lízátko” pod ním. SLC vypadá fantasticky, agresivně a hodnotně. Už to není ten babybenz pro holky a už vůbec ne jízdně!

Velmi krátký rozvor přidává roadsteru na dramatičnosti a začnete-li přemýšlet, zda je vůz krásnější se staženou či nataženou střechou, vyjde Vám výsledek naprosto totožně. V prvním případě totiž uchvátí ladnost, s jakou střecha spojuje rám předního okna se zadní částí, v druhém případě krásně vynikne krátký rozvor náprav a skutečnost, že posádka sedí od kapoty tak daleko, jak jen je to možné. Tak jako tak, je stažení či natažení střechy dílem okamžiku a v případě jízdy s otevřeným nebem nad hlavou překvapí i stále dost místa v zavazadlovém prostoru.

SLC2

Údiv ovšem neopadá ani při pohledu na samotné proporce zádi. Díky velké šířce a menší výšce evokuje záď pocit, že před vámi jede auto kategorie o třídu vyšší. Vykrojení víka zavazadlového prostoru odkazuje na větší sourozence ze stáje Mercedesu, stejně tak jako nárazník, nenásilně vystrkující dvě koncovky výfuku. U vozu této kategorie je jednou z nejdůležitějších věcí samotný výběr litých disků. Zde jsem se mohl kochat nádhernými příplatkovými 18“ koly AMG s rozměry 225/40 R 18 vpředu a 245/35 R 18 vzadu. Osobně si tedy myslím, že se minimálně po stránce vzhledu jedná o jeden z nejkrásnějších roadsterů, které se dají v České republice pořídit. Nutno také dodat, že je většina zájemců překvapena i docela příznivou cenou.

Vnějšku bylo pro tuto chvíli dost, nyní nastal čas usednou do interiéru. Po pravdě jsem čekal, že budu mít se svou výškou 186 centimetrů problém se uvelebit do kokpitu malého sporťáku. Opak však byl pravdou. Po usednutí do pohodlných anatomických sedaček neshledávám jediný problém s nalezením ideální polohy za volantem, za což se dá z větší části vděčit širokému rozsahu nastavení výšky sloupku řízení. Při prvním delším ohledání útrob nacházím změny oproti německým sourozencům. Ihned jsem si tedy všimnul zcela odlišné kapličky přístrojů, která se však pro SLC vyloženě hodí. Výdechy ventilace totožné s modelem SLS působí efektně, stejně tak jako středová konzola s dekorem v podobě panelu z broušeného hliníku. Samotný volant by mohl mít na můj vkus trochu menší průměr, na druhé straně se příjemně drží a díky strmému řízení si při dovádění na okreskách nezamotáte ruce. Interiér jako celek je samozřejmě kvalitně vyroben, ale je to to část vozu, která poukazuje na stáří vozu. Nesetkáte se však s neduhy typu špatného slícování jednotlivých dílů, povrzávání či nadměrného opotřebení.

slc3

Pod číselným označením 200 se ukrývá čtyřválcový přeplňovaný agregát o objemu dvou litrů. Maximální výkon 135 kW a 300 Nm točivého momentu nemají se 1480 kilogramů hmotným roadsterem sebemenší problém, čemuž ostatně svědčí i zrychlení z 0-100 km/h za 6,9 vteřiny a maximální rychlost 240 km/h. Osobně jsem si již před samotným testem myslel, že bude i druhý nejslabší motor pro SLC to pravé a můj úsudek se velmi rychle potvrdil. Neagresivní zátah turbodmychadla je totiž cítit od nějakých 1800 otáček za minutu a podržíte-li plynový pedál trochu déle, rázem se ocitnete v rychlosti nad 100 kilometrů za hodinu. Zátah je opravdu okamžitý a překvapivě silný. Dynamika autu rozhodně nechybí a navíc je vše doprovázeno skvělým zvukem AMG výfuku s aktivní klapkou. Spokojen jsem byl i se spotřebou paliva, která se v kombinovaném cyklu pohybovala okolo 7,5 litrů. V případě ostré jízdy na okreskách se také ani jednou nepřehoupla přes 10 litrů, klidné tempo v dálničním provozu znamená úbytek 6,5 litru na 100 kilometrů jízdy.

Samotná jízda v roadsteru SLC je něco, co vás mile odvede od každodenních starostí moderního světa. Hned v úvodu si velmi rychle zvykám na příjemně strmé a přesné řízení, na které vůz reaguje okamžitě. První výmoly na našich silnicích dají poznat tužší nastavení podvozku a při představě, že mě čeká 350 kilometrů po dálnici, můj úsměv pomalu uvadá. To však pouze do chvíle, kdy skutečně najíždím na D1 a zjišťuji, že ani zde SLC z posádky nevytřese duši. Současně jsem se však těšil, až vyrazím na klikaté okresky a zanedlouho jsem se skutečně dočkal. Nejdříve jsem si ale dopřál klidnou jízdu se staženou střechou a doznal, že je toto cestování příjemné i v rychlosti kolem 110 km/h, kdy do vozu stále nefouká více, než je příjemné. Navíc si můžete zapnout výhřev sedadel nebo ofuk krku teplým vzduchem. Systém AirScarf je v ČR ještě stále dostupný. Zároveň jsem byl mile překvapen pevností samotné karoserie, jenž skoro vůbec netrpí na torzní kroucení.

slc1

Upřímně, SLC je  mnohem zábavnější, než hlavní rival z Mnichova – BMW Z4!  Pravidlo, že Mercedes-Benz dělá měkká a nudná auta pro pány středního věku už dávno neplatí, a tak doporučuji příznivcům BMW následující odstavce přeskočit. Interiér je u Mercedesu už na první pohled sportovnější a hodnotnější. Překvapily mě třeba sedadla – jsou opravdu anatomická, nabízející skvělé boční vedení. Největší překvapení, ale způsobí samotná jízda. SLC je díky kompaktnějším rozměrům a ideální tuhosti daleko agilnější a příjemnější.

Řízení je tužší a poskytuje adekvátní zpětnou vazbu. Navíc má i strmější převod a SLC jde přesně tam a hned, kam jej pošlete. AMG podvozek není tak přehnaně tvrdý a vůz neodskakuje. Drží výborně a díky motoru až za přední nápravou nezná nedotáčivost. Mercedes-Benz si navíc vyhrál s rozložením hmotnosti a SLC je daleko hravější. Driftuje na požádání a nemusíte jej vůbec nutit. A pak je tu samotná jízda bez střechy – SLC nabízí skvělý komfort díky systému AirScarf a hlavně do něj fouká velmi decentně. Ano, čelní sklo je vyšší. Ve výsledku je nový roadster od Mercedesu daleko lepším autem ve všech ohledech.

Vůz poskytuje zcela ideální vyvážení naladění podvozku – ve městě z vás nevytřese duši a na okresních silnicích je příjemně tuhý. Karoserie navíc v zatáčkách dosahuje minimálního náklonu a díky kratšímu rozvoru je grip tohoto Mercedesu přímo ukázkový. No a pak je tu hravost – SLC si přímo říká o nějaké to pohození zadečkem. Vrozená dispozice pro přetáčivost se holt nezapře. Jo a Mercedes také umí naladit čtyřválec, aby měl přitažlivý zvuk. A navíc fakt hlasitý! Z výfuků se ozývá mocné burácení, střílení při řazení a práskání při odstavení plynu. Zvuk jde navíc slyšet i od motoru, takový sytý baryton. Bravo!

slc5

Zmínit musím i převodovku. Testovaný vůz byl doplněn o novou devítistupňovou skříň 9G-tronic, která na první pohled k malému roadsteru nepasuje, ale funguje brilantně. Je rychlá, nedělá chyby  a neubírá nic na hravosti auta. Jedinou kritiku na její adresu směřuji k tomu, že nepustí do omezovače a vždy před ním sama zařadí i v manuálním režimu.

Mercedes-Benz SLC 200 je stylovým malým roadsterem, jenž svým projevem plně vyhovuje jak pro každodenní ježdění, tak pro víkendové dovádění na okreskách. Přes své kompaktní rozměry a na první pohled stísněnou kabinu nabídne dostatek prostoru dvojici cestujících, jenž může s klidným svědomím vyrazit na příjemný víkendový pobyt někam k jezeru.

Plusy

  • Vzhled a image
  • Výborné jízdní vlastnosti
  • Motor
  • Sportovní sedadla a systém ofuku krku Air Scarf
  • Řízení a zpětná vazba
  • Zvuk

Minusy

  • Prostornost
  • Praktičnost
Technické údaje
Motor Mercedes-Benz SLC 200
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1200 – 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 237
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 6.9
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 4.7 / 5.7
Emise CO2: 133
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 225 / 335
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1480 / 315
Rozměr pneu: 225/40 R18, 245/35 R18
.

« »