opel-crossland-19

Test Opel Crossland 1.2 Turbo: Dobře jezdící a dostupné SUV

2. 3. 2021 • Novinky, OPEL, Testy

Motor: 90%

převodovka: 90%

Podvozek: 95%

Zpracování: 85%

Praktičnost: 90%

S faceliftem Crossland rozhodně dospěl a jedná se o dotaženější produkt. Největší výhodou je jeho praktičnost a dostupná cenovka.

Verdikt:

Celosvětově druhým nejprodávanějším modelem německé automobilky Opel (a dokonce „jedničkou“ na českém trhu), je kompaktní SUV Opel Crossland, který ve své druhé generační podobě právě vyjíždí na tuzemský trh. Byl to právě tento model, který byl první vlaštovkou spolupráce s francouzskou PSA, ještě dříve, než došlo k celkovému převzetí automobilky. Vůz stojí na stejné platformě PF1 a sjíždí ze stejné linky jako sesterský model Citroen C3 Aircross. Další nové modely používají modernější platformu CMP. Posledními mohykány na platformách Opelu, respektive GM, jsou už jen Insignia a dosluhující Astra.

opel-crossland-22 opel-crossland-7

Omlazený Crossland jako první produkční Opel představuje novou tvář značky „Opel Vizor“, která bude jasným identifikátorem všech budoucích vozů německé automobilky. Druhým modelem je nedávno představená Mokka. Kromě toho však nový Crossland dostal i zcela nově naladěný podvozek, řízení a v seznamu asistenčních technologií se objevil nový systém kontroly trakce IntelliGrip. Nově řešené jsou i přední a zadní dolní panely karoserie (ve výbavě Ultimate vyvedené ve stříbřitém laku), LED světlomety i světla do mlhy či chromované ochranné lišty dveří.

Zájemci o nový Opel Crossland mohou volit z několika zážehových a vznětových motorů objemu 1,2 litru a 1,5 litru, jejichž výkony se pohybují od 61 kW/83 koní až po 96 kW/130 koní. Všechny agregáty plní emisní limity nepřísnější normy Euro 6d.

opel-crossland-9 opel-crossland-14

Uvnitř jsou změny decentnější a tykají se hlavně výbavových prvků. Opel si stále ponechává svůj tradiční interiérový styl a nezanevřel na dostatek hardwerových tlačítek pro všechny důležité prvky, což v dnešní digitální době kvituji. Aktualizovaný infotainment pochází od PSA, ačkoli má jinou grafickou nástavbu. Jeho rychlost a přívětivost je však horší než u toho v Astře nebo Insignii. Interiér je na pohled i omak velmi hezký, nicméně některé plasty odhalí snahu držet cenu nízko. Vůz je však ohromně prostorný, vzdušný a má nespočet praktických odkládacích prostor.

Velmi oblíbeným a žádaným prvkem jsou pohodlná sedadla s ergonomickým certifikátem AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V.), které volí více než třetina zákazníků. Sedadla dokonale podpírají tělo a neunavují záda ani při velmi dlouhých jízdách. AGR sedadla jsou standardem obou vyšších stupňů výbavy „Elegance“ a „Ultimate“. Vůz disponuje také Head-Up displejem, i když ve formě sklíčka za volantem. Potěšil mě i vyhřívaný volant. Ve výbavě zmíněných verzí nechybí ani dvouzónová automatická klimatizace, navigační systém Multimedia Navi Pro, bezklíčové otevírání a startování PEPS nebo podélně posuvná zadní sedadla.

opel-crossland-13

S modernizací se do vozidla dostává také systém IntelliGrip známý z francouzských bratříčků. Jedná se o systému kontroly trakce, který garantuje optimální trakci na nejrůznějších površích a pracuje v pěti režimech. O bezpečnost při nočních jízdách se starají výkonné LED světlomety, přičemž základní model má standardně LED ECO světlomety, vyšší verze mají sofistikované adaptivní světlomety LED AFL s odbočovacími světly, samočinným přepínám dálkových světel a automatickým nastavováním úhlu paprsku zaručují skvělý výhled řidiče v noci a za hustého deště.

SUV Opel Crossland je především vysoce praktickým vozem. Jeho flexibilitu umocňují individuálně posuvná a sklopná zadní sedadla, dělená v poměru 60/40. Posunem sedadel dopředu až o 150 mm se prostor pro zavazadla zvětší ze základních 410 litrů na ve své třídě špičkových 520 litrů. Po sklopení zadních sedadel se prostor pro náklad zvětší až na 1255 litrů.

opel-crossland-5

Zásadní proměnou prošel i podvozek. Modernizovaný Crossland dostal nové pružiny pérování i tlumiče pro přední závěsy kol McPherson. Nově řešená je i zadní náprava s torzní příčkou. Jako typický německý vůz musí Crossland vynikat stabilitou i ve vysokých rychlostech na dálnicích a díky nově naladěnému podvozku i řízení novinka skutečně ještě lépe drží stopu a řidič má lepší odezvu do volantu.

K testu dorazila vyšperkovaná nejsilnější benzinová varianta 1.2 Turbo 96 kW se šestistupňovým manuálním řazením a nejvyšší výbavou Ultimate, která se prodává od 489 990 korun. Auto navíc obsahovalo řadu příplatkových prvků výbavy, takže se cena přiblížila k šesti stům tisícům korun. To už samozřejmě není málo, ale ve výbavě vám nebude chybět zhola nic.

opel-crossland-3

Mě nejvíce zajímalo, jak se Crossland změnil jízdně. Starší verze ještě s přídomkem X totiž trpěli na špatné odhlučnění a poměrně uskákaný podvozek. Právě jízdní projev se změnil výrazně a podvozek mnohem lépe kopíruje vozovku a filtruje nerovnosti. Jedná se opravdu o pohodlného společníka. Trochu horší to je s odhlučněním, to zůstalo vesměs stejné. Manuální převodovka je poměrně dobrá a přesná. Řízení je spíše přeposilované a nedisponuje žádnou zpětnou vazbou. Jako celek však auto funguje dobře.

opel-crossland-15

Tříválcový přeplňovaný motor s objemem 1,2 litru je nabízen s výkonem 81 kW (110 k) nebo 96 kW (130 k), u naší nejvyšší výbavy Ultimate je k mání pouze jeho výkonnější verze, kombinovaná s šestistupňovou manuální převodovkou nebo rovněž šestistupňovým automatem. Za ten připlatíte 40 000 Kč. Tříválec s 96 kW a 230 N.m působí živým dojmem a crossland bez problému utáhne i s posádkou a nákladem. Ve vyšším tempu se ale ozve aerodynamický hluk z přední části vozu, kvůli své vyšší stavbě také Opel vyžaduje při bočním větru občasné korekce volantem. Spotřeba má reálný průměr okolo sedmi litrů a ve městě ještě o litr více.

opel-crossland-18

S faceliftem Crossland rozhodně dospěl a jedná se o dotaženější produkt. Největší výhodou je jeho praktičnost a dostupná cenovka. Ta u novinky začíná na částce 349 990 Kč, za kterou zákazník získá pohledný vůz poháněný zážehovým tříválcem 1.2 61 kW/83 koní, který přes pětistupňovou převodovku pohání přední kola. V základní výbavě „Edition“ nechybí přitom vedle dnes již obvyklých prvků (ESP, 6 airbagů, kola 16“…) ani hodnotné prvky, jako například klimatizace, LED ECO světlomety se samočinným přepínáním a detekcí tunelů, 7“ audiosystém Multimedia s DAB digitálním tunerem, palubní počítač, tempomat, nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektrické ovládání předních i zadních oken a vyhřívaných zrcátek nebo dálkově ovládané centrální zamykání.

Plusy

– Cena
– Bohatá výbava
– Slušná spotřeba
– Pohodlný podvozek
– Komfortní sedačky AGR
– Výkon světlometů
– Dynamika motoru

Minusy

– Lacinější materiály uvnitř
– Slabší odhlučnění kabiny

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz