peugeot-3008-hybrid4-33

Test Peugeot 3008 Hybrid4: Zrcadlo doby

15. 7. 2021 • Novinky, Peugeot, Testy, Videa

Hybridní pohon: 80%

Převodovka: 90%

Podvozek: 85%

zpracování: 90%

praktičnost: 80%

eugeot 3008 Hybrid4 je ukázka toho, že méně je někdy více. Auto umí jezdit pod dva litry, ale jen někdy. Auto je rychlé jako čert, ale jen někdy. Základ je skvělý, ale v tomto provedení nejspíš nepůjde zrovna o prodejní trhák.

Verdikt:

Oblíbený Peugeot 3008 prošel omlazením, a krom mladší techniky a modernějšího vzhledu přichází s doposud nejsilnější verzí. Ta má tři motory, tři sta koní, sprint na stovku zvládne za 5,9 sekundy, a dle automobilky jí stačí 1.3 litru benzínu na sto kilometrů. To všechno vypadá až skoro kouzelně. Tohle auto ale nastavuje zrcadlo dnešní době a dokazuje, že co funguje na papíře, nemusí tak docela fungovat na silnici.

Peugeot je značka, která má trochu problém prodávat běžná auta – vždyť skvělou 508 na silnici nepotkáte – zato mezi crossovery a SUV válí. Modely 2008, 3008 a 5008 patří k těm nejoblíbenějším ve svých kategoriích. A právě střední 3008 přijíždí s omlazenou tváří ve stylu nového designového jazyka značky. Přední světla mají ostřejší tvar a jsou doplněny denním svícením ve tvaru lvích tesáků (nebo drápů, asi záleží na vkusu). Nová je taky maska a zadní světlomety jsou nyní celé černé. Vypadá zkrátka parádně.

peugeot-3008-hybrid4-40 peugeot-3008-hybrid4-48

Uvnitř se zaměřilo především na digitalizaci. Displeje jsou opět větší a lepší. Samozřejmě dostaly taky výkonnější výpočetní jednotku, takže všechno funguje rychleji. Na hlavním displeji běhá dobře známý infotainment od PSA. Obrazovka má vyšší rozlišení a lepší podání černé. O to větší škoda je, že se omlazení nedotklo i parkovací kamery, která má na dnešní dobu už poměrně úsměvné rozlišení – což trochu paradoxně vylepšený displej ještě zvýrazní. Nový displej je i v kapličce přístrojů.

Jeho zobrazení je opravdu špičkové a černá má takovou hloubku, že displej vypadá v černých místech jako vypnutý. Výkonnější výpočetní systém se pozitivně projevil na reakcích systému. Nyní je opravdu radost jej používat. A když už jsem u kapličky přístrojů, tak si pojďme odbít nejčastější terč kritiky v komentářích – iCockpit. Jsou auta, kde není řešen zrovna ideálně (například končící 308), ale v případě 3008 funguje skvěle. Díky jinému posazu v SUV mohli inženýři poskládat palubní desku tak, abych mohl mít volant v ideální výšce a stále viděl na celé budíky. Ty tak fungují jako velice pokročilý head-up displej, a jeho používání je skvělé.

peugeot-3008-hybrid4-28 peugeot-3008-hybrid4-22

Zbytek interiéru už žádnou zásadní změnou neprošel. Široký středový tunel jasně rozděluje prostor pro řidiče a spolujezdce. Ergonomie je bez větší výtky – většina funkcí se ovládá přes klávesy pod hlavním displejem, které jsou krásné i funkční zároveň. Kvalita zpracování a použité materiály jsou na vysoké úrovni a Peugeotu se daří navodit až téměř prémiový dojem. Design Francouzům prostě jde, a vzhled zevnějšku i interiéru rozhodně patří mezi největší zbraně 3008.

Pozice za volantem je příjemná. Díky vysokým hranám oken si člověk připadá příjemně zapadnutý do auta, sedačky skvěle drží tělo a na místo si stěžovat taky nemohu. Vzadu už to taková hitparáda není, ale s mými 190 centimetry jsem nic jiného ani nečekal. Pokud máte do 180, rozhodně si nebudete mít na co stěžovat. Potěší přítomnost dvou USB i 12V zásuvky. Kufr potom pojme necelých 400 litrů (kousek ukousla baterie).

peugeot-3008-hybrid4-20 peugeot-3008-hybrid4-23

Teď se ale pojďme podívat na to, co nejsilnější 3008 s označením Hybrid4 pohání. Ono to totiž vůbec není jednoduché a troufnu si říct, že takové auto vzniklo jen kvůli dnešní „pro-bateriové“ době. Pod autem totiž pracují rovnou tři motory. Hlavní hnací sílu zajišťuje přeplňovaná šestnáctistovka o výkonu 147 kW, které pomáhá elektromotor integrovaný do převodovky o výkonu 81 kW a na zadní nápravě se nachází další elektromotor s výkonem 83 kW, který dělá z 3008 Hybri4 jedinou čtyřkolkovou variantu. Nicméně výkony nelze jen tak suše sečíst. Celkový výkon soustavy je 221 kW a 520 Nm. Což jsou opravdu působivá čísla, která vystřelí auto na stovku za 5,9 sekundy (to je rychlejší než ostrý Peugeot 308 GTI).

Dynamika v přímce je opravdu omračující a při každém sešlápnutí plynu překvapivá. Díky elektromotorům má auto skvělou pružnost a okamžitě reaguje na povely plynového pedálu. Bohužel nejsou všechny tři motory sladěny do tak dokonalé symbiózy a auto přidává jaksi na dvakrát – nejdřív vás kopne elektrický výkon a po chvíli spalovací. V útrobách se nachází ještě baterie o kapacitě 13,2 kWh (10,4 kWh využitelných), která by vám měla stačit na 59 „čistých“ kilometrů. Realita je někde kolem čtyřiceti, ale pro denní pojíždění to stále stačí. Skvělé je, že 3008 umí čistě elektricky až 135 km/h. Krom elektrického režimu můžete využít ještě hybridní, kdy auto samo kombinuje výkony všech motorů a právě v tomto režimu se mi zdál celý systém nejlépe funkční.

peugeot-3008-hybrid4-2

V takovém režimu je auto opravdu schopné jezdit pod avizované 2 litry na sto kilometrů. Pokud ale nebudete dobíjet, auto přejde do režimu full hybrid (funguje podobně jako Toyoty), kdy elektřinu využijete pouze k rozjezdům, nebo k plachtění. Pak spotřeba stoupne až někam k osmi. Bez dobíjení tak auto téměř ztrácí smysl. Standardně je 3008 vybavena palubní nabíječkou o výkonu 3,6 kW, ale za příplatek 8.000 můžete mít dvojnásobek. Pak vám k nabití stačí asi dvě hodinky. Baterii lze také dobít za jízdy pomocí motoru, ale pak zapomeňte na spotřebu pod deset. Povinnost dobíjet taky plyne z hmotnosti. Peugeot 3008 Hybrid4 totiž váží na svých 4,45 metru těžko uvěřitelných 1915 kilogramů! Když tedy přijdete o podporu elektromotorů, má přeplňovaná 1.6 co dělat, aby s autem hýbala.

Pokud čekáte, že díky velké porci výkonu bude 3008 sportovně střižené SUV, tak vás musím vyvézt z omylu. Sportování je to poslední, na co tohle auto myslí. Ba toho dokonce ani není schopné. Působivý výkon, který dělá v přímce divy, je totiž v zatáčkách trochu nad jeho schopnosti. Peugeot vcelku brzo přechází k nedotáčivosti a při rychlém tempu působí netečně a nečitelně. Přitom jeho běžné verze mají až nečekaně schopné podvozky. Platforma EMP2 si ale bohužel nedokáže poradit s kily navíc a rychlá jízda nebude bavit vás a auto už vůbec ne. Když ale zvolníte, ukáže se 3008 ve zcela jiném světle. Podvozek se krásně poddajný a bez problémů si zvládá poradit s nástrahami našich cest.

peugeot-3008-hybrid4-43

Díky gumám s vysokým profilem ho netrápí ani krátké ostré nerovnosti, takže se uvnitř nedočkáte žádných tupých rázů. Krom toho, že podvozek poskytuje vynikající komfort, tak je taky velice dobře odhlučněný a klidná jízda v tomhle autě působí opravdu uvolňujícím způsobem. 3008 se jen tak v klidu nese jako by těsně nad silnicí, velice dobře dokáže kontrolovat náklony a působí naprosto sebejistě. Řízení je přesné a rychlé. Auto ho bez odmlouvání poslouchá a ochotně mění směr. Dobré je i odhlučnění kabiny od aerodynamického hluku. Je cítit, že tohle auto bylo stvořené ke klidnému cestování. A tady narážíme na zásadní problém. Pro koho je Peugeot 3008 Hybrid4 vlastně určený?

Tohle auto si pořídí někdo, kdo nemá velké roční nájezdy, protože jakmile se pohybujete bez nabité baterky, spotřeba neúměrně roste. Taky daný člověk musí mít možnost nabíjet doma, protože čekat venku dvě hodiny na nabíječce kvůli čtyřiceti kilometrům nedává smysl. Potenciální kupující musí taky chtít auto s velkým výkonem, ale zároveň musí jít o klidného řidiče, protože rychlé tempo autu nevoní. A nakonec to musí být někdo, kdo za něj dá v základu 1,2 milionu.

peugeot-3008-hybrid4-36

Jestli takový člověk existuje nevím, ale když vezmete v úvahu, že za milion můžete mít větší 5008 ve výbavě GT se skvělým dvoulitrovým HDI, které je úsporné vždy, nejen pod proudem, tak to smysl moc nedává. Ve finále to nejspíš bude auto pro zaryté fandy značky, nebo do firemních flotil, kterým se podaří získat se zvýhodněním kvůli papírově nízkým emisím. Peugeot 3008 Hybrid4 tak dokonale odráží paradox dnešní doby. Auta musí fungovat především na papíře a potěšit úředníky, kteří žijí v laboratorně kontrolovaném prostředí.

Když se takové auto dostane do skutečného světa, tak těžko hledá svůj smysl… Jen mě prosím nepochopte špatně. Peugeot 3008 vůbec není špatné auto. Přesně naopak. Ve své třídě určitě patří k nejlepším. Jen lépe funguje v první polovině ceníku. Tam získáte pohodové auto na každý den, které je rozumně prostorné, má dobrý podvozek, skvěle vypadá a svoji cenu dokáže bez problémů obhájit.

Plusy

– Design
– Kvalita zpracování
– Dynamika v přímce
– Komfort

Minusy

– Cena
– Hmotnost

.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html https://www.autojournal.cz/how-to-use-baking-soda-to-deodorize-refrigerator/