DSC_0167

TEST Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI – Čaj bez cukru

18. 12. 2013 • Novinky, Testy, VW

Motor: 75%

převodovka: 80%

podvozek: 80%

zpracování: 85%

Praktičnost: 90%

Praktické rodinné kombi co neurazí, ani nenadchne

Verdikt:

Jako první z řad německých lidových vozů k nám zavítal Golf sedmé generace v karoserii kombi a s benzínovou čtrnáctistovkou pod kapotou. I když v redakci máme s vozy VW letité zkušenosti, přesto jsme o nich nepsali recenze, netočili videa a prostě jsme o nich neinformovali veřejnost. To však ale končí a my se plnohodnotně pouštíme do testování vozů také od této německé automobilky. Nepsát obecně o koncernu VW (kromě značky Škoda) byl obrovský mínus, a proto jsme tuto chybu napravili a vyzkoušeli nového Golfa Variant.

Nejprve si řekneme něco o vnějším designu. Ten se totiž drží zcela při zemi a nijak nevybočuje z nekontroverzních zvyklostí koncernu. Oproti šesté generaci tu tedy máme změny spíše omlazující, než aby došlo k radikální plastické chirurgii. Ve výsledku tedy jen málo lidí bude euforicky nadšeno z tohoto “LOOKu”, ale také se najde jen skromná hrstka lidí, které se bude vyloženě nelíbit.

golf3

Pod kapotou tohoto Golfa se skrývá známý motor 1.4 TSI, který jsme vyzkoušeli například už v Rapidu a čeká nás také v Octavii Kombi. Má objem 1395 ccm, je přeplňován turbodmychadlem a má výkon 90 Kw, kterému dopomáhá točivý moment 200 Nm. Výkon dosahuje svého vrcholu v 5000 otáčkách, ale točivý moment je k dispozici už v rozmezí 1500 – 4000 otáček. Výsledek je tedy takový, že je tento motor živý i v nižších otáčkách a abyste jeli vcelku svižně, nemusíte jej vytáčet až do maxima výkonu. Chvíli mu však trvá, než se konečně roztočí, ale je to maloobjemový turbomotor, takže se s tím prostě musí počítat a mít s ním chvíli strpení.

Papírově zvládne kombík s tímto motorem zrychlení na 100 km/h za 9,7 sekundy a je schopen nabít maximální rychlosti 204 km/h. Těmto hodnotám nemám důvod nevěřit, a i když s 1.4 TSI nebudete na semaforech trhat asfalt, v době spěchu poznáte, že umí být i vcelku rychlý. Musíte jej ale chytit pod krkem a zmáčknout.

Praktičnost tohoto kombíku jsem vyzkoušel ihned po vyzvednutí, kdy jsem musel z Prahy do Zlína převézt dva páry velkých offroadových kol na Mitsubishi L200, jeden křovinořez a dvě autobaterie do náklaďáku. Golf Variant tyto věci pobral, skoro jakoby byl naměřen a vyroben přímo pro tuto příležitost, takže už teď sbírá Golf VII plusové body.

golf4

Co se komfortu týká, ten byl díky 16” kolům velmi dobrý i na rozbitých městských cestách. Filtrace nerovností je až překvapivá oproti předchozímu Golfu. Rázů přenáší podvozek do kabiny příjemně málo a také odhlučnění kabiny je na překvapivě vysoké úrovni. Hluk nastává až při vyšších rychlostech, například při dálničním tempu, kde jde velmi znatelný aerodynamický hluk (především od zrcátek).

Kvalita interiéru se oproti předchozí generaci posunula také o kus vpřed, a i když ergonomie ovládacích prvků zůstala při starém, shledávám to přesto jako obrovské plus. Ovládání všech tlačítek a ovladačů v interiéru je zde intuitivní a jednoduché a není problém se v jejich uspořádání vyznat ani pro méně technicky nadané ženy.

Jízdní vlastnosti nového Golfu Variant s benzínovou čtrnáctistovkou nepatří sice do segmentu zábavných kombíků, ale svůj ůčel na přepravu z bodu A do bodu B splní dostatečně. Podvozek se v ostřeji projetých zatáčkách rapidně nakloní a z většiny se bude hrnout po předku ze zatáčky ven, ale tento vůz je rodinný a pro tento styl jízdy určen není. Z řazení a chodu řadící páky jsem byl však mírně zmatený. Osobně mi její chod vcelku vyhovoval, měl ideálně uspořádané “kvalty” a řazení nabídlo i trochu toho mechanického odporu. Chod byl však poněkud hrubý a určitě se najde spousta lidí, kterým toto řešení jako šťastné nepřijde.

golf1

Pochvalu však zaslouží také naladění stabilizačního systému. I když vypnete protiprokluzový systém ASR, stabilizace zůstane zapnutá a dokáže zmírnit nedotáčivost i v rychleji projetých zatáčkách. Přitom nijak výrazně nezasahuje do řízení, takže ani Vaše nervy nedostanou zabrat a přitom pojede v relativním bezpečí.

Vzadu je mimochodem až překvapivě královský prostor a je třeba také zmínit, že nového Golfa Variant můžeme plnohodnotně srovnávat s jeho hlavním rivalem – Octavií III. generace! Octavia sice nabídne o kousek větší kufr a více místa vpředu, avšak musí už s Golfem počítat jako s rovnocenným soupeřem. Designově sice zůstává (dle mého osobního názoru) o chlup pozadu, ale v ostatních atributech si Golf nezadá ani se svým českým sourozencem.

golf2

Takže nový Golf splní přesně vše, co od něj požadujete. Odveze větší počet zavazadel, sice bez emocí, ale na druhou stranu v klidu a pohodě… jako když si dáte po ránu neoslazený čaj. Zahřeje po celém těle a hodí Vás do pohody, ale ten sladký nádech mu prostě chybí.

Plusy

  • Skvělý vnitřní prostor
  • Praktičnost
  • Kvalita interiéru
  • Pohodlný podvozek
  • Odhlučnění interiéru
  • Svižnýa kultivovaný motor 1.4 TSI
  • Spotřeba paliva při klidné jízdě

Mínusy

  • Hlučná zadní náprava
  • Základní výbava
  • Zastaralý design základní verze
Technické údaje
Motor Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 90 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1500 – 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 204
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.9 / 4.4 / 5.3
Emise CO2: 124
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor – sedadla/sklopena (l): 605 / 1620
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1329 / 606
Rozměr pneu: 205/55 R16
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz