audi_a4_g-tron_lores_59

Test Audi A4 Avant G-Tron. Jeden kilometr za korunu?

19. 1. 2018 • AUDI, Novinky, Testy

motor: 92%

Podvozek: 95%

Převodovka: 95%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 70%

Provoz na CNG je v dnešní době stále nejlepší a nejlevnější alternativou k běžným palivům a rozhodně nepřináší tolik omezení, jako plug-in hybridní vozy. Pokud se smíříte s chybějícím pohonem všech kol, omezeným vjezdem do garáží nebo nutností častějšího tankování, je A4 G-Tron dobrou volbou v tomto segmentu.

Verdikt:


Pohon na CNG, tedy stlačený zemní plyn, mě stále přesvědčuje o faktu, že se jedná o jednu z nejlepších alternativ ke klasickým palivům. Zejména pak tehdy, pokud opravdu nemáte rádi hybridy a elektrický pohon v automobilech všeobecně. Stát sice letos zdvojnásobil spotřební daň u CNG, i tak ale náklady zůstávají o polovinu menší. Automobilky začínají stále více nabízet modely s tovární přestavbou na tento pohon a Audi je mezi nimi už stálící. Aktuální novinkou je model A4 G-Tron, který je poměrně zásadní změnou.

Nejedná se totiž jen o implementaci stejné technologie do většího auta, ale A4 přidává konečně větší motor. Koncernové CNG tak konečně můžete mít s 2.0 TFSI a poměrně solidním výkonem 125 kW (170 koní) a kroutícím momentem 270 Nm. To už zni docela dobře, ne? Má to však jen jednu pihu na kráse – k dispozici není a nebude, u nás tolik oblíbené, quattro. Pohon všech kol nemůže být instalován kvůli chybějícímu prostoru, který si vzaly dvě nádrže. Ze stejného důvodu došlo i na lehké omezení velikosti zavazadelníku. A4 Avant nabídne místo původních 505 litrů 415 litrů a A5 Sportback se zavazadelník zmenšil ze 480 na 390 litrů.

a4_4

Používají moderní tříplášťovou konstrukci, zcela oproštěnou od klasické ocele. Vnitřek nádrže tvoří plynotěsný polyamid, prostřední strukturální část je z kevlaru a karbonových vláken a vnější vrstva je ze sklolaminátu. Díky použitým materiálům je nádrž více než o polovinu lehčí oproti ocelové, což snižuje zatížení zadní části auta. To je poměrně důležitý fakt a pokud jste někdy jeli třeba s CNG verzí Octavie G-Tech, víte o čem mluvím. Těžký zadek totiž způsoboval, že se auto při akceleraci stavilo “na zadní” a přední kola dramaticky prokluzovala. To se u Audi naštěstí nekoná a vyvážení i trakce je v naprostém pořádku.

Do plynových nádrží se vleze 19 kg CNG a vůz navíc disponuje ještě jednou benzínovou, která pojme 25 litrů. To v praxi znamená kombinovaný dojezd na obě paliva něco přes 600 kilometrů a tady se dostáváme k dalšímu menšímu problému. Pokud budete chtít jezdit výhradně na CNG, budete muset tankovat každých 300 kilometrů. Městský provoz pak dojezd ještě sníží. Moc mi to nejde dohromady s velkým autem a karoserií kombi… Další věcí je, že se CNG nemůžete do většiny podzemních garáží.

a4_2

Uklidnit vás může spotřeba. Výměnou za pár chyb jsou totiž přítomny výrazně nižší náklady na pohonné hmoty, a to při zachování standardních nákladů na servis. Při jízdě na zemní plyn lze totiž docela snadno udržet spotřebu okolo 5 kilogramů na sto kilometrů, což znamená náklady přibližně 1 koruna na kilometr. Na benzin je jízda znatelně dražší, počítejte přibližně s 8 litry na 100 kilometrů. Při současné cene 30 -31 Kč za litr Naturalu 95, je to minimálně 2x více.

Pohled na údaj o spotřebě na palubním počítači ale není tím jediným příjemným, hezky se kouká na celý interiér. Audi pěkné vnitřky prostě umí a nová A4 není výjimkou. Koncepce připomíná velké SUV Q7, takže hlavním designovým prvkem je lišta s výdechy klimatizace, jež se táhne po celé šířce palubní desky.

a4_1

S hliníkovým dekorem možná vnitřek působí trochu chladně, ale zase vypadá elegantně a nadčasově. Důležitější však je, že materiály jsou kvalitní a že si v Audi dali záležet také na zpracování. I to je perfektní. Ve srovnání s Q7 je středový panel více natočen k řidiči, což samozřejmě přispívá k větší bezprostřednosti ve vztahu mezi autem a šoférem. Pomáhá i perfektně vymyšlené ovládání, ostatně jak je u aut koncernu Volkswagen obvyklé, kdy jsou všechny ovladače jakoby náhodou přesně tam, kde byste je očekávali. Náhoda ta pochopitelně není.

Zvenčí se jedná o klasické Audi, které kombinuje nadčasový design a působí víceméně spíše jako facelift minulé generace. Modrý kombík pak působil velmi nenápadně a trochu nekorespondoval s cenou atakující 1.5 miliónu korun. Ano, G-Tron není úplně levný. Základní cena je nastavena na 1 113 900 korun. Ač jsou tyto ceny nastaveny o něco výš než u běžných motorizací (A4 Avant 2.0 TFSI stojí nejméně 1 097 900 Kč), firemní zákazníci (na které je g-tron přednostně zaměřen) mohou využít slevy dorovnávající cenu na úroveň klasické benzínové varianty.

a4_6

Samotná jízda je na CNG téměř beze změny. Motor je dobře odhlučněný a má poměrně dobré reakce. Oproti starší jednotce s menším objemem je spojení silnějšího dvoulitru výrazně lepší volbou. Pokud však necháte nastavení motoru pro komfortní jízdu, počítejte spíše s mdlejším projevem, motor ožívá až se sportovním režimem. Rozdíl mezi reakcemi motoru v provozu na CNG oproti benzínu existuje, ale je poměrně decentní. Každopádně při jízdě na plyn je auto mírně ospalejší a reaguje později na plynový pedál. Není to však nic dramatického.

a4_3

Podvozek je příjemně komfortní i na větších kolech a pochválit musím i automatickou převodovku S-Tronic, která řadí příkladně. A4 G-Tron tak dává smysl i přes své drobné nedostatky. Nabízí lepší motor než sesterský Passat a také výrazně lepší zpracování. Provoz na CNG je v dnešní době stále nejlepší a nejlevnější alternativou k běžným palivům a rozhodně nepřináší tolik omezení, jako plug-in hybridní vozy. Pokud se smíříte s chybějícím pohonem všech kol, omezeným vjezdem do garáží nebo nutností častějšího tankování, je A4 G-Tron dobrou volbou v tomto segmentu.

Plusy

Kultivovaný a dynamický motor
Komfort podvozku
Perfektně zpracovaný a přehledný interiér
Spotřeba CNG a provozní náklady

Minusy

Vysoká cena
Reálný dojezd
Chybějící quattro

.

« »


MENU