fea

Test Kia Ceed SW 1.4 T-GDI. Spoustu prostoru a radosti za dobré peníze

13. 3. 2019 • KIA, Novinky, Testy

Motor: 95%

Podvozek: 90%

Převodovka: 95%

Zpracování: 95%

Praktičnost: 95%

Kia u nové generace nic nepodcenila a svůj zásadní model dostala na velmi vysokou úroveň. Ceed SW nabídne skvělou výbavu, výborné zpracování, nadprůměrný prostor a přesvědčivé jízdní vlastnosti. To vše za velmi lákavou cenovku.

Verdikt:

Kia pokračuje v modelové ofenzívě a na sklonku loňského roku představila novou generaci svého nejprodávanějšího modelu Ceed. Na trhu jsou aktuálně tři karosářské verze. Hatchback a kombi bylo doplněno ještě jedním kombíkem, ale mnohem stylovějším. ProCeed je kombinací liftbacku a kombi, přičemž navazuje dojem, že se jedná o shooting brake, tedy coupé-kombi. Možná to zní složitě, ale výsledkem je opravdu hezké auto. Dnes tu mám ale klasickou verzi SW, která má v naší zemi největší prodejní ambice. Přeci jen jsme národ milovníků kombíků.

Kia moc dobře věděla, že u svého oblíbeného modelu nesmí chybovat, a tak před námi stojí auto, které vlastně nemá žádný výrazný nedostatek. Nabídne velkou dávku prostoru, solidní výběr motorů a také nadprůměrnou výbavu, kterou u konkurence za tyto peníze prostě nedostanete. Vlastně se tak stává ideální volbou, ale na našem trhu ji k dokonalosti schází ještě jeden prodejní argument – pohon všech kol. Česká republika je holt země věčné zimy a velehor, takže tu takový pohon potřebuje každý, obzvlášť v Praze…

ceed6

Vnější design není žádnou revolucí a jednoduše se dá říct, že původní vzhled se přizpůsobil Evropanům. Je to zhruba stejný postup, jaký aplikoval sesterský Hyundai u modelu i30. Ano, tato auta mají totožnou techniku a základ. Zpět k designu. Světla se zúžila, maska protáhla, nasávací otvory v nárazníku zvětšily a auto se celkově velmi uhladilo. Přesně tak, jak to má konzervativní evropský lid rád.

Nutno podotknout, že vůz vypadá věru dobře. Potěší grafika světel se čtyřmi LED diody pro denní svícení (ano, tak jak to dělá léta Porsche) a stejná technologie v zadních lampách, kde jsou LED ve formě proužků. Ta přední jsou v paketu Premium FullLED a plně automatická, takže večer přepínají dálkové za vás. Výkon a funkčnost je bez výhrad. Takže ano, Ceed SW vypadá dobře a dokonce hodnotně. Ve svém segmentu patří vůbec k tomu nejhezčímu.

ceed8
ceed5

Uvnitř je evoluce výraznější a interiér se přizpůsobil dnešním trendům. Dominuje mu tak velký středový displej multimediálního rozhraní s hezkou grafikou a rychlím chodem. Ovládá se výhradně dotykově, ale Kia naštěstí zanechala fyzická tlačítka pro ovládání ventilace a základních prvků nebo asistentů. To je velmi dobře. Kvalita materiálů je skvělá a ergonomicky je vše ukázkové. Překvapilo mě i několik detailů v podobě krásných a lemovaných tlačítek na volantu nebo měkčených výplní dveří. To se v této cenové kategorii nevidí jen tak.

Kia chce být více orientována na řidiče a v koncernu zastává právě tuto roli. Proto musím pochválit i posed za volantem, který je nezvykle nízký. Samotná volant je také moc hezký a má příjemně tlustý věnec. Nehledě na sportovní ambice, Ceed SW hraje zejména na praktičnost. Kufr patří k největším ve své třídě. Zavazadelník je o 72 litrů (14 %) větší než u končícího modelu, což znamená nárůst objemu na 600 litrů – a tedy více než u většiny vozů kombi střední třídy. Spodní hrana kufru se také výrazně posunula dolů, čímž se podstatně usnadnilo nakládání těžkých předmětů.

ceed2
ceed1

Zadní sedadla sklopná a dělená v poměru 40:20:40 je možné snadno složit do roviny zatažením za páčku ve výklopné zádi. Sklopením sedadel se vytvoří dokonale rovná podlaha. Ceed Sportswagon je standardně vybaven schránkou k bezpečnému uložení menších předmětů pod podlahou a také krytem zavazadelníku a háčkem na tašky, zabraňujícím v rozkutálení nákupu po uložení do kufru. Součástí standardní výbavy jsou i integrované střešní ližiny.

Nový Ceed má motorovou paletu ve srovnání s předchůdcem pořádně převrácenou. Ke zjednodušení vám přispěje fakt, že kopíruje nabídku příbuzného Hyundai i30. Základem je atmosférická zážehová čtrnáctistovka. Diesely zastupuje přepracovaná šestnáctistovka ve dvou výkonových verzích. Mezi turbo benzíny mohou zákazníci zvolit přeplňovaný čtyřválec 1.4 T-GDI o výkonu 140 koní nebo přeplňovaný tříválec 1.0 T-GDI o výkonu 120 koní. Motory jsou kombinovány buď s šestistupňovou mechanickou převodovkou nebo se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou 7DCT.

ceed3

Právě přeplňovaný benzínový čtyřválec 1.4 T-GDI tluče pod kapotou testovacího auta a jsem moc zvědavý, jak se výkon 140 koní a 242 Nm projeví v praxi. Možná to zní nedostatečně, ale věřte, že výkonu není vůbec málo a s relativně lehkým autem (1.3 tuny) cvičí slušně. Docela mě překvapil hutný a hlasitý projev vytočeného motoru, který zněl opravdu líbivě a také reakce na plynový pedál je velmi rychlá. V běžném provozu se jedná o docela svižné auto, kdy ani jednou nebudete postrádat výkon.

Dobře je na tom i v otázce spotřeby. Týdenní testování jsem završil hodnotou 7,4 litrů a opravdu jsem vůz příliš nešetřil. Pokud se umírníte, dá se jezdit klidně mezi 5 a 6 litry, ve městě zhruba za 8. Vůz byl vybaven manuální převodovkou, která pracovala přesně, ale dráhy kulisy by mohly být kratší.

I přes přeplňování turbodmychadlem se projev jednotky chová velmi lineárně a výkon narůstá spolu s otáčkami. Až jsem se divil, jak moc je nutné auto točit, aby jelo rychle. Nechápejte to ale tak, že v nízkém spektru otáček je lenivé. Není, jen je odladěné především pro použitelnost ve městě.

ceed4

Tomu nasvědčuje i komfortní a schopný podvozek, který zvládá  filtrovat i nejrozbitější české silnice, možná bych jen volil menší kola. Tato auto zbytečně přitvrzovala. Sportovní samozřejmě není, ale silnice se drží velmi dobře a rychle reaguje na volant a ochotně mění směr. Řízení je sice stále poměrně přeposilované, ale je mnohem lépe odladěno, než v minulé generaci. Trochu mě trápily jen brzdy, které mají ostrý nástup a chce to zvyk.

U minulé generace mi vadilo mizerné odhlučnění kabiny od podvozku. S potěšením mohu konstatovat, že Kia problém napravila a nová generace je odhlučněná velmi dobře. Teď to zásadní, kolik za to zaplatíte? Testované auto bez příplatkových balíčků vyšlo na nějakých 480 tisíc. To není vůbec zlá cena vzhledem k výbavě, prostoru a schopnostem.

Plusy

– povedený design
– bohatá výbava a kvalita zpracování
– ergonomie
– komfortní a schopný podvozek
– spotřeba
– odhlučnění
– vnitřní prostor

Mínusy

– ostrý nástup brzd

.

« »

MENU