mercedes-amg-glc-63-coupe-exterior-6

Test Mercedes-AMG GLC 63 S Coupé. Supersport s karoserií SUV

8. 11. 2018 • Zábava

motor: 100%

Podvozek: 100%

převodovka: 100%

zpracování: 95%

radost z jízdy: 95%

Jako celek je GLC 63 S fantastické auto, které boří mýty o tom, že SUV nemůže být sportovní a fungovat. Relativně velké a prostorné auto vám nabídne nevšední řidičské zážitky, absurdní dynamiku a ještě si můžete zvednout podvozek a vydat se na polní cestu. Oproti konkurenčnímu Stelviu QV nebo Jaguar F-Pace S nabízí plnotučný motor a německou preciznost. Maserati Levante s osmiválcem vám potom rozhodně nenabídne tak nekompromisní podvozek a hravost. Abych to shrnul stručně, GLC od AMG je první SUV, které bych opravdu chtěl.

Verdikt:

Mercedes, potažmo AMG, má bohaté zkušenosti se stavením extrémně silnými SUV. Začalo to už první generací ML 55, to si ale nemohlo říkat sportovní, mělo vlastně jen pořádný motor. Nyní však do hry vstupuje něco, co mění pravidla hry.

Říká si GLC 63 S Coupé a jedná se o SUV velmi kompaktních rozměrů. V reálném světě je kratší než ekvivalentní třída C. O to však nejde. Je to vůbec první auto tohoto segmentu a této značky, které prodělalo transformaci v seriózní sportovní SUV. Jakkoli komicky toto spojení zní, nepropadejte ve stereotypní úsudky. Funguje a opravdu neuvěřitelně.

glc4

Za vše může opravdu detailní tuning celého pohonného ústrojí, nejde tak jen o auto se silným motorem. AMG vůz vybavilo svým vlastním aktivním vzduchovým podvozkem, svou převodovkou Speedshift MCT a pohonem všech kol. Jmenuje se téměř stejně, 4Matic+. To plus ale značí, že se jedná o zcela svébytnou technologii této divize. Pohon preferuje zadní nápravu, umí vertikovat točivý moment mezi jednotlivá kola a navíc má vzadu poctivý mechanický samosvorný diferenciál. Ano, SUV se špérou! To platí pro základní variantu, S má tento diferenciál dokonce elektronicky řízený.

Srdce vozidla je samozřejmě stejně šílené jako značka samotná. V základní variantě jde o čtyřlitrový osmiválec BiTurbo, který produkuje výkon 476 koní a točivý moment 650 Nm. Ostřejší varianta S má brutálních koní 510 a krouťák 700 Nm. Maximální rychlost je u obou verzí elektronicky omezena na 250 km/h, více nejde ani za příplatek kvůli bezpečnosti. Zrychlení na stovku proběhne za 4 sekundy, případně za 3,8 u silnější varianty. Masakr!

glc5

Extrémnímu výkonu odpovídá i změna designu. GLC se proměnilo opravdu výrazně a rozhodně nijak nemaskuje svou sílu jako větší model GLE. Naopak, dává ji pořádně najevo. Přední nárazník dostal ohromné nasávací otvory plné ostrých linek a v jeho spodní části je viditelně odhalený mezichladič. Maska je převzata se supersportovního AMG GT R s opačným žebrováním. Po stranách nechybí vytažené blatníky, sportovní prahy a vzadu pak obří “kachní” křídlo a tradiční hranaté koncovky výfuků. Spolu se sníženým a rozšířeným postojem toto auto vypadá naprosto brutálně a otočí se za ním úplně každý.

Nikdo jej pak rozhodně nepřeslechne. Výfuky s aktivní klapkou vydávají monstrózní baryton doplněný o kanonádu při změně převodů nebo vyšlápnutí plynového pedálu. Na volnoběh pak auto hutně bručí a prská. Neznám mnoho aut, která by zněla lépe, v tomto je AMG na absolutním vrcholu. Jakmile pošlete plynový pedál do podlahy, dostanete husí kůži a také pěkný kopanec do zad.

glc1glc2

Využít můžete funkci Race Start, což je vlastně privátní katapult. Stačí držet brzdu, plný plyn a pak ji uvolnit. Za 3,8 sekundy budete uhánět stovkou a žaludek bude jako na vodě. Zátah je jednoduše brutální a nepolevuje. Celé spektrum otáček je jedno velké kladivo, které vás zezadu mlátí. Neskutečné. Je to jedno z mála aut, které vám při akceleraci způsobí nevolnost i za volantem. Nádhera. Může za to vynikající trakce pohonu všech kol a výbušný motor. Mimochodem, auto je obuto do pneumatik o rozměru 265/45 R20 vepředu a 295/40 R20 vzadu.

Teď si určitě říkáte, no jo, rovně to umí každé auto s takovým stádem pod kapotou. Jenže pozor. GLC mě šokovalo zejména tím, že umí fungovat i v zatáčkách a to navíc velmi přesvědčivě. Řízení je na dnešní poměry velmi komunikativní, tuhé a strmé. Auto na něj okamžitě reaguje a zcela popírá svou váhu a fakt, že se jedná o SUV. Jde vodit na milimetry přesně.

glc6

Karoserie se díky geniálnímu podvozku navíc vůbec nenaklání a vůz se s chutí vrhá do oblouku. Tam zůstává dlouho neutrální, stačí ale neopatrně přidat a zažijete horké momenty. Takto přetáčivou bestii byste od obdobného auta nečekali. Tendenci házet zadkem má i při akceleraci v přímém směru, stačí aby se zhoršili adhezní podmínky. Za těch ideálních ale platí, že je trakce obří a pak přechází do nedotáčivosti, pokud přeženete nájezdovou rychlost. Další zajímavý fakt je, že AMG umožňuje plnou deaktivaci stabilizačního systému. Není pak problém toto SUV vodit bokem a jde to poměrně snadno, protože sladění všech prvků je na jedničku. Ano, opravdu píši o driftování s crossoverem, svět se zbláznil, příjemně zbláznil!

Převodovka AMG Speedshift MCT s devíti stupni tam střílí kvalt za kvaltem s ohromnou rychlostí a také razancí. Tady záleži na voleném nastavení charakteristiky auta. Coupé ke klasickým režimům přidává ještě mód Race, který je vhodný k jízdě na okruhu. Možná to zní jako šílenství, ale přiznám se, že s tímto vozem jsem se svezl na mosteckém okruhu a předčil mé očekávání. Nutno podotknout, že jsem do něj přesedl z AMG GT C a C 63 S. Nechci tím tvrdit, že funguje stejně dobře, ale rozhodně mu okruh nečinil žádné problémy a proplétal se jim zcela suverénně.

Tak a teď ty stinnější stránky. Proměnou v AMG utrpěl komfort. Není to nesnesitelné, ale i v komfortním režimu je vůz ve městě dost tvrdý. Někoho může iritovat adekvátní spotřeba, která se při ostré jízdě pohybuje kolem 20 litrů, kombinovaně pak většinou kolem 13. Ve městě počítejte zhruba s 18 litry. Uvnitř mi chyběly sedadla s lepším bočním vedením a také trochu více odlišnosti oproti standardnímu motoru. Vynikne to zejména v kontrastu s exteriérem. Samotný interiér GLC je však hezký a je ještě z doby, kdy Mercedes nenabízel dvě obří obrazovky. Je vlastně identický s tím ze třídy C před faceliftem. Z auta také není moc vidět směrem dozadu, za což může zkosená střecha.

glc3

Jako celek je GLC 63 S fantastické auto, které boří mýty o tom, že SUV nemůže být sportovní a fungovat. Relativně velké a prostorné auto vám nabídne nevšední řidičské zážitky, absurdní dynamiku a ještě si můžete zvednout podvozek a vydat se na polní cestu. Oproti konkurenčnímu Stelviu QV nebo Jaguar F-Pace S nabízí plnotučný motor a německou preciznost. Maserati Levante s osmiválcem vám potom rozhodně nenabídne tak ultimátní podvozek a hravost. Abych to shrnul stručně, GLC od AMG je první SUV, které bych opravdu chtěl.

Plusy

– Motor a dynamika
– Podvozek a jízdní vlastnosti
– ZVUK
– Hravost
– Image
– Zpracování interiéru

Minusy

– Tuhé naladění podvozku
– Záludnost za deště
– Špatný výhled z vozu dozadu
– Menší palivová nádrž

.

« »

MENU