electric car and gasoline car concept. hand holding gas pump and

Elektromobily jsou třikrát špinavější než hybridy, tvrdí šéf Toyoty

22. 6. 2025 • Novinky, Zajímavosti

Akio Toyoda, předseda představenstva Toyoty a vnuk zakladatele značky, říká nahlas to, co si mnozí možná jen myslí. Tvrdí, že bezhlavý přechod na elektromobily je chybou – jak z ekonomického, tak ekologického hlediska.

„Kdybychom v Japonsku vyrobili devět milionů elektromobilů, ve skutečnosti by to zvýšilo emise uhlíku, nikoli je snížilo,“ upozorňuje. Důvodem je to, že japonská energetika stále běží převážně na fosilní paliva. A to samé platí i pro řadu dalších zemí.

Od uvedení Priusu v roce 1997 prodala Toyota zhruba 27 milionů hybridů. Podle Toyody má jejich kombinovaná uhlíková stopa stejný dopad jako u devíti milionů elektromobilů, pokud se započítají i emise vzniklé při výrobě baterií. Ty totiž většina výrobců ignoruje. Jinými slovy – podle Toyody jeden elektromobil zatíží životní prostředí stejně jako tři hybridy.

Na rozdíl od zjednodušených ekologických narativů, které vykreslují elektromobilitu jako jediné řešení, Toyoda tvrdí, že je nutné posuzovat celý životní cyklus vozidla a zohlednit také regionální rozdíly ve zdrojích energie. Dodává, že příliš rychlý konec spalovacích motorů by mohl ohrozit miliony pracovních míst po celém světě. Pragmatický Toyoda věří spíše v evoluci než revoluci – a také v technologickou rozmanitost. A zatím se Toyotě tato strategie výborně vyplácí.

Za odmítání jednostranného elektrického scénáře sice Toyota sklidila obrovskou kritiku a mnozí analytici jí předpovídali úpadek, protože zaostává za konkurencí v prodeji elektromobilů, ale skutečnost je zcela opačná. V loňském roce, tedy 2024, byla Toyota opět s obrovským náskokem největším výrobcem automobilů na světě – už pátý rok po sobě. Zásluhu na tom mají především její hybridy a spolehlivé spalovací vozy. Toyota odmítá tvrzení, že bez elektromobilů není žádná budoucnost.

To ale neznamená, že se elektromobilů bojí nebo že odmítá inovace. Kromě elektrických novinek, jako jsou bZ4X, elektrické C-HR nebo Lexus RZ a ES, investuje současně také do syntetických paliv a vodíkových technologií. Ve spolupráci s BMW připravuje nový sériový vodíkový vůz, který by měl na trh dorazit v roce 2028 – a to navzdory tomu, že prodeje vodíkové Toyoty Mirai zatím spíše zklamaly. A Toyota nezapomíná ani na klasickou radost z jízdy: do výroby se chystají nové generace modelů Supra, Celica i sportovní MR2 s motorem uprostřed.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz