Kolaps Porsche v Číně: Luxusní značka padá, zatímco domácí konkurence drtí Západ
Značka, která léta symbolizovala úspěch, rychlost a status se v Číně propadá do krize. Porsche, kdysi nedotknutelný král mezi luxusními sportovními vozy, čelí největšímu propadu na klíčovém trhu. A není v tom samo. Čínský automobilový trh se rychle mění a západní značky ztrácejí půdu pod nohama.
Ještě v roce 2018 slavila v Číně triumfy třeba Škoda, která tu tehdy prodala přes 340 tisíc aut. Dnes se její prodeje pohybují v řádu stovek kusů měsíčně. A podobný scénář se nyní odehrává i u mnohem prestižnějších značek – Porsche nevyjímaje.
V roce 2021 prodalo Porsche v Číně úctyhodných 95 tisíc vozů, téměř třetinu své celosvětové produkce. O dva roky později to bylo už jen 57 tisíc, a v prvním čtvrtletí roku 2025 dokonce pouhých 9 471. Meziročně propad o 42 procent. To už není jen výkyv – to je volný pád.
Elektrická krize jménem Taycan
Co za tím stojí? Jednoznačně elektromobily. Vlajkový model Taycan, který měl být vstupenkou Porsche do nové éry, nestačí na dravé čínské konkurenty. Domácí značky jako BYD, Nio nebo Xiaomi produkují vozy s podobným výkonem a výbavou – ale za podstatně nižší ceny.
Třeba takový Xiaomi SU7 Ultra má výkon ohromujících 1 548 koní a stojí 529 900 jüanů (cca 64 000 eur). Naproti tomu základní Taycan začíná na 918 000 jüanech (cca 110 000 eur) a verze Turbo atakuje hranici 1,3 milionu jüanů – téměř 157 000 eur. A to už je rozdíl, který ani slavný znak Porsche nezachrání.
Generální ředitel značky Oliver Blume ale zůstává klidný. Tvrdí, že objem prodeje není prioritou a že Porsche si chce držet svou exkluzivitu a cenovou úroveň. Zároveň odmítá přímé srovnání s čínskými značkami, které podle něj hrají v jiné lize. „Jsou to skvělá auta,“ přiznal, „ale chybí jim jízdní vlastnosti Porsche.“
Jenže analytici jeho optimismus nesdílejí. Podle Tu Le ze společnosti Sino Auto Insights je osud značky na čínském trhu prakticky zpečetěn. A Andrew Fellows z poradenské firmy Star dodává, že původní pozice západních značek je definitivně pryč – trh si rozebrali domácí výrobci.
Xiaomi ostatně prodalo ze svého prvního modelu SU7 během loňska 137 tisíc kusů. To je více než dvojnásobek veškerého ročního prodeje Porsche v celé Číně. A když značka letos v únoru představila výkonnou verzi SU7 Ultra, obdržela během dvou hodin 10 000 závazných objednávek. To je víc, než kolik Porsche prodalo aut za celý první kvartál.
Značka ztrácí lesk. A možná i směr
Co je možná nejhorší: Porsche přestává být cool. „Pro mladou generaci už značka nic neznamená,“ říká Bo Yu z analytické agentury JATO Dynamics. Značka, která dřív představovala vrchol luxusu a prestiže, je dnes pro mladé čínské zákazníky drahá, zastaralá a nezajímavá.
Sám Blume na autosalonu v Šanghaji připustil, že budoucnost Porsche v Číně je nejistá. „Během dvou až tří let se ukáže, zda zde budeme fungovat jako značka elektromobilů,“ prohlásil. Nepřímo tak naznačil, že elektrické modely Taycan a Macan mohou z čínského trhu úplně zmizet.
Čína byla pro západní automobilky zlatý důl. Dnes se ale mění v minové pole. A Porsche je první velkou obětí nové éry, kde už značka nestačí – rozhoduje technologie, cena a odvaha inovovat. A v tom jsou Číňané, zdá se, o několik kol napřed.
.« Tesla dále padá. Ve Švédsku klesl prodej o 81 procent, propadá se ale i jinde Němci chtějí dálkově řízená auta, ale jen ve vyhrazených pruzích »