lamborghini-urus-6

Lamborghini Urus do detailu. První vůz kategorie Super Sport Utility Vehicle na světě

8. 12. 2017 • Novinky

Lamborghini Urus je na jedné straně luxusním SUV, zároveň však nabízí také dynamiku supersportovního vozu, kterou si mohou užívat řidič i cestující. Design tohoto modelu s nízkými liniemi kupé a dominantním vzhledem je v rozporu s jeho velmi komfortními jízdními vlastnostmi, vyšší světlou výškou a luxusním interiérem vybaveným nejmodernější technikou. Urus umožňuje snadnou jízdu po městě, poskytuje maximální komfort při dlouhém cestování, vzrušující dynamiku supersportovního vozu na silnici i závodním okruhu a všestranné terénní schopnosti v nejrůznějších podmínkách. Lamborghini Urus má duální osobnost, je to vícerozměrný automobil. Zákazníci mu mohou vtisknout maximálně sportovní nebo elegantní charakter a mohou jej používat ke každodennímu luxusnímu cestování nebo si v něm užívat strhující zážitky ze supersportovní jízdy.

Urus je vybaven motorem V8 4,0 litru, přeplňovaným dvěma turbodmychadly, který poskytuje nejvyšší výkon 478 kW/650 koní při 6000 ot./min a maximální točivý moment 850 Nm již od 2250 ot./min. Nejvyšší otáčky jsou 6800/min. S hodnotou 162,7 k/l se může Urus pochlubit jedním z nejvyšších specifických výkonů ve své třídě a nejlepší výkonovou hmotností 3,38 kg/k. Urus zrychlí z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy, hranici 200 km/h pokoří za 12,8 sekundy a s nejvyšší rychlostí 305 km/h je nejrychlejším SUV na současném trhu. Neméně pozoruhodné jsou brzdné výkony. Urus zpomalí ze 100 na 0 km/h na dráze 33,7 m.

Kompaktní motor optimalizuje těžiště vozu prostřednictvím svého uložení v nízké poloze. Díky centrálnímu uspořádání turbodmychadel v blízkosti spalovacích prostorů jsou zaručeny optimální reakce motoru. Turbodmychadla s dvojitými přívodními kanály pracují paralelně a poskytují maximální plnicí tlak při nejvyšším zatížení. Tím se minimalizuje prodleva turbodmychadla. Díky tomu je dokonce i v nízkých otáčkách zajištěn maximální točivý moment a plynulý přenos hnací síly v celém průběhu křivky točivého momentu. Dvě samostatné větve výfukové soustavy jsou přizpůsobeny pořadí zapalování válců a eliminují vzájemné narušování proudění výfukových plynů z jednotlivých válců. Nová technologie vložek válců snižuje hmotnost motoru s dvěma vačkovými hřídeli v hlavě válců a variabilním časováním ventilů a zároveň přispívá k nejvyšší úrovni výkonových parametrů osmiválce. Deaktivace válců snižuje spotřebu paliva. Výsledkem je motor s dokonalou rovnováhou mezi sportovními výkony a hospodárností.

Urus je vybaven osmistupňovou samočinnou převodovkou. Kompaktní a účinná planetová převodovka s elektrohydraulickým ovládáním disponuje velmi krátkými převody nižších převodových stupňů a delšími převody vyšších převodových stupňů. Velmi účinná přemosťovací spojka s řízeným prokluzem a speciálně vyvinutý kapalinový měnič točivého momentu zaručují velmi pohotové reakce motoru. Vysoká multiplikace točivého momentu zaručuje vzrušující akceleraci z klidu, zatímco nízké otáčky motoru při jízdě vysokou rychlostí optimalizují spotřebu paliva a emise. Řidič se může spolehnout také na velmi účinné brzdění motorem. Pohon všech kol Lamborghini s variabilním rozdělováním točivého momentu mezi jednotlivá zadní kola optimalizuje jízdní dynamiku Systému pohonu všech kol modelu Lamborghini Urus zajišťuje bezpečnou jízdní dynamiku s velmi pohotovými reakcemi na každé silnici a povrchu i za každého počasí. Samosvorný mezinápravový diferenciál Torsen zaručuje maximálně spolehlivý přenos točivého momentu a agilitu za všech provozních podmínek, zejména v terénu. Točivý moment je v základním nastavení rozdělován mezi přední a zadní nápravu s nezávislým zavěšením kol v poměru 40:60 %, ale při dynamických změnách může být až 70 % točivého momentu přenášeno na přední kola, nebo 87 % na zadní kola, aby se zvýšila trakce nápravy s vyšší adhezí.

Urus je vybaven systémem aktivního rozdělování točivého momentu prostřednictvím zadního diferenciálu. Hnací síla tak může být okamžitě přenášena na kolo s lepší adhezí, v závislosti na jízdním režimu, stylu řízení a přilnavosti povrchu vozovky. Aktivní rozdělování točivého momentu optimalizuje také reakce vozidla na řízení. Výsledkem je snadnější řízení, vyšší úroveň agility s rychlejšími průjezdy zatáčkami a sportovnější jízda. Vůz ochotněji mění směr jízdy, systém zabraňuje nedotáčivosti na vjezdu do zatáčky a prokluz kol během akcelerace. Systém variabilního rozdělování točivého momentu mezi zadní kola minimalizuje v jízdních režimech STRADA, TERRA (terén) a NEVE (sníh) nedotáčivost, aby zaručil bezpečnou jízdu a usnadnil řidiči řízení. V režimech SPORT a CORSA dodá tento režim modelu Urus ještě více agility zvýšením sklonu k přetáčivosti. Interakce mezi systémem pohonu všech kol a ESC reguluje přetáčivé chování vozidla, aby bylo zaručeno precizní řízení s maximálním potěšením z jízdy. V režimu SABBIA (písek) zaručuje nastavení systému agilitu a preciznost na povrchu s nižší adhezí, jako je šotolina nebo písečné duny. Díky tomu se jedná o ideální režim pro potěšení z jízdy v terénu.

Lamborghini Urus používá systém řízení zadních kol, představený v modelu Aventador S, v celém rozsahu rychlostí. Úhel natočení zadních kol dosahuje až +/- 3,0 stupně, v závislosti na rychlosti jízdy a aktivovaném jízdním režimu. V nízkých rychlostech se zadní kola natáčejí v opačném směru v porovnání s předními koly, čímž se virtuálně zkracuje rozvor náprav až o 600 mm. Výsledkem je vyšší úroveň agility a menší průměr otáčení pro snadnější manévrování. Ve vysokých rychlostech je směr natočení zadních kol stejný jako u předních kol, což rozvor náprav virtuálně prodlužuje až o 600 mm. Toto opatření zvyšuje jízdní stabilitu a komfort při současné optimalizaci jízdní dynamiky. Brzdová soustava modelu Urus se svými výkony vyrovná supersportovním vozům. Díky vysoké tepelné odolnosti si poradí i s častým a intenzivním brzděním, a to dokonce i z vysokých rychlostí a v extrémních podmínkách, například na závodním okruhu nebo ve vysoké nadmořské výšce. Sériově dodávané brzdové kotouče CCB (Carbon Ceramic Brakes) z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny jsou největšími a nejvýkonnějšími brzdami v současné nabídce. Vpředu mají rozměry 440 x 40 mm, vzadu 370 x 30 mm. Systém bez sklonu ke slábnutí brzdného výkonu optimalizuje zpětnou vazbu, poskytovanou brzdovým pedálem. Tím jsou zajištěny sportovní výkony a bezpečnost za všech provozních podmínek.

V souladu s dlouhými tradicemi značky Lamborghini pochází název Urus ze světa býků. „Urus“ (pratur) je jedním z velkých, divokých předků domestikovaného skotu. Španělský bojový býk, chovaný po uplynulých 500 let, se svým vzhledem stále velmi podobá praturu.

Výroba vozu Lamborghini Urus začne na jaře 2018. Doporučená cena pro koncové zákazníky je 171 429 eur.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz