sl11

Mercedes-Benz 300 SL “Gullwing”

25. 2. 2011 • Historie, Ostatní

Padesátá léta byla obecně štědrým obdobím pro zrození výjimečných aut. Poválečné zrušení přídělového systému benzínu umožňovalo vyvíjet výkonnější a rychlejší auta. Závodní auta sice již před válkou překonávala hranici 220 km/h, ale sériové vozy byly mnohem pomalejší. Počátkem padesátých let vznikaly v automobilkách jako Mercedes-Benz, Porsche, Maserati, Ferrari nebo Aston Martin vozy, které byly navrhovány jak pro běžnou silnici, tak i pro závodní dráhu. Jednalo se vesměs o kompaktní, dvoumístné vozy klasické koncepce motor vpředu a pohon zadních kol. Jedním takovým vozem se stal mimo jiné i Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“.

Typ 300 SL coby závodní speciál byl představen v roce 1952 a hned sbíral vavříny. Úspěchy a vítězství v závodech 24 hodin Le Mans, Carrera Panamericana, nebo Mille Miglia (tisíc mil) zapůsobily zejména na amerického dovozce Maxmiliana E. Hofmana, který se rozhodl typ 300 SL nabízet bohatým Američanům. Mercedes tedy pro rok 1954 připravil civilní verzi, kterou si blíže představíme.

O tom, že ve své době byl model 300 SL unikátní vůz není pochyb. Od svého ostrého závodního bratříčka, který navrhl Rudolf Uhlenhaut, převzal většinu komponentů. Kupříkladu příhradový, prostorový rám (inspirace z letadel) z ocelových trubek byl pevný a lehký a podstatným způsobem, jak už název modelu SL – super leicht (super lehký) napovídá, šetřil cenné kilogramy. Na druhou stranu si vyžádal kvůli vysokým prahům odlišné řešení zavěšení dveří, které se realizovalo hydraulickými vzpěrami dveří na střeše auta. Otevřené dveře vypadaly jako křídla racka, proto se typu 300 SL přezdívalo „Gullwing“ – racčí křídlo. Nejen řešení dveří bylo unikátní. Třeba karoserie je svým designem dost nadčasová a hlavně aerodynamická. Kapota, blatníky a dveře jako jednolitý celek se už v padesátých letech „nosily“, ale tak čisté linie jako u „Gullwingu“ rozhodně nebyly všední. Dlouhá nízká příď, nízký ponton auta, velká maska chladiče, oblá kabina a záď byly základem  úspěchu. Dravost charakterizovaly prolisy nad koly, které měly i praktický význam jako ochrana před blátem, či kamínky. Velké otvory za předními koly sloužily pro odvod horkého vzduchu od motoru. Decentní nárazníky a dostatek chromu jsou již pomyslnou třešničkou na dortu.

Říká se, že za krásu se platí, což je v případě „Gullwingu“ zavazadlový prostor, kde je umístěná rezerva, a tak místo pro zavazadla zde už prostě není. Navíc přístup do interiéru trochu znesnadňovaly již zmiňované vysoké prahy, ale to je malá daň za jedinečnost konstrukce a designu. Interiér nabídl dvě sedadla čalouněná kůží a byl dostatečně prostorný. Palubní deska byla přehledná, obsahuje účelným stylem vše potřebné. Volant, navzdory sportovnímu charakteru vybavený jen dvěma rameny, přispěl k lepší čitelnosti palubních přístrojů. Navíc se dal sklopit pro snadný pohyb nohou řidiče při nastupování a vystupování.

Číselné označení v názvu vyjadřuje objem motoru 3 000 cm3. Řadový šestiválec s vrtáním a zdvihem 85 na 88 mm se převzal ze sedanu Mercedes 300 a roadsteru 300 S, kde pracoval s výkonem 115 koní, byl upraven a kvůli nízké přídi nakloněn o 40°. Jako první na světě byl sériově osazen přímým vstřikováním paliva s mechanickým čerpadlem Bosch. Po odzkoušených úpravách ze závodních tratí se výkon motoru dostal až na hranici 210 koní při 5 760 ot/min a točivý moment vrcholil hodnotou 274 Nm v 4 600 ot/min při kompresním poměru 8,5 :1. Později došlo k posílení na 220 koní při    6 000 ot/min použitím sportovní vačkové hřídele a zvětšením kompresního poměru 9,5 : 1. Svou pružností a výkonem byl ve své době téměř nedostižný. Vůz byl vybaven čtyřstupňovou převodovkou a při váze 1 303 kg byl schopný zrychlit z 0 na 100 km/h za 8,8 sekund. Maximální rychlost se pohybovala kolem 235 km/h (260 km/h s delšími převody).

Jízdní vlastnosti byly vynikající, nízká váha a přesné řízení bylo receptem na úspěch. Brzdy byly zpočátku výroby bubnové, v roce 1961 jej nahradily kotoučové, kola byla montována jedinou centrální maticí. Celkově měl Mercedes-Benz 300 SL poněkud přetáčivější charakteristiku jízdy, za kterou mohl nejen silný motor, ale také ještě diagonální pneumatiky a zadní náprava z výkyvnými poloosami, který značně měnily odklon kola na nerovném povrchu při propružení a tím i přilnavost. Tím vůz kladl vysoké nároky na řidičské umění.

Mercedes-Benz 300 SL „Gullwing“ s interním označením W198 byl a je jedinečným vozem. Svými aerodynamickými tvary, prvním přímým vstřikem paliva a jízdními vlastnostmi se stal nezapomenutou legendou ve světě automobilů. Často byl popisován jako šperk na kolech a vlastnil jej například rock´n´rollový král Elvis Presley. Nic není věčné a tak i výroba Mercedesu 300 SL musela skončit, stalo se tak 8.2.1963 a počet vyrobených kusů se zastavil i s verzí roadster na hodnotě 3 258 kusů.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz