49

Nejrychlejší auta historie – Začalo to ve 201 km/h, dnes je to dvojnásobek

21. 2. 2016 • Novinky, Zajímavosti

Jaguar XK120

V roce 1949 byl Jaguar XK120 prvním autem, které překonalo hranici 200 km/h, a to přesně o jeden kilometr za hodinu.

Jeho 3.4-litrový šestiválec produkuje 182 koní (134 kW) a točivý moment 203 Nm. Propojen je se čtyřstupňovou manuální převodovkou a výkon putuje na zadní kola. Hmotnost činí 1372 kilogramů, a to postačí ke zrychlení z nuly na stovku za 8.5 sekundy.

Mercedes-Benz 300SL

Píše se rok 1955 a Mercedes staví první auto s motorem se vstřikováním paliva. Jedná se o 3.0 R6 a jeho výkon je 215 koní (158 kW) a točivý moment 275 Nm. Na zadní kola tyto veličiny putují přes čtyřstupňový manuál.

Stovkou uhání za 7.8 sekundy a maximální rychlost prý je 261 km/h. Ve své době to však nezvládly pneumatiky a 300SL si utrhlo prvenství ”pouhou” rychlostí 225 km/h.

Aston Martin DB4

O tři roky později SL překonává slavný Aston Martin DB4. Jeho řadový šestiválec 3.7-litru na zadní kola posílá243 koní (179 kW) a 332 Nm. U modernizovaného GT pak 306 koní (225 kW) a 366 Nm. Bylo možné volit mezi třístupňovým automatem a čtyřstupňovým manuálem. Hmotnost je 1270 kilogramů.

První verze zvládá stovku za 8.5 sekundy a rozjede se na 225 km/h, ta novější zvládá stejné disciplíny za 6.2 sekundy a jede 245 km/h.

Iso Grifo

Brutálně krásné auto s italskou duší a americkým srdcem. V roce 1963 dosahuje v základním provedení rychlosti 259 km/h a na stovku zrychlí za 7.5 sekundy. K tomu pomohla nízká hmotnost 1430 kilogramů a 5.4-litrový osmiválec s výkonem 365 koní (268 kW) a s točivým momentem 488 Nm. Silnější varianta se sedmilitrovou V8 produkuje 406 koní (298 kW) a 624 Nm, to postačí ke zrychlení na stokilometrovou hranici za 6.1 sekundy a k maximálce 275 km/h. To už však nebyl rekord, ale naprosto totožné číslo s Lamborghini Miura.

AC Cobra III 427

Ještě před příchodem sedmilitrového Grifa a Miury si v roce 1965 svoji část utrhl i AC Cobra od Shelbyho. S velmi nízkou hmotností 1147 kilogramů si snadno pohrává osmiválec o objemu 7 litrů, jehož výkon je 416 koní a točivý moment 651 Nm.

Maximální rychlost dosahuje hodnoty 266 km/h a stovku zvládá za 4.2 sekundy.

Lamborghini Miura P400

Největší konkurent pro Iso Grifo dosahuje totožné maximální rychlosti 275 km/h. Ve vyšších rychlostech má však problém s přilnavostí a ovladatelnost je téměř nulová. Stovku atakuje za solidní 5 a půl sekundy.

Tento velmi lehký vůz (980 kg) s motore uprostřed pohání stádo 350 koní (257 kW) a točivý moment 367 Nm. Tato čísla pocházejí s 3.9-litrového dvanáctiválce a putují na zadní kola přes pětistupňový manuál.

Ferrari 365 GTB/4 Daytona

Ferrari se nesmířilo s tím, že ještě nepostavilo nejrychlejší auto planety a rok po Lamborghini (1968) staví 365 GTB/4 Daytona s maximální rychlostí 280 km/h a se zrychlením z nuly na stovku za 7.3 sekundy.

Výkon 357 koní (262 kW) a točivý moment 431 Nm pocházejí z 4.4-litrového dvanáctiválce nad přední nápravou. Výkon putuje na zadní kola přes pětistupňový manuál a hmotnost je docela ”tučných” 1600 kilogramů.

Ferrari 288 GTO

Automobilce se vzpínajícím se koněm ve znaku to nestačí a v roce 1984 jako první překonává 300 km/h, zvládlo dokonce 303 km/h. I stovka se propadla pod 5 sekundy na 4.8 sekundy.

Těchto hodnot bylo dosaženo hlavně díky nízké hmotnosti 1160 kilogramů a skvělému 2x přeplňovanému V8 2.9-litru. Jeho výkon je 400 koní (294 kW) a točivý moment 496 Nm. Převodovku tu zastupuje pětistupňový manuál a poháněna jsou samozřejmě zadní kola.

Porsche 959

V roce 1986 Italům rekord bere slavná německá automobilka Porsche se zbrusu novým modelem 959, který byl doslova nacpaný těmi nejnovějšími technologiemi – pohon všech čtyř kol, šestistupňový manuál a skvělá elektronika odstartovali éru novodobých monster. Zrychlení na 100 km/h nezabralo ani 4 sekundy, ale 3.6 sekundy a maximální rychlost činila závratných 319 km/h.

Nad zadními koly kraluje 2.8-litrový plochý šestiválec twin-turbo s výkonem 449 koní (330 kW) a s točivým momentem 500 Nm. Naváženo bylo 1450 kilogramů.

Ferrari F40

Ferrari si nenechalo líbit invazi chladně německého Porsche 959 a pan Enzo Ferrari staví svůj poslední vůz před smrtí, a že se mu to povedlo. F40 totiž zvládá stovku za 4 sekundy a dokáže uhánět rychlostí až 325 km/h.

Nehledejte v něm ale žádnou moderní techniku jako v Porsche. Tady se na to šlo postaru a je tu brutální odlehčení na 1270 kilogramů, pohon zadních kol, pětistupňový manuál a řvoucí twin-turbem přeplňovaný V8. Výkony byly ohromující. 479 koní (352 kW) a točivý moment 577 Nm překonává i moderní 458 Italia.

RUF CTR Yellowbird

Pár měsíců po F40 si své prvenství bere upravené Porsche 911 RUF CTR Yellowbird.

S jeho dvakrát přeplňovaným plochým šestiválcem 3.4 l zadní kola žvýká výkon 469 koní (345 kW) a točivý moment 553 Nm.

S pětistupňovým manuálem a hmotností 1150 kilogramů zvládá stovku za 3.9 sekundy a jede až 342 km/h.

Jaguar XJ220

Velká Británie si s tímto krasavcem bere po 43 letech svůj rekord zase zpět domů. A to díky rychlosti 347 km/h, které doplňovalo zrychlení z klidu na stovku za 3.8 sekundy.

Za vše mohl 3.5-litrový V6 twin-turbo, který díky výkonu 549 koní (404 kW) a točivému momentu 641 Nm s váhou 1470 kilogramů neměl vůbec žádný problém. Výkon putoval na zadní kola přes pětistupňový manuál.

McLaren F1

A konečně na řadu přichází legendární McLaren F1, který vlastnil i známý herec Rowan Atkinson (Mr. Bean), jenž ho před nedávnem prodal za částku přesahující 250 milionů.

Do knihy rekordů se v roce 1998 zapsal díky rychlosti 381 km/h. Stovka za 3.2 sekundy ve své době taky neměla obdoby.

Jeho hmotnost 1140 kilogramů je podobně unikátní, ale zásadním stavebním prvkem je 6.1-litrový dvanáctiválec od BMW, který spolupracuje šestistupňovým manuálem a pálí zadní pneumatiky. Výkon 627 koní (461 kW) a točivý moment 647 Nm jsou důkazem jeho brutality.

Bugatti Veyron EB 16.4

Přichází leader mezi automobilkami jménem VW, který do Bugatti doslova rve nepředstavitelné množství peněz. Díky tomu v roce 2005 vzniká jeden z nejúchvatnějších strojů této planety, Veyron. Se zrychlením z nuly na stovku za 2.5 sekundy a s neuvěřitelnou maximální rychlostí necelých 408 km/h udává nová měřítka. A to i navzdory vysoké hmotnosti 1890 kilogramů.

Jeho technika je stejně unikátní jako již zmíněná čísla. Uprostřed najdeme 4x přeplňovaný W16 o objemu 8 litrů. Ten přes sedmistupňový automat připéká všechny čtyři pneumatiky výkonem 1001 koní (736 kW) a točivým momentem 1250 Nm.

SSC Ultimate Aero TT

V Americe se někdo zbláznil a řekl si, že překoná slavné Bugatti Veyron. Stalo se tak v roce 2007 a SSC staví Ultimate Aero TT s maximální rychlostí 411 km/h, ve zrychlení je za Veyronem jen o tři desetiny pozadu. To je na 1250 kilogramové auto bez kontroly trakce a s pohonem zadních kol vážně neuvěřitelné.

Výkon 1183 koní (870 kW) a točivý moment 1482 Nm putují na kola za pomocí šestistupňového manuálu a řídit jej pod plným plynem může opravdu jen velký blázen.

Hennessey Venom GT

418 km/h, 0-100 za 2.9 sekundy a 0-300 za 13.2 sekundy. To jsou čísla patřící americkému Venomu GT z roku 2010, jenž si bere základ v prodlouženém a rozšířeném Lotusu Exige.

Uprostřed najdeme 6.2-litrový V8 twin-turbo s výkonem 1217 koní (895 kW) a s točivým momentem 1538 Nm. O přenos na silnici se stará šestistupňový manuál a zadní kola.

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport

Lehčí, výkonnější a aerodynamičtější Veyron jménem Super Sport vrací světový rekord koncernu VW. Dosahuje totiž rychlosti 434 km/h. Stovka mu trvá stejně dlouho jako staršímu modelu.

Šestnáctiválec posílil na 1199 koní (882 kW) a 1500 Nm, hmotnost klesla na pořád poměrně vysokých 1888 kilogramů.

Koenigsegg One:1

V našem žebříčku by možná bylo více švédských Koenigseggů, jenže žádný své maximální rychlosti nikdy nedosáhl oficiálně – nebylo prostě kde. Ověřený údaj tedy není ani u One:1, ale po shlédnutí jeho výkonů a hmotnosti se zcela jistě jedná o aktuálně nejrychlejší auto planety. Regera bude ještě rychlejší, ale ta prozatím není zcela dokončena a rozdá si to až s kouskem od Bugatti o pár řádků níže.

One:1 disponuje 5.0-litrovým V8 twin-turbo s výkonem 1359 koní (999 kW) a s točivým momentem takovým, až je jedno jakým. Vše putuje na zadní kola přes dvouspojkový automat. Váží 1340 kilogramů, stovku zničí za 3 sekundy a rozjede se prý až na 437 km/h.

Bugatti Chiron

Auto je zcela nové a s odcházejícím Veyronem sdílí jen minimum komponentů. Uprostřed kraluje 8.0-litrový W16 přeplňovaný čtyřmi turbodmychadly, jehož výkon je 1500 koní (1103 kW) v 6700 ot./min. a točivý moment 1600 Nm v rozmezí 2000-6000 ot./min. S ním spolupracuje přepracovaná dvouspojková převodovka se sedmi stupni. Hmotnost není oficiálně známá, ale Chiron je o 155 kilogramů těžší než Veyron, takže ručička na váze se zastaví někde pod dvěma tunami, přesněji na 1995 kilogramech.

I navzdory vysoké hmotnosti zrychlí z nuly na stovku pod 2.2 sekundy, což není žádným překvapením. Ohromující jsou další čísla, protože dvoustovkou letí za 6.5 sekundy a 300 za úžasných a extrémních 13.6 sekundy. Maximální rychlost je pro většinu spíše zklamáním, protože Veyron Super Sport je rychlejší, elektronický omezovač tu zasáhne už ve 420 km/h. Pokud se však vypne, výsledná rychlost má překročit 450 km/h.

Cena je 65 milionů korun.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz