good-year-6

Silniční pneumatiky těží ze závodních zkušeností

2. 9. 2021 • Novinky, Zajímavosti

Pneumatiky jsou to jediné, co zajišťuje kontakt vozidla s vozovkou a jejich role je velmi důležitá. Sebelepší auto by nezvládlo bez adekvátní pneumatiky přenést své schopnosti na silnici. Dvojnásob to platí u závodních vozidel, ale kvalitu gum není radno podceňovat ani u běžných silničních vozidel, natož těch sportovních. Každý výrobce se tak snaží dostat na závodní okruhy, které vlastně slouží jako taková vývojová a zkušební laboratoř. Jak to funguje, jsme mohli zjistit na závodech WTCR v Maďarsku.

Značka Goodyear se stala v roce 2020 oficiálním dodavatelem pneumatik pro FIA Světový pohár cestovních vozů (FIA World Touring Car Cup – WTCR). Na základě oficiálního výběrového řízení FIA bude Goodyear partnerem seriálu minimálně ještě celý rok 2022. Mimo to můžeme pneumatiky tohoto prémiového amerického výrobce spatřit i na Rally Dakar nebo třeba v zámořské sérii NASCAR, kde je to vůbec nejpopulárnější motoristický sport. V Evropě je Goodyear spojen ještě s vůbec nejslavnější sérií WEC (World Endurance Championship), jehož součástí je i 24h Le Mans. Nechybí však ani ELMS (European Le Mans Series), již zmíněný světový šampionát cesťáků WTCR, její elektrická obdoba Pure ETCR nebo britský šampionát BTCC. To už je slušná sbírka cenných zkušeností.

good-year-7

Goodyear má za sebou dlouhou historii ve vrcholovém motoristickém sportu, s celkem 368 vítězstvími Velké ceny Formule 1 vede před všemi ostatními výrobci pneumatik. Návrat značky Goodyear do motoristického sportu se časově kryje s uvedením pneumatik Goodyear Eagle F1 SuperSport na trh v segmentu velmi vysoce výkonných pneumatik (UUHP).

Jak jsme mohli na okruhu Hungaroring vidět na vlastní oči, součástí každého takového závodu je i tým inženýru a techniků z Goodyearu, kteří disponují kompletním zázemím v paddocku s menší laboratoří a obrovským stanem, ve kterém se přezouvají pneumatiky závodních vozů. V praxi to funguje tak, že před závodním víkendem dodají do tohoto střediska závodní týmy holé ráfky, technici výrobce pneumatik je obují a během závodů pak celé zázemí funguje jako podpůrné středisko, které vyhodnocuje následnou funkčnost či problémy.

good-year-12

Standardně Goodyear nafukuje pneumatiky vzduchem, ale každý tým si může zvolit jiné médium, například dusík. To, aby vinou zahřívání pneumatik nedocházelo ke změnám tlaků. Právě tlak je zásadní kritérium ovlivňující fungování podvozku a maximální využití mechanické přilnavosti. Přesné čísla nám však neprozradili, je to tajemství. Platí však obecné pravidlo, že u závodních aut je tlak nižší než u civilních vozidel, díky tužší konstrukci bočnic a potřebě větší kontaktní plochy s povrchem. Svou roli také hraje výrazně nižší váha závoďáků.

Zajímá vás výdrž? O tu u závodů primárně nejde, ale i tak je na okruhu až překvapivá a klidně jedna sada vydrží několik závodních víkendů. Největší vliv však má jezdecký styl daného pilota. Každý pilot ostatně má do každého závodu alokovaných 12 kusů nových suchých slicků (na začátku sezony je to 18 kusů) a 10 kusů ojetých si jich může přenést z minulého závodu. Nechybí ani omezené množství pneumatik Goodyear v “mokré” variantě pro případ deště. Taktika s výdrží gum je tedy poměrně důležitá.

good-year-3

Dnešní doba si žádá ekologii, a tak i na okruhových závodech začínají jezdit čistě elektrické série. V rámci WTCR závodů je to jejich elektrifikovaná obdoba Pure ETCR. Zajímavostí je, že závodní elektromobily mají specifické gumy. Především jsou univerzální, tedy kompromis mezi suchou a mokrou variantou. Jednak jsou elektrické závoďáky těžší, ale také mají násobně vyšší kroutící moment a výkon. Zde jde tedy primárně o výdrž dané směsi. Goodyear proto vyvinul pneumatiky, které dokáží takový okamžitý příval energie zvládnout, a současně nabízejí vysokou přilnavost a trakci spolu s nízkým valivým odporem v zájmu delšího dojezdu a vyšší účinnosti. Partnerství s Pure ETCR tak představuje mnohem víc než jen dodávky závodních pneumatik. Společně tyto závody využívají k vývoji technologií, které nadchnou příští generaci závodníků.

Ze závodů na silnice

Platilo to vždy a platí to stále. Jakákoli forma motoristického sportu je vývojovým centrem celého automobilového průmyslu. Reklama je také nesporným důvodem, proč vůbec výrobci do tohoto sportu vstupují, ale ještě větší přínos je v získání know-how, které poté můžou výrobci aplikovat do sériových produktů pro širokou veřejnost. I proto třeba svou robotickou převodovku Ferrari nazvalo F1.

good-year-2

Stejně to platí i u pneumatik, i když tady je celý systém poněkud složitější. Sériová guma totiž musí především vydržet a zvládnout co nejširší škálu povětrnostních podmínek. U závodní je to přesně naopak.

Zkušenosti ze závodů však výrobce aplikuje i do silničního produktu, zejména zaměřeného pro sportovní a okruhové použití, jako např. Goodyear Eagle F1 SuperSport RS. Stejná je zde totiž hloubka dezénu 5 mm. To proto, že vyšší dezén by se při zátěži deformoval a auto ztrácelo mechanickou přilnavost. To platí i pro získané zkušenosti s vývojem směsi a samotného dezénu, nebo že bočnice těchto gum jsou standardně tužší.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz