audi-q5-2021-10

Test AUDI Q5 40 TDI Quattro

12. 5. 2021 • AUDI, Luxusní vozy, Novinky, Testy

Motor: 95%

Podvozek: 95%

Převodovka: 95%

Zpracování: 95%

Praktičnost: 85%

Audi Q5 40 TDI není auto stavěné na zábavu. Daleko více mu sedí nenucená jízda za což může i poměrně mrtvé řízení s těžkým chodem. Je to v první řadě vyklidněné pohodlné SUV, které nabídne skvěle odhlučněný interiér, pružný motor, výbornou spotřebu a spoustu prostoru. Žádné emoce tady nečekejte.

Verdikt:

Audi Q5 je již mnoho let nejprodávanějším SUV v prémiovém segmentu střední třídy na evropských trzích. Nyní je tento model ještě lepší a atraktivnější. Modernizované Audi Q5 kombinuje sportovní charakter s vynikající využitelností v každodenním provozu a nabízí široký výběr informačních, zábavních a asistenčních systémů. Ještě ostřejší rysy designu velmi úspěšného modelu umocňují identitu Q a poprvé v nabídce na celém světě zahrnuje zadní svítilny s digitální technologií OLED.

audi-q5-2021-17 audi-q5-2021-7

Designéři Audi v rámci modernizace exteriéru vzhled ještě více zvýraznili řadou osobitých detailů. Osmiúhelníková maska chladiče Singleframe je nyní mělčí a vypadá širší než dosud. Krajní otvory pro přívod vzduchu jsou vyšší a rozdělují je lichoběžníkové vložené prvky. Horní část světlometů LED má nový charakteristický design světel pro denní svícení. Q5 vyvolává nyní při pohledu ze strany dojem mimořádné lehkosti a větší světlé výšky díky nově navrženému krytu bočních prahů. Vzadu je nový ozdobný prvek mezi zadními svítilnami a nový difuzor s horizontálním žebrem. Kromě standardní výbavy jsou na přání k dispozici dvě stylistické linie. Advanced line je vybavena chromovanými svislými žebry na masce chladiče Singleframe a spodními ochrannými panely pod předním a zadním nárazníkem ve stříbrné barvě místo černé. S line zahrnuje sportovní voštinovou mřížku masky chladiče a chromovanou lištu po obvodu zadního difuzoru. Dvě z dvanácti nabízených barev laku karoserie jsou nové – zelená district a modrá ultra. Na přání se dodává paket černých ozdobných prvků.

Na přání dodávané zadní svítilny OLED jsou rozděleny do tří částí po šesti segmentech, což umožňuje designérům a vývojářům značky Audi vytvářet různé světelné designy a charakteristický vzhled na základě společného hardwaru. Zákazníci si při objednávce svého vozu mohou vybírat ze tří charakteristických designů zadních svítilen se specifickými funkcemi „coming home“ a „leaving home“. Nezaměnitelný vzhled svítilen se změní také při přepnutí systému Audi drive select do režimu „dynamic“. Zadní svítilny OLED jsou vybaveny rovněž detekcí blízkosti. Pokud se účastník silničního provozu přiblíží zezadu ke stojícímu vozu Q5 na méně než dva metry, všechny segmenty OLED se rozsvítí. Pokud se Q5 rozjede, vrátí se k původnímu světelnému designu. Spektrum funkcí zadních svítilen je završeno dynamickými ukazateli směru. OLED jsou extrémně hospodárné organické elektroluminiscenční diody, které vytvářejí povrch, z něhož vychází homogenní světlo.

audi-q5-2021-3

Základní výbavou modelu Q5 jsou nyní světlomety LED. Na přání je mohou nahradit světlomety Matrix LED. Jejich dálková světla s inteligentním, variabilním ovládáním poskytují vyšší úroveň bezpečnosti a komfortu bez oslňování ostatních účastníků silničního provozu.

Modernizované Audi Q5 je nyní s vnější délkou 4,68 metru o 19 milimetrů delší – především díky delším nárazníkům. Jeho vnější šířka (bez vnějších zpětných zrcátek) 1,89 metru a vnější výška 1,66 metru zůstávají beze změn. Dlouhý rozvor náprav 2,82 metru vytváří velkorysý vnitřní prostor. Na přání se dodávají podélně posuvná zadní sedadla Audi plus s nastavitelným sklonem opěradel. V této variantě má zavazadlový prostor objem 550 až 1550 litrů. Standardně se dodává variabilní skládací podlahová rohož, na přání lze objednat elektrické ovládání zadního výklopného víka. Díky inteligentní kombinaci materiálů má Q5 jeden z nejlehčích skeletů karoserie ve svém segmentu. Mezi nejlepší ve své třídě se řadí také součinitelem aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,30.

audi-q5-2021-19 audi-q5-2021-26

Design interiéru je zaměřen na horizontální linie, čímž vzniká pocit rozlehlého prostoru a lehkosti. Elegantní oblouk ozdobného obložení odděluje horní a spodní části přístrojové desky. Největší pozornost přitom přitahuje nový dotykový displej MMI s akustickou zpětnou vazbou. Místo dosud používaného otočného ovládacího tlačítka na konzole středového tunelu nyní zaujímá odkládací přihrádka Zákazníci si mohou pro model Q5 vybrat také tři varianty interiéru: základní, design selection a S line. Jednotlivé varianty lze navíc libovolně kombinovat s pakety vnější výbavy. Vnitřní výbava design selection zahrnuje paket kontur/dekoračního osvětlení, jehož součástí jsou rozmanité světelné efekty, které dokonale umocňují typickou kvalitu řemeslného zpracování interiérů vozů Audi.

Za novým uspořádáním ovládacích prvků v modernizovaném modelu stojí nová zařízení na základě třetí generace modulární platformy informačních a zábavních systémů MIB 3, která nabízí desetinásobek výpočetního výkonu předchozí platformy MIB 2. Základem je konvenční přístrojová deska s centrálně umístěným informačním systémem řidiče. Na vrcholu nabídky stojí Audi virtual cockpit plus – 12,3“ digitální displej s vysokým rozlišením a třemi různými grafickými uspořádáními. Řidič tento displej ovládá na multifunkčním volantu. Na přání je k dispozici také průhledový displej.

audi-q5-2021-27

Sériovou výbavou modelu Q5 je centrální 10,1“ dotykový displej MMI. Jeho ovládání je extrémně snadné díky struktuře menu s plochými hierarchiemi. Systém umožňuje textové vyhledávání s nápovědou. Řidič může zadávat znaky a písmena manuálně nebo prostřednictvím hlasového ovládání, které rozumí mnoha pokynům z běžného hovorového jazyka. Systém hlasového ovládání může ve spojení s informačním a zábavním systémem MMI navigation plus včetně služeb Audi connect navigation & infotainment využívat přístup ke cloudu, který poskytuje ještě větší flexibilitu. Celkově se modernizace “kvépětky” povedla a auto působí stále velmi svěžím dojmem zvenčí i uvnitř. Změny se udály také pod kapotou, i když jen decentní.

Na evropské trhy je modernizované prémiové SUV uvedeno ve verzi Audi Q5 40 TDI. Její výkonný dvoulitrový vznětový čtyřválec poskytuje nejvyšší výkon 150 kW/204 koní a maximální točivý moment 400 Nm. Hliníkový blok válců má o cca 20 kilogramů nižší hmotnost než kliková skříň předchozího motoru. Klikový hřídel je o 2,5 kilogramu lehčí. K nízké spotřebě paliva přispívá částečně hybridní systém (MHEV). Řemenem poháněné zařízení BSG s funkcemi spouštěče a generátoru napájí 12V elektrickou soustavu vozidla, která zahrnuje kompaktní sadu lithium-iontových akumulátorů. BSG získává zpět kinetickou energii při zpomalování a ukládá ji do akumulátorů. Systém MHEV umožňuje vozidlu setrvačnou jízdu s vypnutým motorem a také využívání funkce start-stop již při poklesu rychlosti jízdy pod 22 km/h. Celkovým přínosem je snížení spotřeby paliva o cca 0,3 litru na 100 kilometrů. Audi Q5 40 TDI zrychlí z nuly na 100 km/h za 7,6 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 222 km/h.

audi-q5-2021-8

Výkonný vznětový motor je nejen hospodárný, ale také čistý, a splňuje tak požadavky nejpřísnějších emisních norem Euro 6d-ISC-FCM a EU 6 AP. Emise oxidů dusíku výrazně snižuje nový systém SCR Twindosing s dvojitým vstřikováním AdBlue. Vodní roztok močoviny se přidává do výfukových plynů před oběma sériově zapojenými katalyzátory SCR.

Nabídka zahrnuje i další motory: zážehové Q5 45 TFSI quattro (čtyřválec o objemu 2,0 litrů, výkon 195 kW), vznětových 35 TDI (čtyřválec o objemu 2,0 litrů, výkon 120 kW) a 50 TDI quattro (šestiválec o objemu 3,0 litrů, výkon 210 kW), dále plug-in hybridní 50 TFSIe quattro (220 kW) a 55 TFSIe quattro (270 kW) a konečně „sportovní naftu“ SQ5 TDI quattro (šestiválec o objemu 3,0 litrů, výkon 251 kW).

V modelu Audi Q5 40 TDI je hnací síla motoru přenášena na všechna kola sedmistupňovou převodovkou S tronic a systémem quattro s technologií ultra, která rovněž přispívá k hospodárnosti. Za normálních podmínek směřuje veškerý výkon na přední kola. V případě potřeby pohonu všech kol, například na kluzkém povrchu nebo při dynamické jízdě, připojí dvě spojky během zlomku sekundy zadní kola k poháněcímu ústrojí – a v mnoha situacích k tomu dochází s předstihem. Systém nečiní z hlediska trakce a provozních vlastností žádné kompromisy.

audi-q5-2021-13

Čtyřválcový turbodiesel ohromí jemným a tichým chodem, který sympaticky maskuje tradiční charakter vznětového motoru. Ten má navíc skvělý projev i co se dynamiky týče, síly má tenhle dvoulitr zkrátka dost na to, aby zvládl všechny nástrahy českého provozu. Dokonce bych řekl, že nabízí ještě něco víc. Vůz mě potěšil také převodovkou, která řadí plynule a ve správný moment. Navíc dovede využít přednosti motoru, zejména velký točivý moment dostupný už od relativně nízkých otáček. Při klidné jízdě automat neváhá poslat dvoulitr jen lehce nad 1000 min-1, samozřejmě hlavně kvůli spotřebě a emisím. Ve městě jsem jezdil za 8,5 l/100 km, po dálnici za 7,8 l/100 km a „mimo“ za 6,2 l/100 km. Průměr v kombinaci činil rovných sedm na sto.

Silnou stránkou Audi Q5 je skvěle vyvážený podvozek, který uspokojí náročné požadavky na sportovní charakteristiku i komfort. Víceprvkové zavěšení předních a zadních kol je mimořádně lehké, čímž vylepšuje nejen ovladatelnost, ale také hospodárnost.

audi-q5-2021-5

Audi zákazníkům dává na výběr ze různých druhů podvozku: standardního, sportovního, s elektricky nastavitelnou tuhostí tlumičů a také vzduchového. Testované auto bylo vybaveno tlumiči s elektricky nastavitelnými tlumiči. Nechyběly ani kola o velikosti 20 palců obutá do pneumatik o rozměru 255/45. Komfort byl i přes tyto rozměry příznačný a s většinou nerovností si auto hravě poradilo. Menší problém nastal až na opravdu rozbité silnici nebo na ostré příčné nerovnosti. Na přání dodává Audi pro Q5 dynamické řízení, které mění převod až o 100 procent v závislosti na rychlosti jízdy a úhlu otočení volantu.

Tohle SUV sice dovede i na zakroucené okresce jet rychle, ale brzy jsem zjistil, že mi to nedělá radost. Audi Q5 40 TDI prostě není auto stavěné na zábavu. Daleko více mu sedí nenucená jízda za což může i poměrně mrtvé řízení s těžkým chodem. Je to v první řadě vyklidněné pohodlné SUV, které nabídne skvěle odhlučněný interiér a spoustu prostoru. Žádné emoce tady nečekejte.

audi-q5-2021-12

Součástí sériové výbavy je systém řízení jízdní dynamiky Audi drive select, který ovlivňuje charakteristiku mnoha technických komponentů. Řidič má na výběr až sedm provozních režimů, včetně módů off-road a all-road (se vzduchovým odpružením). Asistent pro sjíždění strmých svahů podporuje řidiče na úsecích s velkým sklonem.

Plusy

– Úsporný a kultivovaný motor
– Ticho v interiéru
– Prostornost a praktičnost
– Možnost luxusní výbavy

Minusy

–  Ovládání infotainmentu už jen dotykově

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz