test-mercedes-amg-gle-53-4matic-coupe-4

Test Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ Coupé

20. 11. 2020 • Exkluzivní testy, Luxusní vozy, Mercedes-AMG, Mercedes-Benz, Novinky, Sportovní vozy, Testy

Motor: 100%

Převodovka: 95%

Podvozek: 95%

Zpracování: 100%

Praktičnost: 85%

Mercedes-AMG GLE 53 4Matic+ Coupé ideálně kombinuje denní použitelnost se silným motorem, hutným zvukem a hravým podvozkem. Nabídne nejlepší vnitřní prostor ve své třídě, vyvážený podvozek a překvapivě nízkou spotřebu. To vše v atraktivním balení.

Verdikt:

Mercedes-Benz loni představil plnohodnotné nové generace modelů GLE a GLE Coupé a navíc je doplnil i o střední deriváty stáje AMG, tedy řadu 53. Druhá generace SUV Coupé si ponechává tradiční design, který je však výrazně osvěžen. Oproti výchozímu GLE navíc Coupé přidává na robustnosti, zachovalo si totiž tvar karoserie a není vzadu opticky zúžené jako jeho praktičtější varianta. To, že je to kus auta dokazují i rozměry. Na šířku měří 2157 mm (což je více než vrcholné GLS), dlouhé je 4939 mm a vysoké je 1730 mm.

AMG proměnilo vůz v agresivní bestii. Nechybí ostře řezaný nárazník, klasická AMG maska, dvaadvacetipalcová kola, červené třmeny brzd a čtveřice pořádných výfuků. Chromové prvky karoserie byly nahrazeny černou barvou. V kombinaci s modrým lakem Brilliant za 27.152 Kč se jedná o atraktivní a působivé auto, za kterým se lidé všude otáčeli.

test-mercedes-amg-gle-53-4matic-coupe-5 test-mercedes-amg-gle-53-4matic-coupe-14

Uvnitř je to současný Mercedes se vším všudy. Na středovém panelu tak najdeme dva obří displeje s uhlopříčkami 12,3”. Zajímavý je taktéž středový tunel v okolí voliče převodovky. Jsou zde dvě masivní madla (navíc osvětlená), což interiéru dodává nebývalý šmrnc. Za zmínku stojí rovněž čtveřice středových výdechů ventilace. Výdechy mají vůbec poprvé obdélníkový tvar. AMG přidalo karbonový dekor, speciální sportovní volant s integrovaným voličem jízdních režimů a sportovní sedadla. Kokpit vypadá opravdu úchvatně a dílenské zpracování je špičkové. Líbil se mi posed za volantem, skvělá sedadla a celková útulnost paluby. Velkorysý je i vnitřní prostor pro posádku vepředu i vzadu, což mě dost překvapilo. Díky šířce karoserie a nepřekážejícímu středovému tunelu se sem navíc docela pohodlně posadí i tři dospělí s velkou rezervou místa pro nohy i hlavu. Ošizen nezůstal ani zavazadelník. Základní objem 690 litrů lze sklopením zadní lavice rozšířit na 2010 litrů.

Speciální pochvalu si tradičně zaslouží systém MBUX a jeho specifická funkce. Jde zejména o umělou inteligenci schovanou za hlasovým ovládáním. Nic nového, říkáte si. Jenže pozor, šíře pokynů je naprosto neuvěřitelná a v automobilovém světě nemá obdoby. Můžete se zeptat na počasí v jakémkoli městě planety, kde je nejbližší čínské bistro nebo třeba měnit teplotu. Stačí říct “nastav teplotu na 21 stupňů a zapni vyhřívání sedadel.” Mercedes to okamžitě provede. Také se můžete zeptat na aktuální dojezd nebo na situaci na silnicích. Je to rychlé, jednoduché a systém nedělá chyby. Úžasné je to ve spojení s navigací, kde jen vyslovíte adresu. Navigace spolupracuje s čelní kamerou, kterou aktivuje před blížící se odbočkou a pomocí rozšířené reality promítne do obrazu grafiku, abyste neminuli žádné odbočení. Na kruháčích neocenitelné, je to jako v závodní hře. Na domech se také graficky zobrazují popisná čísla, což hodně usnadňuje hledání.

test-mercedes-amg-gle-53-4matic-coupe-15 test-mercedes-amg-gle-53-4matic-coupe-21

Aby toho nebylo málo, třída GLE podtrhuje interiér úchvatným ambientním osvětlením. Lze si navolit celou škálu RGB barev a dokonce pro každou zónu zvlášť. Nechybí ani spolupráce s audiem, kdy osvětlení reaguje na hudbu a navozuje atmosféru na palubě. Ještě jedna věc, třídě GLE nechybí semiautonomní řízení, které umí měnit pruh dle sepnutí směrovky.

Novinka může mýt unikátní podvozek s názvem E-Active Body Control (EABC). Systém nejenom že používá 48 voltový rozvod, ale v reálném čase dokáže nezávisle na sobě upravovat a dokonce i zvedat či snižovat každé kolo zvlášť, aby si GLE zachovalo nejlepší možné jízdní vlastnosti. Vedle této vymoženosti pak samozřejmě stojí celá armáda jízdních asistentů, která zahrnuje adaptivní tempomat Distronic s funkcí Stop-and-Go, aktivní zásah do řízení, aktivní pomoc s brzděním nebo monitoring mrtvého úhlu. GLE však může být vybaveno také speciální funkcí, jenž vám pomůže zacouvat s přívěsem. Testovaný model byl ale vybaven sportovním podvozkem AMG Active Ride Control.

test-mercedes-amg-gle-53-4matic-coupe-10

Nejzajímavější je to pod kapotou. Verze 53 je totiž středně silné AMG a navíc používá mildhybridní technologii. Ale pozor, tady pracuje pro maximální efektivnost výkonu motoru, auto neumí jet ani metr v elektrickém režimu. Jde o jedním turbodmychadlem a jedním 48V elektrickým kompresorem přeplňovaný třílitrový řadový šestiválec s výkonem 320 kW/435 koní. Točivý moment vrcholí hodnotou 520 Nm. Mezi motorem a převodovkou je navíc ještě pomocný elektromotor, který dodá dalších 22 koní a 250 Nm. AMG uvádí oficiální zrychlení na stovku za 5,2 sekundy.

Více vám prozradí číslo zrychlení na 50 km/h. To jsme zvládli za 2 vteřiny a auto k tomu potřebovalo jen 15 metrů silnice. Neskutečné! Elektromotor totiž funguje nejlépe při rozjezdu z místa, nebo v nízkých otáčkách, kde zcela eliminuje prodlevu turbodmychadla a narovná křivku výkonu, která u spalovacích benzínových motorů vrcholí ve vyšších otáčkách, tam už se do toho opře šestiválec naplno.

test-mercedes-amg-gle-53-4matic-coupe-2

Nebudu vám nic nalhávat, akcelerace je jedním slovem výborná a po každém stisknutí pedálu plynu cítíte kopanec a okamžitý zátah. Je to silně návykové a upřímně, dost se mi tato technologie líbí a takovou budoucnost vítám s otevřenou náručí a úsměvem na tváři. Motor je sametový, výkon krásně narůstá a graduje. Není to žádný výbuch, jako v případě osmiválců, navíc v tomto případě jednotka bojuje s velkou hmotností a odporem karoserie. I tak je vůz velmi rychlý.

Každého milovníka sportovních aut potěší i samotný zvuk motoru. Řadový šestiválec je opravdu zvučnou jednotkou a jsem moc rád, že Mercedes našel k této koncepci cestu. Výfuková soustava AMG Performance s aktivní klapkou navíc dokresluje projev motoru o patřičně hlasité prskání a burácení při odstavení plynu.

test-mercedes-amg-gle-53-4matic-coupe-13

Ještě pár technických drobností – vůz má automatickou devítistupňovou převodovku AMG Speedshift MCT s “mokrou spojkou”, která posílá výkon na systém pohonu všech kol AMG 4Matic+. To plus na konci je klíčové, jedná se o pohon čistě vyvinutý divizí AMG. Auto je s ním hravé a umí vrtět zadečkem. Při každé prudší akceleraci se tak ze zatáčky hrnete v čtyřkolovém powerslidu ven a jen nevěřícně kroutíte očima a volantem. GLE nemá driftovací mód, i tak je hravé. Je to SUV a asi málokdo bude ukrajovat desetinky na okruh a jezdit okresky dveřmi napřed. I tak ale pohon umí poslat až 100 procent výkonu na jakoukoli z náprav a v zatáčkách je podvozek velmi jistý a ochotně se do nich stáčí. AMG také upravilo řízení, které je mnohem strmější, avšak zpětnou vazbu postrádá.

test-mercedes-amg-gle-53-4matic-coupe-7

Pokud vůz necháte v komfortním nastavení, bude vám poměrně příjemným společníkem pro každý den. Podvozek je sice i díky velkým kolům tužší, ale rozhodně ne diskomfortní. Většinu nástrah českých silnic odfiltruje a nedá vám o tom příliš vědět. Skvělé je také odhlučnění interiéru. Velmi zajímavá je pak spotřeba. Od 435 koňového a velmi těžkého SUV byste zřejmě čekali ohromující cifru. A zajímavá je i spotřeba paliva. Čekali byste, že AMG se silným motorem spotřebuje 85litrovou nádrž během cesty do Brna a zpět. Při normální jízdě ne. V rámci předpisů se budete držet kolem deseti litrů, ve městě třinácti. Vyšší odběr způsobí až opravdu ostrá dynamika.

test-mercedes-amg-gle-53-4matic-coupe-3

Ačkoliv tedy zní přítomnost elektromotoru ve vozech AMG hrozivě, jeho primárním účelem je minimalizovat zpoždění po sešlápnutí plynového pedálu, aby byla jeho odezva co nejostřejší. Elektromotor také roztáčí benzinový motor ve chvílích, kdy ho systém start/stop deaktivuje, slouží pak i jako startér. V případě, kdy benzinový motor běží, se naopak chová jako alternátor. Slouží však také ke snížení spotřeby paliva. Základní cena testovaného modelu startuje na částce 2 599 080 Kč s DPH. Díky příplatkové výbavě se konečná cena testovaného auta vyšplhala na 3 133 481 Kč.

Plusy

– image a vzhled
– dynamika motoru
– jízdní vlastnosti
– zvuk
– řízení
– převodovka
– spotřeba
– sedadla
– pohon všech kol
– výkon světlometů

Minusy

– vysoká hmotnost
– velké rozměry karoserie

.

« »

https://myrosatis.com/wp-content/uploads/2021/03/21210305car-air-purifier.html