ford-mondeo-exterior-1

TEST ojetiny Ford Mondeo Kombi 2.2 TDCi – Rychlý, úsporný, prostorný a komfortní

23. 3. 2017 • FORD, Novinky, Ojeté vozy, Testy

Velké kombi střední třídy, dost možná nejpopulárnější kategorie v České republice, vlhké sny hlav rodin a manažerů. Tyto vozy se teď dají pořídit za velmi rozumné peníze a do půl milionu si tak můžete vybírat mezi opravdu dobrými stroji. Neprémiové automobilky se v této kategorii snaží uspět tak moc, že jen s obtíží v ní najdete špatné auto. Chcete-li komfort a německou preciznost, koupíte si Škodu Superb nebo Volkswagen Passat. Pokud vám záleží jen na komfortu, určitě se podívejte na Citroen C5 nebo Peugeot 508. Rozumnou volbou, která nikoho neurazí, se pak stává Hyundai i40 a pokud máte nějaké ty sportovní choutky, chybu neuděláte s Mazdou 6 nebo Fordem Mondeo.

A právě poslední zmíněný jsme si tentokrát vzali do testu ojetiny od AAA Auto. Jedná se o kus v nejpovedenější motorizaci 2.2 TDCi s luxusní výbavou Titanium S, která je navíc doplněna o adaptivní podvozek CCD a automatickou převodovku. Mělo by se tak jednat o rychlý, úsporný, prostorný a komfortní vůz, který se řadí na první příčky v dané kategorii. Dokáže však mezi tvrdou konkurencí zaujmout i jako ojetina? To se pokusíme  zjistit v dnešním testu.

Dravý a nestárnoucí vzhled

Ačkoliv se třetí generace Mondea představila více jak před 10 lety, tak se pořád jedná o velmi dobře vypadající vůz. Atleticky působící karoserie zaujme především svou šířkou, díky které vypadá exkluzivněji. Na dravosti přidávají štíhlé xenonové světlomety s LED denním svícením a zadní část zakončují elegantní LED svítilny a dvojice chromovaných koncovek výfuku. V naší konfiguraci vyniknou krásná 18-palcová litá kola a bílý perleťový lak.

2

Přepychový interiér s pár mínusy

Hned po usednutí za volant zaujmou odvětrávaná sedadla s koženým čalouněním, která se pyšní slušným bočním vedením, ale bohužel mírně vyšším ukotvením. Multifunkční volant je přehledný, což platí i o kapličce přístrojů. Mezi tachometrem a otáčkoměrem se nachází displej informačního systému a palubního počítače, který dokáže zobrazit informace o autě, asistenční systémy, navigaci a zábavu v podobě právě přehrávané hudby. Ve výsledku vlastně vůbec nebudete potřebovat dotykovou obrazovku na středovém panelu, která je potřeba jen při nastavování navigačního systému. Všechny ovládací prvky jsou na místech, kde je čekáte a ergonomie by si zasloužila jedničku, jenže jí to kazí jedna nepochopitelná věc – madlo dveří je umístěné tak tragicky, že kvůli stažení zadních oken si třikrát překroutíte ruku, abyste ty dvě tlačítka mohli zmáčknout. Ovládání střešního okna je jednoduché a na žádné další mínus jsem zde nenarazil. Naopak mě potěšila široká možnost nastavení vyhřívání a odvětrávání sedadel a použité materiály, které jsou odolné proti poškrábání a ani po několika letech jezdění nevržou a neskřípou. Vyhnul bych se jen lesklému dekoru z černého plastu, který nelze udržet bez mastných šmouh a leštit ho budete tak třikrát denně.

Co se prostornosti týče, stěžovat si nebudou ani ti největší. Vpředu je dostatek místa ve všech směrech, a to stejné platí i na zadních sedadlech. Ano, rejpalové možná vytáhnou Superb, který má vzadu bezkonkurenčně nejvíce místa, které je však ve výsledku nevyužité podobně jako jeho obrovský kufr. Zavazadlový prostor Mondea má solidní objem 549 litrů, se sklopenými sedadly 1740.

1

Motory

Zážehové
1.6 Ti-VCT (81, 88, 92 kW)
1.6 EcoBoost (118 kW)
2.0 Duratec (107 kW)
2.0 EcoBoost (149, 176 kW)
2.3 Duratec (118 kW)
2.5 Turbo Duratec (162 kW)

Vznětové
1.6 TDCi (85 kW)
1.8 TDCi (74, 92 kW)
2.0 TDCi (96, 103, 120 kW)
2.2 TDCi (129, 147 kW)

6

Který vybrat?

U zážehových motorů před faceliftem není moc z čeho vybírat. Šestnácti-stovky bývají často utahané a trpí na častou potřebu výměny ozubeného řemene. Dvou-litr Duratec dostal kvůli vyšší hmotnosti vozu (kolem 1700 kilogramů) kratší převody a nehodí se tak na dálnici. Dva-trojka má dostatek výkonu, je poměrně spolehlivá, ale je dodávaná pouze s automatickou převodovkou a spotřebu je téměř nereálné dostat pod 11-12 litrů. Pětiválcová dva-pětka od Volva překypuje výkonem a výfuk s ní dokáže vydávat velmi líbivé zvuky, pokud neřešíte spotřebu, je ideální volbou. S příchodem modernizace v roce 2010 dorazily i nové přeplňované motory EcoBoost, které vynikají kultivovaných chodem, dostatkem výkonu a slušnou spotřebou, takže je můžeme bez problému doporučit.

U vznětových agregátů je to jednodušší. Vyhnuli bychom se šestnácti-stovce, která v Mondeu působí utrápeně. Pokud jste klidný řidič, určitě se vyplatí osmnácti-stovka, která sice není nejkultivovanější a dlouho se zahřívá, ale na oplátku nabídne dlouhodobou spolehlivost – navíc nemá filtr pevných částic. Dvou-litr je zajímavou jednotkou, má dostatek výkonu a slušnou spotřebu, ale spoustu majitelů nakonec vyšel draho a jeho nejsilnější provedení tak spolehlivostí zrovna nevyniká. Za to dva-dvojka je skvostný motor původem od koncernu PSA, umí nabídnout velkou dávku točivého momentu od nízkých otáček, solidní spotřebu okolo 7 litrů a po zahřátí i kultivovaný projev. Za nás jednoznačná volba.

5

Jízda – Zábavně i s rodinou

Nejvíce času stráví ve městě a na dálnici, kde jednoznačně triumfuje. Podvozek je v režimu Komfort příjemně plavný a dokáže vyžehlit většinu nerovností, problémy mu působí jen ty ostřejší v podobě větších ostrých děr v silnici, od kterých se dostaví ráz do karoserie. Na silnici s mírnými výmoly je doslova slast sledovat, s jakou elegantností se přes ně dokáže přehoupnout. Vítám i kvalitní odhlučnění, díky kterému není problémem doslova létat na dálnicích. Držet nezákonné dálniční tempo okolo 200 km/h mu totiž nedělá vůbec žádný problém, přičemž stále působí jistě, hluk v kabině je už sice vyšší, ale nikterak otřesný a spotřeba se bude držet mezi 9-10 litry, což zaslouží jedničku. Při klasické sto-třicítce motor netočí ani 2500 otáček za minutu, auto je tiché a spotřeba oko potěší hodnotou okolo 7 litrů.

Krouťák 420 Nm čtyřválcové dva-dvojky je dostupný od nějakých 1750 otáček a a motor nepolevuje až do nějakých 3500, kde je jeho výkonnostní maximum 147 kW, dál už to nemá moc smysl. Stovku zvládá za 8.1 sekundy a zvládne až 230 km/h, přes 220 se mu však nechce prakticky vůbec a této rychlosti je problém dosáhnout. Ve výsledku se jedná o solidní motor, který ohromí zátahem i nízkou spotřebou.

Ale teď na chvíli zpět k podvozku. Ten dokáže až překvapivě rychle reagovat na pohyb volantu, který je navíc příjemně tuhý a dokáže poskytnout i nějakou tu zpětnou vazbu. Vše se ještě zlepší při zapnutí režimu Normal, kdy se vytratí houpavost a plavnost a mírně se potlačí náklony karoserie. Ve Sportu už jsou náklony karoserie minimální, ale komfort překvapivě stále zůstává. K tomu se přidává velmi slušná mechanická přilnavost a díky tomu i překvapivě zábavná rychlost v zatáčkách. Nemá-li však vámi vybraný kus podvozek CCD, nezoufejte, i klasické provedení je odladěné skvěle, dost možná ještě líp. Jedu s naftovým kombíkem po okresce a baví mě ho řídit! Jenže fyzika nejde obelstít a při ostřejší jízdě se nakonec projeví těžší jednotka nad přední nápravou, díky čemuž se dostaví nepříjemná nedotáčivost, ale komu by to u rodinného auta vadilo. Nejschopnější motorizací je určitě 2.0 EcoBoost 176 kW, a to především kvůli své lehké konstrukci a tím pádem mnohem menší nedotáčivosti v zatáčkách.

Hodnocení se nevyhne ani šestistupňová automatická převodovka, která je dost možná největší slabinou auta. Chvíli řadí neskutečně hladce a příjemně, ale pak nesmyslně podřadí s nemalým škubnutím a tím kazí celý dojem. Občas jí není cizí ani nepříjemné cuknutí při jízdě v zácpě. Naopak manuál je povedenou záležitostí, a to i díky dobře naladěné spojce a hladkému chodu řadící páky. Velmi lichotivé jsou nakonec silné a dobře dávkovatelné brzdy.

4

Závěr – Schopný společník na každý den

Spousta aut se snaží umět všechno, ale nakonec nedokáží nic pořádně. Jenže Mondeu Kombi 2.2 TDCi s adaptivním podvozkem, automatem, a parádní výbavou, se to povedlo. Ano, má pár chyb, ale ty se dají překousnout. Ve výsledku se totiž jedná o povedené a schopné auto, které nejednomu majiteli, jenž si nemůže dovolit více aut, přiroste k srdci.

Za propůjčení vozu děkujeme společnosti AAA Auto.

3

Plus

Přijatelné ceny ojetých kusů

Spolehlivost některých agregátů

Síla a spotřeba 2.2 TDCi

Kultivovaný chod motorů EcoBoost

Komfortní podvozek s výbornou mechanickou přilnavostí

Vzhled

Kvalitní interiér a často bohaté výbavy

Příjemné řízení a dobře dávkovatelné brzdy

Prostornost

Mínus

Občas nepříjemně cukající převodovka

Někdy až otravně houpající se podvozek v režimu komfort

Mírný ergonomický nedostatek v podobě stahování zadních okem z místa řidiče

.

« »