ssang yong rexton

TEST Ssang Yong Rexton W Executive AT

15. 9. 2013 • Novinky, SsangYong, Testy

Motor: 65%

Převodovka: 55%

Podvozek: 60%

Zpracování: 70%

Praktičnost: 80%

Dobrý praktický offroad, jinak nic

Verdikt:

Faceliftovaný Rexton W je teprve druhým modelem této značky, který prošel naší redakcí v týdenním testu. Po novém Korandu, který testoval kolega loni v březnu se na řadu konečně dostal největší model v nabídce, nově s přívlastkem W. Jde o SUV/Off-road staré osvědčené konstrukce s rámovou konstrukcí, vzadu však pruží “moderní” vinuté pružiny a zadní závěs je nezávislý osmiprvkový. Toto platí pro testovanou verzi s automatem, manuál si musí stále vystačit s tuhou nápravou. Stálý pohon zadních kol s připojitelným předkem a redukcí ale nikoho nenechá na pochybách o jeho teréních schopnostech. Tato koncepce se již dnes často nevidí a Rexton W je jedním z posledních kdo ji ctí. Spousta prvků v interiéru je vypůjčena ze starého Sorenta od Kii, zároveň ale došlo na několik kosmetických změn, které celému autu vylepšují image. A že to zatraceně potřebuje…

1

Už při prvním vizuálním kontaktu vás překvapí masivnost celého auta. Velká litá kola obutá do balonových pneumatik, mohutné nášlapy a velká světlá výška na první pohled evokují vozidlo schopné vypořádat se i s těžkým terénem. Na levé straně auta na D sloupku naleznete štítek s písmenem W, který má představovat slovní spojední World Class a Work of Art. To ponechávám bez komentáře, ať si každý udělá obrázek sám.

Přední i zadní svítilny se dočkaly LED techniky, vpředu pouze pro denní svícení, vzadu pro několik různých účelů. Rexton W je vybaven automatickým spínáním světel podle aktuálních povětrnostních podmínek, jenom jsem úplně nepochopil logiku kdy se spíná co. Jednou vám svítí jenom obrysovky, jindy se k nim přidají i LED pro denní svícení. Určitě je v tom nějaký systém, já ale nepřišel na to jaký.

Na zadním okně je na první pohled podivné plastové držadlo, při bližším prozkoumání zjišťujeme, že je výklopné a po dalších asi 10 minutách nacházíme páčku pro jeho odjištění. Díky otevíratelnému zadnímu oknu je zadní stěrač posunut až na plech karoserie pod okno a je podpírán plastovým držadlem. Je to ryze praktické řešení a má své opodstatnění, musíte na to ale myslet a při stírání a následném zamýšleném otevření musíte nechat stěrač dojet až dolů. Víko kufru se vyklápí nahoru a je hodně masivní s velkým odporem kladeným při zavírání, nic pro delikátní slečinky. Autor této recenze si při manipulaci s ním natáhnul ramenní svalstvo a po zbytek recenze do kufru raději vůbec nechodil.

2

Při nasedání dovnitř na místo řidiče se sedačka automaticky odsune pro zajištění pohodlnějšího nastupování. Ano čtete správně, Rexton W má elektricky nastavitelná sedadla, u řidiče dokonce v osmi směrech. Zároveň jsou vyhřívaná, a to včetně těch zadních, dokonce v pěti různých intenzitách. Potah je z přírodní černé kůže a vypadá opravdu pěkně, navíc je to praktické řešení pro pohyb v terénu. Nastupování ale jinak moc pohodlné není, stoupá se poměrně hodně nahoru díky vysoké podlaze. Nástupní prahy pomohou jenom při vstupu dovnitř, směrem ven si spíše ušpiníte nohavice a po pár dnech máte sto chutí je z auta sundat.

Vzadu je poměrně hodně místa pro nohy i hlavy pasažérů, jejich pohodlí dále umocní nastavitelné opěradlo zadní lavice které jde i úplně sklopit. To má dvojí význam, jednak můžete převážet delší náklady, ale hlavně umožníte vstup na palubu lidem do třetí řady. Rexton W je totiž sedmimístný, dozadu tak nacpete další dva cestující. Ideálně by to měly být děti, sedí se poměrně nízko a sedáky jsou hodně krátké, na krátké cesty ale bez problémů. Daní za třetí řadu je vysoký schod v kufru, ve kterém jsou složeny poslední dva sedáky, náklady tak budete zvedat hodně vysoko.

4

Zpracování interiéru je poněkud rozporuplně. Na jednu stranu tu máme celkem hezké sedáky, středovou konzoli s povedeným designem tlačítek a obložení z imitace černého dřeva, na stranu druhou asi tři nebo čtyři druhy plastů nepříliš dobře slícovaných, budíky co už pamatují nějaký ten pátek a palubní počítač co ukazuje jenom celkovou ujetou vzdálenost, trasu A a B a Err2. Automatická klimatizace má svou hlavu a ne vždy se vám s ní podaří domluvit a již zmiňovaná kolečka pro nastavení vyhřívání sedadel jsou tak utopená dole před řadící pákou, že není vůbec vidět v jaké poloze zrovna jsou. Volant má “offroadově” velký průměr a tenký věnec částečně potažený umělou kůží, tlačítky na něm lze ovládat rádio, bluetooth systém a manuálně řadit, tuto funci pak zastává ještě kolébkový spínač přímo na řadící páce. Celkový dojem interiéru je velmi rozporuplný, něco se povedlo ale z většiny je cítit celkové stáří vozu dosahující ke 12 létům. Chtělo by to úplně novou generaci, a to co nejdříve Ssang Yongu!

3

Nakonec nezbývá nic jiného než nastartovat a vyjet. Motor chytí po chvilce žhavení a hned dá najevo svůj původ. Je to starý známy pětiválcový diesel od Mercedeu v Ssang Yongu používaný již hodně dlouho. Aby však prošel aktuálními emisními limity platnými pro EU, uřízly mu v Koreji jeden válec a přidaly několik dalších vylepšení jako například filtr pevných částic. Díky tomu přišel o část výkonu a charakteru, uvnitř je slyšet poměrně hlasitě a nikoho nenechá na pochybách jaké palivo máte v nádrži. Ve spojení s archaickou automatickou pětistupňovou převodovkou taktéž od MB jde o velmi letargického společníka na cesty. Slibovaná kombinovaná spotřeba při pohonu na zadní nápravu 7,3l/100km je z říše snů, v praxi počítejte tak s litry 11, s lehkou nohou se budete pohybovat tak kolem deseti. Vždy jde ale pouze o dohady, aktuální spotřebu vám automobil neprozradí. Nechápejte mě špatně, nejde o nekvalitní techniku, léty prověřený motor a automat dimenzovaný na 1000 Nm přežijí věky, jenom u toho nepočítejte se spotřebou normální pro konkurenční automobilky.

Podvozek je laděný jednoznačně do terénu, při vyšších rychlostech se naklání a na zvlněných úsecích se dočkáte zajímavého rozhoupání. Při tom všem byste čekali plavnou jízdu přes výmoly a nerovnosti, opak je ale pravdou. Rázy se do kabiny přenášejí poměrně razantně až vás to nejednou překvapí. Tohle všechno však při vjezdu na první polní cestu nebo do těžšího terénu zmizí a po připojení přední nápravy najednou získáte ztracenou jistotu. Spolu s redukcí a asistentem pro sjíždění kopců zůstane jenom velmi málo vrcholů a údolí nepokořených. Tatam je nejistota z velkého převodu řízení, mimo zpevněné cesty to všechno najednou začne do sebe zapadat. Rexton W je čistokrevným offroadem schopným jezdit i po asfaltových cestách.

5

Základní cena za verzi s automatem 819 900 Kč se zezačátku může zdát vysoká a opravdu vysoká zůstane v případě nepochopení koncepce celého vozu. Pokud potřebujete jezdit pouze terénem s minimálně šesti lidmi na palubě, je Rexton W vozem pro vás. Bojím se ale, že to není příliš schopný business plán pro Ssang Yong, za letošní rok si v ČR Rextona koupily dva zákazníci (oficiální statistika SDA) a skončil tak mezi auty s pohonem 4×4 na 122-126 místě. Na závěr tak pro vás mám jednu radu – pokud toužíte po autě s perfektními jízdními vlastnostmi na cestách i v terénu, jděte do nového Subaru Forester. Nejlépe s dieselovým motorem a manuálem, po zkušební jízdě s Rextonem si budete připadat jak v jiném vesmíru.

Plusy

  • Off-roadové schopnosti
  • Exkluzivita na silnici

Mínusy

  • Jízdní vlastnosti na silnici
  • Spotřeba
  • Projev motoru a převodovky
  • Tvrdohlavá klimatizace
TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor: 1998 ccm, čtyřválec, naftový
Max. výkon: 114 kW při 3400 ot./min.
Max. točivý moment: 360 Nm při 1500-2800 ot./min.
0 – 100 km/h: 13,2 s
Nejvyšší rychlost: 175 km/h
Průměrná spotřeba: 10 l/100 km
Pohotovostní hmotnost: 2094 kg
Poháněná náprava: zadní/obě
Cena základní verze: 699 900 Kč
Cena s testovanou motorizací:   819 900 Kč
.

« »

MENU