220320_480003075367691_120296312_o

30 let naftových motorů BMW!

15. 9. 2013 • Historie, Novinky, Zajímavosti

BMW letos slaví kulaté jubileum svých vznětových agregátů a my se ”dnééés podíváme zpátky do minulosti na tóóóó”, jak to všechno začalo a jak to vlastně pokračuje i dnes.

Dieselové motory od BMW máme v redakci velmi rádi, a to i přesto, že jsme vlastně všichni praví a zapřísáhlí petrolheadi. Inženýři v Mnichově motory prostě umí, ať už se jedná o přeplňované benzíňáky, staré dobré atmosféry a nebo šestiválcové diesely. Také díky tomu nám v redakci dělají společnost převážně bavoráky, konkrétně se jedná o dva kusy E46 330Ci (jedna original M Sport II a druhá bez M-Paketu), E90 320i, E36 325i Coupé M-paket a jedna žraločí klasika E28 524td, která je vlastně vůbec prvním průkopníkem naftových motorů u BMW. A právě tomuto vozu se dnes podíváme na zoubek…

I když první dieselový motor vynalezl Rudolf Diesel už v roce 1892, do automobilového průmyslu se vznětový agregát dostal až ve 20. letech minulého století (v roce 1922 nejdříve do traktoru Benz-Sendling, následně do náklaďáku Benz OB 2 v roce 1923) a do osobních automobilů se podíval v sériové výrobě až v roce 1936, konkrétně to byl Mercedes-Benz 260D. BMW však na svůj první diesel od té doby čekalo dlouhých 47 let… stálo to ale za to!

Oproti prvnímu dieselu od Mercedesu se dá říci, že vznětové motory od BMW byly o poznání spolehlivější. Dělilo je ale bezmála půl století, takže už dost příkladů a představme si první diesel BMW, který se poprvé představil v roce 1983 na frankfurtském autosalonu.

Průkopník naftových motorů u BMW nesl označení M21D24 a jednalo se o přeplňovaný šestiválec o objemu 2,4 litru (2443 ccm). Tento motor disponoval dvouventilovou technikou na každý válec – ve výsledku měl tedy ventilů 12. Výkon tohoto prvního dieselu byl celkem slušných 85 kW (115 koní) a točivý moment zde činil 210 Nm. Jako první se tento motor objevil v BMW řady 5 generace E28, která nesla označení 524td. Tato pětka zrychlila na 100 km/h za 12,9 sekundy a byla schopna dosáhnout maximální rychlosti 180 km/h.

Je sice pravdou, že se čas od času některé kusy potýkaly s praskáním hlav motoru i rozvodového řemene, špatného těsnění pod hlavou a trpěla především přední náprava kvůli vyšší hmotnosti tohoto motoru, ale to už záleželo na každém majiteli, kteří z většiny neuměli dát přeplňovanému dieselu potřebnou péči na udržení spolehlivosti. Pokud tento motor nebyl vytáčen za studena, věřte, že jezdí dodnes. M21D24 se montoval mimochodem i do E30 (verze 324td) a posléze BMW tento motor nabízelo i bez turba (verze *24d a výkon 63 kW). Přeplňovaná M21D24 se pak dostala po určité inovaci i do novější pětky E34 a ve druhé generaci se tento motor montoval i do E39 (již s objemem 2498 ccm). Tam však už nesl označení 525tds a vyráběl se až do roku 2000. BMW mezitím vyrábělo také dieselové dvoulitry a do E36 se jednu dobu montoval také motor *18tds, který měl objem 1665 ccm, ale tento motor byl dle mého názoru skutečným šlápnutím vedle… nebo spíše do bahna.

Novější šestiválcové diesely už měly vstřikování common-rail a především objem rovné 3,0 litry. Tyto nafťáky měly dostatečný výkon a nadprůměrný točivý moment, jenž doprovázel na diesel velmi dobrý zvukový projev.

Dnes najdeme v nabídce nespočet verzí turbodieselů o objemu dvou litrů (ať už s jedním turbem nebo dvojitě přeplňované), šestiválcových třílitrů a dokonce si BMW uzmulo prvenství, jakožto prvního sériově vyráběného motoru se třemi turbodmychadly. Ten se dostal již do třech modelů (BMW M550d, X5 a X6 M50d), které jsme samozřejmě všechny otesovali.

BMW však je i se svými dvoulitry na špici mezi čtyřválcovými diesely. Jejich skvělá dynamika je umocněna navíc vynikající spotřebou a v redakci AutoJournalu si právem tyto diesely získaly naši přízeň i přes naši poctivou benzínovou posedlost.

Pro pořádek si můžete přečíst všechny testy vznětových bavoráků, které jsme tu zatím měli. Z řady 1 to byla 120d xDrive, 116d Sport Line, 116d a 118d. Z řady 3 to byla zatím 318d, větší 5er tu zastupovala 520d, 520d GT a velmi rychlá M550d. Dále jsme tu měli také 640d Gran Coupé, nádherné 640d Cabrio, X1 xDrive25d, nejsilnější X3 xDrive35d a aby toho nebylo málo, poté tu už máme velká SUV á la X6 Performance 40d, X5 Performance 40d a trojitě přeplňovanou X5 M50d. A v brzké době se můžete těšit už na připravované testy dvou F30 (konkrétně 335d a 320d), X6 M50d a X1 xDrive18d…

Bravo BMW a happy birthday! Jen tak dále… :)

O soužití s tímto motorem v praxi v BMW E28 524td vám však už krátce poví kolega Jan Sedláček:

Z vlastní praxe můžu jen potvrdit slova výše napsaná. V době, kdy ostatní měli na naftu hlavně čtyřválcové 1.6D, 1.9D a kamna, přišlo BMW s motorem, který měl 2x takový výkon a nemusel do každého kopce podřazovat o dva rychlostní stupně. Pokud motor dostával potřebnou péči, vydržel i 500.000 km, o tom si dnes už můžete nechat jen zdát. Zvenčí sice není žádnou “reklamou na ticho”, ovšem za odhlučnění interiéru by konstruktéři zasloužili metál, protože jízda v tomto voze je pohodlná a ušní bubínky rozhodně netrpí. Co se týče turba, to aby člověk pod kapotou pohledal. Je to drobek. Projev motoru při jízdě je celkem charakteristický a naprosto odlišný od toho, co můžete znát například z koncernových TDI. Chybí klasický zátah kroutícího momentu ve spodním pásmu otáček a motor se k aktivnímu životu probouzí až kolem 3000 ot./min. Šestiválec má spíše benzínový projev a po kvalitním zahřátí prostě vyžaduje otáčky. Několikrát jsem tento projev nevěřícně probíral se svým mechanikem, který s tímto motorem ve zmíněné E30 324td také mnohé zažil, a byl pokaždé ujištěn, že je motor i turbo v pořádku. Tomu odpovídá i graficky vyznačené pásmo otáčkoměru pro ideální přeřazení, které je právě kolem 3000 ot./min. Spotřeba se pohybuje kolem 7 až 8 l/100 km, což není málo, ale to už dnes u tohoto vozu nikoho nezajímá. Je to klasika, je to žralok.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz