CAM01365

TEST VW Golf Sportsvan 2.0 TDI – Sport nebo Van?

2. 11. 2014 • Novinky, Testy, VW

Motor: 75%

Převodovka: 75%

Podvozek: 70%

Zpracování: 80%

Praktičnost: 85%

Nafouklý a praktický Golf s vyšší cenovkou.

Verdikt:

Byl jednou jeden Volkswagen Golf a slavil své 40. narozeniny. Na narozeninové party to však trochu přehnal s jídlem a co se nestalo… milý Golf se nafoukl do všech směrů a začal si říkat “Sportsvan”. Tak by klidně mohl začínat příběh tohoto auta.

Nový VW Golf Sportsvan má být nástupcem Golfu Plus a nesnaží se to skrýt ani nejmenším detailem. Tento Sportsvan narostl oproti obyčejnému Golfu hatchback do délky o 83 milimetrů, na šířku o 8 mm a na výšku dokonce o 126 mm. Golf Sportsvan však nenarostl pouze tělem a své o tom hovoří také prodloužený rozvor náprav o 48 mm. Prodloužený rozvor tak dal zárodek vzniku skvělému prostoru na zadních sedadlech a celkový prostor v kabině se nafoukl jako ježík obecný.

CIMG6121

Pokud porovnáme ceníky klasického Golfu a Golfu Sportsvan, je jasné, že za vzniklý prostor si VW vezme také o něco větší část obsahu Vaší peněženky. Golf hatch startuje se svou cenou na nějakých 367 900 Kč, kdežto Sportsvan pořídíte až od 433 900 Kč. Sportsvan dostanete ale rovnou ve výbavě Comfortline. Testovaná motorizace 2.0 TDI s výbavou Highline začíná svou cenou na 604 900 Kč a srovnatelná verze pětidveřového Golfu startuje na 559 900 Kč. Co za své peníze tedy navíc dostanete? Technicky vzato – nic. Prakticky vzato však větší dávku prostoru, variability, praktičnosti a… to je vše!

Na první dojem se to může zdát jako nesmysl, ale po chvíli uvažování zjistíte, že to vlastně svůj smysl mít může, pokud máte rodinu a prostě pro ni (i pro sebe) chcete v autě o něco více prostoru. Golf Sportsvan pak tento chtíč/potřebu může řešit. Pojďme se tedy na něj prodrobněji podívat.

Náš testovací kus má pod kapotou veleznámý dvoulitrový turbodiesel, který zde nese označení BlueMotion. Agregát má 110 kW (150 koní) výkonu a celkem 340 Nm točivého momentu. Tento motor není třeba nijak blíže představovat, je dynamický a dokáže jet i za příjemnou spotřebu. Dvoulitrový turbodiesel má samozřejmě velké ambice na to, aby se stal nejlepším kandidátem na post ideální volby do Sportsvanu, jenže jeho startovací cenovka mu až tak nepřeje.

CIMG6116

Zvenčí vypadá Golf Sportsvan vcelku majestátně, ale velký podíl na tom mají bi-xenonové světlomety s LED diodami ve tvaru U (za 33 500 Kč). Tato světla prostě z Golfu dělají mnohem agresivnější vůz a jeho výraz je díky nim pěkně zamračený. Přední pohled je zcela v pořádku, ale esteticky hůře je na tom pohled z bočního profilu. Golf Sportsvan má jakoby na vajíčkovitě tvarovanou kabinu na poslední chvíli přimontovanou přední část a stále jsem tedy pohledu z boku nemohl přijít na chuť. Pohled zezadu je pak ještě méně… ehm… Sport. Zadek Golfu Sportsvan je prostě velký, tlustý a na mou osobu nepůsobil příliš dobře. Naštěstí to ale zachraňují povedená zadní světla s LED technologií. Zaujme však také obrovské zadní okno, které se na první pohled stahuje pod samotnou střechu. Poutavá je ale na tomto voze nejvíce barva. Za příplatek 26 500 Kč můžete mít na Sportsvanu oranžovou metalízu s názvem Habanero, která vypadá opravdu skvěle, mladě a svěže.

Pohled do interiéru nenadchne, ale ani neurazí a nejen koncernoví příznivci se zde budou cítit příjemně pohodlně. Ergonomie je příkladná a kvalita zpracování dnes už rozhodně nepokulhává ani nad některými dražšími vozy.

CIMG6093

Spousta lidí se mě ptala, jestli jsou v interiéru nějaké rozdíly oproti Golfu VII. Ano, tak například výdechy klimatizace jsou zcela jiné a úplně nový je také celý středový panel. Centrální dotykový displej se posunul více nahoru do zorného pole a výdechy klimatizace se posunuly od něj do stran. V obyčejném Golfu působí interiér poněkud levněji a sází na patřičnou jednoduchost. Sportsvan má interiér samozřejmě také jednoduchý, ale umí to podat způsobem, který interiéru dodá mnohem estetičtější nádech. V případě naší testované verze to také umocňují černě lakované plasty, které vypadají opravdu výborně. K dispozici z příplatkové výbavy tu máme navíc panoramatickou střechu a masážní sedadlo řidiče. Cena námi testovaného Golfu Sportsvan se tak vyšplhala do závratných výšin a já chci zjistit, jestli to není už příliš.

Po prvním rozjetí zapomenete okamžitě slovo “Sports” v názvu auta. Spojka je až necitelně lehká a první převodový stupeň nemá zrovna ideální poměr. Řadit jednotlivé rychlosti ale bude snadné a přesné, s mírným dorazem. To je ale klasické řazení všech aut koncernu VW a je nutno dodat, že ať je to Škoda, VW, Seat nebo Audi, řazení manuální převodovky bude vždy tím nejsilnějším aspektem na autě.

Podvozek je relativně komfortní, ovšem oproti obyčejnému Golfu se musel o krapet přitvrdit. Autu tedy nevoní příčné nerovnosti a díry, ale to by částečně mělo řešit menší obutí. Na Golfu Sportsvan máme obutá 17” litá kola Geneva s rozměry 225/45 za 15 000 Kč. Ta samozřejmě komfortu příliš nepřidávají a nižší profil pneumatiky bude opravdu znát. Zvolit si můžete také kola 18-palcová. Pokud ale opravdu trváte na 17” nebo 18”, zvolit si musíte také jednu ze tří možností podvozku: Adaptivní podvozek DCC (24 900 Kč), kde budete mít k dispozici režim Comfort, Normal nebo Sport. R-Line Sportpaket (10 100 Kč), který sníží světlou výšku o 15 mm, přidá progresivní řízení a ztmaví zadní skla. A poslední variantou (za 5 100 Kč) je prostě “sportovní podvozek”, který jen pošle auto o 15 mm k zemi.

CIMG6125

My měli variantu prostřední a zatím se zdá, že je tento vůz jen o příplatcích. Podvozek Sportsvanu ale funguje dobře, a to dokonce, když chcete jet rychle (pozor, nikoli sportovně!). Díky vyšší stavbě karoserie se auto samozřejmě v rychle projetých zatáčkách naklání, ale náklony jsou udrženy relativně v mezích. Přilnavost podvozku v závislosti na karoserii je už druhá věc, ale od toho je tu skvěle naladěný systém ESP, který obrovským dílem omezuje nedotáčivost díky přibržďování jednotlivých kol. Ano, elektronika v kombinaci se slovem “Sport” je špatná věc, ale věřte, že bez ní byste museli tohoto Golf cpát do zatáček s velkou mírou opatrnosti. Elektronika tedy má za následek to, že i se Sportsvanem můžete být na okreskách rychlí. Se sportovní jízdou to však nic společného nemá. V opravdu bláznivých situacích se v zatáčkách celý vůz zavlní a zatančí si jako Vlastimil Harapes.

Motor má mimochodem dostatek síly už v nízkých otáčkách a zhruba od 1800 otáček umí pěkně zabrat. Točivý moment 340 Nm je totiž k dispozici v rozmezí 1750 – 3000 otáček a bohatě to stačí na svižnou jízdu, předjíždění a zrychlování. Pak ale motor ztratí dech a máte chuť řadit další převodový stupeň. Ve 3500 ot./min. ale nastoupí maximální výkon 150 koní a ten se umí udržet ještě dalších 500 otáček. Ve výsledku tedy auto zabírá “vodspoda”, uprostřed umírá, ve vyšší sféře se zase probudí k životu a poté umře úplně. Omezovač je tu položen přesně v 5000 otáčkách, ale za hranici 4500 ot. nemá absolutně žádný smysl motor hnát. Jinak má ale do otáček chuť a vytáčení mu ani trochu nevadí.

CAM01357

Také odhlučnění motoru je tu na velmi dobré úrovni a dvoulitrový turbodiesel nebude svým projevem příliš rušit posádku. Totéž se ale nedá říct o aerodynamickém hluku, který po 140 km/h rychle nastoupí. Dále by se mohlo zapracovat i odhlučnění podvozku.

Na dálnici se pak Golf Sportsvan 2.0 TDI bude cítit, jakoby na sem patřil. Má dostatek síly zrychlovat i ve vyšších rychlostech a spotřeba při předpisové jízdě bude činit necelých 5,5 litru na 100 km jízdy. Maximálně můžete uhánět až 212 km/h, ale okolo mety 200 km/h si tento Golf přestává být jistý a lehce znervózní. Nebezpečné to však není.

Vrátit se ale musím ještě k interiéru vozu. Ten nabízí skutečně slušný prostor a variabilitu. Přihrádek na různé osobní věci je uvnitř dostatek a oproti stísněnému prostoru v normálním Golfu se zde budete cítit opravdu jako ve velkoprostorovém autě. Doporučuji pak přesednout zpět do obyčejného Golfu a najednou se začnou dostavovat příznaky klaustrofobie. Golf Sportsvan tedy svůj smysl mít může. Své o tom hovoří také objem zavazadelníku, který má v základu 500 litrů. To není sice moc, ale po sklopení zadních sedadel můžete mít až 1520 litrů. Dokonce však i základních 500 litrů se dá lehce nafouknout, a to bez nutnosti sklápět zadní sedadla. Druhá řada sedadel se totiž dá posouvat a měnit můžete i sklon bederní části.

CIMG6118

Spotřeba paliva se pak za celý týden ježdění ustálila na 6,3 litrech. A to samozřejmě jednalo o časté (ehm…) novinářské ježdění s využíváním dynamiky motoru. Dá se ale dosáhnout spotřeby i o 10 litrů vyšší.

O Golfu Sportsvan jsem se tedy dozvěděl spoustu věcí. Když pominu název Sportsvan, kterým chce VW přilákat mladší zákazníky a setřást ze sebe pověst důchodcovského auta, kterou měl Golf Plus, je Sportsvan kvalitní vůz s velkým prostorem uvnitř a variabilitou. Nikdy to však nebude Sport ani Van. Náš testovací kus se navíc cenou dostal k částce 740 000 Kč, což je opravdu hodně. Své zákazníky si ale určitě najde.

Plusy

– Prostor a praktičnost interiéru

– Výhled z vozu

– Dynamika a spotřeba motoru

– Místo na zadních sedadlech

– Pohodlná sedadla s dostatečnou oporou

– Přesné řazení

Mínusy

– Výsledná cena s jednotlivými příplatky

– Na mokré vozovce příliš zasahující ESP

– Je to stále Golf

tech

Rozměry:

Bez názvu

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz