938x452

Německý zákaz dieselů. Toto jste o něm nevěděli

4. 6. 2018 • Novinky, Zajímavosti

V Německu jsou další dvě nové zóny, do nichž platí zákaz vjezdu naftových vozidel s emisní normu Euro 5 a nižší. Copak stálo za touto iniciativou? Naftové motory vnímá celý svět jako špinavé a potenciálně nebezpečné. Hamburský zákaz se sice týká zatím pouze dvou ulic, ale vytváří ve městě precedens, který přinese rozšíření na zákaz v celém městě. Za vším stojí nařízení spolkového soudu.

Podle rozhodnutím ze dne 27. února tohoto roku mohou města omezovat vjezdy naftových vozidel do jednotlivých čtvrtí nebo ulic za účelem snižování znečištění vzduchu. Německo, jako země s jedním z nejsilnější automobilových průmyslů světa, tak koná velmi progresivní a riskantní zásah. I když se zákazy netýkají aut s nejnovějšími emisními standardy, popularitě nafty to rozhodně nepřidá. Tento krok je však opodstatněný.

Znečištění je problém

Německý vzduch je podle úřadů znečištěný místy až kriticky. Nadprůměrné hodnoty oxidů dusíku v ovzduší stojí za širokou škálou respiračních onemocnění, které mohou skončit fatálně. Podle německé vlády ročně zemře důsledkem znečištěného vzduchu až 6000 lidí. Až 60 procent všech oxidů dusíku pochází z dopravy a transportu a za většinou stojí právě naftové vozy.

Běh na dlouhou trať

Německá skupina za čistší životní prostředí s názvem Deutsche Umwelthilfe předkládá v různých městech stížnosti na znečištění ovzduší už léta. Podle rozhodnutí nižších soudů by zákaz naftových motorů mohl přinést řešení problému ve městech. Celá legislativa by fungovala na dobrovolnosti. Města by si mohla autonomně volit, zda a na kterých místech naftové auta zakážou. Proti se však postavili funkcionáři, kteří požadovali vytvoření národního standardu pro takový boj se znečištěným ovzduším. Celý případ rozhodl až spolkový soud, který odvolání funkcionářů přehodnotil, ale přišel ke stejnému závěru jako nižší soudy. Města si tak po dlouhém administrativním boji mohou konečně řídit zákaz podle sebe.

Existují i alternativy

Mnohem větší ránu však udrží starší vozy v autobazarech. Mnohé z nich se totiž stanou pro lidi jezdících přes zákazové zóny absolutně nepoužitelné. Na jedné straně se tím podaří stlačit jejich cenu. Je však možné, že v budoucnu bude problém najít v Německu kupce, a tak stará německá auta zaplaví zahraniční trh. Tlak Evropské unie na potlačení znečištění však přináší i různé alternativní řešení problému. Nejsou však zdarma. Ze strany samospráv by mohlo jít o zpřístupnění veřejné dopravy pro všechny zdarma, ze strany řidičů o úpravu starých aut tak, aby splňovala nové normy. Obě řešení však stojí miliony eur.

Zasaženy jsou miliony

Podle statistických údajů se v Německu nachází přibližně 15 milionů naftových aut. Na více než osmdesáti milionovou zemi relativně nízké číslo. Už teď víme, že města zatím od zákazů osvobozují vozidla splňující normu Euro 6, čili auta vyrobené v druhé polovině roku 2014 a novější. Těch je asi 6 milionů. Zbývá tedy 9 milionů naftových osobních vozidel, kterých se zákaz bude týkat. Jinými slovy se do některých míst nedostane každý desátý Němec. Na naftu ale jezdí především dodávky, nákladní auta a autobusy. Zákaz tedy může ohrozit nejen obchod, ale i veřejnou dopravu. Tento problém si musí samosprávy vyřešit po svém.

Dieselgate problém nezahájil, ale přispěl

I když se může na první pohled zdát, že odpor k naftě vznikl až po provalení skandálu společnosti Volkswagen a následně dalších společností z roku 2015, opak je pravdou. Environmentalisté bojovali za čistší ovzduší mnohem dříve. Za poslední léta se změnil i přístup starého kontinentu k naftě. Standardy Evropské unie se dlouhodobě zaměřovaly na udržení co nejnižších emisí oxidu uhličitého, čili skleníkových plynů. Spojené státy zase přísně nahlížejí na oxidy dusíku a pevné částice. Lékem pro splnění standardů Evropy byl kvůli nižší spotřebě paliva diesel, v USA kvůli čistším výfukovým plynům zase benzín. Naftové motory, které však vypouštějí do ovzduší mnohem více oxidů dusíku, své postavení pomalu ztrácejí.

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz