tatraz254

Tatra MTX V8: zapomenutý supersport

17. 1. 2012 • Historie, Novinky

Určitě každého z nás alespoň jednou postihla myšlenka, že Češi prostě neumí vyrábět sportovní auta. A jelikož mám na mysli sportovní auta v tom pravém slova smyslu, zarytí Škodovkáři tudíž prominou, ale my si dnes na paškál nevezmeme tuzemská vozidla s tak oblíbeným logem V/RS.

My si totiž přiblížíme produkt, který svou vyjímečností přesahuje všechny České automobilové sny. Ano, jedná se o exkluzivní MTX Tatru s motorem mezi zadní nápravou.
Tenhle dvoumístný (chcete-li) supersport, postavený na bázi Tatry 613 vyrobila konkrétně firma MTX (do roku 1989 Metalex), která je dodnes mezi Českými příznivci věhlasně uznávaným úpravcem a malovýrobcem. Tahle Pražská firma má totiž na svědomí nespočet závodních úprav vozidel ze všech koutů světa, ale také “překopávek” našich známých škodovek. Takže pokud jste někdy viděli Škodu Rapid či Favorita bez střechy, skutečně se Vám to nezdálo.


Ale teď už k Tatře samotné. Poprvé se ukázal model MTX V8 veřejnosti v roce 1991 a to konkrétně na výstavišti tehdejšího autosalonu v Praze. Sportovně působící křivky navrhl známý designér Václav Král, jehož dílo je i dnes považováno za jedno z nejkrásnějších sportovních aut vůbec. Tatra měla výklopná světla z BMW 850i a otevírání dveří inspirované modely Lamborghini.
Po Pražském autosalonu měla firma na tohle auto skoro 200 objednávek a tak se začalo plně přemýšlet na jeho výrobě, která měla čítat 100 kusů a skutečně započala v roce 1992 – tedy o rok později.

Štěstí ovšem téhle Tatře nepřálo, celý projekt byl uprostřed výroby prodán do rukou nového vlastníka a shodou okolností zanedlouho továrnu postihl požár, který navždy pohřbil rozsáhlejší výrobu tohoto skvostu. Údajně existují na světě jen 4 kusy, z čehož byl ten poslední doručen do zámoří ve formě skládačky a tak je dnes skutečným štěstím vidět tuhle Tatru na vlastní oči.
Jako základ karoserie posloužil lehký a tuhý ocelový prostorový rám, který se kombinoval s lehkou slitinou a sklolaminátem. Hmotnost celého vozu tak činila 1350kg a rozhýbala Tatru skutečně ke sportovním parametrům. Rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu bylo 44%/56%, což je dle mého názoru hodně slušné na bestii s motorem umístěným mezi zadními koly. No a když už je řeč o kolech, o ta se postarala firma OZ Racing, konkrétně model Futura obuté do pneumatik Pirelli P Zero – vepředu 245/40 ZR17 a vzadu salámy o rozměrech 335/35 ZR17.

Nejdůležitější článek skládačky je ale motor. Vzduchem chlazená V8 s rozvodem DOHC pocházela z již zmíněné Tatry 613, byla převrtána o bezmála půl litru, měla tedy zdvihový objem 3 919 cm3 a dosahovala výkonu 160kW. Jenže o přípravu směsi do válců se staraly karburátory a tak později přišla verze s přímým vstřikováním paliva Bosh K-Jetronic, která dosahovala na české poměry úctyhodného výkonu 225kW při 6700ot./min. Zrychlení oproti verzi s karburátory se zkrátilo z 6,2 na 5,6s a maximálka se vyhoupla z 246km/h na výsledných 265km/h, čehož Tatra využila v roce 1997 a 8.května toho roku se zúčastnila oficiálního českého rychlostního závodu, který se konal na ploše bývalého vojenského letiště Hradčany u obce Mimoň. Tatře byla naměřena na relativně krátkém úseku rychlost 210,895km/h, což na nový Český rekord bohatě stačilo. Jenže tahle česká legenda neuměla jezdit pouze rovně. Hřebenové řízení se staralo o to, aby řidič cítil v dění pod koly skutečně vše, podvozek dostal přední kola nezávisle zavěšena na spodních příčných trojúhelníkových ramenech a vzpěrách McPherson a o ta zadní se starala kyvadlová úhlová náprava. Vinuté pružiny a teleskopické tlumiče byly samozřejmostí. Brzdy dostaly vnitří chlazení pouze na přední nápravě s dvoupístkovými třmeny a průměr kotoučů činil 279mm, což údajně na celou váhu auta bohatě stačilo.
Tohle “české Ferrari” se tak zapsalo do mnoha benzínových srdcí a automobilových knih.

A mně jen tak vrtá hlavou myšlenka….kde by byla Tatra dnes, kdyby bylo opravdu vyrobeno všech plánovaných 100 kusů?

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz