jaguar-f-type-coupe-2017-exterior-12

TEST Jaguar F-TYPE 2.0 R-Dynamics – Stačí čtyřválec do skvostného sporťáku?

11. 9. 2017 • Exkluzivní testy, Jaguar, Luxusní vozy, Novinky, Sportovní vozy, Testy

motor: 90%

převodovka: 100%

podvozek: 100%

zpracování: 95%

Radost z jízdy: 90%

Jako entry model funguje přesvědčivě a pokud vám nepůjde vyloženě o dynamické schopnosti, ale chcete krásné luxusní auto, které umí kombinovat pohodlí, dlouhé cestování s občasným sportováním, tak vás tato verze plně uspokojí. Mezi čtyřválci je tento motor svým projevem na špičce, má nízkou spotřebu a je kultivovaný.  Facelift navíc přinesl konečně nový informační systém a plně dostačující základní sedadla s adekvátním vedením těla.

Verdikt:

Pravidelní čtenáři ví, že F-Type je jedno z mých nejoblíbenějších sportovních aut současnosti. Není těžké této kočce podlehnout, vždyť se na to auto podívejte, už dlouho jsem neviděl nic krásnějšího. F-Type Coupé odkazuje svou splývavou a rozšiřující se zádí na ikonicky E-Type. Je to čistá nádhera a funguje to dokonale. Kam s vozem zavítáte, tam vzbudíte ohromnou pozornost a lidé uznale ocení vkusný design automobilu. Jenže tento Jaguar nehraje jen na efekt, ale výborně jezdí.

Skvělé vyvážení a hravost podvozku, strmé mechanické řízení a paleta motorů, která hladí po duši. Šestiválec poháněný kompresorem zní líbezně, melodicky a je dostatečně silný. Pro sportovní svezení je tou daleko nejlepší volbou, protože jej můžete naplno využívat a vymačkat z něj to nejlepší. Komu je to málo, je tu osmiválcová verze v několika výkonových variantách včetně supersportovního SVR. Už ale verze R je dost bestiální a řidiči umí nahnat pořádný strach. F-Type je jednoduše auto, které umí nabídnout potěšení příznivcům klasické sportovní jízdy, ale i hardcore zážitky z říše čistých supersportů. Bylo jen na vás, co jste preferovali.

ftype4

Jenže nedávno tento model prodělal facelift a lehce omládl. Ve zkratce se dá řící, že mu to teď více sluší, narostl i výkon téměř u všech verzí a dokonce se objevila i jedna zcela nová motorizace. Když jsem se o ní dozvěděl poprvé tak se mi zatočila hlava a málem to se mnou seklo. Pod kapotu vznešené šelmy se dostává dvoulitrový čtyřválec, navíc nově přeplňovaný turbodmychadlem… Světlo světa tak spatřil Jaguar F-Type 2.0. Posuďte sami, jak to zní.

Trochu mne uklidňovalo vědomi, že s tímto motorem Ingenium jsem jel už dříve v modelech XE i XF a fungoval přesvědčivě, u menšího XE dokonce velmi slibně. Jenže F-Type není vyložený sporťák, ale dokonalý mix luxusního komfortního GT a sportovního auta. Vyvážení mezi oběma světy je ukázkové a díky tomu je auto tolik opěvováno. Jenže to má i stinnou stránku – není zrovna lehký a malý. Prostě žádné toyobaru, kde čtyřválec v klidu stačí. Tady si motor musí poradit s váhou přesahující 1.7 tuny a výkonu zrovna není přebytek. Záměrně zákeřným můstkem zmíním, že takový Golf R nebo Leon Cupra je dokonce silnější. A oba mnohem lehčí. Už chápete mé obavy?

Motor

Pojďme se první na nový motor podívat trochu detailněji. Dvoulitr má výkon rovných 300 koní a točivý moment 400 N.m, který je dostupný už od 1500 otáček. Na stovku s ním vůz zrychlí za 5,7 sekundy a zastaví se až na hodnotě 250 km/h. Jedná se o nejvýkonnější čtyřválec dostupný v nabídce Jaguaru, ale má také nejvyšší litrový výkon ze všech motorů F-Type: 150 koní z litru objemu. Je zároveň nejhospodárnějším motorem v modelové řadě, jenž má o 16 % nižší spotřebu paliva než V6 o výkonu 340 koní a hodnota emisí CO2 činí v evropském kombinovaném cyklu pouhých 163 g/km.

ftype5

V hlavě motoru je zabudován moderní elektrohydraulický systém ovládání ventilů, který je vybaven patentovaným algoritmem vyvinutým přímo Jaguarem. Tento systém umožňuje plně variabilní ovládání zdvihu ventilů s ohledem na optimální výkon, točivý moment a efektivitu v celém pracovním rozsahu motoru. Výfukové svody jsou integrovány do odlitku hlavy motoru. Chladicí kapalina proudící kanály ve svodech zkracuje dobu potřebnou k zahřátí motoru a tím snižuje spotřebu paliva a emise. Svody jsou pečlivě spojeny s dvoukomorovým turbodmychadlem. Tato konstrukce zabraňuje rušivé pulsaci výfukových plynů a zajišťuje daleko rychlejší reakci turbínového kola. Plnící tlak je k dispozici takřka okamžitě a turbo-díra téměř neexistuje.

Aby byla zajištěna co nejlepší výkonnost při rozjezdu, odezva a zároveň byl motor schopen dávat svůj vysoký výkon, je turbodmychadlo osazeno keramickými kuličkovými ložisky. Ty mají minimální možné tření, zejména při studených startech. Vstřikovací systém pracující s tlakem 200 barů má centrálně umístěné vstřikovače. Společně s optimalizovaným rozprášením paliva pomáhá tento systém minimalizovat srážení paliva na stěnách válců a horní straně pístů, čímž zvyšuje efektivitu a snižuje emise. Motor Ingenium přispívá ke snížení celkové hmotnosti vozu o 52 kg, přičemž většina z nich ubyla na přední nápravě. Právě to je klíč k vylepšené agilitě čtyřválcového F-Typu. Pečlivé ladění podvozku s ohledem na nový motor přináší ještě lepší odezvu řízení, kontrolu pohybů karoserie a jízdní komfort.

ftype3

Volba čtyřválcového motoru ale řidiče nepřipraví o akustickou kulisu. Ta byla vždy důležitou součástí přitažlivosti F-Typu a nesmí být nijak omezována. Pečlivě laděný aktivní výfukový systém je u základní verze F-TYPU standardem, varianta R-Dynamic má pro ještě podmanivější zážitek z jízdy aktivní výfukový systém přepínatelný. Vzadu má čtyřválcová verze jedinečnou koncovku výfuku, která ji odlišuje od dvou uprostřed a čtyř na stranách umístěných koncovek verzí s V6 a V8.

Jízda

Jaguar se tedy opravdu snažil a byl si zcela vědom, co musí udělat, aby vůbec do F-Typu tento motor mohl dát. Takž ano, i se čtyřválcem je tato kočka uprskaná, hlasitá a dost sebevědomá. Výfuk si odplivne už po nastartování a ještě větší rány přicházejí při řazení nebo odstavení plynu za jízdy. Jenže, zvuk je dost umělý a generovaný pouze výfukem. Za jízdy je tak neustálé dunění v zadní části vozu dost rušivé, a to i při vypnutí klapek, což moc nekoresponduje s autem přesahujícím do třídy GT. Zřejmě nemusím zmiňovat, že se jedná o typickou čtyřválcovou melodii, která rozhodně nepatří k tomu nejlepšímu v automobilové říši. Nicméně ano, svůj účel výfuk plní a vůz dává dostatečně najevo své ambice.

V čem Ingenium naopak vyniká jsou reakce na plynový pedál. Použitá technologie se opravdu vyplatila a musím uznat, že na poměry této koncepce je motor přímo výborný. Dočkáte se tak okamžité reakce a chuti po otáčkách, stejně jako poměrně lineárního tahu bez turbodíry. Tu pomáhá ostatně eliminovat již tradičně skvělá osmistupňová automatická převodovka ZF s funkcí Quickshift. Je naprosto vynikající a řadí ukázkově. Pro případ chuti řadit manuálně má F-Type vkusná, dobře tvarovaná pádla s vynikající odezvou.

ftype6

Spotřeba je opravdu nízká. V praxi jsem byl schopný ve městě jezdit mezi 9 a 10 litry, dynamicky pak maximálně za nějakých 12 litrů. Svižné přesuny po dálnici znamenaly odběr 8 litrů a na okresce se šlo dostat i na hranici 7 litrů.

Podvozek je další stránkou auta, která se opravdu povedla – je naladěn jako ideální kompromis mezi sportovní tuhostí a stále jistým komfortem cestování. Ve všech režimech žehlí nerovnosti, nenaklání se, je čitelný a poskytuje skvělý grip. I přes značnou tuhost se v něm dá komfortně cestovat, což je samozřejmě podpořeno aktivními tlumiči. S autem jsem ujel přes 900 km po dálnici a cítil jsem se svěže a odpočatě (nebýt toho dunění výfuku, bylo by to ještě lepší).

Menší váha na přední nápravě opravdu prospěla agilitě. Jde citelně poznat, že se šelma ochotněji vrhá do zatáček a více reaguje na řízení. Při řízení jsem měl pocit, že sedím v mnohem menším a lehčím autě, což je rozhodně plus. Podvozek je za všech okolností čitelný a nerozhází ho ani ostré brzdění z vysokých rychlostí, ani přenos kinetické energie.  Ovladatelnost F-Typu je prostě výborná.

ftype2

Samotný výkon motoru už tolik přesvědčivý není. Hodně napoví i údaj zrychlení na stovku za 5,7 sekundy a je vám jasné, že tato verze rozhodně není žádný trhač asfaltu. Poklud auto necháte v komfortním nastavení, tak vám jakákoli výraznější akcelerace bude připadat velmi nucená. V režimu Dynamic je to daleko lepší, ale motor svůj výkon odevzdává se značným trápením. Občas se neubránite myšlence, že to prostě nejede. Srovnání s ostrými hothatchi pak nevyzní vůbec dobře, většina z nich umí zrychlit na stovku hluboko pod 5 vteřin a pocitově letí jako rakety. Mdlý dynamický projev F-Typu vás mrzí o to více, že zvenčí vypadá jako čisté supersportovní auto, zejména s paketem R-Dynamics. Problém tkví především ve vysoké váze F-Typu, ne v motoru samotném. Třeba v takovém XE 25t je výrazně výbušnější a živější.

Závěr

Jako entry model ale funguje přesvědčivě a pokud vám nepůjde vyloženě o dynamické schopnosti, ale chcete krásné luxusní auto, které umí kombinovat pohodlí, dlouhé cestování s občasným sportováním, tak vás tato verze plně uspokojí. Mezi čtyřválci je tento motor svým projevem na špičce, má nízkou spotřebu a je kultivovaný.  Facelift navíc přinesl konečně nový informační systém a plně dostačující základní sedadla s adekvátním vedením těla. Výhodu tohoto modelu tak vidím především v dostupnosti pro širší cílovou skupinu a zákazníky, kteří nechtějí zbytečně silnou motorizaci, ale F-Type se jim moc líbí. Nesmíme zapomínat také na trhy, kde jsou silnější auta výrazně zatížena daněmi a poplatky.

ftype1

Modernizovaný F-Type se čtyřválcem o výkonu 300 koní je k dispozici od léta 2017 s novou základní cenou od 1 562 715 Kč (včetně DPH). To ve srovnání s modelem V6 znamená snížení zaváděcí ceny o 320 000 Kč, což k řadě F-Type rozhodně přivede novou skupinu zákazníků.

Jak zní? Pusťte si video!

Plusy

Design
Kvalita
Jízdní vlastnosti
Převodovka
Komfort
Ovladatelnost
Nízká spotřeba
Je to Jaguar!

Mínusy

Praktičnost
Hluk od výfuku při běžném cestování
Absence výbušného charakteru

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz