cover

TEST Peugeot 2008 – Nejmenší z největších

22. 1. 2014 • Novinky, Peugeot, Testy

Hlavně do města, avšak s rezervou výkonu

Verdikt:

Aktuálně se naše zeměpisné šířky nachází pod palbou nových modelů z hlavní Peugeotu a nutno konstatovat, že tato ofenzíva vede správným směrem. Vozy francouzské značky jsou s každou generací lepší, konkurenceschopnější a v současné době se navíc utrhly od zaběhnutých koncepcí, což je jedině dobře. Mezi těmito novinkami, které datují svůj příchod na trh až od minulého roku, najdeme i městský crossover 2008. Malé přizvednuté kombi nastoupilo po odcházející generaci 207 SW, aby stálo po boku soudobé 208, která si odbyla premiéru rok před ním.

2008, obzvlášť připočteme-li tolik oblíbenou bílou barvu, působí z venku až nezvykle prémiovým dojmem. Karoserii lemuje mnoho chromu i na místech kde to není běžně zvykem, ale ani přes to nenastává moment, kdy by působil nepatřičně nebo lacině. Důležitým prvkem při pohledu z boku jsou zejména lišty nad bočními okny, které opticky vůz zvyšují a posouvají jej tak ještě více do cílového segmentu vysokých aut.

Uvnitř malého velkého vozu se skrývá překvapení. Každý kdo neví, kterým směrem se Peugeot u nových vozů aktuálně vydal, bude z netradiční palubky, ze které vystupují zvednuté, modře lemované budíky, poněkud vedle. Důležitým prvkem je i počet tlačítek, který se výrazně snížil a více funkcí bylo koncentrováno do rozměrného dotykového displeje, tvořícího střed palubní desky.

Snimek 001

Právě tento směr se však stává drobným problémem. Ne snad, že by bylo něco v nepořádku se samotným displejem. Jeho rozlišení je dobré, na doteky reaguje bez zaváhání a celkově se na něj příjemně kouká. Problém je v systému, který skrze něj ovládáte. Pouhá dvě hardwarová tlačítka, doplněná o otočný ovladač hlasitosti nestačí k tomu, aby bylo vše dostatečně přehledné, intuitivní a hlavně bez problému ovladatelné za jízdy. Systém je místy překombinovaný a obsahuje přehršel informací. I po týdenním testování jsem měl momenty, kdy jsem si nebyl přesně jistý kam sáhnout a vymyslel bych hned několik detailů, které bych si rád zjednodušil či upravil k obrazu svému. Velký plus ale musí infotaiment sklidit za svoji rychlost. Na obrazovce se vše odehrává velmi svižně a nejinak je tomu i v případě navigace. To, že mohu vše zadávat sice do komplikovaného systému, leč bez prodlev, bezesporu potěší.

U tlačítkové čistky, která proběhla palubkou, však Peugeot nezůstal. Již od modelu 208 se u nové generace Peugeotů nekouká na budíky skrz volant, nýbrž nad ním. Tuto novotu doprovázely zpočátku problémy, kdy si velké procento řidičů překrývalo volantem část přístrojovky. 2008 se této neřesti zbavila, ale bohužel jen částečně. Při správném nastavení sedačky si kousek přístrojovky přece jenom překryji, byť se jedná jen o nedůležitá počítadla kilometrů. Je tomu tak i navzdory tomu, že volant má opravdu velice malé rozměry.

Snimek 029

Na volant malého průměru je třeba chvíli si zvykat, nicméně brzy oceníte velice příjemné vykrojení, doplněné o pošití kvalitní kůží. Posaz za ním je pro městský crossover typický a ačkoliv bylo seřízení sedačky na mých 185 centimetrů trochu boj, nakonec se zadařilo. Dost významně bych každopádně ocenil menší kroky při nastavování opěradla.

Místo v zadní řadě sedadel a nakonec i v kufru lehce trpí na krátký rozvor a celkovou délku vozu, činící pouze 4159 mm. Budou-li na zadních sedadlech sedět dospělí, s čímž se vzhledem k zaměření vozu příliš nepočítá, budou se muset pasažéři před nimi výrazně uskromnit. S drobnou skromností je nutné počítat i v oblasti zavazadel. Zmíněný kufr disponuje pouze 360 litry objemu, nicméně vynahrazuje to velkým vstupním otvorem, doplněným ještě o příjemně nízkou hranu. Jako samozřejmost se zde nachází i funkce sklápění sedadel.

Snimek 008

Peugeot oprávněně předpokládá, že většina vozů vyjede mezi nové majitele vybavená dieselovým agregátem pod kapotou. Situace v prodeji nových aut tomu jednoznačně nasvědčuje a náš testovaný kousek dostal do výbavy hned tu nejsilnější dieselovou šestnáctku s označením e-HDI, která produkuje solidní výkon 115 koní. Ten se přenáší na přední kola jak jinak, než šestistupňovou manuální převodovkou.

Jestli něco vytahuje Peugeot 2008 z šedi městských crossoverů a dává mu předpoklady k fungování i daleko za hranicemi zástavby, je to právě motor, potažmo jeho výkon. Kultivovaná jednotka, která hned po zahřátí přenáší do kabiny už jen minimum vibrací a hluku, dělá z 2008 velice svižného společníka. Jakmile malý diesel překlene typickou turbodíru, řítí se 2008 vpřed se slušným elánem a nemá problém nechat nejednoho semaforového soupeře v prachu. Díky dlouhé šestce navíc nemá problém ani s jízdou na dálnici. Tady při povolených 130 točí jen lehce přes dva tisíce otáček, čímž má stále potenciál zrychlovat k předjíždění a řekne si jen o velmi rozumných šest litrů na sto.

Snimek 007

Právě spotřeba hraje u vozů jako je 2008 a jemu podobných velkou roli. Koneckonců právě z toho důvodu se do nich taky dávají tolik oblíbené dieselové šestnáctistovky. Ta v Peugeotu si i navzdory svému solidnímu výkonu řekne o více jak šest litrů na sto jen velice zřídka. Město lze s lehkou nohou zdolat kolem pěti a budete-li šetrní mimo něj, můžete se připravit na českou modlu v podobě čtyř a půl litru.

Peugeot 2008 coby nástupce 207 SW sklouznul, jak je to dnes v módě, směrem do segmentu crossoverů. Naštěstí se francouzští designéři drželi na uzdě a kromě mírně zvýšeného podvozku, který neztratil nic ze silničních dovedností a naopak je příjemně nastavený jak do města, tak mimo něj, nerozdává falešné naděje na terénní radovánky. Dobrou práci nejmenší z velkých „dvounuláků“ odvede i mimo město, kde se s relativně výkonným turbodieselem a stále příjemnou spotřebou neztratí. Cenu za 2008 v nejvyšší výbavě Allure,stanovil Peugeot na příjemný půlmilion korun. Za tuto částku sice nedostanete přehršel místa uvnitř, zato velkou porci výbavy, doplněné o samočinné parkování, dotykovou navigaci a další prvky.

Plusy:

  • výkonný a klidný motor
  • spotřeba
  • cena
  • provedení interiéru

Mínusy:

  • dotykový infotaiment systém
  • posez za volantem

Motor:
Typ motoru: přeplňovaný, vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 84 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1750
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h): 188
Zrychlení 0 – 100 km/h (s): 10.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.0 / 5.0 / 5.5
Rozměry a hmotnosti:
Zavaz. prostor 360
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hmotnost (kg): 1335

 

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz