1

TEST Peugeot Expert Tepee Combi 4×4 L2H1

5. 2. 2014 • Novinky, Peugeot, Testy

Motor: 70%

Převodovka: 60%

Podvozek: 70%

Zpracování: 70%

Praktičnost: 90%

Velké praktické auto s trochu nevybíravým chováním

Verdikt:

Užitkových a velkoprostrových vozů se nám do redakce moc nedostane. Klasickou dodávku jsme netestovali už pěknou řádku měsíců a tak nám nabídka od Peugeotu na otestování osobní verze Experta přišla celkem vhod. A když k tomu přidáme ještě zahrnutou přestavbu na pohon všech kol od britského Dangelu, jedná se o velmi neobvyklou šanci zkusit si něco jiného než automobilový mainstream.

Peugeot Expert Tepee sdílí techniku s koncernovým bratrem Jumpy od Citroenu a na první pohled je od sebe v podstatě neodlišíte, pro neznalého se liší jenom logem výrobce na kapotě. Klasické “dodávkoidní” rysy nikoho nepřekvapí, tady se hraje na přísnou účelnost a hranatá karoserie tyto požadavky splňuje naprosto dokonale. Testovaný kus byl polepen reklamními logy 4X4 a Dangel a každému tak bylo hned jasné, že tohle není obyčejný Expert, mírně zvýšený podvozek tak jenom doplňuje offroadový potenciál. Jinak zde žádné další zvláštnosti nehledejte, nízká cena udržela jakékoliv výstřelky na minimu, možná jenom trochu zamrzí boční posuvné dveře pouze na pravé straně.

16

Po usednutí dovnitř se vrátíte o minimálně deset let nazpět. Přední lavice příliš mnoho komfortu neposkytuje, jediný seřiditelný sedák je ten řidičův, zato pěkně posunem vpřed a vzad, nahoru a dolů a sklonem opěradla. Dopředu se vejdou klasicky užitkově tři cestující, za vámi pak najdete ještě dvě řady sedadel se stejným počtem míst, celkově tak odvezete devět cestujících.

Palubní deska také příiš krásy nepobrala, to vám ale při náročném provozu vadit nebude. Je snadno omyvatelná stejně jako jednodílný přední gumový kobereček. Volant je naštěstí seřiditelný a tak si pozici za volantem najde snad každý, jenom si pokaždé rozmyslete cestování vepředu ve třech. Ten uprostřed totiž moc místa nemá a v případě obsazení objemnějším pasažérem vám bude při řízení dělat opravdu intimní společnost. Na zbylých místech je prostoru naprostý dostatek a dozadu pořád i při plném naložení dáte solidní objem nákladu.

13

Narozdíl od jiných vícemístných aut tak tady opravdu můžete využít plnou kapacitu cestujících. Výbava zahrnuje jenom to nejzákladnější, najdete zde tak klimatizaci a rádio s CD přehrávačem a podporou MP3. A to je v podstatě všechno, snad až na elektricky stahovatelná okénka vpředu, například tempomat jsme zde hledali marně. Ani to však nebyla největší slabina tohoto auta, ta na vás vybafne až po nastartování.

V ten okamžik totiž naplno pocítíte charakter pohonné jednotky. Na tlumících materiálech se evidentně šetřilo a v kabině je to opravdu znát. Klepot naftového motoru na volnoběh lze snad s trochou sebezapření považovat za hodný roku 2014, nic se nikde netřepe a motor vpředu pod kapotou čeká na přidání plynu s klidem. Jakmile se ale rozjedete, začnou se dít věci. S narůstajícími otáčkami roste mohutně i hluk uvnitř a pro legendární srovnání s traktorem nemusíte chodit daleko.

12

Celé to ještě zhoršuje trochu nepochopitelně dlouhé zpřevodování na prvních třech stupních. Při rozjezdu to musíte vytočit i s prázdným autem až někam mezi 2500 a 3000 otáček aby se otáčkoměr po přeřazení ustálil někde okolo hodnoty 1500 ot./min. Jakmile zařadíte o něco dříve a otáčky spadnou pod 1400, motor se začne dusit a chtě nechtě musíte jít opět zpátky o jeden kvalt níže. Při vyšších rychlostech už začne motor přebíjet aerodynamický hluk a na dálnici tak budete poslouchat spíše fičení větru než nýtování naftového motoru. Ideální cestovní rychlost po dálnicích je okolo 120 km/h, do vyšších rychlostí už musíte auto vyložené nutit a spotřeba se začne celkem nepříjemně zvyšovat. Na okreskách počítejte s hodnotou okolo 7,5 litru, na dálnicích mezi 8,5 a 9 a ve městě zhruba 8 litrů na 100 kilometrů.

14

Co vám Expert nenabídne na asfaltu vrátí bohatě v lehčím terénu. Jestli hodně jezdíte do přírody a nemáte v plánu nic extrémního, bude se vám s touto dodávkou cestovat naprosto bez problémů. Po polních cestách lze uhánět bez obav jenom s přihlédnutím ke světlé výšce v případě vyššího obsazení na palubě. Představba od Dangelu v případě potřeby automaticky připojuje pohon zadní nápravy a tím trochu připomíná řešení od firmy Haldex. Na rozdíl od ní ale máte v přístrojové desce zabudován knoflík na uzamčení zadního diferenciálu.

11

Po jeho otočení začne auto nepříjemně pípat a tím vám připomene, že tato funkce je určena pouze pro nouzové použití například při zapadnutí v měkkém terénu. Autu nedělá problém rozjet se do kopce na mokré nebo zasněžené trávě, zvláště pokud dozadu posadíte několik lidí. Ideální využití tak bude mít třeba u stavebních nebo energetických firem, které potřebují dopravovat větší počet zaměstnanců do terénu.

15

Nakonec se ještě musíme podívat na celkovou výhodnost této kombinace. Peugeot Expert Tepee Kombi 4×4 vás vyjde mometnálně díky akci na velmi solidních 508 000 korun. Za tuto cenu nic podobného neseženete, za devítimístnou čtyřkolku je to opravdu výhodná cena. Musíte se jenom smířit s poněkud neomaleným projevem motoru a vpravdě spartánským interiérem. To ovšem nemusí být nutně nevýhodou, možnost úmýt podlahu hadicí a zbytek mokrým hadrem oceníte po každé výpravě do zabláceného terénu.

Plusy

  • Hodně místa uvnitř
  • Použitelný kufr
  • Uzávěrka zadního diferenciálu u testované výbavy
  • Nízká cena

Mínusy

  • Hluk od motoru
  • Dlouhé zpřevodování
  • Do těžšího terénu nízká světlá výška
TECHNICKÉ ÚDAJE – Peugeot Expert Tepee Combi 4×4
Motor: 1997 ccm, čtyřválec, naftový
Max. výkon: 94 kW při 4000 ot./min.
Max. točivý moment: 320 Nm při 2000 ot./min.
Nejvyšší rychlost: 170 km/h
Průměrná spotřeba: 8l/100 km
Poháněná náprava: obě
Cena základní verze: 508 200 Kč
Cena s testovanou výbavou:   519 500 Kč
.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz