seat toledo 2016 exterior (2)

TEST SEAT Toledo 1.2 TSI – Rapid DeLuxe

30. 9. 2016 • Novinky, SEAT, Testy

SEAT Toledo se ve čtvrté generaci vrátilo ke kořenům. Automobilka připravila auto, které navazuje na velmi úspěšnou první generaci. Zejména pak tvarem karoserie liftback s velkým zavazadlovým prostorem. V redakčním testu jsme se podívali na SEAT Toledo se silnější přeplňovanou motorizací 1.2 TSI ve verzi s výkonem 81 kW.

SEAT Toledo byl vlastně první model značky, který vznikl zcela v kooperaci s koncernem Volkswagen, který SEAT těsně před tím koupil. První generace Toleda sice stála na podvozku Golfu (navíc zastaralé druhé generace), ke kterému přidala ohromné převisy karoserie (zejména ten zadní), ale šlo o velmi úspěšný model. A to nejen „doma“ ve Španělsku, ale také u nás v České republice.

toledo1

Poslední generace se vrací k receptu té první, nejúspěšnější. Přichází s praktickou pětidveřovou karoserií typu liftback s otevíracími pátými dveřmi i s oknem, díky čemuž je do prostorného zavazadelníku velmi dobrý přístup. Jenže velikostí je Toledo mnohem menší, než bývalo. Svůj podíl na tom má samozřejmě také fakt, že Toledo vychází ze Škody Rapid, nikoliv z Volkswagenu Golf (resp. Škody Octavia) jako tomu bývalo dříve.

I přesto je větší než obě první generace (1. gen/2. gen/4. gen: D: 4320/4439/4482 mm, Š: 1742/1742/1703 mm, V: 1660/1436/1461 mm, rozvor: 2513/2513/2602 mm), ale v interiéru je prostornější. A to je to, co případné zájemce bude zajímat nejvíce. Čtveřice běžně vzrostlých pasažérů nebude trpět nedostatkem prostoru ani při delších cestách. Snad jen pro pravé koleno řidiče a levé koleno spolujezdce by mohlo být o fous více místa. Potěší naopak objem zavazadlového prostoru, který v základním uspořádání nabídne 550 litrů. Ten se dá jednoduchým sklopením opěradel zvětšit, ale ouha. Opěradla sedadel se nesklopí do roviny a v kufru tak vznikne velký schod. A to je škoda.

toledo5

Rozvržení interiéru je řidičům koncernových vozů dobře známé, Toledo jde ve šlépějích všech ostatních modelů. Interiéru vládne přehlednost, vlastně i intuitivnost. Snad jen displej multimedií (v našem případě společně také s navigací) by mohl být umístěn výše, aby řidič nemusel tolik sklánět hlavu a ztrácet tak přehled o dění na silnici před sebou.

V nabídce jsou pro SEAT Toledo motory s objemy od 1.2 litru do 1.6 litru spalující benzín nebo naftu. My jsme měli motor prakticky z poloviny benzinového spektra. Testovaný vůz poháněl přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI ve své výkonnější verzi s 81 kW/110 koňmi a se 175 Nm točivého momentu.

toledo4

Tento motor z Toleda už známe, tehdy jsme mu vyčítali poměrně letargický projev. A podobně na nás působil i tentokrát. Bylo potřeba držet motor v těch správných otáčkách, pocitově nejlépe – co do dynamiky – fungoval mezi 1800 – 3000 ot./min. V městských a mimoměstských rychlostech motor elán a chuť po otáčkách má, i díky šestistupňové manuální převodovce, ale na dálnici mu dochází. Přibližně od 120 km/h už se mu totiž již příliš zrychlovat nechce. Celkově je jeho projev hodně umírněný. Plusem budiž fakt, že je motor velmi tichý a kultivovaný.

A tomu odpovídá i podvozek. Ten je při klidné a rozvážné jízdě povedený. I když bylo auto osazeno fešnými 17″ disky, podvozek filtroval nerovnosti aniž by do kabiny propustil jakýkoliv nepříjemný zvuk či dokonce ránu. Jenže pokud jsme na oblíbených okreskách zrychlili tempo, podvozek přestal komunikovat a auto se chovalo jako by mezi ním a silnicí byla tenká vrstva žužu. Předpokládáme však, že za to mohou zcela nové zimní pneumatiky.

toledo3

Když se podíváte na technické údaje, můžete si všimnout spotřeby paliva, kterou výrobce udává v hodnotě 5.2 l/100 km. Je to podle našich zkušeností hodnota zcela utopická, ale jezdit kolem 7 l/100 km problém není. A pokud se budete snažit, klesne spotřeba i pod 6 l/100 km.

SEAT Toledo ve své čtvrté generaci navazuje na veleúspěšnou první generaci, přidává k tomu ale také moderní prvky výbavy jako například full LED přední světla, kterými se jeho nejbližší konkurenti prakticky nemohou pochlubit. Navíc vcelku dobře jezdí i vypadá. A na rozdíl od Škody Rapid ho na ulici nepotkáte tak často. Na druhou stranu je to škoda, protože to vůbec není špatné auto.

toledo2

Ceník startuje výbavou Basis, ta však spíš působí jako „cena od“, cenovku totiž stlačí pod 300 tisíc Kč. Jenže v základu není téměř nic. Vyplatí se tak přemýšlet alespoň o výbavě Reference za 347 900 Kč, kde už je vše důležité, co by v autě mělo být. Testovaná nejvyšší verze Style Advanced s testovanou motorizací stojí podle ceníku minimálně 429 900 Kč.

Plusy

- design
– kvalita zpracování
– FullLED světlomety
– komfortní podvozek
– pružnost a kultivovanost motori
– nízká spotřeba
– cena

Mínusy

- úzký interiér
– méně místa pro cestující vzadu

.

« »

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

autojournal.cz